Hei og velkommen til podcasten Businessdrømmen, podcasten for deg som drømmer om å gjøre noe annet og som kanskje tenker at det å starte sin egen online-business, bli sin egen sjef og frihet, fleksibilitet, er akkurat.
Det du kunne tenke deg. Da har du kommet til rett podcast og rett dame, for det er det jeg hjelper deg med. Og du vil i denne podcasten få masse, masse gode tips og råd for deg som har lyst til å starte din egen online-business. Og du vil igjennom de ulike episodene også høre meg komme med gode tilbud til deg selv.
som jeg virkelig anbefaler deg å sjekke ut. Så håper jeg at du vil like denne episoden her, og at du deler med meg og andre at du hører på denne episoden her i sosiale medier, slik at enda flere kan oppdage business-strømmen. La oss hoppe inn i dagens episode.
Hallo og hjertelig velkommen til en helt ny episode av Business Drømmen. I denne episoden har jeg lyst til å snakke om sommerferien, og det å være gründer, businessseier, bedriftsseier nå når vi går inn i sommerferien. Fordi når jeg spiller inn dette så er det jo juni 2024, og jeg har fått så mange spørsmål de siste ukene fra folk i Fra drøm til business og i masterminden.
Hva skal vi høre nå om sommeren? Hva gjør du, Guri? Tar du fri, eller har du en plan for å bygge din bedrift? Det er det jeg har lyst til å snakke om i denne episoden. Jeg kommer til å dele hva jeg skal gjøre nå i sommer. Kanskje det kan være til inspirasjon for deg der hvor du er nå i din bedrift.
Og det er jo sånn at i Norge så er juli, det er feriemånden. Og det er også det for veldig mange av oss, spesielt vi som har små barn. Mine barn, de har siste nå skoledag, nå på fredag.
På tirsdag drar vi til Berlin og Paris, jeg og de to eldste ungene, jeg har jo tre barn, minter man skal være her hjemme med pappa, for han er ikke ferdig i barnehagen enda. Men da går jo startskuddet for ferien til barna, og den er lang, sykt lang for ungene som går på skole.
De begynner jo ikke igjen før i august. Så det er litt av en kabal å få alt til å gå opp, og man har også lyst til å være til stede med de, man har lyst til å kunne ta seg fri selv, lade sine egne batterier, pluss at man ikke har lyst til å stoppe sin egen bedrift helt, men at den kan rulle og gå og fortsette, sånn at når du kommer tilbake kanskje i august, at det ikke er helt dødt. Og det som ofte skjer er jo at vi ...
kan hoppe litt fort til den konklusjonen at jeg må være på. Jeg har ikke noe valg, jeg må jobbe. Jeg kjente på det i veldig mange år, at jeg måtte være til stede, at jeg måtte jobbe. Det jeg ikke kanskje reflekterte over da, var hvordan det påvirker min bedrift på lang sikt. At jeg aldri tar fri, at jeg aldri har en pause, at jeg aldri får ladet mine batterier. For det blir liksom en sånn sum til slutt, når vi aldri får tatt en pause, når vi aldri får tatt fri. Så jeg vil...
oppmuntre deg til å kunne se på dette på en litt annen måte at du kan reflektere gjennom hvordan vil du at din sommerferie skal være for det er jo ingen fasit, alle sommerferie og jobbsituasjon inni sommerferien som gründer ser veldig, veldig ulike ut men det viktigste er at du reflekterer rundt det at du setter deg ned og reflekterer rundt hvordan vil jeg at denne sommeren skal være vil jeg
Ha helt fri, ok? Noter deg nede, jeg vil ha helt fri. Vil du ha fri pluss være litt på, eller vil du ha være helt på? Sånn er de tre vi kan sjonglere litt med. Og innenfor de tre, hva betyr det å være helt på nå i sommer? Hva betyr det å være litt på, og hva betyr det for deg å ta helt, helt fri?
Det kan også være veldig fint å reflektere rundt, fordi kanskje selv om du tenker at du skal ta helt fri, sånn som jeg har lagd en plan om at jeg skal ta fri, så betyr ikke det at bedriften min stopper. Jeg skal være helt ærlig, jeg kommer nok til å velge den i midten, at jeg kommer til å være litt på også om jeg skal forklare dette. For jeg tenker litt annerledes rundt det nå enn hva jeg gjorde før.
Og tingen er det at du må velge, som jeg sa, hvordan vil du at det skal se ut, hvordan kan da bedriften fortsette å vokse. Og det som er veldig fint da, hvis vi bare tar det først, er om sommeren. Så er det sånn at det er veldig mange bedrifter som stopper helt opp. Veldig mange av de store stopper helt opp, også mange av de små, folk tar helt ferie. Det betyr at det er rom om sommeren.
Det er ikke så mye støy i de ulike kanalene. Det er lettere å komme ut med sitt budskap. Det er lettere å nå igjennom, for folk har det litt roligere. De har kanskje litt mer tid. Så på mange måter kan det være litt lurt å være til stede og være på. Det kan være et veldig godt tidspunkt å bygge sin egen business. Men også et ønske om å ta ferie, lade batteriene og så videre.
Men jeg tenker at uansett av de tre, ta helt fri en mix eller jobbe, så er det lurt å ha planlagt og ha noe som bygger din business. Og uansett, alle de tre, de vil faktisk fordre at du har vært litt strategisk, at du har vært litt smart, at du har tenkt igjennom hvordan du vil gjøre det sånn at du jobber riktig, at du velger ut de tingene som faktisk beveger din business fremover. Så tidligere år,
Så har jeg både vært på, veldig sånn at jeg var aktiv på, at jeg postet, at jeg også leste veldig mye faglitteratur, at jeg brukte sammenferden til det, og at jeg tenkte veldig mye på kunder. Jeg klarte ikke å ta fri fra kunder. Det er kanskje den største endringen jeg har gjort nå, og det er rett og slett at jeg går inn
i feriemodus ved at jeg har pause på alle programmene mine. For det var det som kanskje skapte mest støy og uro hos meg, var at jeg måtte levere inn til en medlemsportal. Alt det jeg handlet om, det var at jeg ikke hadde vært god på å sette grenser. Noe av det første jeg gjorde da jeg startet fra Drøm til Business-programmet, det er at jeg satte en regel allerede i starten, en grense for alle,
Og sa at her er det ukentlig møte hver tirsdag, men det er ikke det når det er ferie og fri. Og her er tidspunktene fremover når dere kan forvente at jeg er på. Så alle som er i programmet, de vet at i juli er det møtefri. De har tilgang til alt innholdet. De har tilgang til...
Alt av opptak, alt som ligger der inne som de kan jobbe med. Men det er ingen møter med meg i juli. For dette ligger identifisert allerede i starten. Og det er i kjøpsvilkårene, det er når de kommer inn på velkommen-sida, det er inne på Facebook-sida. It's everywhere. Så alle får den informasjonen. Og det er kanskje noe av det viktigste jeg vil gi deg nå,
er å se hvordan du gjør det med programmer. Alt det andre kan vi automatisere, planlegge. Poster i sosiale medier, podcastepisoder som skal ut, e-poster som skal ut, annonser som skal ut, webinarer som kan rulle og gå. Alt det kan planlegges. Men at du må være et sted, det kan faktisk ikke fjernes hvis du ikke tar den avgjørelsen av og sier jeg fjerner det fra programmet.
Så nå er vi også i en mastermind, Feminine Business Rising, hvor vi er på slutten, og hvor vi avslutter før sommerferien. Rett og slett sånn at vi kan ta fri jeg og Tore. Så det er egentlig en av de viktigste justeringene jeg har gjort i min bedrift, er det å sette tydelige grenser og si fra tydelig at i påskeferien er det fri, i høstferien, i vinterferien, i juleferien og i sommerferien er det fri, men vi møtes alle andre uker ellers.
Så det er kanskje det første jeg vil gi til deg som en inspirasjonskilde. Hvordan kan du passe på at du setter de grensene? Det handler jo litt om å tenke, du jobber jo ikke hver helg heller. Når er arbeidstiden din? Er den fra 10 til 3? Skriv det også slik at alle er klar over det, ellers at du setter opp de grensene veldig tydelig.
Så det er litt førstepri når vi nå går inn i sommeren og bare ser hvordan bedriften er inn i rigga ellers. Og så kan vi se på alt det andre du skal gjøre. For hvis du da vil ha helt, helt fri, du har ikke lyst til å ha noe med bedriften å gjøre. Du har kanskje sånn som meg sagt at hele juli er det fri, men du har lyst til å bygge bedriften. Da synes jeg du skal bruke juni nå på å planlegge.
Planlegge alt som skal ut.
Poster til sosiale medier, e-poster som skal gå ut, og så videre. Men det det fordrer er at du først identifiserer hva det er du skal gjøre. Hva er de aktivitetene som du vet vil bevege din business fremover? Det handler om å se på tall. Det handler om å bli kjent med hva som faktisk gir meg noe. Det er ikke noe vits i at du driver og poster hele tiden på Facebook hvis du ikke ser at det har en direkte effekt.
Kanskje det er noe annet sted du skal da fokusere. Kanskje du ikke skal stoppe podcasten nå i sommerferien hvis du ser at det er den som gjør det bra. Kanskje du da skal spille inn noen episoder som du kan dryppe i løpet av sommeren når det er tid og rom hvor folk har litt mer hvilepuls til å kunne lytte.
Så det er litt det første, å bare identifisere hva er det som fungerer, hva er det du har lyst til å gjøre, og så planlegge for det. Det betyr planlegge den aktiviteten du skal gjøre, og planlegge innhold og poster.
Og hvis du da skal ha en mix, eller du skal ha en jobbesommer, så gjelder faktisk det samme. Altid identifisere hva er det som fungerer, og så gjøre mer av det. Og det er en jobb veldig få business-eier gidder å gjøre, men det er helt essensielt, fordi ellers så kaster du bort tiden din, det vil jeg bare si.
Det er så mange som bare lager støy, de aner ikke hva som fungerer, de har ingen tanke på hvordan de skal finne ut av det, og det var en av de tingene som vi startet med i Strukturert Hårstukse, var å finne ut hva er det som faktisk fungerer i din bedrift, når er det det kommer kunder inn, hva er det du gjør da, kan du gå og bare prøve å se litt inn i din egen bedrift.
åpne litt lokket, titte inn, se hva funker. Og så kan vi begynne å tenke og justere det inn på det vi automatiserer mest mulig. Det jobber vi for et helt annet sted enn når vi gjetter. Det er veldig mange som gjetter, og hvis du er en av de som gjetter, eller kjenner på i magefølelsen min sier, det er drit til hva magefølelsen min sier, vi har fakta. Hva er det som funker, og da må du se på tall.
Så må jeg bli litt streng her. Så finne ut hva som fungerer for alle de tre delene. Og spesielt med den jeg vil ha helt fri, så handler det om å tenke igjennom hva av det som fungerer kan jeg automatisere, og hva må jeg planlegge organisk.
For det er en forskjell på det. Det er en forskjell på hva vi kan legge på penger. Altså sånn Facebook-annonsering som ruller og går til en optyn du har, for eksempel. Perfekt tidspunkt å gjøre det om sommeren. Men også det du vanligvis poster i sosiale medier. Kanskje du skal planlegge for hele juli poster som skal ut i sosiale medier. Det vil være lurt for at du da kan senke skuldrene og bare ta deg helt fri.
Da har du noe som ruller og går hele tiden. Du har planlagt det. Det går ut.
Hvis du har den miksen at du skal ha mest mulig fri å være litt på, sånn som jeg velger, så kan du gjøre det på en litt annen måte. Grunnen til at jeg akkurat har valgt den delen, er fordi jeg har identifisert hva det er jeg har lyst til at skal rulle og gå. Jeg skal ha et evergreen webinar, altså et webinar som går hele tiden. Det er ferdig innspilt. Det starter hvert 15. minutt.
og folk kan melde seg på, og det synes jeg er perfekt å gjøre om sommeren, å teste det ut. Alt jeg gjør testes ut, det er en test. Så jeg lagde den, den heter Tre steg til din drømmebusiness, du kan gå og se den på kommuniserbedre.no slash forelesning, jeg legger link til det også i show notes, og da vil den rulle og gå, og der får man et veldig godt tilbud på Fra drøm til business-programmet. Og den skal gå gjennom sommeren, og den er det koblet en annonse til.
Så det den gjør, er at den hele tiden bygger lista min, og muligens forhåpentligvis får jeg inn noe salg også, enten i løpet av sommeren, eller eventuelt litt senere. Jeg har et mer langsiktig perspektiv på akkurat den funnelen og Evergreen, for det er litt sånn det fungerer.
Og det for deg å også ha planlagt noe lignende, det kan være veldig fint for deg. Da vet jo jeg at jeg har noe der ute. Jeg har sånne små byer som jobber for meg, bygger min bedrift kontinuerlig med det webinaret, som også kan selge produkter jeg har. Helt gull. Men!
Det jeg også gjør, er at jeg har skrevet ferdig noen e-poster som skal ut hver uke til e-postlista mi. Så de sitter jeg og jobber med nå, det skal være fire e-poster, som jeg da bruker god tid på, som jeg skriver og koser meg med og har god energi rundt. Så planlegger jeg at de skal gå ut i juli, når folk har litt mer tid. Så det er det nummer to jeg gjør, denne automatiseringsbiten.
Når det kommer til det neste punktet, som er organisk sosiale medier, det er der min mix kommer inn. Jeg kommer ikke til å planlegge poster som skal ut. Jeg kommer til å ha det som et åpent...
En åpen agenda, en åpen post, fordi det jeg erfarer er at for meg er det å lage innhold, min kreative prosess, som jeg elsker å drive med til alle døgnets tider. Det er ikke mas for meg, det er min kunstnerhet, altså mitt kunstneriske uttrykk.
som skjer der. Og jeg skal jo opp til Berlin og Paris, så jeg vet at jeg kommer til å lage masse innhold, altså dele i story, filme, kose meg med det, uten å tenke så veldig mye på det som noe anstrengende. Og det passer meg bra i år, at jeg kan få lov til å ha den miksen, men ikke føle at jeg må svare på noe, det må være på noe. I fjor så tok jeg helt fri, da postet jeg ingenting, da var det bare å pleie meg,
Men da hadde jeg en opptinn som rullet og gikk. Det var ikke et webinar som solgte, men det var en ren inspirasjonsfreebie. Så det var en litt annerledes sommer. Da hadde jeg heller ikke planlagt innhold, men året før der igjen, så ville jeg ha helt fri, og da planla jeg alt innhold. Så det handler litt om å tilpasse også inn i den sommeren man er.
Og hvis du har en jobbesommer, så vil jeg virkelig anbefale at jobbesommeren din består av å få opp dette automatiserte systemet basert på hva det er som fungerer i din bedrift, hva du har sett at fungerer, og også hva du kan tenke kan passe veldig godt nå om sommeren. Fordi akkurat nå om sommeren kan du knagge ting.
tema sommer, sol, ferie, hva kan du snakke om innenfor ditt fagfelt der? Og det er jo så mye, hvis du jobber med relasjoner, så kan det jo være hvordan du overlever svigemor, hvordan planlegger ferien sammen med barna, sammen med kjæresten din, hvordan får den beste sommeren uten å krangle for mye, det er så mye, så du kan knage på den feriebiten hvis du driver med trening,
så kan du snakke om hvordan trene effektivt når du er på ferie, at du kan jobbe fram noe av det her, og du hører at dette kan også planlegges i forkant, men du kan også gjøre dette underveis. Hvis du driver med strikking, så kan det være en deilig sommerstrikk, så du kan ligge på strandene og strikke et eller annet design du kan ha, som du kan ha ferdig som folk kan kjøpe, eller hvis du har en jobbesommer, så kan du ha en strikker-challenge, hvor du lar oss strikke noe sammen i løpet av sommeren.
Du hører forskjellen her, håper jeg. En challenge hvor vi strikker dette plagget sammen, det er jobbesommeren. Men hvis du har laget det i forkant, og det ruller og går kjøp her slik at du kan strikke det selv, det er denne mer automatiserte varianten, som kan være like god og like interessant for deg å gjøre. Så
Tenk litt på hva slags sommer du vil ha, og tenk litt igjennom alt det jeg har nevnt nå. Hva er det som treffer deg? Hva er det du kunne tenke deg å gjøre? Hvordan kan du gjøre dette på din måte, slik at du får den sommeren du vil ha? Fordi det er ingen fasit, som sagt. Jeg vet at alle skal ha litt ulike somre. Man skal være litt på en uke, av en uke. Bare pass på at du får den sommeren du vil ha. At om du trenger noe å lade batteriene,
så er det det du skal gjøre. Det er det du skal sette av tid til. Jeg kommer til, når jeg drar til Berlin og Paris og koser meg med å filme og ha det gøy og gjøre alle disse type tingene. Jeg kommer til å logge masse av. Jeg skal være veldig streng med at jeg ikke skal lese så mye fagbøker. Men jeg har også valgt å begynne på et studie som ikke er innenfor business, men innenfor noe annet. Og da begynner vi allerede i juli, så det blir litt sånn sommerskole-aktig på meg. Og
Da er det den sommeren det blir, og den sommeren jeg har valgt, men jeg skal også logge mest mulig av, jeg skal ikke være på mobilen hele tiden, jeg skal fange minnet på min måte, og passe på at jeg får hvilt, at jeg får i meditasjon, at jeg får gjort de tingene som gjør meg godt, som er min vanlig daglig rutine, jeg skal ha mye mer egen tid.
Fordi det trenger jeg når jeg er sammen med min familie over lang tid, så kan det bli litt mye for meg. Så det er sånne justeringer da, at du også reflekterer over hva slags sommer vil jeg ha, hvordan kan jeg strukturere den sånn at den blir sånn som jeg vil, hvordan kan jeg passe på at jeg automatiserer så mye som mulig,
ut ifra den sommeren jeg skal ha, og hvordan kan jeg også passe på at jeg får det jeg vil. Og det handler veldig ofte om å informere folk rundt deg om at jeg ønsker en sånn sommer, og sette deg ned og faktisk ha reflektert gjennom det, sånn at du går inn i sommeren med en plan, en tanke om hvordan du vil ha det, og at du har informert folk rundt deg om at dette gleder jeg meg til, at jeg kommer til å trenge dette, og at du gir deg selv det du trenger. Ok.
Jeg håper at dette var nyttig, at det ble inspirasjon, at du fikk noen nye tanker rundt hvordan du kan gjøre det nå i sommer. Og at du bare koser deg og finner din måte å gjøre det her på, for det er det aller viktigste. Så ønsker jeg deg en nydelig sommer når den tid kommer, og så snakkes vi igjen i neste episode.
Da var vi i mål med dagens episode av Businessdrømmen. Jeg håper den var til inspirasjon, og at du nå føler deg klar for å bare ta dagen og verden med storm. Som du vet, så snakker jo jeg mye om programmet mitt fra drøm til business. Og det er fordi at jeg elsker det programmet. Det programmet er
Teksting av Nicolai Winther
Og så har jeg også lyst til å nevne noe helt unikt som skjer nå i august. Og det er at jeg og Lene Sofie Arnesen, som er medium og healer, skal ha et ganske kult, nytt, innovativt event.
Hvor vi skal samle det beste fra den spirituelle verden med den strategiske businessverden. Så det Lenne-Sofie er helt rå på, det er å lese bedrifter, altså lese deg og din bedrift og veien videre for deg, så du kan få litt klarhet i hva er det som stopper deg.
Hva burde du gjøre for å ta bedriften din til neste nivå? Og så vil jeg også være der for å hjelpe deg litt med det strategiske. Ok, nå som du har fått klaret, hvordan skal vi gjøre det? Dette kommer til å bli en helt fantastisk og magisk dag som jeg håper du blir med på. Plassene fyller seg veldig fort.
Så hvis du er interessert i en sånn unik start på høsten, så anbefaler jeg deg å melde deg på det. Du vil finne link til det både på hjemmesiden kommuniserebedre.no, men også her i show notes på de siste episodene i Business Drøm podcasten.
Bli med på det, det kommer til å bli så, så fantastisk. Så ønsker jeg deg en nydelig dag videre.