4/13/2023

#333 Priskrig på elbil, dette er de beste bilkjøpene nå

Elbilmarkedet har endret seg fra kjøpers marked til selgers marked. Tesla kuttet prisen på Model Y med opptil 120 000 kroner i januar, og dette har påvirket bruktbilmarkedet. Det er nå gode kjøp å gjøre på brukte elbiler, spesielt ID.3 og ID.4 fra Volkswagen, Tesla Model 3 og Audi e-tron. Man bør være oppmerksom på batterihelsen og lademuligheter. Driftskostnadene for elbiler er fortsatt betydelig lavere enn for bensinbiler, men hurtigladeprisene har økt.

01:51

Tesla har kuttet priser, leveringstallene er høyere enn tidligere, og bruktmarkedet for elbiler har blitt påvirket.

13:08

ID.3 og Tesla Model 3 er gode kjøp, med sistnevnte fra 2019 for 330-400kroner med god rekkevidde og kraft.

16:48

Test av elbilers rekkevidde varierer med sesongene, anbefales to tredjedeler av VLTP-rekkevidden om vinteren, og vurdering av nye vs brukte modeller.

24:09

Podcast-segment om nybilmarkedet i 2023, inkludert nye modeller, kinesiske biler og kostnadssammenligning mellom elbil og bensinbil.

det blitt priskrig i elbilmarkedet.
I stedet for prishopp har

Transkript

I stedet for prishopp har det blitt priskrig i elbilmarkedet. Hvordan kan man utnytte dette som elbilkjøper, og hva kan vi forvente oss av nyheter fremover? Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner.

28.640 s
00:00:04

I dag skal vi snakke om elbil, og for å hjelpe oss med det så har vi hentet Einstein Eyal Olsen fra tech.no. Du er testansvarlig der. Velkommen. Takk for det. I fjor så var vi i den situasjonen at det var flere kunder enn biler. Nå er det blitt omvendt. Hva er det som har skjedd de siste månedene i elbilmarkedet? Først og fremst.

19.040 s
00:00:35

Først og fremst fikk vi jo nytt avgiftsregime fra nytt år. Det kom inn moms på elbiler over 500 000 kroner, så det påvirket jo de litt dyrere elbilene i markedet. Men så kom jo også regjeringen med en, la oss kalle det en overraskelse i fjor i statsprosjektet, og det var at alle biler, også elbiler, fikk vektavgift som utgjorde mellom 15 000 og 25 000 kroner per bil, som gjaldt for alle biler.

28.060 s
00:00:54

Det har rett og slett gjekket opp kjøpsprisen for alle nye elbiler i dag. I motsatt retning så kom jo dette priskuttet til Tesla i januar, hvor de barberte vekk opp til 120 000 kroner av kjøpsprisen på en ny Model Y, hovedsakelig. Men det er også de andre modellene. Så de to virket jo litt i motsatt retning.

27.640 s
00:01:23

Men samlet, for Teslas del, så betyr det at prisen gikk ned i praksis. Samtidig så har vi jo hatt rentekutt, renteøkning, unnskyld, og litt vanskeligere økonomiske situasjoner i disse dager. Så det har jo gjort at veldig mange nybilkjøpere har satt seg på gjæret, for leveringstallene, med unntak av Tesla, har jo vært veldig mager så langt i år. Hvor mye er det den kostnader, den rimeligeste modellen, sånn cirka?

27.940 s
00:01:51

Hvis du legger til vinterhjul, vektavgift og det som er, så koster jo den rimeligste modellen 455 000, i dag. Det har kommet tal for, vi kaller det bil- eller prisstatistikk, eller bilsalgstatistikk, eller hva kaller vi det for nå, for mars måned, hvor man virkelig kunne se at folk har kastet seg rundt. Tesla satte vel en soleklare ny vegsrekord på en måned med over 7-8 000 biler.

29.720 s
00:02:19

Så det tyder vel på at det priskuttet i januar hadde en viss effekt. Kan du sette litt i kontekst, hva betyr 7500 biler? Er det mye, er det lite? Den forrige Tesla-rekorden fra mars 2019 var jo 5315 biler, da var det Model 3 som var den store navnet.

17.560 s
00:02:49

Men de fleste andre merker i Norge sliter med å levere mer enn 1000 av en bilmodell på en måned. Så 7-8000 er et voldsomt tal. For enkelte prosent så kan det være det de klarer i løpet av et år? Ja, det er mer enn top 6-7-8 i Norge klarer å levere på et helt år av en bilmodell. Når Tesla plutselig kutter prisen så mye, så bør man kanskje vente at alle andre har begynt å kutte prisen også av?

29.200 s
00:03:06

Ja, man skulle kanskje forvente det, men det har vært ganske få som har kastet seg på den galoppen i Norge. I Kina er det jo flere som har tatt opp konkurransen direkte med Tesla, men i Norge så er det jo i praksis egentlig Ford har kuttet litt fra sin Mustang Mach-E, Nio har, de kaller det for momskampanje, så de har liksom droppet momsregninger for en del kunder, riktig nok på lagerbiler kun,

29.400 s
00:03:36

Men utover det så har det vært overraskende lite direkte priskutt. Det er mest ulike former for kreative kampanjer. De kaller det for lagerbilsalg, eller demobilsalg, og de legger vev inn til jul, eller sånne typer rabatter i stedet. Så jeg vil nok tro det går an å forhandle godt, for det er veldig mange biler som står på lager rundt omkring. Men...

24.940 s
00:04:06

De store listepriskuttene har det ikke vært så veldig mange av. Man kan jo kanskje forvente det, at andre bilomtøyene kan jo ikke bare sitte stille på gjerde i all evighet og se Kaya i Drammen fylle seg opp med biler som ikke får solgt, mens Tesla bare selger unna biler. Kan man forvente at nybilprisen på andre merker også vil falle, bare som en naturlig effekt av dette her?

24.420 s
00:04:31

Skulle vi tro det i hvert fall. Men det er jo definitivt kjøpersmarked her, som gjør at du kan i hvert fall typisk få rabatter, som Snerle nevner, altså på inkludert vinterdekk, eller få i hvert fall noen sånne goodies i veggen når du skal kjøpe en ny bil. Fordi det har endret seg definitivt. Det kan jo også være at det er en beslutningsvakum akkurat nå, hva skal han gjøre? Vi har jo så mye at vi ikke har satt ned priserne så mye, men kanskje

28.860 s
00:04:55

kunne forvente. Men det er jo, det er kjøpens marked både på ny og brukt bil. For cirka akkurat et år siden så kjøpte jeg en elbil, og da føltes det som du var liksom, jeg vet ikke om du husker den der scenen fra Rignesære hvor den siste båten etter det trygge landet gikk, men da føltes det som jeg fikk tak i den siste bilen som mulig å få tak i før til høsten. Men sånn er det ikke nå, nå er det kort leveringstid på de fleste bilmodellene. Ja.

25.440 s
00:05:24

I fjor var det jo gjerne et års leveringstid og mer på enkelte bilmodeller, og det er vel noen som fortsatt er der, som har hatt produksjonsproblemer med covid og med Ukraina og med diverse. Men jeg har sett veldig mange produsenter og importører som nå reklamerer med at vi har lagerbiler kommet og hent i praksis. Ja.

19.660 s
00:05:50

gjerne noen fjorårsmodeller lignende som bare står og venter på at noen skal komme og kjøpe dem. I siste årene så har det jo vært en egen industri, det er i hvert fall et egen marked for personer til med selskapet som har kjøpt opp forhåndsbestilte elbiler som da har

18.080 s
00:06:10

enten solgt via en kontrakt eller solgt bilen via når de har fått den med en gang til nye kjøpere. Det må jo være et marked som nå er helt borte, eller er det noen biler fortsatt som det er etter spørsel etter å få på kort tid BMW-

20.000 s
00:06:27

Det er jo noen modeller der som åpenbart fortsatt har lang, eller i hvert fall en god leveringstid. Der vil det nok fortsatt være noen som kan spekulere på den måten hvis man klarer å være tidlig ute. Men spesielt for de som drev med Tesla, så kom jo det ikke ut i januar. Det var en del som rett og slett gikk under, fordi de ikke klarte å takle den

21.840 s
00:06:48

Det tapet da ble på de bilerne man hadde kjøpt før jul, som da plutselig ble 100 000 kroner mindre verdt 10. januar eller noe sånt. Jeg kan tenke meg at det var noen som satt kaffen litt i vrangstruppen den morgenen når de leste nyheten om at vi bare over natta fjerner 120 000 kroner på en av de mest populære bilmodellene våre. Ja, det er glad jeg ikke satt med den kaffen og ventet, altså. Det er...

21.660 s
00:07:10

Men den ene stø den andres brød, som det heter, det er klart når du får så store priskutt, og Tesla er jo en veldig stor aktør, den største kanskje innenfor elbil i Norge, så vil jo det påvirke brukmarkedet også. Er det mulig å gjøre noen gode brukkjøp nå?

17.660 s
00:07:32

Nämnd i episoden

Tesla 

Et amerikansk selskap som produserer elbiler.

Model Y 

En elbilmodell fra Tesla som har blitt populær i Norge.

Pengerådet 

En podcast fra Dine Penger og VG om økonomi.

Dine Penger 

En nettside og podcast om økonomi.

VG 

En norsk avis.

Einstein Eyal Olsen 

Testansvarlig i tech.no, en norsk teknologi-nettside.

tech.no 

En norsk teknologi-nettside.

Model 3 

En elbilmodell fra Tesla.

ID.4 

En elbilmodell fra Volkswagen.

ID.3 

En elbilmodell fra Volkswagen.

E-Tron 

En elbilmodell fra Audi.

Leaf 

En elbilmodell fra Nissan.

Soul 

En elbilmodell fra Kia.

Ford Mustang Mach-E 

En elbilmodell fra Ford.

Nio 

Et kinesisk selskap som produserer elbiler.

Fisker Ocean 

En elbilmodell fra Fisker.

Kia EV9 

En elbilmodell fra Kia.

Audi Q8 

En elbilmodell fra Audi.

e-Golf 

En elbilmodell fra Volkswagen.

Nissan Leaf 

En elbilmodell fra Nissan.

Kia Soul 

En elbilmodell fra Kia.

Nio ET7 

En elbilmodell fra Nio.

Tesla S 

En elbilmodell fra Tesla.

Range Rover 

En SUV-modell fra Land Rover.

WLTP 

En standard for måling av rekkevidde for elbiler.

NAF 

En norsk bilorganisasjon.

Finn.no 

En norsk nettside for kjøp og salg.

Rebil 

En norsk nettside for kjøp og salg av elbiler.

Podme 

En norsk podcast-plattform.

Deltagare

Host

Andreas Fredriksen

Guest

Halge

Guest

Einstein Eyal Olsen

Lignende

4/20/2017

Teknisk sett

Episode 66 - Transport og miljø

Vi tenker mye på miljø i Norge, men hvordan ligger vi egentlig an i det globale perspektivet? Hjelper det noe med våre elsykler og hybridbiler? Denne gangen har vi fått besøk av forskningsdirektør Steffen Kallbekken ved Cicero for å lære oss mer om hvordan Norge ligger an med transportutslippene. Og spesielt på veiene går det nå raskt: – I Oslo og Bærum ser vi nå at 80 prosent vil ha elbil eller hybrid, mens dieselbiler nesten ikke selges. Samtidig vil folk heller lease enn leie, for å se an utviklingen og verdifallet på den nye teknologien, kan Kallbekken rapportere. Han tror endringene nå vil skje mye raskere enn vi før hadde trodd, og at selvkjørende biler snart vil være en del av hverdagen.

Se mer

10/7/2020

Teknisk sett

Episode 293: Elbil – Vi tester ID.3. Volkswagens viktigste bil på mange tiår

VI har testet ID.3 – Volkswagens første elbil basert på deres dedikerte elbilplattform MEB. Modellen er spennende i seg selv, men også i kraft av hvor viktig den er for en av verdens største bilprodusenter. Volkswagen har flere ganger understreket at de satser alt på en elektrisk fremtid.

Se mer

6/29/2023

Teknisk sett

Få har kjørt mer elbil enn Espen | #498

I 2016 kjøpte Espen Robertsen sin første Elbil. En Tesla Model S. Siden har det blitt fire til. Vi ble kjent med Espen da vi kjørte til Trondheim fra Vernes for å spille inn podcaster på Gløshaugen. Vi ville heller kjøre i en Tesla Model Y enn en fossildrosje, men fant også en av Norges mest erfarne elbilister med over 800 000 km på baken. Her var det mye gode råd som kunne bringes videre til lytterne, så vi fikk Espen til å hente oss på returen. Så spilte vi inn en podcast med han mens vi kjørte.

Se mer

2/10/2021

Dine Penger - Pengerådet

#234 Gode råd til deg som skal selge bil

Slik selger du bilen din, og slik kjøper du bruktbil. Bør du ta innbytte, eller hva med Nettbil.no og Finn.no? Hallgeir Kvadsheim har testet ulike salgsformer og deler sin erfaring. Med Andreas W. Fredriksen. Produsent Magne Antonsen.

Se mer

9/22/2021

Dine Penger - Pengerådet

#260 De beste elbil-kjøpene akkurat nå

VGs bilanmelder, Hanne Hattrem og testansvarlig i Tek.no, Stein Jarle Olsen deler sine favoritter på elbil-markedet i høst, og kommer med sine beste råd til elbil-kjøpet. Med Hallgeir Kvadsheim og Andreas W. Fredriksen. Produsent Guro Mjeltevik Halvorsen.

Se mer

12/27/2021

Dine Penger - Pengerådet

Er det noen økonomiske argumenter for å kjøpe bil før 2022?

Håvard og familien har flyttet ut av byen og innser at de må gå til innkjøp av minst en bil for å få hverdagslogistikken til å gå opp. Hva er de økonomiske konsekvensene av å kjøpe bil før og etter nyttår? Er det noen økonomiske endringer på bruktbilmarkedet som er verdt å ta med i beregningen? Hallgeir Kvadsheim svarer. Med Andreas W. Fredriksen. Produsent Guro Mjeltevik Halvorsen.

Se mer

6/2/2016

Teknisk sett

Episode 21 - Tilbakemeldinger fra lytterne!

Vi feirer våre 20 første episoder med å svare på noen av lesernes tilbakemeldinger. "Selv vi kan ta feil", hevder Odd Richard Valmot og Jan Moberg i denne anledningen - uten at de innrømmer det på alle områder. Temaene som diskuteres er blant annet stempelmotoren, iOS vs Android, fornybar diesel, DAB og mekaniske klokker.

Se mer

10/27/2016

Teknisk sett

Episode 41 - Ladekropp og utdaterte biler

Utviklingen går ekstremt raskt, også i bilindustrien. Jan opplever at dieselbilen hans veldig fort føles gammel, i tråd med den rivende utviklingen innen elbiler. Når skal man egentlig selge bilen og hoppe på elbil-bølgen? Dessuten - hva med de som eier elbiler i dag, her går jo utviklingen absolutt raskest? Hele tiden introduseres bedre kapasitet og nyere teknologi. Det meste kan oppdateres via internett. Her skjer det mye på kort tid, og det viktigste akkurat nå er gjennombruddet med 60 kWh-kapasiteten. Det forhindrer rekkeviddeangst på lengre turer, samtidig som det blir stadig enklere å stoppe på McDonalds og lade bilen sin. Risikoen er selvfølgelig å få ladekropp av alle disse burgerstoppene, advarer Jan.

Se mer