đŸ™‹đŸ»â€â™€ïž Fremtidsferdigheter i praksis: Slik upskiller Posten Bring

Denne episoden av Lederpodden handler om "upskilling" og hvordan Posten Bring bruker det for Ä sikre at de ansatte er rustet for fremtiden. Karoline Wahl, Head of Learning and Development hos Posten Bring, deler sine tanker om hvordan de bruker lÊring og utvikling for Ä tiltrekke og beholde talent, og hvordan de tilbyr skreddersydde lÊringsreiser for alle ansatte. Hun understreker viktigheten av Ä ha en klar strategi for lÊring og utvikling, og Ä sikre at lÊring er koblet til bedriftens mÄl.

00:00

I denne episoden av Lederpodden diskuterer vi viktigheten av oppskilling for organisasjoner i en stadig utviklende verden.

05:00

Organisasjoner mÄ balansere individuelle Þnsker med strategiske mÄl for Ä utvikle og tiltrekke nÞdvendige talenter i fremtiden.

09:03

Vi lanserer ansatteppen for digital lÊring, tilpasset lederes hektiske hverdag, med fokus pÄ praktisk anvendelse av kompetanse.

12:36

LĂŠrings- og utviklingsstrategier bĂžr tilpasses behovene til medarbeidere, og evaluering av kurs skal vĂŠre kontinuerlig for optimalisering.

18:35

LĂŠringseffekt krever tilpasning, lederskap og teknologi for Ă„ navigere informasjon og mĂžte individuelle lĂŠringsbehov.

Transkript

Dette er en podcast fra Execu. Vi hjelper organisasjonene Ă„ utvikle enda bedre ledere og ledergrupper. LĂŠr mer pĂ„ execu.no. Velkommen til Lederpodden. Mitt navn er Thor Aage Eikeraapen. Jeg jobber som organisasjonspsykolog med leder- og ledergruppeutvikling i Exeku. Og dette her er en podcast om ledelse. I en tid der teknologien utvikler seg i lynets hastighet og behovet for nye ferdigheter, aldri til slutt er «upskilling» blitt mer enn bare et moteord. Det er rett og slett en nĂždvendighet for enhver organisasjon som Ăžnsker Ă„ holde seg relevant og konkurransedyktig. Men hvordan gjĂžr du oppskilling pĂ„ en riktig mĂ„te, og hvorfor er det sĂ„ viktig? For Ă„ dykke ned i dette her, sĂ„ har jeg gleden av Ă„ ha med meg en helt ekssepsjonell gjest i dag, Head of Learning and Development hos Postenbring. Hun stender i spissen for Postens oppskilling-initiativet. og ha fĂžrstehĂ„nds erfaring med Ă„ utvikle og implementere strategier som ikke bare forbereder ansatte pĂ„ fremtiden, men som ogsĂ„ driver denne enorme organisasjonen fremover. Velkommen til lederpodden, Karoline Wahl. Tusen takk, Tor-Åge, og takk for invitasjonen. Du, jeg begynner med ... Det vanlige spĂžrsmĂ„let, hva er det som er din faglig lidenskap? Ja, lidenskap er mye, men en av mine stĂžrste faglige lidenskaper, det er jo lĂŠring. Og nĂ„r det kommer til hva som pĂ„ en mĂ„te er den faglige lidenskapen, sĂ„ handler det om hvordan er det egentlig lĂŠring skjer, og hvordan er det det kan skje. OgsĂ„ synes jeg det er veldig givende Ă„ fĂ„ lov til Ă„ jobbe med mennesker hvor jeg kan pĂ„ en mĂ„te bidra til at de utvikler seg, til at de mestrer, til at de har det gĂžy pĂ„ jobb. Og en kobling til den lidenskapen om lĂŠring, det er jo ogsĂ„ tett knyttet opp til dette med endringsprosesser. For jeg mener jo ogsĂ„ at lĂŠring er helt tett knyttet opp til innovasjon og endringsprosesser. Jeg har tidligere snakket med noen som tidligere var kollegaer der i posten, og det er jo en organisasjon som virkelig flytter seg i ganske hĂžyt tempo. Ja, det stemmer, og vi har jo en tradisjon for lĂŠring og utvikling som strekker tilbake igjen i 377 Ă„r. SĂ„ vi har jo mange eksempler pĂ„ store lĂžft som vi har gjort i posten bring, som virkelig har vist at vi tar lĂŠring og utvikling pĂ„ alvor. SĂ„ det stemmer. Og sĂ„ dette her oppskilling-begrepet, vi har ikke funnet noe godt norsk navn pĂ„ det, sĂ„ jeg tenker vi holder oss til det, men hvordan kan det ha seg at alle er opptatt av det akkurat nĂ„? Ja, altsĂ„ dette med upskilling, det handler jo om at vi kontinuerlig utvikler oss i den rollen vi har, eller den rollen vi sikter oss mot, eller for Ă„ bli best mulig i jobben vĂ„r. Og upskilling kan jo vĂŠre sĂ„ enkelt som at det handler om Ă„ lĂŠre ved Ă„ ta et enkelt sĂ„nt kurs, men ogsĂ„ ved at man upskiller seg ved for eksempel Ă„ ta et stĂžrre lĂžft, som innebĂŠrer for eksempel flere ulike kurser. Og jeg tror nok alle snakker om oppskilling fordi, litt komplekst, men det handler jo om at vi stadig utvikler oss i en mye raskere fart enn det vi har gjort tidligere. Og nĂ„r organisasjoner for eksempel som Posten Bring skal utvikle seg, hvordan er det vi faktisk skal fĂ„ med menneskene vĂ„re? Vi kan sette i gang store IT-prosjekter, og vi kan gjĂžre store radikale lĂžft, men hvis ikke vi har med folka vĂ„re pĂ„ det, sĂ„ lykkes vi jo ikke. SĂ„ det er litt store tanker om oppskilling, men jeg tror det er der det kommer fra. SĂ„ tror jeg ogsĂ„ fra den enkelte arbeidstakers side at det er stĂžrre behov og Ăžnske om oppskilling fra det enkelte individstĂ„stedet i dag enn det det har vĂŠrt tidligere. SĂ„ man har nesten en klar forventning nĂ„r man kommer inn i jobb om at jeg skal fĂ„ oppskilling og at det skal vĂŠre muligheter for meg Ă„ utvikle meg her. SĂ„ faktisk for Ă„ vĂŠre attraktiv som arbeidsgiver, sĂ„ er det jo forventning om at det skal vĂŠre et kompetansetilbud, det skal vĂŠre en mulighet til Ă„ lĂŠre mer og flytte seg. Absolutt. Men Åsten, i en sĂ„ stor organisasjon, og jeg husker ikke hvor mange tusen som er ansatt, men det er mange, Hvordan finner dere ut av hva dere bĂžr satse pĂ„? Er det noe som er drevet av den enkeltes Ăžnske, eller er det strategien som legger noen fĂžringer for det? Hvordan finner dere ut av sĂ„nne ting i stor skala? Det er jo et veldig godt spĂžrsmĂ„l, og det er jo ikke et enkelt, entydig svar pĂ„ akkurat hva det er som er grunnen. Men Vi er jo 12 750 ansatte, sĂ„ vi er en ganske stor organisasjon. Og som jeg sa, sĂ„ lĂŠrer vi i de ulike roller vi har, om det er terminalarbeidere, om det er sjĂ„fĂžrer, om vi sitter pĂ„ kontor, sĂ„ er lĂŠring litt som Ă„ puste. Vi lĂŠrer nĂ„r vi jobber, vi lĂŠrer oss nye ruter, vi lĂŠrer oss et nytt program. Det gjĂžr vi kontinuerlig, kontinuerlig. Men som du sier, hva er det vi skal lĂŠre for det store lĂžftet? For vĂ„r del har vi en ganske tydelig strategi som sier noe om hvilken retning vi skal, og hva vi skal fĂ„ til. Vi har fire hovedmĂ„l som vi strekker oss til. Det er at vi skal vĂŠre kundens fĂžrste valg, at vi skal vĂŠre ledende pĂ„ teknologi og innovasjon, at vi skal vĂŠre best pĂ„ bĂŠrekraftig verdiskapning, og at vi skal ha den mest attraktive arbeidsplassen. Og sĂ„ er det kanskje det siste mĂ„let som jeg er ekstra stolt av, det at vi skal ha den mest attraktive arbeidsplassen. For det betyr at vi virkelig tar dette med lĂŠring og utvikling og oppskilling, som du sier da, pĂ„ alvor. Og betyr det at, for jeg hĂžrer jo en historie av og til av organisasjoner som i dag har ansatte som jobber pĂ„ et lager, og som kjĂžrer trĂžkk, og sĂ„ tenker de at hvis en skal vĂŠre innovativ og en skal digitalisere, sĂ„ er det noen av de som skal flytte faktisk hele arbeidsplassen sin til Ă„ gjĂžre noe helt annet. Driver posten med den slags? Det er folk som i fremtiden skal gjĂžre noe helt annet enn det de gjĂžr i dag? Ja, det er jo helt klart at det er folk som skal gjĂžre andre ting. Akkurat nĂ„ har vi ikke noen strukturerte prosesser pĂ„ at vi skal flytte folk, fordi vi har behov for menneskelig arbeidskraft i alle vĂ„re prosesser. SĂ„ det er ikke sĂ„nn at nĂ„ skal alle jobbe med IT, at nĂ„ kommer roboten og tar over alle prosessene vĂ„re. Langt derifra. SĂ„ vi mĂ„ ha ogsĂ„ fysisk arbeidskraft der vi trenger det. SĂ„ nĂ„r det kommer til oss pĂ„ oppskilling, sĂ„ handler det jo ogsĂ„ om at vi bĂ„de mĂ„ kunne fange... Og tiltrekke de talentene som vi trenger for Ă„ kunne hjelpe oss med dette store lĂžftet i fremtiden. Det kan vĂŠre sjĂ„fĂžrer, som er vĂ„rt store lĂžft. Der har vi kritisk kompetanse. Men det kan vĂŠre IT-utviklere. Og det er ogsĂ„ et kritisk kompetanse. Det handler om at vi mĂ„ vinne disse talentene. Og sĂ„ handler det om at vi mĂ„ ha programmer for Ă„ kunne utvikle de flinke folkene vi allerede har da. For det er jo en sĂ„nn tradisjon hos oss at har du startet i posten, sĂ„ er det veldig mange som jobber her i mange Ă„r. Og det betyr jo at de har en helt unik kompetanse Ă„ ha med seg videre, og de har vĂŠrt igjennom mange omstillingsprosesser og endret jobben sin internt fra Ă„ jobbe pĂ„ postkontor nĂ„r det fantes, til Ă„ gjĂžre noe helt annet. SĂ„ da mĂ„ vi ogsĂ„ sĂžrge for at vi har utviklingsprosesser for Ă„ kunne stĂžtte bĂ„de det med tiltrekket, men ogsĂ„ det Ă„ beholde de flinke folkene. Jeg vil anta at her er det en hel portefĂžlje av ulike lĂŠringstiltak eller initiativer som finnes. Kan ikke du fortelle litt om dette her mangfoldet, altsĂ„ alt fra det bitte lille til det veldig store? Hvordan ser dette her ut? Ja, hos oss da, i dette landskapet, sĂ„ vil jeg si at veldig mye av lĂŠringen det skjer i arbeidet. Har man behov for noe, sĂ„ finner man det ut. SĂ„ er det ogsĂ„ andre typer prosesser som vi Ăžnsker Ă„ stimulere for. Noe av det som vi har lagt til grunn for kompetansearbeidet frem til nĂ„, det er Ă„ gjĂžre lĂŠring tilgjengelig for absolutt alle. Det er ikke noe som vi har hatt tidligere, sĂ„ vi har jobbet nĂ„ ganske mĂ„lrettet i et Ă„rs tid med Ă„ lansere noe vi kaller for ansatteppen, som gjĂžr at alle, ogsĂ„ i drift, har tilgang til Ă„ ta digital lĂŠring. Det kan man sikkert si at det er kompetanseutvikling pĂ„ et grunnnivĂ„, men ogsĂ„ et mangfold inkluderingsperspektiv, som vil si at alle har tilgang til bĂ„de kommunikasjon, samme plattformer, men ogsĂ„ disse lĂŠringstilbudene. Men sĂ„ jobber vi jo mer mĂ„lrettet ogsĂ„ med for eksempel mĂ„lgrupper som ledere, hvor vi har laget et helt nytt konsept for de. Og hvordan ser det ut? Er det pĂ„ en app det gjĂžr, eller? Ja, det er jo ofte kombinasjonsbasert lĂŠring. Men akkurat for lederne vĂ„re sĂ„ har vi ogsĂ„ jobbet med lederutvikling i all tid. Og tidligere sĂ„ har vi jo tatt lederne ut av jobben sin for Ă„ fĂ„ en real upskill. Og som du vet, som jobber med lederutvikling, sĂ„ er det ofte litt sĂ„nn hallelujah-stemning, og man er nyfrelst nĂ„r man kommer fra kurs, og sĂ„ kommer man tilbake igjen i de klassiske arbeidsrutinene og kollegaene som ikke har vĂŠrt pĂ„ kurs, og sĂ„ er det litt sĂ„nn, ja, tilbake igjen til hvordan ting alltid har vĂŠrt. SĂ„ det vi har gjort nĂ„ i det nye konseptet ledermoduler, er at vi har brytt ned stĂžrre programmer, laget enkelstĂ„ende moduler, tilpasset en hektisk arbeidshverdag, hvor mĂ„lgruppen vĂ„r ogsĂ„ har vĂŠrt fĂžrstelinjeledere i drift, men hvor vi ser at mange av lederne vĂ„re har de samme behovene for en grunnleggende opplĂŠring, men det viktigste er at de fĂ„r lĂŠring nĂ„r de stĂ„r i akkurat det problemet, eller den utfordringen, eller de er interessert eller fokusert pĂ„ akkurat det. Da fĂ„r vi effekt. Da gĂ„r du inn i kurset med et case, med en motivasjon, med et fokus, som gjĂžr at du tar inn lĂŠringen pĂ„ en helt annen mĂ„te og kan anvende det direkte i etterkant. SĂ„ det er mĂ„ten vi har strukturert opp disse modulene vĂ„re. Og da hĂžres det ut som at det er mer learning on demand. Det er ikke noe som settes opp pĂ„ en fast dato eller en fast kalenderramme der alle mĂ„ vĂŠre der samtidig. Det er digitalisert og det er tilgjengelig pĂ„ en sĂ„nn mĂ„te at du kan gĂ„ inn nĂ„r du mĂ„tte trenge det. Er det riktig forstĂ„tt? Nei, faktisk ikke. PĂ„ etterkortet Et av kursene som heter hybrid ledelse, sĂ„ er det delvis sĂ„nn. Da melder man seg pĂ„ et kurs, og sĂ„ mĂžter man opp klokka halv ni, og sĂ„ er det pĂ„ en mĂ„te en gitt ramme sammen med andre ledere, godt fasilitert. Grunnen for det er at vi Ăžnsker diskusjon og kompetanseoverfĂžring av praktiske eksempler mellom lederne. Og det at du pĂ„ en mĂ„te mĂžter opp og tar lĂŠring nĂ„r du trenger det, det har vi dekket i Motimate og jobber fortsatt med Ă„ dekke det i den digitale plattformen vĂ„r. Men disse arenene for Ă„ snakke sammen, for de gode dialogene og jobbe med problemlĂžsning sammen, det har vi vektlagt. SĂ„ alle disse modulene er det pĂ„melding pĂ„, og du mĂžter opp enten fysisk eller digitalt pĂ„ IT-rammen. Er det noe som varer over et visst strekk, eller er det kun en dag? Det kommer litt an pĂ„ hva lĂŠringsmĂ„lene er. De aller fleste av disse modulene er en halvdag- eller endagsmoduler. Og sĂ„ er det jo flere av lederne som trenger mer enn en dag, men da er det kanskje en dag pĂ„fyll, og sĂ„ er det Ă„ jobbe i arbeidshverdagen, og sĂ„ er det kanskje pĂ„fyll igjen. Ikke sant? SĂ„ det hĂžres ut som denne mĂ„ten Ă„ gjĂžre det pĂ„, det er massevis av legoklosser, som man kan kalle for module. Noen av de er digitale, noen av de er fysiske. Og sĂ„ er det egentlig litt opp til den enkelte medarbeider eller leder Ă„ plukke de legoklossene som du opplever som mest relevant. Ja, helt riktig. Men er det noen krav ovenfra? Er det noen verifiseringer, eller bĂžr du ha sĂ„ mange moduler per Ă„r? Eller er det totalt opp til den enkelte? Vi har jo selvfĂžlgelig noen anbefalinger pĂ„ hvilke type basismoduler og grunnmoduler du mĂ„ ha som leder. Det er helt klart. Og sĂŠrlig nĂ„r du kommer inn ny som leder ogsĂ„, hva er det du trenger for Ă„ kunne oppstĂ„ i rollen din? Men utover det sĂ„ er det plukk og miks. Og det er ogsĂ„ sĂ„nn at vi nĂ„ har en portefĂžlje pĂ„ ni kurs som vi tilbyr. Og sĂ„ jobber vi spesifikt med ulike omrĂ„der i Posten Bring for Ă„ definere hva er det som er viktig at vi lĂŠrer her. setter opp gode lĂŠringsmĂ„l, fĂ„r tilbakemelding pĂ„ kursene, sĂ„ gjĂžr vi justeringer, men vi gjĂžr ogsĂ„ justeringer pĂ„ behov. NĂ„ ser vi at hybrid ledelse er et stort behov for oss. Der trenger vi et lĂžft, og det er flere som trenger Ă„ diskutere det. Da er det relevant nĂ„. Men det er ikke sikkert at det er like relevant om et Ă„r. Da tar vi det ut av portefĂžljen, og sĂ„ erstatter vi det med noe annet. En dynamisk meny. En dynamisk meny basert pĂ„ en hektisk hverdag, basert pĂ„ de behovene vi trenger her og nĂ„. Veldig bra. Det som er kult med posten, det er jo at nĂ„r du ikke gjĂžr sĂ„nne ting i sĂ„ stort volym, sĂ„ tenker jeg jo at det kommer en del lĂŠring som andre mindre virksomheter kan ha nytta. Og hva er det dere har lĂŠrt? Hva er bakgrunnen for at du kunne gjĂžre det sĂ„nn som du kunne gjĂžre det nĂ„? Ja, jeg tror en lĂŠring nĂ„r man skal jobbe med lĂŠring og utvikling og lederutvikling, det er jo blant annet dette her Ă„ ha forankring. Vi har et ganske tydelig medarbeidelĂžfte som er alltid i utvikling. Vi har en tydelig strategi som vektlegger folka vĂ„re. Det hjelper oss Ă„ legge til rette pĂ„ hva er det vi skal fĂ„ til her, men ogsĂ„ det at det blir fokus. Og sĂ„ blir det viktig nĂ„r man skal jobbe med dette her, hvilke retninger er det vi skal? hva er det vi skal oppnĂ„ med dette? Og da er man jo litt inne i disse lĂŠringsprosessene igjen, ikke sant? For mange snakker om upskilling, og ja, vi mĂ„ ha et kompetansetilbud. Det blir viktig for oss Ă„ ha et kurskatalog, og der er man jo sĂ„nn, Ja, det er viktig Ă„ ha kurs pĂ„ det som er obligatorisk, en god onboarding, at du finner det du trenger nĂ„r du har behov for det. Men jeg har mer tro pĂ„ at vi kuraterer innholdet i en retning som gjĂžr at vi forsĂžker Ă„ treffe behovet pĂ„ best mulig mĂ„te enn Ă„ ha kjempemasse. Veldig bra. Hva er din anbefaling til smĂ„ virksomheter, altsĂ„ som kanskje er mellom 100 og 500 ansatte, men som Ăžnsker Ă„ vĂŠre flinke pĂ„ lĂŠring og utvikling? Jeg tenker, hva er det man Ăžnsker Ă„ oppnĂ„? Hva er det man faktisk Ăžnsker Ă„ oppnĂ„? Og basert pĂ„ det, hvilke type tiltak er det man kan stĂžtte seg pĂ„? At mĂ„let er lĂŠring i seg selv, det er pĂ„ en mĂ„te ikke et godt nok argument for Ă„ sette i gang noe. Man mĂ„ tenke mer pĂ„ mĂ„lgruppen, mer pĂ„ strategien, mer pĂ„ retning. Og sĂ„ er jeg veldig opptatt av at lĂŠring og utvikling, det er ogsĂ„ et middel for Ă„ nĂ„ et mĂ„l. Men at alt er lĂŠring skal ikke settes i system. Noe av lĂŠring skal settes i system for Ă„ gjĂžre det tilgjengelig, for Ă„ kuratere, for Ă„ dele, for Ă„ overfĂžre tevskunnskap. Veldig mye lĂŠring skjer sammen. Hele tiden. Det trenger man ikke Ă„ sette i system. SĂ„ hvilke type tiltak er det du Ăžnsker Ă„ sette i gang for Ă„ nĂ„ de mĂ„lene? Og da mĂ„ du ofte snakke med noen som sitter i toppledelsen. Kanskje det kan vĂŠre interessant Ă„ snakke med styret og ha forventninger. Har man en klar strategi, sĂ„ gi det en fin pekepinn. Og nĂ„r man har det, eller hvis man ikke har det, sĂ„ er det ogsĂ„ Ă„ snakke med mĂ„lgruppen. Hva er det de faktisk trenger for Ă„ kunne gjĂžre jobben sin? Hva er det som motiverer dem? Hva er det de trenger? For oss som lever av selve lederutvikling, sĂ„ er det jo et spĂžrsmĂ„l som ofte kommer opp. Det er Kan du mĂ„le resultatet? Kan vi se det pĂ„ regnskapet? Og det er litt vanskelig, for det er en god del faktorer i et regnskap som ikke vi har kontroll pĂ„, selv om vi jobber med ledere. Men Ă„ regne med det er litt sĂ„nn hos posten, at du mĂ„ rettferdiggjĂžre alle de ressursene som brukes pĂ„ lĂŠring. Du mĂ„ vise til et eller annet resultat. Hvordan ordner du dette her? Absolutt, og det er jo viktig at man ogsĂ„ snakker om... lĂŠring og utvikling og ledelsesutvikling med den stemmen og forstĂ„elsen som andre ogsĂ„ er opptatt av. Hvordan kan man forsĂžke Ă„ systematisere, sette tall pĂ„ endringsprosesser? Det vi gjĂžr helt konkret er Ă„ jobbe mĂ„lrettet med de ulike kurstilbudene vi utvikler, med en klar forankringsrunde om behovet, at vi faktisk gĂ„r inn og undersĂžker. Vi definerer lĂŠringsbehov, vi setter tid pĂ„ Ă„ definere konkrete lĂŠringsmĂ„l, vi eksperimenterer og setter opp ulike forslag til lĂžsning, og sĂ„ designer man noe og tester noe. Og sĂ„ er vi veldig opptatt av etter vi har lansert noen ting, at vi fĂ„r tilbakemelding pĂ„ det vi har gjort, sĂ„ vi kan gjĂžre kontinuerlige justeringer. SĂ„ er jeg ogsĂ„ veldig opptatt av at hvis vi skal lage noen ting, sĂ„ det skal ikke stĂ„ seg over tid. Det er ikke sĂ„nn at vi lager dette kurset her sĂ„ skal det gjelde i fem Ă„r. Nei, det skal gjelde nĂ„. SĂ„ det er et element vi gjĂžr for Ă„ sikre at vi faktisk fĂ„r lĂŠringseffekt. Det er Ă„ sĂžrge for nĂ„r vi de mĂ„lene som er satt. Og stĂ„r de mĂ„lene opp mot det som andre viktige stakeholders ogsĂ„ har sagt er viktig. Noe av det viktigste for Ă„ fĂ„ til effekt av lĂŠring er at en enkelt leder forstĂ„r hvordan de kan lede kompetanseutvikling. Hva skal til for at folk lĂŠrer? Hvordan kan de stĂžtte de overordnet strategiske prosessene som vi har, de ulike tilbudene vi har for Ă„ virkelig skape lokal lĂŠringseffekter? Karoline, er det noe som du tenker at fremtiden vil kreve av det du jobber med? Hvis du skal kikke inn i en slags krystalkule, hva vil du se mer av og hva vil du se mindre av? Hvis du bare skal tippe litt. Jeg tror jeg vil se mer av tilpasset lĂŠringsreiser for den enkelte. Jeg tror teknologien rundt oss vil forenkle det etter hvert. Vi har blant annet jobbet med et stort lĂŠringsprosjekt pĂ„ generativ AI i Postenbring, nettopp for Ă„ undersĂžke om vi har en kultur for det, hvordan vi bruker det. Vi har koblet noe opp mot strategi for Ă„ se hvordan vi kan nyttegjĂžre oss av denne teknologien, ikke bare i IT-delen av Postenbring, men i alle forretningsomrĂ„dene vĂ„re. Jeg tror ogsĂ„ det er viktig Ă„ ta disse teknologiene og de endringene som skjer innover oss raskt, og tenke at det er verktĂžy for Ă„ gjĂžre ting enda enklere. SĂ„ jeg tror mer pĂ„ skreddersĂžm og tilgjengelig Ă„ gjĂžre master, fordi det er jo allerede information overload der ute. Det er sĂ„ mange tilbud, det er kurs og det er bĂžker, og man blir helt perpleks. SĂ„ jeg tror kanskje den rollen vi har nĂ„ er Ă„ hjelpe folk Ă„ velge, hjelpe folk Ă„ navigere, men samtidig ogsĂ„ vĂŠre helt sikre pĂ„ at vi har disse forventningsanklaringene i starten ogsĂ„, som gjĂžr at vi kan treffe den enkeltes lĂŠringsbehov. Vakkert formulert, egentlig. Jeg kom pĂ„ et ord nĂ„, lĂŠringskurator. Kanskje det er det som er greia? AltsĂ„ det er jo ikke noe mangel pĂ„ innhold, men det er kanskje mangel pĂ„ noen som kan formidle det rette innholdet eller sette sammen en pakke. Absolutt. Og sĂ„ handler det om Ă„ treffe dette engasjementet, treffe det fokusomrĂ„det, for vi har ikke sĂ„ mye fokustid i lĂžpet av dagen. Det gjĂžr ogsĂ„ at det er nesten umulig for oss Ă„ sette av tid til lĂŠring. Vi fĂ„r ting inn, og vi tester det, men det blir ikke vare i lĂŠring. Er noe av det med Ă„ ta denne tiden tilbake, enn Ă„ prĂžve Ă„ fĂ„ til det kognitivt engasjementet pĂ„ fagsprĂ„ket? Karline, er det noe som du har lyst til Ă„ melde ut til alle de lederne som hĂžrer pĂ„ Lederpodden og som har lyst til Ă„ vĂŠre flinke pĂ„ lĂŠring og utvikling, og sannsynligvis i en litt mindre skala enn det du jobber med til daglig? Ja, det er masse jeg har lyst til Ă„ si, men fortsett Ă„ sette lĂŠring og utvikling virkelig pĂ„ agendaen. TĂžrre Ă„ si at lĂŠring og utvikling ogsĂ„ er et middel for Ă„ nĂ„ et mĂ„l, men at det handler om folk som skal gjĂžre ting pĂ„ en annen mĂ„te enn de har gjort det. Det er ikke bare kunnskap inn, men det er kanskje at de skal gjĂžre noe annerledes enn fĂžr, som betyr at man kanskje mĂ„ ha andre metoder for Ă„ fĂ„ til lĂŠring enn bare et enkelstĂ„ende kurs. SĂ„ tĂžrre Ă„ snakke om lĂŠring og utvikling, tĂžrre Ă„ koble det til strategi, men ogsĂ„ tĂžrre Ă„ teste, og ikke glemme viktigheten med et godt, fasilitert og kuratert innhold. Dette her er musikk i mine Ăžrer. Karoline, tusen takk for at du tok deg tida til Ă„ bli med pĂ„ lederpodden. Tusen takk for at jeg fikk mulighet til Ă„ komme. Og apropos lĂŠring og utvikling, folkens, neste kull av lederprogrammet, vĂ„rt hybride lederutviklingsprogram, det starter 3. september. PĂ„meldingen, den Ă„pner 1. april, og veldig snart sĂ„ kan du gĂ„ inn pĂ„ lederprogrammet.no og smugkikke pĂ„ timeplanen og se om det er hĂžsten som er tida for at du skal bli med oss. Takk for at du hĂžrer pĂ„ Lederpodden. Hvis du er nysgjerrig pĂ„ alt som skjer i vĂ„rt lederunivers, kom deg inn pĂ„ lederpodden.no, trykk pĂ„ den rette knappen, legg igjen din e-post, og du vil fĂ„ vĂ„rt ferske nyhetsbrev hver eneste fredag. Vi hĂžres igjen om en uke. Lederpodden er gitt til deg av Execu.

Mentioned in the episode

Posten Bring 

En norsk leverandĂžr av post- og logistikktjenester, og hovedpersonen i episoden jobber her

Lederpodden 

Podcasten som denne episoden tilhĂžrer

Upskilling 

En viktig strategi for Ă„ holde seg relevant og konkurransedyktig i en raskt endrende verden

Generativ AI 

En type kunstig intelligens som Posten Bring bruker for Ă„ undersĂžke om de har en kultur for Ă„ bruke denne teknologien

Motimate 

En digital plattform som brukes for Ä tilby lÊring pÄ etterspÞrsel

Lederprogrammet 

Et hybrid lederutviklingsprogram som Posten Bring tilbyr

Participants

Host

Thor Aage Eikeraapen

Guest

Karoline Wahl

Sponsors

Execu

Lignende

Laddar