1/23/2024

Slik bygget de Bulder "Bank", med Simen Eilertsen

Simen Eilertsen, sjef for Bulder, et konsept fra Sparebanken Vest, forteller om hvordan de har oppnådd en enorm vekst med over 70 000 kunder og 47 milliarder i utlån. Bulder skiller seg ut fra andre banker ved å fokusere på å gi kunder en sømløs og automatisk bankopplevelse, spesielt når det gjelder boliglån, og de bruker AB-testing og eksperimentering for å optimalisere konvertering og forbedre kundeopplevelsen. Eilertsen forklarer også sin rolle som leder i Bulder og hvordan han fokuserer på å sette retningen for selskapet og sørge for at alle medarbeidere forstår driverne for suksess.

00:01

Simen Eilertsen fra Bulder Bank diskuterer hvordan banken har vokst raskt ved å møte udekkede behov i markedet.

06:22

Bulda har mulighet for betydelig vekst, men fokuserer mer på posisjonering enn spesifikke tall for fremtiden.

12:15

Podkasten diskuterer viktigheten av kontinuerlig testing og endringer for å øke konverteringen i lånesøknadsprosessen.

18:58

Podcasten diskuterer viktigheten av daglig eksperimentering og samarbeid i utviklingsteam for å oppnå mål og fremdrift.

25:03

Lederen diskuterer hvordan teamets autonomi og kompetanse er avgjørende for å oppnå organisasjonens mål og innovasjon.

Hei og velkommen

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Simen Eilertsen som er sjef i Bulder Bank. Egentlig heter det ikke Bulder Bank, jeg vet ikke om det heter Bulder Bank, det heter bare Bulder. Det er et konsept fra Sparbank Invest.

33.600 s
00:00:01

De har gått fra 0 til 70 000 kunder på litt over fire år og har 47 milliarder utland. Velkommen, Simon. Takk for det. Jeg husker jeg intervjuet din forgjenger, Thorvald, da de skulle starte Bulder. Da sa han at de skulle i løpet av fire eller fem år ha 20 000 kunder, eller 20 milliarder utland.

24.840 s
00:00:35

Men nå er det jo dobla. Hvorfor det? Hva skjedde? Det er vel fordi at bulder har truffet en nerve i den norske befolkningen. De har truffet et behov som tydeligvis var udekket.

16.440 s
00:01:00

Men du, det er en bank som da starter en ny bank, eller teknisk sett så er det ikke bilder en egen bank, for den bruker sparebanken Vest sin bankinfrastruktur. Men hvorfor kan du ikke bare levere på de behovene i den eksisterende banken? Hvorfor må du da lage en ny bank?

22.360 s
00:01:17

Det er fordi at i et marked finnes det mange typer behov. Og Sparerbanken Vest hadde på et tidspunkt hvor man etablerte bulder, investert veldig i inhouse IT-utvikling og egentlig gått litt mot strømmen i Norge, der de fleste outsourcet IT-utvikling, så hadde Sparerbanken Vest satt seg på å bygge et svært inhouse IT-miljø. Og jeg

29.080 s
00:01:41

Så det var et potensiale for å ta teknologi til resten av Norge nasjonalt, basert på den kompetanse man hadde bygget seg opp. Men verdiforslaget til Sparerbanken Vest er veldig knyttet til det lokale, til det å gjøre Vestlandet til et bedre sted, personlig rådgivning.

15.600 s
00:02:11

Så det ville ikke skalert på den måten at man hadde hatt en edge i det nasjonale markedet. Nei, så da trengte man en annen måte å kunne nå, altså alle banker vil jo vokse, så hvordan skal man få vekst? Det er kanskje begrenset på hvor man kan vokse i det lokale markedet uten å kanibalisere på en måte, så vi må tenke nasjonalt, og hvordan gjør vi det da? Det var det utgangspunktet. Ja.

24.440 s
00:02:27

Det var utgangspunktet. Og hvordan man gjorde det, det var jo å begynne med å finne problemer som man kan løse,

10.040 s
00:02:51

Fordi tidlig i bulda var Torvald og Co. som startet opp. De var veldig opptatt av at vi ikke bare kunne lansere en ny bank som var lik alle de 150 andre bankene. Da ville man i hvert fall ha trengt et voldsomt markedsbudsjett for å klare å skille seg ut. Men man ønsket å vokse basert på å tilby et produkt og løse et problem som hadde en eller annen form for...

27.120 s
00:03:01

i seg, eller det dekket et behov som gjorde at i stedet for å vokse på stort markedsbudsjett, så kunne man vokse på anbefalinger, og at kunden genuint likte produktet. Skjønner. Og hva var kjernen i det behovet og løsning? Ja, Bulla sin kjerne i verdiforslaget vårt, det startet med

26.360 s
00:03:29

fokusgrupper som ble gjennomført nasjonalt. Og da spurte vi kundene hva er problemet i bank i dag? Hva tenker du om banken?

15.520 s
00:03:55

Et cetera, et cetera. Og svaret vi fikk var egentlig ganske tydelig. Man likte ikke å passe på banken sin. Man lurte på om man hadde den beste renten. De var ikke helt sikre. Det var plag som til å ringe og prute. Så da fant man ut at man skulle bygge et verdiforslag rundt det med at du skal slippe å passe på banken din. Men er ikke det det banken din har penger på?

24.900 s
00:04:11

Jo, det er ofte. Kan du tjene penger uten å, i anfallelse til at den lurer kunden din med å bare sette opp rente hele tiden uten å si fra?

8.040 s
00:04:36

Ja, man kan. Det er det du må si fra deg, men at man må få kunden til å prute. Ja, vi mener jo det. Men du må ta noen tøffe valg. For eksempel så kan ikke vi være like brei som en breddebank. Vi må ha et smalere produktutvalg. Vi er for eksempel bare på mobile only. Så du må kutte kostnader, du må være i spisse? Ja, det er det.

26.100 s
00:04:44

Vi må ha en lin-organisasjon for å klare å leve det verdiforslaget ut i markedet. Og så har det jo også i utgangspunktet, hvis du har tillit til noe, så kan man våre kunder ikke opprette at vi skal være billigst til enhver tid. Og det er ikke det verdiforslaget vi selger heller. Vi selger verdiforslaget blant de billigste også.

22.260 s
00:05:10

blant de billigste og god over tid. Så du skal kunne velge oss i dag og vite at premisse for at du valgte oss, det skal være likt når du undersøker på nytt om to år. Så skal du slippe å lure på om vi har beveget oss relativt til konkurrenter, etc. Vi skal beholde den troverdigheten, og det ligger i skjermen av det Bølga tilbyr. Så er det ikke slik at hvis verdien på boligen din går opp,

27.520 s
00:05:32

Hva skjer da? Da går renten din ned. Automatisk, ikke sant? Helt automatisk. Og det er jo det som er kjernen, ikke? Jo, helt riktig. Det er måten vi tar det ut per i dag, verdiforslaget. Eller i hvert fall den tydeligste måten vi tar det ut. Hver måned, eller live i appen vår, så verdsetter vi boligen din ved hjelp av eiendomsdata.

21.660 s
00:06:00

Og hvis du kommer ned på lavere belåningsgrad, utgjør du en lavere risiko for banken, og da får du også en SMS eller push automatisk på hei, nå har renten din gått ned. Er det tilsvarende nå som prisene går ned?

16.720 s
00:06:22

På bolig? Nei, vi har på en måte, hvis du hadde vært IV, så ville vi sagt prislås. Så du går ikke opp i pris. Det vil ikke flytte. Så den biten der, den er jo veldig lukrativ for bankene. Det er jo den grunnen til at banker ikke automatisk tar bort den. Eller gir deg bedre betingelser. Ja.

25.140 s
00:06:39

Nämnd i episoden

Bulder 

Bankkonseptet til Sparebanken Vest, fokus på automatisk og sømløs bankopplevelse, spesielt for boliglån.

Sparebanken Vest 

Eier selskapet Bulder, har investert tungt i lederutvikling.

Thorvald 

Forgjenger til Simen Eilertsen som sjef i Bulder, startet opp Bulder.

S-banken 

Kundesentrisk bank som Bulder har lært mye av, ble kjøpt opp av DNB.

DNB 

Kjøpte S-banken og har begynt å gjøre grep for å bli mer kundesentrisk.

Bytt.no 

Anbefalingsmotor for finansielle produkter, Bulder er godt skåret på Bytt.no.

Cefalo 

Norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger langsiktig utviklingsteam sammen med norske kunder.

Revolut 

Internasjonal utfordrerbank som ikke har lykkes i Norge.

Jeff Bezos 

Sitat om at suksess er en funksjon av antall eksperimenter.

AI 

Hvordan AI kan brukes i bank, potensialet for å gi kunder mer informasjon og kontroll over økonomien.

Netflix 

Eksempel på hvordan AI kan gi kunder mer kontroll over økonomien sin.

PST2 

Fintech-aktør som skulle åpne opp bankmarkedet i Norge, men ikke har lykkes.

Kjerpeset 

Toppleder i Sparebanken Vest, viktig for å få Bulder til å lykkes.

Foreningsavtaler 

Sterk konkurrent til Bulder, tilbyr gode betingelser til medlemmer.

Himla 

Bank som har en lignende tilnærming til Bulder, kundesentrisk og fokus på digitale tjenester.

Google Søk 

Høy intensjon for kunder som søker etter boliglån.

Danske Bank 

Har gode digitale tjenester, men har ikke lykkes med å disrupte bankmarkedet i Norge.

Eika 

Bank som har gode digitale tjenester, men har ikke lykkes med å disrupte bankmarkedet i Norge.

Deltagare

Host

Lukas

Guest

Simen Eilertsen

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laddar