9/2/2018
Tapad-gründer er Are Traasdahl tilbake!
Are Trådshald, tidligere gründer av Tapad, starter et investeringsselskap i Norge for å hjelpe norske IT-selskaper med å vokse internasjonalt. Han investerer 25 millioner kroner i Sales Screen, et selskap som bruker gamification for å motivere salgsteam. Trådshald har også startet et nytt selskap som fokuserer på å løse et stort problem i B2B-sektoren, og søker etter ingeniører.
Are Trådshald lanserer et investeringsselskap for å støtte norske IT-selskaper i internasjonal vekst, spesielt mot USA.
Investoren diskuterer kriteriene for å velge ut selskaper med høy vekstpotensial og unngår teknologisk hype i presentasjoner.
Erfaring og oppfølging er avgjørende for suksess, og notater fra møter indikerer engasjement i problemløsning.
Folk forviller seg i buzzwords og hype, men glemmer å fokusere på å bygge sterke, effektive produkter.
Selskapet Sales Screen, som er cashflow-positivt fra dag én, satser nå stort med ny investering og nye prosjekter.
Transkript
Velkommen til en spesialepisode av Skifters podcast. Vi står her på Gardermoen med Ingen Ringre, Are Trådshald. Velkommen. Takk for det. Du har jo kommet med en ny nytt denne uka. Vi kan ta en litt kjapp oppsummering av det store oppslaget som kom nå i dag. Ja, vi satte der i gang et investeringsselskap i Norge nå. Så målet er å få løftet norske IT-selskaper ut av Norge, og til å bli stor i utlandet. Vi ser at det er utrolig muligheter for det. Det er masse bra selskap, men ofte så mangler man litt den større investeringen. Så vi ser for oss en sånn 30-50 millioner i hver investering, spesielt for de som har en mulighet mot USA, hvor vi har et bra mulighet til å hjelpe til. Men er det egne penger, eller er det andres penger også? Det er hovedsakelig egne. Og så har vi med oss et fantastisk lag med investorer som er med på selskapene fremover. Så har vi tatt med en helt fantastisk gruppe med folk som jeg er veldig glad for å ha fått med. Ja, vi har jo alt fra sånn som Fredrik Baksås, som Vi har bygd Telenor til en internasjonal gigantselskap, og jeg tror av Harvard ble kåret til en av de beste CEO-ene i verden. Og han er kjempebra. Han har et nettverk i Asia som er helt utrolig. Og så har hun med, som krisenskogen Lund i NHO, som vil jeg gjerne være med på, fordi hun så for at norske bedrifter ble større og at de fikk en internasjonal eksponering. Så det var mer en sånn ønske om at Norge skulle gjøre det bra enn at hun selv personlig skulle gjøre det bra. Også er det alt fra Tone Ryberg Knudsen som er involvert i de fleste selskap. Det er han ikke, så er det ikke noe vits å være. Nei, det er ikke noe vits å være. Så han har pulsen på det meste. Så det er veldig fint å ha med han. Og en utrolig ressurs på å hjelpe selskapene. Så det har vært veldig bra. med Jørn Lysagen i USA, på den siden, Birger Sten i USA, som har gjort det mye fint å kjenne Microsoft-miljøet veldig bra. Så har jeg en som heter Rick Heitzman, som har vært med i flere selskap som jeg har vært med på tidligere, en av de topp 1% venture-kapitalister i USA. Så han er med personlig, ikke som fondet, men personlig. Så bra sett av personer på norsk side og på amerikansk side. Så dette er sparepengene til Arit Rostal nå i alle fall? Det er det som er en fra ferietur. Ja, ikke sant? Du var på 14 måneder. Ja, det går veldig fort nedover. Du har akkurat fått på deg langbokset etter å ha vært i Muda og Sambaler i hele sommer. Ja, det er en sånn farmer's tan, som jeg kaller det. Sånn solbrennt på... bare fra her og ned. Neida, jeg har hatt 14 måneder med ferie nå, og har fått slapp av ordentlig et helt år, så nå har jeg masse energi for nye ting. Men den overgangen til å slappe av fra å være veldig travelsen som du alltid har vært da, er det tøffe tak, eller? Neida, Det tog litt tid, og så kom jeg i villepuls, ja. Men det var også mye artig og interessante ting å se på turen, så da engasjerer man alltid mye i det som man holder på med. Da engasjerer man mye i det som var å være på tur, og være med familie, som var det viktigste. Så jeg har vært i veldig villepuls nå i 12 måneder, i hvert fall. Har du fått noen nye interesser på veien, som du vil fortelle om? Hobber? Ja. Ja, skal vi se da. Vi har blitt veldig flinke til å pakke da. Når vi flytter nesten hver andre uke eller sånn, så blir det veldig god på å pakke. Så jeg oppdaget det at jeg trenger veldig få ting. Så jeg trenger nå en miniatyrbag for hele familien. Klarer vi å pakke inn og ut av med uten problem. Og det har påvirket andre ting jeg tenker på i livet også. Du får mindre mer ting, ta ting bort, i stedet for å legge ting til. Da tar du ut de stressene fra livet ditt, det har jeg funnet ut. Så det har vært en stor læring på turen her, hvordan du fokuserer på tingene som er viktige, og hvordan du tar bort alle de tingene som er støy i livet ditt. Og det begynte med å pakke tolv kofferter ned til en koffert. Hadde dere tolv kofferter? Ja, vi hadde tolv kofferter da vi startet. Så det var mye ting oppi som vi ikke hadde behov for. Det fant vi ut. Solgte du unnveis? Solgte, sendte tilbake, ga det bort. Vi måtte bare bli kvittet for det å... Vi får jo den podcasten som skal handle om snorkling etter rare fisker og sømming med delfiner og diverse andre ting. Den får ta en annen gang. Men disse selskapene som du nå skal investere i, det er ikke hvem som helst som kan komme med løpene til dere og regne med å få et positivt svar. Det er en viss gruppe selskaper som dere nå ser etter. Ja, det er ganske strenge kriterier egentlig for Det som jeg har sett gjennom de siste 20 årene med å prøve å hjelpe det norske selskapet inni USA er at det er et krevende profil for å få det til. Og det profilen som vi ser etter nå da er et selskap som kommer litt lenger, så det er på en måte 30-50 ansatte. Det er helst 30-50 millioner i inntekter. Det er software-selskap som har da 80-90% margine og som selger til bedrifter og ikke til konsumenter. og som har lengre kontrakter, så 12-24 måneder kontrakter. Så det er på en måte det vi kikker etter. Så kikker vi gjerne etter de selskapene som ikke er så mye i media, ikke er så mye i presse, og ikke er så mye ute og liksom skaper blest om seg selv, men som heller sitter på kontoret og bygger teknologi. Nørdene. Nørdene, de ordentlige nørdene, som bygger teknologi, og så bygger produkt, og så får kunder... og så begynner vi med salgsteam, og så gjør vi marketing, og deretter PR. Det er veldig mange som starter på andre siden. PR først. Har du noen? Jeg har ikke møtt noen av dem. Jeg vil ikke nevne noen navn i hvert fall. Så de leter vi ikke etter. Og så er jeg interessert i sånne ting som virkelig kan skalere horisontalt på en måte i USA. Det er noe som dekker veldig mange ranger. Og et produkt som gjør at du kan gå til veldig mange forskjellige typer kunder. At det ikke er sånn veldig dyp spesifikt på et unikt område for eksempel som gjør det vanskeligere å få det til å skalere. Men da er det to selskaper igjen i Norge da? Ja, vi hadde startet med 200, så vi er vel ned til en sånn, vi endte jo på ett nå, men vi har en igjen, fem-seks stykker som jeg synes er veldig, veldig spennende. Så vi håper å gjøre to dealer i året, det har vært kjempefint hvis vi får til det. Men det kan hende at det blir en, mellom en og tre. To har vært kjempebra hvis vi får til det. Hvordan jobber dere for å velge ut? Hvis dere har sett på 200 eller 250, hvordan jobber dere for å velge ut de 4, 5, 6 som da blir de heldige vinnerne? Når vi startet sammen var jeg på tur, og det var kanskje derfor vi måtte være utrolig disiplinert rundt kriterier. For du kan liksom gå etter alle mulige bransjer, alle mulige faser, venture, to stykker og en hund som har startet et eller annet. Og du kan på en måte gå etter alle mulige slags forskjellige bransjer, sånn at vi har veldig mye tid på oss og er veldig fokusert. Så teamen har egentlig bare brukt tid på de tingene som passer inn i kriteriene. Ja. Hva slags metode? Nei, det var mest det å jobbe sammen med to fantastiske. Gunnar Sellegg som var administrerende i VIMP og bygde opp det i Norge og gjort masse bra innenfor Telenor-systemet etterpå med Smidensky og Appearin og forskjellige av de tjenestene der. Pluss vi hadde tjenestene som rullet til Telenor-sammenheng. Veldig sterk oppdragsforskning operativ, sterk produkt. Så det har vært veldig fint å ha han, pluss Justen Pettersen, som er da mer fra å kjenne markedet og vært i mid-level banking lenge. Så de to er et utrolig bra team. Og så har vi en som heter Maren, som går fra BCG. Super analytisk, jobber kjempehardt. Og de tre sammen har vært helt fantastisk bra. Så er jeg jo der med å møte og analysere og sitte med data på kontoret og møte flere og flere og flere og sånt. Så det har funket veldig bra. Er det innkommende eller er det utkommende? Ja, det har vært litt av begge deler. Det har vært en innkommende også, men det selskapet som jeg endte opp med først nå, det var utkommende og vi som tok kontakt med dem. De hadde vel en 30-40 andre investorer som hadde hatt kontakt med dem, forstår jeg sånn. Så det som jeg var veldig opptatt av da er på en måte hvilken feedback er det vi får fra de grunderne og de selskapene vi møter. Er det interesse for å gjøre noe i USA? Er det interesse for å ta en kapital som virkelig kan skalere noe? Tror du at vi kan hjelpe dem med det? Det var på en måte mine spørsmål tilbake til teamet, og der har vi selvfølgelig truffet ganske bra på da. Har du sittet i noe av de møtene selv, eller er det litt sånn via Gunnar og Justein? Gunnar og Justein og Maren har gjort mesteparten av de møtene ut mot selskapene. Og så helt til det kommer til det at vi har tre-fire stykker vi kikker på, så da har jeg brukt mer tid med de. Så det har vært kjempebra. Det har vært spennende å bygge det. Det er jo interessant å høre hva du har sett hos dem, men også hva... Hva er det som har vært turn-offs? Hva har vært feil for deg? Det som har vært feil er at jeg visste at det er veldig mye hype og litt bak forhenget. Så vi ville alltid starte med en produktdemo, og se hva produktet er, og drille inn på teknologi, drille inn på at det faktisk er substans. Så har jeg Powerpoint, jeg vet ikke hvor mange Powerpoint-presentasjoner jeg har sett i mitt liv, men jeg er i hvert fall ferdig med det. Så det virker bare å se produktet, jeg vil se det, at det er ordentlig. Så det har vært, der er utslagssekretæret, der går 9 av 10 ut. Jeg vil ikke høre noe, et eneste teknologiord i det hele tatt i en presentasjon, jeg vil høre hvilket problem er det du løser. så jeg klarer å skjønne hva problemet er, og at det må være en løsning på det problemet. Da kan jeg kanskje begynne å varme opp seg litt, og så skjønne litt, eller høre litt hvilken teknologi du bruker for å løse det problemet. Det starter ikke med en hel haug med teknologi som er buzzwords, som du kan lese på alle mulige slags ting rundt omkring i verden, og kaste ut en hel haug av det. Det er et hørt av. Så da sitter Ari Trostad og snorker borti djørene. Ja, det er ganske fort, ja. Men jeg bare sier, bare la meg se på produkten, la meg bare begynne med det. Og så da får jeg litt om Forstå problemet. Hva er et problem? Hvilke problemer prøver du å løse? Hvorfor prøver du å løse det problemet? Hva er det som bor inni det som gjør at du har lyst til å løse det problemet? Og det er ofte de som lykkes bra har en virkelig grunn til å løse det problemet. Noe som har skjedd i deres personlige liv, eller noe de har blitt inspirert av, eller noe sånt der. Det er en sterk årsak til at de har lyst til å løse det problemet. Så det er å forstå det, og etter det så er det bare å se på det. Er det noe man... ikke skal gjøre en sånn kommunikasjonsmessig med deg? Jeg tror det har vært i mange forskjellige situasjoner hvor folk kommuniserer på forskjellige måter, så jeg har egentlig ikke noe problem med forskjellige kommunikasjonsstiler. Jeg liker folk som er ærlige, som ikke kan et svar, så sier jeg bare at det kan ikke. Jeg kan komme tilbake til det i morgen. Så det liker jeg de som prøver å hoppe rundt og komme opp med et svar på sparket som dette har vært De fengsler seg selv, for de hopper rundt så mange ganger at de begynner å motsitte seg selv etter hvert. Sånne ting klarer jeg å se gjennom, selv om det ikke er teknologi eller et marked som jeg kan, så oppdager man sånne ting. Men det kan jo hende at de bare blir litt stresset av å klappe i en situasjon. Ja, absolutt. Det kan det. Men det har litt med erfaring å gjøre. Det er ingen som kan alt om at man er litt ydmyk rundt det man ikke kan. Og spesielt rundt eget firma. Man kan som regel ikke den bransjen fullt ut som man er. Man kan ikke all teknologi. Man vet ikke hva produkten akkurat skal prises til. Man vet ikke helt hvordan man skal gå til markedet. Så det er mye mer interessert å skjønne hvordan personen tenker rundt de problemerne enn at man har alle svarene. For det er det ingen som har. Og hvilken prosess man setter på plass for å få finne svaret i forhold til å tro at man har alle svarene. Så sa du det med oppfølging? Oppfølging er veldig viktig. Det er et helt utstendig utklagskriterium. Hvis jeg skal følge opp til hjemme i morgen, og ikke blir følt opp dagen etterpå, da er det et stort rødt flagg. Så oppfølging, å komme tilbake og engasjere, få folk til å hjelpe deg. Så alle sånne typer ting synes jeg er positivt. Husker du Trond Ribeik-Tutsen? Han sa i en podcast at hvis start-upen ikke tok notater når du snakket med dem, når du følte at du ga dem råd. Vet du hvordan folk ikke kommer til å gjøre noe av det du sier? Det er at de ikke tar notater. Det er bare sånn å få håndverkeren i huset ditt. Hvis de ikke skriver ned det du snakker om, det kommer jeg garantert ikke til å si. Akkurat samme. Jeg har ikke hørt det på delen av podcasten, men det er et utrolig godt poeng. Er det noen andre visuelle eller psykologiske faretegn som du ser i møtene? Som du bare, wow, shit. Ja. Jeg liker faktisk å komme bort fra en sånn powerpoint-presentasjon ganske fort. Jeg liker kanskje å sette scenen med en par slider, men helst ikke det heller, for da skal man bare klare å fortelle meg om hvilket problem jeg løser, hvorfor betyr det noe for meg personlig at jeg løser det problemet her, og deretter på en måte gå inn i en produktdemonstrasjon. Det er det beste for meg. For da får man faktisk snakket litt om produkter man kan få inn. Dess eldre jeg blir, dess mer jeg har skjønt det at et selskap er på en måte en løk, kan man jo kalle det. På midten så er det teknologi, og med den teknologien så bygger du et produkt. Når du har det produktet, så begynner du å tenke på business development. Du må noen kunder spette noe inn og teste det, og se om hypotesene er riktige og hjelpe oss med produktet. Etter du har fått ut business development, så gjør du salg. Da begynner du å få kunder som betaler for noe, og så gjør du markedsføring, og så gjør du PR. Alle som starter på midten der, eller i kjernen på der, og går utover, lykkes som regel. De som starter på ytterst og prøver å gå innover, Det er sjeldent jeg ser at de lykkes. Du liker best de som er innadvendte og ikke forutadvendte? Nei, jeg liker best de som er fokusert på å bygge noe ordentlig. Noe som er et problem som er vanskelig å løse. Noe som er teknologisk vanskelig. Et problem som er vanskelig å løse, så fokuserer jeg på det. Spesielt nå, nå har jeg vært grunner i over 20 år, så jeg går litt gjennom litt sånne faser av grunnervirksomhet. Og akkurat nå, de siste par årene, så har det vært en veldig eksplosjon i det å være grunner. Og da er det mange som plukker opp de uvanene rundt og lager mye sånn buss og hype og møter seg på yoga og så henger barn og prater om agile development og artificial intelligence og alle de her tingene der. Og glemme av det som er kjernen av det. Man skal faktisk bygge et eller annet som er veldig sterkt. Så det er det jeg fokuserer mest på. Har du noen sånne kontrollspørsmål? Litt sånn standard kontrollspørsmål som du pleier å stille for å avsløre talkers, for eksempel? Ja, vi som har produkter. Det er der. Ja, det er så enkelt som det. Så du kan bare prate masse med Arit Råstad og bare avbryte den der og vise meg produkten. Ja, bare vise meg produkten. Bli ferdig nå. Let's get to business. Ja, vi har sikret på et selskap i USA som gjorde en ansiktsgjenkjenning. Han snakket masse frem og tilbake om hvor viktig det er, og hvor bra selskapet var, og det ene med det andre. Kan jeg få se det? Nei, jeg skal gå frem og tilbake, rundt og rundt og rundt om alt det der. Så jeg sa, ok, nå må jeg bare få teste det, så la meg bare få laste opp et bilde av sønnen min. så lastet jeg opp et bilde av sønnen min det enkleste med ansiktsgjenkjenning er å finne ut raset og om det er mann eller kvinne eller gender jeg fikk begge deler riktig feil da spilte det så mye rolle med å samstå i powerpointen hvis ikke det funker men er det ikke litt der vi er da det er blockchain, det er AI det er VR og det er AR og alt liksom bare Vi forvilder oss inn i en sånn verden der det er veldig mye talking og lite walking. Ja, det er det. Hvor mange sånne buzzwords må folk sitte der etter intervjuet før du begynner å trykke på den oransje knappen og etter hvert den røde knappen. Du begynner på en måte å... Ja, nå skjønner jeg egentlig ikke hva du snakker om. Men ok, og dere har gjort en investering allerede som... som vel ikke er så veldig godt kjent. Det ble nemt kanskje i en bisetning her, men hvem er de? Selskapet startet tre studenter utenfor NTNU. I stedet for å gå inn i de metodisjonelle yrkene som vi alle hadde tilbud om, så startet de et selskap sammen. Og så har de klart å bygge dette til nå 35 millioner kroner i omsetning. De har mye av de største kundene i Norge. Det de hjelper til er salgsmotivasjon, gamification, eller hva kaller vi det i norsk? Gamification. Det er faktisk ganske eget ord. av hele den her salgsprosessen, og hvordan det får en salgstime til å alltid være motivert, sette opp konkurranser, Kristiansund-krigen mot Trondheimskontoret, og få for dem den morsomme delen av å være i salg, og til å lage en teknologi rundt det her. Så det har vært software as a service type selskap, 90% margina, lange kontrakter, Og så har vi hatt dem i USA, som har vært utrolig spennende. Vi stemte frem til det nettverket som jeg har der, og har fått utrolig positive tilbakemeldinger, både på gründeren og på produktet. Nå må jeg si, jeg kan ikke du vise meg det produktet. Jeg kunne faktisk gjort det hvis vi hadde en greie. Men gamification av salg, B2B-salg. Ja, så salgsteam som da selger til andre bedrifter. Eller de kan jo selge til sluttkunder, men de selger jo til en bedriften som... Softeren brukes av den bedriften, så det kan være et stort forsikringsselskap som selger forsikring, eller en bank som selger... Eller en bilforhandler som selger bil. Det kan være egentlig alt. Alle er jo i salg på en måte. Alle skal jo selge... Uansett, så er det en måte i salg. Man skal overbevise noen om... om å gjøre noe. Så det har de bygget utrolig bra. Og en ny generasjon som er yngre enn meg har vokst opp med spill, stort sett. Så det har vært mye større del av av den neste generasjonen, er spill. Og så ta inn de her prinsippene som gjør at noen kan sitte foran et spill i 7-10 timer og ta det inn i en business-sammenheng. Jeg tror at en litt større trend kommer til å skje fremover. Og at man gjennom det kan virkelig få et stort engasjement og ha det moro på jobb, og vi feirer sammen, og vi konkurrerer, og vi slår målene våre og alt det der, og får liksom, we are the winners ut på kontoret med en skjerm og masse ting som blinker og sånt. Da blir det litt morsomt å være på kontoret igjen. Det er litt sånn animert pokaler og kvinns og alt som vi kjenner fra sånne mobilspill. Det kan være alle sånne ting som du som driver den delen av hjernen din som gjør at du har lyst til å, dopamin eller noe sånt, som utløses i hjernen når du treffer på de tingene der. Så du bruker mye av disse spillprinsippene i en forretningssammenheng. Kommer det opp levels og så videre? Ja, alt mulig rart. Så alle sånne typer ting. Så greien er at du skal slippe å gi disse selgerne disse høye saksbonusene, i stedet å gi dem noen virtuelle penger og vokaler og så videre? Ja, det kan gjerne være at du får fortsatt å beholde bonusene dine, men de er ofte utbetalt på kvartalsvis og på årsvis, og det er en veldig sånn, når jeg det måler, så får jeg den bonusen, på en måte. Det er veldig sånn logikk, men det her er litt mer magi i mellomtiden, da. Og de fleste salgstim gjør jo sånne type ting uansett. Men det er ofte veldig manuelt. For noen måter springer de på Vinnmonopol og kjøper en flaske vin, så den som selger neste uke her får den på fredag. Det er det der gangen tusen på steroida i en plattform. Og feiring, det er fellesskap skaper det også. Mens salg kan ofte være litt sånn ensomt, så skaper det her et fellesskap at vi alle jobber mot det samme målet for eksempel. Og så kan du også ta inn mange andre deler. Vi hadde et stort problem mellom salg og det som er account management. Du kan ta inn veldig mye av de målene for account management. Selgerne får account management inn, de får produktfolkene inn, den selgen som gir den beste feedbacken tilbake til produktteamet er best en uke her. Så det trenger ikke bare være salgsmål, det kan være mål som betyr noe for hele bedriften. Skape samhold og arbeidsmiljø og så videre i stedet for ren konkurranse om penger. Ja, absolutt. Det kan være hvilken selger klarer å komme opp med den beste nye produktideen hvem er som kan fantasiens sette grenser bare fantasiens sette grenser egentlig å sette alt det der inn i en system gjør at man kan administrere det gjennom en software synes vi var utrolig spennende og så har ikke jeg sett det der i mitt forrige team vi hadde jo 70-60 selgere eller noe sånt og 250 personer, så hvis man får det samholdet når selskapene blir større og større og større, er det vanskeligere. Så du tar en måte av det som skjer i et lite selskap, og så kan du gjøre det i et stort selskap, at folk føler det samholdet, at vi går mot det samme målet, og vi jobber alle sammen mot det samme. Og det er veldig visualisert, og du ser det på kjedelige rapporter, og du ser i Excel hvordan det går, så er det veldig... visualisering av det som jeg synes er funnende. Skal vi røpe navnene på dette selskapet? Ja, det heter Sales Screen. Produktet er Sales Screen. Salesscreen.com Selve navnet på selskapet heter Dogu. Dogu, ja. Ja, det er derfor de kaller seg Sales Green, tror jeg. De er mesteparten av de store norske selskapene på plattformene allerede. Men å flytte under radaren, vi har måttet finne det. Vi spurte dem hvordan de gjorde salg, da sa de jo nei, hvordan de gjorde sitt salg. Telefonene ringer som inn til oss, at vi prøver bare å få solgt til de som faktisk ringer oss. Sånn at jeg har fått mye innhold I resten av Europa, til og med i USA, har den faktisk kommet i gang i USA. Så det er fint for oss, for når vi kommer dit, så kan vi bygge på noe som allerede er startet. Kan du si noe om størrelsen av investeringen? Vi første delen av det er på 25 mil, og så regner vi med å gjøre en ny 20 mil om ikke så alt for lenge. Så vi kommer rundt 50 mål. Men har de hentet penger tidligere? Neida, aldri hentet penger før. Så de har vært cashflow-positiv fra dag 1. Og det er ikke nødvendigvis noen kriterier vi kikker på, men det er utrolig inspirerende å se noen som har klart å gjøre det, og klart å være en ordentlig startup, og faktisk tjener penger, og begynner å få det klart å være uten investorer. Det er bra. Det var deilig å komme i gang da, eller endelig få noen penger på bordet. Ja, absolutt. Kjempedelig det. Det hopes jeg opp mer og mer og mer i, sånn må jo få brukt litt også. Men jeg tenkte jeg skulle bare stille deg et spørsmål også, fordi du sa jo i den podcasten i fjor, og du har sagt også i det lange intervjuet vi hadde etter DN, at du går med noen planer om å starte noe eget. igjen. Ja. Men du vil ikke si så mye om hva det var, eller hva det er, men det er noe på gang igjen. Ja da, absolutt. Nei, det er gang nå. Så har jeg snart startet selskapet igjen nå. Så får sammen teamet, og vi har puttet store problemer vi skal løse med det her. Det er et kjempeproblem, mye større enn noen andre problemer jeg har løst i hele mitt liv. Jeg sier fortsatt ikke så mye om hva det er, men det er i hvert fall en veldig motiverende problem å løse. Så det er vi i gang. Vi har bygd teknologi, vi har den første pilotanten i gang allerede, så vi har jobbet raskt på den måten der. Nå trenger vi masse folk da, så hvis det sitter noen fantastiske ingeniører, annet sett bare ingeniører, tilbake til den sirkelen min med teknologi først, og så produkt, så nå er det bare ingeniører. Men det vi gjør nå den gangen her, er å ha distribuerte ingeniørteam. Så vi skal ha et ingeniørteam i Oslo, blant annet. Jeg har jo hatt 15 ingeniører i Oslo som jobbet for meg i forrige firma, og det var en veldig positiv opplevelse. Så det gjør vi gjerne igjen. Norske ingeniører har jeg vært veldig imponert over. Så igjen, hvis det er noen ingeniører som sitter der ute og har lyst til å bli med, så må dere ta kontakt, for at vi trenger de beste ingeniørene. De er sikkert interessert i å vite noe, altså kanskje få noen teaser på hva dette kjempesvære problemet er. Jeg skjønner det. Jeg skal gi dem det når jeg snakker med dem. Ok, det skal du gjøre. Du kan jo bare gjette hvilken retning det skal gå. Ja, det kommer ikke på din. Å, det kommer aldri til å gjette. Men er det lov å gjette på, er det B2B eller er det B2C? Det er B2B. Jeg har gjort et B2C-selskap og fikk det til slutt, men det var større enn å ønskelig. Så det er et B2B-type selskap. software samle som jeg har gjort før egentlig. Men i en bransje som jeg aldri har vært i før, så er jeg veldig sånn ydmyk Og nå får du kjenne inn, hvis jeg fortsetter litt i det samme sporet som jeg har vært i, så har jeg følt at jeg kunne mye, men nå kan jeg absolutt ingenting. Så det liksom tar slutten av Elvis Presley sin karriere, hvor han har sånn symfoniorkester rundt seg og sånt, til å være tilbake igjen til det er bare du og en til i en bransje som du ikke kan noe om. Så det føler du en usikkerhet på det? Ja, jeg føler masse usikkerhet rundt det, for nå kan jeg ikke det, men kan ikke jeg det. Og det gir meg mye motivasjon faktisk, for nå må jeg liksom lære meg noe helt nytt igjen. Og har utrolig mye gudmykhet i forhold til de personene som vi jobber med i den bransjen, som kan bransjen ti ganger bedre og hundre ganger bedre enn meg. Jeg har ikke noen personer i bransjen, ingen verdensting. Så det er som å starte på nytt igjen, som faktisk gir meg veldig mye mer energi, for jeg føler at jeg er 25 år igjen og skal løse et stort problem som jeg ikke kan nå. Men har du hatt den ideen lenger? Ja, den har vel vokst mer og mer på den turen du har vært på. Den har på en måte vokst mer og mer gjennom og sett det i praksis. Etter hvert så begynner man på en måte å Ja, sånn at jeg skal snakke om noe som ikke er det jeg skal fortelle hva det egentlig er. Men ja, jeg har sett det på en tur og har blitt veldig inspirert rundt å løse et stort problem. Som ikke bare kan være bra for, men det kan faktisk være noe som har en betydning for hvordan verden utvikler seg i det fremme året. Det er jo veldig ulent. Jeg må bare kutte ut hele denne delen her, for jeg snakker ikke akkurat dette her er kritisert. Det er andre grunner for å prate på den måten her. Vi bruker masse AI og blockchain til å løse det. Ja, selvfølgelig. Vi skal lage en sånn quiz. Hva er det Ari Trostdal egentlig skal starte? Ja, Neida, jeg skal ikke sirkle deg mer inn nå. Folk får gjette selv hva dette er. Jeg kommer til det snart, men vi trenger i hvert fall mye folk. Så hvis det er noen som er interessert og lærer bare mer om hva vi skal gjøre og bli med, så trenger vi ingeniører. Men nå er det fullt kjør igjen, og det er hit og dit og jobbe mange, mange timer. Yes, yes. Nå er jeg fullt kjør, fullt tilbake igjen. Det andre vi gjør nå, som jeg faktisk synes er interessant, vi har i firmaet så langt ikke sendt en eneste e-mail til hverandre. Slack. Det er andre ting. Ikke noe slack heller. Litt litt slack, men jeg gikk igjen. Det var store tidstyper i forrige firma. Vi snakket om ti forrige gang vi møttes. Det var store tidstyper i et firma. Det er e-mail. Jeg hadde 200-250 e-mail hver dag. Og jeg sendte 250 e-mail, så det var en del av problemet. Like mye som det var kanskje en enda større del av problemet for å si å sende 250 e-mail resulterer i 1000 e-mail. Og så var det møter. Jeg satt sikkert i 10-15 møter hver dag. Og så var det rekruttering. Det var de tre tingene som var størst ved den tidstypen. Så. Så nå har vi da brukt mye tid på å finne ut hvordan vi kan koordinere hverandre uten å bruke e-mail, hvordan vi kan holde styr på tasklists og koordinering og kommunikasjon, så ikke alt trenger å være synkront. For det er det som er problemet med både Slack og med e-mail, at man forventer at kommunikasjonen er synkront, og det fører til at man avbryter den som man sender e-mailen til, eller sender Slack-meldingen til. Og det er dårlig for alle mennesker, men spesielt for ingeniører. Hvis du blir uavbrutt hele tiden som ingeniør, så kommer det ingen som er utrolig vanskelig å få komme inn igjen. Og det er det for resten av folk også. På et sett som vi er et sånn ingenuelt tungt selskap, så har vi brukt veldig mye tid på hvordan vi ikke avbryter hverandre, men likevel kan koordinere sammen. Så vi har begynt å bygge noen verktøy for akkurat det, og bruker og fungerer noen utrolig bra verktøy. Så det har vært en del av å få det til å bli mer effektivt enn det var forrige år. Men hva slags verktøy er det vi snakker om da? Ja, Møtene var basert på funksjonelle områder. Jeg hadde et markedsføringsmøte med ti personer, et salgsmøte, et produktmøte og et finansmøte. Nå har vi gjort om strukturen til at vi har en gruppe av personer som både jobber med markedsføring og finansmøte. så har vi et gruppe, vi to møtes en gang i uka for eksempel og vi har tema som går på markedsføring, produktsalg for eksempel så det er du og Svein Petter vi tre har et møte og så strukturerer vi på den måten her i stedet og så strukturerer vi rundt spørsmål og tema hver gang vi møtes, hvilke tre tema er det vi må løse Og så har vi det skrevet ned i et dokument som spørsmål. også i mellomtida så legger vi inn informasjon som begge vi finner og også tasklist jeg skal ringe Petter og spørre han om noe du skal skrive til en eller annen så har vi track på alt det som skjer i mellomtida så jeg kan gjerne se på at det tema utvikler seg fremover frem til vi møtes fysisk sett neste gang så kan vi snakke om det temaet men da er det 90% av det har blitt gjort allerede Så bruker vi alle møtet på, og så spør vi hva vi gjorde, ringte Petter, hva var det, hvordan skjedde, for å ha det dokumentert og skrevet i stedet. Så nå har vi et firma hvor vi ikke har sendt en eneste e-mail til hverandre. Kan kanskje det bli startupen? Ja, i andre grunner kan det ikke funke så. Så har du en backup plan? Ja, en backup plan. For det er utrolig mye tid som går bort i et firma på sånne type koordinering. Så det andre prøvet å løse er jo at vi ikke alle trenger å sitte på samme kontor hele tiden. Og spesielt hvis vi kan åpne opp for at ingeniører kan sitte hjemme, eller at man har satt litt av ingeniører i forskjellige steder i verden. Vi hadde vel 8 ingeniører i New York for 200 000 dollar per ingeniør, så det er 16 millioner dollar i rene lønnskostnader. Og så har du på toppen 20 millioner dollar i året for de ingeniørene. Og Google er rett på andre siden av gata, så de dobler lønnen din og tar ingeniørene dine fra det. Så vi prøver å finne ut hvordan vi kan De har distribuert ingeniørteam i andre deler av verden enn de har det alltid i New York. Hvordan vet du at du kan stole på disse som sitter her ute? Har du noen sånne metoder der også? Akkurat som du har metoder i investormøtene dine. Altså, hvordan kan du sjekke om man faktisk gjør det han sier? Det er det vi holder på å bygge en del verktøy rundt nå. Så det har vært interessant. Vi har startet et selskap hvor vi bruker halvparten av tiden på å bygge det som selskapet skal gjøre, og i andre halvparten av tiden bygge verktøy for oss, hvordan vi skal jobbe sammen. Så vi har brukt veldig mye tid på akkurat den biten der. Og og jeg tror vi har kommet frem til noe som vi kan skalere med. Men det gjenstår å se, vi har bare tre-fire stykker så langt, så nå skal vi begynne å sette flere folk inn i det samme systemet og bruke de samme metodene, men det ser positivt ut. Det blir veldig spennende å høre hva dette skal være. Du er på vei tilbake til USA igjen. Det blir litt skytteltrafikk mellom Norge og USA, ulike steder i verden, på deg nå fremover da? Ja, det planen er. Nå er jeg kjempet av i Norge kanskje hver sjette uke i snitt, så hver en til to måneder er jeg i Norge igjen. Så det blir fint å være med i Norge. Jeg burde vært i Norge en gang i året før, så nå ble jeg her mer ofte, så det blir artig. Takk for praten, Are. Det blir gøy å følge deg nå fremover. Du får bare si ifra når neste investering kommer, og så setter vi i gang denne spørrekonkurransen om hva din neste startup-idé og hvilket stort problem du egentlig skal løse. Den kan dere følge på og skifte på til nå. Vel, ikke helt, men vi får se hvordan det går. Takk for at du kom. Hei. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Mentioned in the episode
Tapad
Tidligere selskap grunnlagt av Are Trådshald.
Sales Screen
Trådshalds første investering, et selskap som bruker gamification for å motivere salgsteam.
NTNU
Et universitet i Norge hvor Sales Screen-gründerne studerte.
Dogu
Selskapet bak Sales Screen.
VIMP
Et selskap hvor Gunnar Sellegg var administrerende direktør.
Gunnar Sellegg
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra VIMP og Telenor.
Justen Pettersen
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra mid-level banking.
BCG
Et konsulentfirma hvor Maren jobbet.
Maren
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra BCG.
Fredrik Baksås
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra Telenor og Harvard.
Telenor
Et stort norsk telekommunikasjonsselskap.
Harvard
Et prestisjetungt universitet i USA.
NHO
En organisasjon for norske bedrifter.
Krisenskogen Lund
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra NHO.
Tone Ryberg Knudsen
En investor i Trådshalds investeringsselskap med et bredt nettverk.
Jørn Lysagen
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra USA.
Birger Sten
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra USA og Microsoft.
Rick Heitzman
En investor i Trådshalds investeringsselskap med erfaring fra venture-kapital i USA.
Microsoft
Et stort amerikansk teknologiselskap.
Muda
En destinasjon hvor Trådshald reiste på ferie.
Sambaler
En destinasjon hvor Trådshald reiste på ferie.
AI
Kunstig intelligens, et tema som ofte blir brukt i hyping av startups.
VR
Virtuell virkelighet, et tema som ofte blir brukt i hyping av startups.
AR
Augmented Reality, et tema som ofte blir brukt i hyping av startups.
Blockchain
En teknologi som ofte blir brukt i hyping av startups.
Cefalo
Sponsor av podcasten, et outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh.
Participants
Guest
Are Trådshald
Host
Ingen Ringre
Sponsors
Cefalo