11/23/2022
Del 1: Douchebags-gründer Truls Brataas om hvordan bygge et internasjonalt brand
Shifter-podcasten intervjuer Douchebags-gründer Truls Brataas. Han snakker om hvordan han startet selskapet etter å ha reist jorden rundt og identifisert et behov for en bedre reisebag for ski og snowboard. Han deler sin filosofi om å ta ett steg av gangen, være verdidrevet og bruke teknologi for å bygge et internasjonalt brand. Brataas forklarer også hvordan de navngav selskapet og hvordan de har tilpasset navnet til å bli mer passende for det amerikanske markedet.
Transkript
Nämnd i episoden
Douchebags
Et norsk internasjonalt merkevare som Truls Brataas er gründer av. Han snakker om hvordan merkevaren ble populær og hvordan de bygde opp selskapet.
Truls Brataas
Gründeren av Douchebags. Han deler sin historie og erfaringer med å bygge et internasjonalt brand.
NTNU
Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet hvor Truls Brataas studerte og ble inspirert til å starte Douchebags.
Bolivia
Et land i Sør-Amerika som Truls Brataas besøkte på sin jordomreise. Han beskriver hvordan oppholdet i Bolivia påvirket hans verdier og verdigrunnlag.
El Alto
Den fattigste bydelen i La Paz, Bolivia, hvor Truls Brataas deltok i et vaksinasjonsprogram. Han beskriver hvordan dette ga ham perspektiv på hvor heldige vi er i Norge.
Andesfjellene
Fjellkjeden som Truls Brataas klatret i under sin jordomreise. Han deler sin erfaring med å bli høydesjukk og hvordan det lærte ham å fokusere på ett steg av gangen.
Akne Studios
Et svensk merkevare som Douchebags ble inspirert av når det gjelder design. De ønsket å skape en skandinavisk clean stil.
Red Bull
Et østerriksk merkevare som sponset Jon Olsson, medgründeren av Douchebags. De ble inspirert av Red Bulls bruk av sosiale medier og markedsføring.
GoPro
Et amerikansk selskap som lager actionkameraer. Douchebags ble inspirert av GoPros markedsføring og bruk av sosiale medier.
YouTube
En plattform for deling av videoer som Douchebags brukte for å markedsføre produktene sine. Jon Olsson, medgründeren, lagde en video som ga dem mye eksponering.
TikTok
En plattform for deling av korte videoer. Douchebags ble inspirert av hvordan sosiale medier fungerte og hvordan man kunne bygge et brand gjennom plattformer som YouTube og TikTok.
En plattform for deling av bilder og videoer. Douchebags ble inspirert av hvordan sosiale medier fungerte og hvordan man kunne bygge et brand gjennom plattformer som YouTube og Instagram.
Hoddevika
En surfeplass i Norge hvor Truls Brataas møtte sin medgründer Jon Olsson.
Jon Olsson
Medgründeren av Douchebags. Han var en kjent frikjører og var med på å lansere Douchebags gjennom sin YouTube-video.
Kickstarter
En plattform for crowdfunding som Douchebags brukte for å lansere produktet sitt. De bygde en egen presale-side før Kickstarter var tilgjengelig i Europa.
Ispo
Verdens største sportsmesse i Tyskland. Douchebags deltok på Ispo og vant Brand New Award.
Brand New Award
En pris som Douchebags vant på Ispo-messen. Prisen ble gitt til småbedrifter som var nykommere på markedet.
Doga
En norsk designorganisasjon som gir ut Design Award. Douchebags vant denne prisen, som da het Merke for god design.
Invasjon Norge
Et norsk statlig selskap som gir støtte til norske bedrifter. Douchebags fikk støtte fra Invasjon Norge til sin første produksjon.
Stereos Keys
Et selskap som hjalp Douchebags med å sende ut produktene sine til 12 land.
Skarnes
En by i Norge hvor Douchebags fikk hjelp med et lagerpass.
Anders Myhåset
En venn av Truls Brataas som hjalp ham med å finne fabrikker i Kina.
Mersgrunner
Et selskap som Anders Myhåset jobbet med tidligere og som hjalp Truls Brataas med å finne fabrikker.
PrimePack
Et selskap som Anders Myhåset jobbet med tidligere og som hjalp Truls Brataas med å finne fabrikker.
Gaustdal
En by i Norge hvor Truls Brataas fikk hjelp med å utvikle prototypen til Douchebags.
Erling Magnus Solheim
En venn av Truls Brataas som jobbet med ham i Douchebags og var opptatt av bærekraft.
Ottovo
Et norsk selskap som selger solceller. Brataas bruker Ottovo som et eksempel på et selskap som posisjonerer seg i tråd med fremtiden.
Nike
Et amerikansk sportsmerke. Brataas bruker Nike som et eksempel på et selskap som har hatt stor suksess, men har bygget opp suksessen på en annen måte enn Douchebags.
Phil Knight
Medgründeren av Nike. Brataas nevner ham som et eksempel på hvordan Nike ble startet og hva som gjorde dem suksessfulle.
Bill Bowman
En person som jobbet med Phil Knight i Nike. Brataas nevner ham som et eksempel på hvordan Nike ble startet og hva som gjorde dem suksessfulle.
Cefalo
En sponsor for podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.
Deltagare
Host
Lukas
Guest
Truls Brataas
Sponsorer
Cefalo