2/8/2023

Hedda Heyerdahl bygde og solgte ladestasjon-selskap. Nå er hun i gang med sykkel-startup

Hedda Heyerdahl, gründeren bak Salto ladestasjoner, som ble solgt til Defa i 2017, er nå i gang med Bike Loop, en vertikal sykkelparkering. Hun forklarer hvordan hun startet Salto, bygget det opp uten investorpenger og hvorfor hun solgte det. Heyerdahl ser en stor mulighet i Bikeloop, da det er et økende behov for sykkelparkering i byene. Hun beskriver teamet, forretningsmodellen, og planene for å hente inn 20 millioner kroner i en emisjon.

02:35

Salto ladestasjoner ble etablert som en tidlig aktør i elbilmarkedet, drevet av frihet og innovasjon i møte med megatrender.

07:58

Selskapet utviklet en intelligent ladestasjon og plattform gjennom eget samarbeid og inntekter, uten ekstern investering.

13:24

Suksess i gründerverdenen krever sterke samarbeidspartnere og en evne til å tilpasse seg etterspørselen.

20:11

God kommunikasjon og ekstern kompetanse er avgjørende for å løse konflikter og drive innovasjon i bedrifter.

25:08

Sykkelmarkedet vokser, og Bike Loop tilbyr innovative løsninger for trygg sykkelparkering i en tid med økt etterspørsel.

Hei og velkommen

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag skal vi snakke med en gründer som har gründet to selskap. Det første var Salto ladestasjoner som ble solgt i DEFA i 2017. Og nå er den i gang med Bike Loop som ble etablert i 2021. Velkommen Hedda Heierdal.

37.460 s
00:00:01

Takk. Du har jo vært gjennom en gründereise før, og nå er du på vei inn i en ny gründereise. Hva fikk deg til å bli gründer en gang til? Ja, hva fikk meg til å bli gründer en gang til? Jeg synes det er veldig, veldig spennende å tenke visionært og skape noe nytt. Og det er vel kanskje det som driver meg, det å...

27.600 s
00:00:39

Det å på en måte vite at du gjør noe nyttig. Men tenkte du aldri da du holdt på som gründer, dette skal jeg aldri gjøre igjen? Når jeg har jobbet med Salto, tenker jeg på. Ja, det kan gå til ennå at jeg gjorde det. Men vi hadde en veldig fin reise med Salto, det skal sies. Så det ga mer smak, og vi var veldig glad når vi solgte selskapet, fordi du har jo som gründer så er det på en måte mer på en reise, men så er det

29.080 s
00:01:07

Så er det ikke meningen at du skal være der kanskje hele veien i mange, mange år. Det er på en måte ikke en grunners ånd. Var det en antiklimaksosialhetselskap?

15.340 s
00:01:37

Det er litt spesielt faktisk, for plutselig ble jeg jobbende i DF for en periode for å overlevere kunnskap og jobbe videre med produktutvikling og den biten de trengte for å komme seg videre selv.

19.680 s
00:01:54

Da plutselig sitter du ikke i føreskjetet og kan bestemme alle føringer og så videre. Det er annerledes. Da er det kanskje bedre å ikke være der lenger og komme seg ut og gjøre noe nytt? Ja. En gründer er jo ikke ansatt i den samme

19.960 s
00:02:15

På den samme måten som en vanlig ansatt. Er det en fri sjel? Ja. Og det er veldig mye av det som driver også, at man er fri. Men Salto ladestasjoner, altså noe av det forbinder med ladestasjoner er Salto. Åja! Fordi det er liksom de første. Vi har hatt elbil nå i, jeg vet ikke, relativt, vi har hatt den siden 2012, tror jeg. Ja. Og...

30.660 s
00:02:35

Ja, det var Salto. Grønne elbilstasjoner. Ja.

4.800 s
00:03:06

Jo, vi var jo først ute av alle med ladestasjon for elbil. Så du hadde jo på en måte ikke noe valg sånn i starten. Og jeg var også veldig opptatt av at man skulle bygge merkevare. Og etter hvert når vi hørte, ok, Salto-laderen, så ble det en veldig, det varmet mitt hjerte. For da visste jeg at, ok, nå har det gått inn. Folk gjenkjenner Salto. Ja.

27.060 s
00:03:11

Og så hadde vi en veldig karakteristisk utseende på laderne våre. Vi testet også ut, om vi skal begynne med hurtigladere,

10.060 s
00:03:38

Men det slo litt fra oss, for det var en veldig kostbar investering. Så vi tenkte at hjemmeladere og arbeidsplasser og AC-lading, som det heter, det passet oss bedre. Så det var gratis før? Eller det var i hvert fall gratis? Kjøpsenter og sånt?

19.720 s
00:03:49

Ja, og det er det som er så spennende når man starter noe nytt, så er man ofte litt early mover i forhold til det man starter med. Så når vi jobbet med ladestasjonen i starten, så var det ikke så mange elbiler. Men det som er hele kluet, det er jo å se på en måte ...

21.920 s
00:04:09

megatrendene. Hva er det som skjer der ute? Hva blir etterspørselen etter hvert? Det er litt sånn høne og egge. Vi fulgte på en måte elbilsatsingen. Vi fulgte myndighetenes satsing. Og vi visste at i fremtiden så kommer det å bli veldig stor etterspørsel etter ladestasjoner. Men hvordan visste dere det? For det må jo være at alle sitter på den informasjonen. Ja, nei. Det er en sjanse å ta. Du må ha tro på det selv.

28.440 s
00:04:31

Og så må du følge litt med på hva som skjer. Og det var en periode faktisk. Vi startet jo i 2010. I 2013 så var hele bilbransjen på vent. De så på hverandre og skult på hverandre. Blir det hydrogen, eller blir det el, eller hva er det som skjer her? Så da var vi litt usikre på hva fremtiden ville bringe.

25.520 s
00:04:59

Men likevel, vi selv hadde tro på L, og tenkte at det er bare å kline til, og du må på en måte ta noen sjanser som grunner også. Det er det som er hele klubben her, det er at man tørr.

16.400 s
00:05:25

Men veldig mange har veldig mange gode ideer, og veldig mange tenker, faen, hvorfor gjorde jeg ikke det? Og så ser du at det er noen andre som gjør det, men det er de som tør, ikke sant? Det er det som dreier seg. Ja, ikke sant? Verdien ligger i å gjennomføre det. Ja, rett opp. Men hvor var dere, altså hvordan kom dere på ideen, og hvordan...

22.100 s
00:05:41

Nei, vi har jo jobbet med produktutvikling siden 1994, i hvert fall jeg. Og vi hadde et prosjekt som gikk på søyler for brygger, for det til båter faktisk, altså sånn lystbåter og sånn. Så kom jeg skulle ha strøm, og så skulle jeg ha internett, og så skulle jeg kanskje ha vann.

25.980 s
00:06:04

Da trengte man etter hvert betalingsløsning, så vi jobbet med den problematikken der. Så begynte vi å se at de snakket om disse elbilene, så vi tenkte hvorfor kan ikke disse søylene på en måte flyttes inn på land og bli noe av det samme der. Du trenger strøm, du trenger tilgang, du trenger mye av det samme softwaren. Så det var egentlig der ideen oppstod, og så begynte vi å undersøke litt.

28.700 s
00:06:30

Og så visste det at vi har et spesielt nett i Norge.

6.080 s
00:06:59

Nämnd i episoden

Salto ladestasjoner 

Hedda Heyerdahl's first company, built without investors and sold to Defa in 2017

Defa 

Norwegian company that bought Salto ladestasjoner, known for motor warmers and now focusing on electric car charging

Bike Loop 

Heyerdahl's new company, a vertical bike parking system

Oslo-Gazelle-prisen 

Award won by Salto ladestasjoner in 2016 for rapid growth

Bård Eker 

Investor in Bike Loop, known for his work with boats and innovative technology

Cefalo 

Norwegian outsourcing company specializing in finding and building development teams in Bangladesh

Hibas 

Company that Heyerdahl is meeting with, possibly a potential customer for Bike Loop

Deltagare

Guest

Hedda Heyerdahl

Host

Unknown

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Laddar