3/11/2020
Hvordan lykkes med salget i din startup?
Denne episoden av Shifter-podcasten handler om salg i startup-selskaper. Lars-Johan Bjørkevold, tidligere Chief Commercial Officer i Xeneta og nåværende gründer og dagleder i ScaleupXQ, deler sin erfaring med å bygge opp salgsorganisasjoner. Han understreker viktigheten av å ha riktig budskap til rett person, å bygge en pipeline med relevante leads, og å ha realistiske forventninger til salgsyklusen. Han advarer mot å ansette salgsledere fra etablerte selskaper uten å vurdere motivasjonen og erfaringen deres med å bygge opp salgsorganisasjoner fra grunnen. Bjørkevold fremhever at man må være villig til å investere i salg, enten det er gjennom å ansette eksterne ressurser eller å sette av tid til å jobbe med salg selv. Han råder også gründere til å øke aktivitetsnivået massivt for å finne ut om produktet har product-market fit og å vurdere å dele opp produktet i mindre sykluser for å redusere barrieren for inngang.
Transkript
Nämnd i episoden
Shifter
Podcast-navn
Xeneta
Tidligere arbeidsgiver for Lars-Johan Bjørkevold
ScaleUpXQ
Bjørkevolds nåværende selskap som hjelper startups med salg
MediaPlanet
Et selskap Bjørkevold var involvert i, et tidlig eksempel på internasjonal content marketing
Content Marketing
En markedsføringsstrategi som involverer å lage og dele verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og engasjere en definert målgruppe, og for å drive lønnsom kundeaktivitet
Lean Startup
En metode for å utvikle selskaper og produkter, fokusert på å validere ideer og lære raskt
Eric Ries
Forfatter av Lean Startup-boken
Cefalo
Sponsor av episoden, et outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh
Bangladesh
Land der Cefalo rekrutterer utviklere
SAS
En type software
Et profesjonelt nettverk som kan brukes til å finne og kontakte potensielle kunder
Predictable Revenue
En bok av Aaron Ross om B2B-salg
Impossible to Inevitable
En bok av Aaron Ross om B2B-salg
Aaron Ross
Forfatter av Predictable Revenue og Impossible to Inevitable, en ekspert på B2B-salg
BGN
Forkortelse for Business Growth Network
B2B
Forkortelse for Business-to-Business, salg til andre selskaper
Eventbrite
Et selskap som har lykkes med growth hacking
Freemium
En forretningsmodell der grunnleggende tjenester er gratis, mens mer avanserte funksjoner er betalt
Growth Hacking
En markedsføringsstrategi fokusert på å oppnå rask vekst gjennom eksperimentering og dataanalyse
Sean Ellis
En ekspert på growth hacking
Crossing the Chasm
En bok av Geoffrey Moore om hvordan selskaper kan overvinne gapet mellom tidlig marked og massemarked
Graphic
Et selskap som har lykkes med å bygge traction og få funding
Product Market Fit
Når et produkt eller tjeneste møter et marked med betydelig etterspørsel
CRM-system
Et program for å administrere kundedata og interaksjoner
Nicolai Winther
Person som har tekstet podcast-episoden
Deltagare
Guest
Lars-Johan Bjørkevold
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo