9/11/2019
Apple-lanseringen: Hva er nytt, hva er ikke så nytt og hva sier det om Apples retning?
I denne episoden av Skiftes podcast diskuterer programlederne Apples siste lanseringsevent. De diskuterer Apples nye produkter, som iPhone 11, Apple Watch og iPad, og deres strategier for å møte et mettet smarttelefonmarked. De diskuterer også Apples nye tjenester, som Apple Arcade og Apple TV+, og hvordan disse tjenestene kan bidra til Apples overordnede mål om å skape et lukket økosystem for sine kunder. Programlederne spør om Apples lansering var forventningsriktig og om de er i stand til å konkurrere med konkurrentene, spesielt når det gjelder innovasjon. De diskuterer også Apples fremtid, og om de vil være i stand til å lansere en ny kategori av produkter, som for eksempel AR-briller, som vil revolusjonere markedet.
Episoden diskuterer de nyeste nyhetene fra et Apple-event, med fokus på inkrementell innovasjon og forbedringer i kamerateknologi.
Podkasten diskuterer Apples vekststrategi, sammenligner Apple Watch med Garmin, og fremhever positive teknologihistorier i dagens samfunn.
Apple sikter på å tilby sikre og kvalitetsfulle spill og innhold, samtidig som de konkurrerer med lavere priser i et mettet streamingmarked.
Apple utvider sitt produktspekter med lavere priser for å tiltrekke flere brukere, men utfordrer sin premium-profil.
Transkript
Teksting av Nicolai Winther Hei og velkommen til Skiftes podcast. I dag skal det handle om Apple. Og hvem er bedre til å ha i studio en tidligere Mac 1-gründer og redaktør? Og nå dagleder i Geekpack, Mats Daugård. Velkommen, Mats. Hei og tusen takk for å få være her igjen. Yes, det er veldig glad her. I tillegg har vi også med vår kjære husvenn Salvador Baie. Velkommen, Salvador. Tusen takk, Lukas. Veldig gøy å være her igjen. La oss gå rett på sak. I går var det et nytt Apple-event i Cupertino. Og det kommer jo noen nye ting som jeg tenkte vi kunne ta en prat om. Mats, hva er ditt overordnede inntrykk av dette eventet? Jeg vil først faktisk bare ta en litt sånn kul anekdote. Det er jo egentlig ikke en anekdote, men noe som er kult for oss nordmenn. Og det er jo at Apple lanserte denne Apple Arcade-spillabonnementstjenesten sin. Og en av spillene de dro fram, det var Skate City, som kommer fra et norsk selskap. Eller delvis fra et norsk selskap, som heter Agents. som jeg har jobbet med i fire år, og det var på en måte, ja, ble dratt opp av Tim Cook som en av headlinerspillene. Det er ikke så mye med Edge som er kult enn det, tenker jeg. Altså, det er jo, det er helt rått for nytt norsk spillutvikler. Ja, veldig kult. Finns i Norge, vet du. Ja, ja. Og det er dritøft. Resten, så vi er jo, ja, det skjedde jo veldig mye, overall take. Ja, Men det var ikke noen store overraskelser, det må vi si. Mange hadde vel kanskje ventet på en liten sånn one more thing, spesielt med tanke på invitasjonen, hvordan den ble formulert. Men Apple presenterte seg vel i en litt mer aggressiv form på pris og tjenester enn vi har sett dem tidligere. Nødt til, tenker jeg. Så aggressivitet og bredde. Ja. Salvador, hva er ditt inntrykk? Jeg satt der som mange andre, men ventet på at Tim Cook skulle si det også. One more thing. Mitt inntrykk er at, det første jeg tenker da, er at vi er definitivt i en fase der innovasjon skjer inkrementelt. Det var ikke noen store nye produkter, ikke sant? Og som Mats sier, jeg vet ikke, når titlen på eventet heter «Buy innovation only», Innovation. Innovation? Innovation. Innovation only. Så må du faktisk forvente at det skjer noe mer enn bare en ny iPhone, ikke sant? Ja, den iPhone er veldig kul da. Ja, den kan gjøre mye bra, og den prøver virkelig å gå etter de proffe, og skrape markedshandelene derfra. Da sikrer du at du har 11 Pro, ikke sant? Jeg er jo fryktelig glad for at vi har kommet tilbake til en sånn fornuftig navngivning her. Jeg har jo de siste årene slitt litt med å greie å uttale navnet, men nå har vi iPhone 11, som vel er den telefonen de fleste kommer til å kjøpe, og så har vi iPhone 11 Pro i to størrelser, som er hakkevassere, tre linser og så videre, og masse spennende nytt. Ja, hva var det kuleste som ble avdekket? Hva synes du, Mats, var det kuleste? Hvis vi skal gå litt i strategi, så er det jo helt klart at den linjen Apple tok med å satse på on-device maskinlæring, og putte det inn i prosessorene sine for et par år siden, begynner nå å betale seg på en bra måte, med tanke på kamera. De kan gjøre utrolig mye ja, computer photographing, som det så fint kalles. Enkelt forklart, gjøre masse beregninger på bildene for å få dem til å bli best mulig, uten at folk legger merke til at det er egentlig telefonen og ikke nødvendigvis kameralinsene som gjør stor jobb. Og dytter du da enda bedre linser på, så blir det selvfølgelig enda bedre bilder. Ja. Rett ut fra bruk så tenker jeg at denne ultrawide lensen som er lagt på begge kameraene, det er en sånn typisk Apple sak. Veldig mange av de andre produsentene har laget linser for å gjøre zoom Mens Apple har jo da egentlig sett hvordan jeg bruker telefonen sin. Jo, i stort sett ganske tette, de tar bilder nært folk, så de vil egentlig zoome utover, bakover, og ha et større, altså få mer inn i bildet da. Ikke nødvendigvis zoome og se på ting som er langt vekk. Men du, er det ikke litt sånn symptomatisk at hver gang det er en ny telefon, så er det litt bedre kamera? Det er det som er greia. Altså, dette kameraet er egentlig ganske mye bedre, men det som i forhold til hva som Matsi sa nå, at det er bare et sekund. Jeg Jeg synes at det er veldig bra at de bruker maskinlæring, veldig bra at de bruker maskinlæring på kamera, og på å spare batteritid og alt det der. Men hvor var Siri i går? Ja, dette var en hardware-event. Ja, du hadde også tjeneste. Men iOS og iPadOS ble presentert i sommer. Og ja, de snakket ikke mye om Siri da. Nei, ikke det heller. Det virker som om Siri har svart sånn, Men Siri var helt usynlig. De hadde mange ulike annonser for å vise hvordan produktene ble tatt til bruk. Jeg kunne ikke se Siri en eneste gang. Det har vært nødvendig å se hvordan. Var det? Ja, det var i hele segmentet hvor de drev å skifte av musikk til alle mulige forskjellige. Det var den gangen. Jeg satt med inntrykk av hvor Siri egentlig er. mikroskopisk i forhold til hele eventet. Tilbake til dette med kamera. Er smarttelefonmarkedet, handler det bare om å få et litt bedre kamera fra gang til gang? Er det der vi er? Det er jo et voldsomt mettet marked på de store innovasjonene. Vi har jo kommet til peak smartphone, på en måte. Og Apple startet jo showet i går med å snakke om Apple Watch. Som jeg tenker sånn Etter å ha sett veldig mange Apple-presentasjoner er det ganske interessant at det er vel der de kanskje tror veksten kommer til å komme for dem selv i tiden som kommer. Selv på Apple Watchen, som er sånn all day battery, de har liksom ikke fikset batteriet, og så gjorde de et veldig stort poeng av at du ikke trengte å vri på håndleddet for å se always on, som er sånn der, ok, nå kan du faktisk se hvor klokka er uten å vri på håndleddet ditt. Ja, men dette er jo inkrementelt oppdatering som folk har savnet. Men ja, det har tatt dem fem år å komme dit. Er ikke det litt sånn rart? Det tar dem fem år å komme til at man kan se på klokka si. Hva klokka er? Jo, du kan sørgelig si det, men de er jo fortsatt liksom, de er ganske fortsatt milevis foran konkurrentene da. Ja, det vil jeg ikke si. Ja, du må... Ja, det er det. Mielevis for... Ok, det er jo ulike... Det er en hel ene episode, tror jeg. Ja, ja. Det er jo... Altså, jeg sverger til Garmin. Ja, men da er du sannsynligvis i en treningssetting. Sånn hardcore-trening, mer enn hva de fleste er. Jo, men også helse, da. Altså, jeg synes jo Garmin er bedre på helse i forhold til trening. Og så er jo Garmin... Altså, jeg kan ha klokka mi i to uker uten å måtte lade den. Ja, men det er på markedmandelen, det. Ja. Se på størrelsen din nå da, på klokka di. Jeg kan til og med betale med den. Jeg kan til og med ha musikk på den uten mobiltelefonen min. Jo da, men så er det jo markedsandel, Erik. Apple Watch har 50 prosent markedsandel. Du er det en av 30 prosent som kjøper galv. Poenget mitt er at det er ikke noen... Apple er noe bedre. Altså, det er ikke milivis foran konkurrentene. Ja, det vil jeg jo si, men det er en lang... Du vil si det er milivis, da må du begrunne for det er milivis foran konkurrentene. Ja, det har jo noe med integrasjonen med hele iOS, og hvordan alt faktisk henger sammen. Som jeg sist jeg testet en Garmin-telefon, jeg ikke gjorde det. Garmin-telefon? Nei, Garmin-klokke. Ok, hva er det du ikke gjør da? Nei, jeg kan ikke snakke med Siri, jeg kan ikke styre hjemmet mitt. Siri? Hvem som bruker Siri da? Det er ganske mange. Det er veldig mange. Det er jo faktisk den mest brukte taleassistenten, er det jo mye som tyder på. Det er ingen som dessverre gir ut numre og tall på forespørsler, men alt tyder på at Siri er den som er mest eller nest mest brukt. Ja. Det er lov å ta feil, Mats. Jeg sier jo ikke at den er best. Hva da? At Siri. Men på klokka så mener jeg at de er milevis foran. Da får vi være enige om vi er uenige. Ja, det kan vi være. Det kan vi være. Vi skal også snakke om den klokkepresentasjonen. Jeg synes den... Jeg likte den veldig godt med helsefokuset. De kjørte jo en veldig flott helsevideo. Det var en positiv video, og du kan selvfølgelig si at dette er jo veldig on-brand, og det er veldig, veldig, veldig positivt. Men i den tiden vi lever nå, så er jeg faktisk utrolig glad for at vi har positive tech-historier. Det er vanlige folk, og hvis du følger meg på Reddit, du kan se sånne tråder hele tiden. Apple Watch reddet livet mitt, jeg falt ned en trapp, og så videre. Positive teknologihistorier, hvor vi daglig presenteres for ekstremt negative teknologihistorier fra typisk Google og Facebook. De to selskapene har snudd inntrykket av teknologi til å handle om alt er farlig, nå skal jeg gi fra meg noe som helst. Det utnytter oss på en måte. Teknologi er blitt paranoid, folks oppfatning av teknologi er blitt paranoid. Folk er nervøse. Mens før var teknologi fantastisk. Så jeg er veldig glad å se en sånn type faktisk fokusere på positive teknologiopplevelser. Og jeg sier ikke at det er bare Apple som kan gjøre det, men jeg snakker mer om at jeg synes det er et fint fokus i den tiden vi er i nå. Ja, er du enig, Salvador? Jeg er helt enig. Jeg husker det for tre-fire år siden, Max, Google bare var heia og fantastisk, og alle var sånn admiration for Google og Facebook, og du ekstenderer til Silicon Valley og alt mulig, og så plutselig, jeg vet ikke, på to år, ikke det engang, 18 måneder kanskje, plutselig alt er negativt, ikke sant? Også politikere mot dem, og mot Apple, og mot, det er ikke bare Google og Facebook, men go in for Apple, og go in for Amazon. Apple har vel posisjonert seg på forbrukernes side da, fått ut data. Jo da, men de går etter dem også. De vil helst splitte Apple i plattform mot gjenster. Det har de også sagt. Ja, og typisk har det jo gått etter Apple på alle disse App Store-reglene og ja... kundedata som ikke kommer tilbake til de som selger avisene sine. I Skipsted, som jo jeg sitter under, så er jo det en av de store sakene mot Apple, det er jo at de ikke får noen kundedata fra Apple på kjøp av in-app ting eller så videre. Spotify, ikke sant, som klarer på at Apple tar 30% av det de egentlig skal ha omsettet for. Det er jo mye negativitet. Jeg synes i hvert fall det er veldig fint at vi prøver å snu denne negative praten. Jeg synes jo dette er litt sånn, ja, ja, bla, bla. Altså, historiene. Det de gjorde, de viste seg segment som video recordings av folk som har vært i situasjoner hvor de har opplevd at Apple Watchen har reddet livet deres. Ja, men du må tenke på at dette er jo, for folk flest, så er det realiteten da. De er jo... Jeg er jo enig, og det sa du jo her nå, det er lett å sitte og si at vi synes det blir litt sånn... Reklame, litt amerikansk litt, men Apple Watchen har jo da faktisk tatt en sånn type posisjon for mange mennesker. Helt klart. Jeg synes at vi skal fokusere på teknologi som en positiv kraft, så er det veldig viktig å ha sånne historier da. Jo, men det er ikke sånn at teknologi i seg selv har vært sånn 100% negativt. Det har vært et fokus på disse store tech-selskapene og deres makt, at det er negativt, og det er jo uavhengig om det er noen gode historier her og der. Det er ikke noe sånn at at det nå er teknologipositivt eller negativt igjen. Ok, men det undergraver ikke Maxi sitt poeng, som er at det var bra at vi plutselig endelig hører om noe positivt også. Ikke sant? Og ikke alt blir negativt rundt... Som har gjort så mye for oss da. Det må vi ikke glemme. Du har blitt for cynisk. Men ja, det de konkret lanserte da, det var iPhone 11, 11 Pro og 11 Pro Max. og Apple Watch, femte generasjon, ny iPad, billig som sånn, billig, og en del nye software oppdateringer på iOS, og så lanserte de også prisen på Apple TV+, og dato, og ikke minst den nye spiltjenesten Apple Arcade. Det var det ganske mye egentlig. La oss ta en ting av gangen da. La oss gå litt over på software Apple Arcade, en subscription spiltjeneste, altså du abonnerer, og så kan du spille så mye du vil av de spillene som er tilgjengelige i den plattformen. Hva tenker du om det? Det er jo litt sånn Google Stadia, er det det? Ja. Egentlig veldig annerledes, men... Ja, det er ikke det. Altså, det er jo subscription-nå, er det ikke det? Ja, men der skal du jo kjøre hele... Altså, du trenger ikke noe spillkonsol eller noe mer. De skal jo kjøre hele liksom... Datakraften i clouden, og så skal de streame det ned til deg. Så det er en helt annen type tjeneste. Det her er jo spill, altså du abonnerer, du betaler 59 kroner i måneden, og så får alle i familien din tilgang til per dags dato da 100 spill, uten reklame, uten in-app purchases, og så videre. Og det får de på alle deviser på Apple, TV, Mac, iPad, iPhone. Det er utrolig billig altså. Det er veldig billig. Vi snakker om fin stål der. Det spørs jo på innholdet da. Selvfølgelig. Men det jeg tenker er kanskje igjen her er et forsøk på å gjøre en tjeneste sikker og trygg og hyggelig igjen. Jeg spilte mye før på telefonen min. Jeg gjør det ikke nå i det hele tatt, mer eller mindre. Make games great again? Ja, litt make games great again, men inn er purchases, loot boxes, hva en spillutviklerne har prøvd å finne på for å tjene penger. Det har også ødelagt spillene, både i opplevelsen, enten at du blir pauset for at du må se en reklame, eller at du må kjøpe deg opp i spillene. Så det jeg prøver å gjøre her er å igjen lage et produkt som er trygt, safe, det kommer til å føles bra ut å spille disse spillene. Og så er det selvfølgelig avgjørende at innholdet er bra. Og for spillutviklerne, nå vet vi jo ikke dealen, men... Det virker jo som de enten kjøper en eksklusiv rett til dette spillet up front, eller at det er en revenue share. Det er mest sannsynlig en revenue share, tror du ikke? Jeg tror det er begge deler. For de har sagt at de skal bruke penger på å investere i spill for å få dem utviklet. Så det blir ikke en Spotify-modell, men en Netflix-modell? Begge deler, tror jeg. Det høres interessant ut at et av spillene var kinesisk. Ja, men det var ikke en del av Pascals wager. Nei, det var ikke med. Det var ikke med i selve abonnementet. Men jeg synes det er interessant at Apple er skikkelig desperate til å gå inn i Kina på en eller annen måte. Og så prøver de også der med på den måten. Det var minst tre kinesere som var oppe på scenen på keynote. Altså, ingenting som appellier på sånne greier er det bare tilfellighet, ikke sant? Det tenkte jeg faktisk ikke på, men godt poeng. Ja, for de sliter jo i Kina, spesielt med Huawei-problematikken. Nå kan jeg tenke meg at det blir ikke noe bedre med amerikansk boykott av Kinas stolthet. Men altså, vi gjør det 599 dollar. 499? 599 kroner i Norge. Nettopp, riktig. Og så hadde du den andre tjenesten de lanserte, Apple TV+. Den har de lansert tidligere, men nå kom de med pris og dato. Og de plasserer seg jo ganske lavt. 499? 499 og sampris 59 i Norge. For hele familien. Men, jeg tenker jo, det er bare undergraver, eller premium branded Apple. Jeg tror de må gjøre det fordi de har så litt innhold da. Og hvorfor skal man da gjøre det? Og så får du en gratis, et år gratis, hvis du kjøper en ny device, ny hardware. Nye hardware, whatever, wow, fortsett fra Apple Watch. for å få folk inn. Men har du tro på en tjeneste? Jeg tror liksom ikke på det her. Hvorfor det? Jeg hadde tro på det. Jeg hadde tro på posisjoneringen, og nå kommer det med prisen. Så tenker jeg, ok, som du sier, det er for lite innhold, og det er noe som jeg sliter med. Så du reaksjonen i salen? Ja, men sånn der er det ikke noe fanboys. Nei, nei, nei, altså, det var, ok, det var fanboys, men det var ha, ho, ha, men da han sa 4,99 for Apple TV+, det var det jubelig sånn med en kamera på iPhone-sendere. Altså, jeg tror at det er et eller annet med at, jeg tror faktisk ikke at pris på en streamingtjeneste undergraver selve imagene av Apple. Jeg tror at mer at produkter som iPhone Pro løfter Imagine, løfter Branded på samme måte som de top-top-modellerne av Audi løfter hele... Mitt inntrykk er litt sånn «wow». Altså det er noe oppsummert hva jeg tenker om Apple når de kommer nå, så det er liksom bare litt wow da. De bare gjør det. Men Apple TV Plus, det var ikke wow. Det er jo avhengig av innholdet, tenker jeg. Litt til å... Jo, men når prisene er så lav, så vil jeg anta at det er veldig lite innhold. Det er en ting. En annen ting er at de lanserer jo et marked som begynner å bli ganske mettet nå. Mhm. Du får Disney+, du har Amazon, du har Netflix, du har Hulu, you name it. Strategien deres her, som vi vel diskuterte i forrige gang, i forrige episode om dette, er vel at de skal ha høy kvalitetsinnhold. De må virkelig treffe, altså. Det tror jeg jo de må. Det er jo problemet i Netflix, tenker jeg, er jo at Det er alt variene. Og så har de selvfølgelig noen supert innhold. Men jeg tror Netflix har egentlig posisjonert seg på en baseline. Bare det som tidligere var TV, vanlig TV, er Netflix. Sapping, nettet er nettet, det må man bare ha som et grunnlag. Jo, men likevel så starter den. Standardprisen er nå over 12 dollar. og hvis du vil ha et par kjermet til, så blir det 15 dollar og de øker prisen nesten fordi de vil, men de må når du investerer 15 milliarder dollar i konten, så må du gjøre noe du konkurrerer mot Disney som går på 7 dollar tror jeg det var og mot Apple nå som går på under 5 dollar, eller rundt 5 dollar. Det er hard live altså. Det blir hard live. Jeg tror igjen det er jo forskjellig. Det virker jo ikke som Apple TV kommer til å ha mer enn 10-20 ting til starten. Og en ny serie i måneden. Det var vel det de sa. Vi snakker jo om totalt forskjellige produkter. Men da tror jeg kanskje at kvaliteten på disse seriene er veldig bra. De må være dritbra. De må være dritbra. Interessen er jo, jeg leste jo at det sa du vel også, men trailerene har jo blitt streamet over 100 millioner ganger. Det sier jo litt om interessen. Jo da. Det sier også hvor mange ganger annonsen har blitt plassert for en dag. Men ja, Du ser ikke hvis du ikke er interessert. Men uansett. Jeg har faktisk sett et poeng her, og det har vært ganske interessant, fordi Mats sa noe som var veldig riktig, og det er at du kjøper en iPhone, du kjøper en Mac, du kjøper whatever, ikke sant? Og så får du et år med Apple TV+. Og det er interessant, for Apple sier at de skal investere 6 milliarder dollar for starters i dette her. Og hvis du tenker på det, hvor mange iPhones må Apple selge i tillegg for å kompensere for de loste cash flows? Det er ikke så mange, vet du. Det er omtrent 10 millioner iPhones, og det er bare 5% økning. på verdensbasis er sånn ubetydelig. Men det går tilbake. Ja, ja, men du må øke for å kompensere. Det går tilbake til en argumentasjon. Og så er det nesten ubetydelig når det kommer til verdensmarkedshandel på verdensbasis. Jeg tror at faktisk at hvis den strategien fungerer, så er det veldig mulig at hele finansieringen av Apple TV Plus blir gratis for Apple. Bare med de penger som de kan hente i USA. Det er jo ikke bare iPhone, det er iPad og det er Mac. Og i tillegg skaper du igjen det behovet med at den ene som kjøper en ny iPhone er en Mac. Blir en Mac-kunde. Så blir den dagligvis også kunde i hele ekosystemet. Og der tror jeg faktisk at Apple har en finansiell fordel. som er hinsides, som ingen andre kanskje myntak av Disney kan replisere. Det er ganske sterkt. Her er det store gutter som spiller hardball. Ja, og så selger de vel, hva selger de? 200-300 millioner iPhones i året. Så hvis vi tar med alle andre produkter også, så er det kanskje en halv milliard brukere som potensielt får dette gratis i et år. hvert eneste år. Det er jo litt. Ja, men det betyr jo ikke at tjenesten... Nei, hvis tjenesten er rart, men ikke... Hvis tjenesten er dårlig, så er det ikke noe å gjøre. Det er jo avhengig av at innholdet er bra. Alt er avhengig av det. Men det kan jo skape en viss form for lojalitet her. De har jo forsøkt seg litt på innholdssiden uten stor suksess. Så langt, ja. Planet of the apps. Vennligst ikke i CD. Så vi har fått ansatt noen nye innholdsjefer som kan lage bra innhold. Så kom det jo iPhone 11, eller 11 som heter på norsk, 11 Pro og 11 Pro Max. Jeg ble overrasket over prisen. på den baseline versjonen på 699 dollar. Og det er jo litt sånn, er de ferdige med å bredde seg ut på pris? Prøve å få med fler? De har jo enda mer interessant, det er kanskje at de lot XR, altså fjorårets billig modell, de lot den være og senket prisen på den også til 599, tror jeg. Og så lot de jo iPhone 8 få bli også. Og den kostet 499 i Norge, tror jeg. Så nå har de et veldig bredt spekter. De øker funnelen. De vil ha flere brukere. Blir det da mindre premium? Er ikke dette Apple har bygget seg opp på? Å bare være for de utvalgte? Telefon på alle? Jeg tror at vi må gå, i hvert fall jeg, jeg har faktisk reflekter over det da. Men så har jeg sett at, jeg tror det er, jeg går tilbake til dette med premium brands på biler. De har alle modeller, og de har alle sizes og alle priser på en måte, men de er fortsatt premium, og de har noen modeller som drar hele imageen av brandet opp. som Audi RS og whatever det heter. Det er branding, det er branding-strategi, og jeg tror de treffer ganske godt. De vet hva de gjør. På bil så har de litt ulike brander som står for ulike ting. Du har jo Volkswagen, eller Audi, som eies av, det er vel samme konsern som Volkswagen, og ikke minst Skoda. Ja, men jeg snakker om Audi som brand. Jeg snakker om brand her, ikke konsern. Jeg snakker om brand. De gjør brand etter boka. Det er det de gjør. De er ikke dumme. De skjønner at de kan bli... hva kan jeg si, disruptet på en måte, ikke sant? Og du ser at det gjør det som er uungåelig nesten, at de går opp og opp og opp og opp i pris og prøver å skrape markedet sammen. Fair enough. Men tilbake til spørsmålet vi hadde. I 2009-2010 så var det jo kult å ha en iPhone. Nå er det ikke så kult å ha en iPhone. Er det din personlig mening? Det er ikke like kult. Du er enig i det, Mats? Det kommer vel an på hvor, hvis du snakker om i Norge da, hvor halvparten av befolkningen har en iPhone, så er det jo ikke noe spesielt. Men i veldig mange andre land, så er det jo det. I Spania er det kult. Blir det like spesielt når alle kan kjøpe seg en iPhone? Jeg tror det de gjør her er jo La oss ta iPhone 5C, eller hva den heter, hvor C-en skulle stå for Color, men den ble stående for cheap. Det er en off-brand, noe jeg synes det ikke burde ha gjort på det tidspunktet. Der lanserte vi en iPhone i plast, som jo føltes billig og var billig, og kostet mye mindre enn alle, og det ble å gi for seg en flop. Det var ikke så mange som kjøpte den. Det er en negativ konnotasjon til brandet. Dette her er jo samme telefon som i fjor, like høy kvalitet, føles like bra ut, ser like bra ut, er fortsatt dobbelt så rask som, eller i hvert fall 10-20% raskere enn toppmodellene til konkurrentene i dag. Så ja, jeg vet ikke. iPhone 8 er vel kanskje den som da begynner å se litt gammel ut da, med hjem-knapp og så videre. Hjem-knapp er ut. Hjem-knapp er ut, sikkert. Det betyr at jeg må kjøpe en ny telefon da. Det er en farlig linje, men så lenge det gjelder å opprettholde Mye av dette går jo på materialer og design og marketing og trender og hva de som brand kurser. Det er vanskelig å si at Apple ikke kan brand og gjør ting bra. Det er vanskelig å si det. Så det er lett, og man må finne noe og ta tak i. Men de lanserte også Apple Watch, som vi var litt inne på i stad. Jeg mener den ikke var noe spesiell. altså da var det bare, ok, always on display det måtte det egentlig være så de kunne hatt en slide med tre bullet points og så hadde jeg blitt akkurat så informert ja, men hva var nytt da med den nye Apple Watchen? nei, det var vel ikke så mye nytt utover et forbedret display og et kompass kompass på den her? inn i men ja, igjen, Garminen din det er folk folk flest kommer ikke til å gå med en sånn klokke Garmin er en jepel. Folk flest. Bare litt billigere da, kanskje? Så kom det med ny iPad. Veldig billig. Den tenker jeg er ganske interessant. Det tenker jeg også er interessant, faktisk. Prisen her i Norge nå er 399. Og så kan du funke den med tastaturet deres og pennen. Der har du egentlig alt du trenger til en datamaskin for folk flest, hvis vi skal bruke det uttrykket. Ja. og det finnes jo egentlig nesten ikke noe tablet-marked, det finnes et iPad-marked, altså det selges jo utrolig lite av andre iPad har 50% av markedet i hele verden, ikke sant? Så litt grann mindre, litt grann Samsung, litt grann alle de andre men det er 50%, og jeg tror at det her er Her er det også sånn brand og market strategi. Det de ikke vil er at noen som du kjenner med telefonen, at noen kommer med et produkt som kaller takkeret segment de ikke har sett på og ikke har et produkt til. Og da kommer de med en iPad som er billig, som fortsatt er appel, fortsatt følelseappel, fortsatt sustainer brandet, slik at de som vil kjøpe en iPad, ikke tenker en gang, en tablet, ikke tenker en gang, de kjøper en, oi, dette er en iPad, og de vil opprettholde den 50%. De Det var veldig frustrerende for Apple da Android kom og tok markedsandelen som de egentlig hadde sett for seg som deres. De vil ikke at det skjer igjen, de vil tette alle hull. Det ser du vel kanskje også med Apple Watchen, vi skal tilbake til den. De lot Apple Watch Series 3 være og reduserte prisen til 2000 kroner. Ja. De tror jeg vel kommer til å selge ganske bra. Vi får de som Always On, de får ikke det. De får ikke sånn tilbakevirkende... Nei, det er bare 4 timer. Det er så mye retorikk. All day battery, er det det? All working day, kanskje. Ikke det en gang, i hvert fall. Det er skeptisk. Totalt sett, du synes det var en bra pakke fra Apple. Vi savnet jo noen sånne one more thing. Jeg ventet på arebiller. Ja, og det er jo mye som tyder på at de ligger her nå, i pipen ganske snart, fordi de snakket jo ikke om det i går, men de puttet jo en sånn ny brikke, U1 som den heter, som er en ultra wide band brikke for spatial awareness. Ja. Det er ikke vanskelig å skjønne hva det er, høytlig. Den har du snakket om at den skal kobles opp til noen sånne sporingsbrikker og så videre. Men det er jo også veldig hendig hvis du skal lansere en AR-brille. Og siste, men ikke minst, i morges, når noen utviklere fikk lov å titte på Golden Master-varianten, som er den av iOS og utviklerverktøyene, så fant de jo at Apple... hadde ved en feil sluppet et tekstdokument hvor det sto hvordan man skulle bruke denne utviklige varianten av iOS. uten brillene. Så det var på en måte en bekreftelse at de fantes. Var det en feil med anførselstegn? Ja, det var skavite. Men den dukte jo avflopp. Det kan jo være en feil med anførselstegn. Altså, jeg ble skuffet. Fordi dette var bare sånne små forbedringer. Noen vil si litt store forbedringer. Altså det er bedre kamera på mobilen og billigere iPad som du kan bruke pennen til og så videre. Det jeg savner er nye kategorier, sånn som type briller eller andre ting. Og jeg kan ikke huske, det var siste, det var Apple Watch. Og når er det? Tre år siden? Ja, tre år siden. Fire år siden. Jeg tror jo personlig at Steve Jobs, hvis Steve Jobs hadde levd, det er mange som snakker om det, men da ville vi sett noe annet. Vet du hva jeg tror? Jeg tror at de har prøvd mye. Jeg tror at de har prøvd mye. De har prøvd med det, og de har prøvd med det andre. Du hører hele tiden rykter om nye grupper som dannes for å skape et nytt produkt som kommer til å være helt fantastisk. Og så plutselig hører du etter et år eller to at den gruppa ble utløst, oppløst. Jeg tror at de prøver og prøver hardt, men de er litt trapt i den innovators dilemma-greia. Å komme med et produkt som kan konkurrere og være i det hele tatt betydelig for Apple og Apple-aksjonærene, når du har bestier som iPhone og bestier som iPad og så videre, det blir veldig, veldig vanskelig. Og den innovatorsillema, altså, i teorien er det ikke perfekt, men det sier mye om hvordan verden egentlig fungerer. Innovatorsillusjon, det finnes veldig vanskelige løsninger. Å komme seg ut av den trapp er veldig vanskelig. Så er det også en... Apple er sjeldent først, men de er best. Det er liksom deres mantra. Når de gjør noe, så skal de lage det de føler er best. De var ikke først med smartwatch heller? Ikke først med smartwatch, ikke først med telefon. iPad kan man vel argumentere de var først med på en eller annen... De var vel først med en ordentlig smarttelefon. Det vil jeg jo ikke si. Fantasiet av å ha smarttelefoner før det. Ja, det er nok en i fjell som fungerer. Det var den første som var fornuftig. Ja, og så er det greit. Den første som skapte magi, da. Jeg husker den første iPhone på jobb, når noen kom fra USA med den. Folk var flokket seg rundt, men det var sånn, what? Det var en, oh my god, dette er en ny verden. Og en sånn produkt, ja, vi har ikke sett en sånn. iPad var noe som for meg, men ikke alle for alle. Mange kan lage fine teknologidemonstrasjoner, men det er jo noe annet å faktisk levere disse produktene i hundrevis av millioner og få det ut i hendene til folk. Og der har i hvert fall Apple en gjennomføringskraft som de pleier å greie å levere på. Og der med en potensiell AR-brille i fremtiden her, er jeg jo ekssepsjonelt spent på hvordan de skal greie det. For der ser ikke jeg per dags dato et sånt kjempe use case. Jeg ser masse use case for AR-briller. Oi, come on! For å forbruke det da. For å forbruke det? Tenk i bil. Jeg sier ikke mer. Nei, hva skal jeg fortelle meg i veien? Se for deg at du får et helt nytt interface da, når du kjører bil. I forhold til hva du spiller på musikk, hvor du skal kjøre med GPS, hvor du kan lage en pil i veien som viser hvor du skal kjøre. Det kan være fart, hvor mye fart du... Du slipper dashboard, du kan bare se ut. Du kan kjøre og se ut og få alle informasjoner du trenger. Genialt. Ja, UX-en blir en utfordring. Ikke vet jeg. Ja, men tenk sånn der, Tesla har sånn der, den lager sånn lyd når den bilen foran en stopper. Det kunne jo brillene gjort, med radar. Hvorfor jobber det? Hvorfor jobber det? Hahaha! Det er et sinnssykt kult use case. Ja, det finnes jo selvfølgelig masse kult use case, men jeg tenker at veldig mange av de er ganske far out. Spill er vel kanskje der hvor du kan komme nærmest noe, fordi du allerede vil inn i en annen verden eller en annen opplevelse. Men til det daglige, gå rundt i byen og få en masse overlays. Jeg har... tro på at noen finner en fin måte å gjøre dette på og i industrien ser jeg i hvert fall at det er et stort behov og der gjør jo Google en del med sine verdigheter Google Glass Du har Microsoft med overholdene de er rå på det de vet at det er det de skal Men det handler jo om hvordan får du på deg noen sånne briller uten å se ut som en idiot. Og jeg skal jo innrømme at for eksempel første gang jeg gikk rundt i byen her med de der AirPodsene, så tenkte jeg at det ser jo litt rart ut med disse Q-tipsene stikkene ut av øret. Men nå er det jo et... Nå ser alle rar ut. Nå er det lettere å se rar ut. Nå har det jo blitt et brand statement. Jeg tenker idiot når jeg ser det, men jeg kan ikke se for meg at det er bra lyd i det. Du har veldig sterke meninger, Lukas. Jeg er veldig klag. Jeg er også veldig imponert. Vi må avslutte, men før vi avslutter, hva tror vi kommer neste gang? Neste gang? Ja. Forhåpentligvis noe som kan matche innovation only. Og jeg vil ha en one more thing. Det vil jeg ha. Jeg vil ha, som du sier, en ny kategori. Nå er det alt for mange år siden sist Apple kom med noe helt nytt. Hvis det er store krav, hva er verdens mest profitable selskap? Jeg vil Jeg vil jo snu det på hodet. Kan ikke noen andre finne opp en ny kategori som Apple kan kopiere? Ja, men ikke Apple-leverandøyden som vi følger deg. Nei, det er jo en... Men hva tror du, Mats? Hva ser vi neste gang? Det er jo veldig mye som tyder på at det er noe rundt disse AR-brillene. Ja. Så jeg tror jo at det ligger noe der. Disse sporingschipsene som de skal, det er jo ikke akkurat revolusjonerende, men de følger jo inn i det samme bildet, tror jeg. Generelt så tror jeg Apple kommer til å prøve å bygge tjenester som gjør kundene de har mer verdt for Apple. Jeg tror ikke de skal ha nye kunder. Det er jo selvfølgelig alltid en kamp, men jeg tror ikke de har den typen produkt som skaper et helt nytt kundebehov, på en måte. Det er høyere arpe, hvis du vil. Det er ikke noen ny iPhone i pipelineen, og det er det vel få selskaper som egentlig har. Takk for denne gangen. Og kult at Apple endelig har fått Always On på klokka. Man kan se på klokka her. Det er ikke dumt det, altså. Jeg skjønner at folk liker å kunne se på klokka her. Du gjør det hele tiden med Garmin, ikke sant? Takk for i dag, og tusen takk, Mats, for at du kunne komme, og til deg også, Salazar. Ha det bra. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Mentioned in the episode
Apple
Selskapet som produserer iPhone, iPad, Apple Watch og andre produkter.
Apple Arcade
Apples nye spilltjeneste som tilbyr et abonnement på et utvalg av spill uten reklame eller kjøp i appen.
Skate City
Et spill som ble presentert på Apple-eventet og utviklet av et norsk selskap som heter Agents.
Agents
Et norsk selskap som utvikler spill, inkludert Skate City.
Tim Cook
Administrerende direktør for Apple.
iPhone 11
Apples nye toppmodell av iPhone med forbedret kamera og ytelse.
iPhone 11 Pro
Apples nye toppmodell av iPhone med forbedret kamera og ytelse.
iPhone 11 Pro Max
Apples nye toppmodell av iPhone med forbedret kamera og ytelse.
Apple Watch
Apples smarte klokke.
Garmin
Et selskap som produserer smarte klokker, spesielt for trening og helse.
iPad
Apples nettbrett.
Apple TV+
Apples nye streamingtjeneste med et utvalg av eksklusivt innhold.
Google Stadia
En skybasert spilltjeneste fra Google.
Netflix
En streamingtjeneste som tilbyr et bredt utvalg av filmer og TV-serier.
Disney+
En streamingtjeneste fra Disney.
Amazon
Et selskap som tilbyr en streamingtjeneste med et utvalg av filmer og TV-serier.
Hulu
En streamingtjeneste som tilbyr et utvalg av filmer og TV-serier.
Huawei
Et kinesisk selskap som produserer smarttelefoner og annen elektronikk.
Spotify
En musikstreamingtjeneste.
Siri
Apples stemmeassistent.
Et selskap som tilbyr en rekke tjenester, inkludert søk, e-post, kart og Android.
Et sosialt nettverk.
Et nettsamfunn.
Apple Store
Apples nettbutikk.
iPhone 5C
En tidligere modell av iPhone laget av plast.
Audi
Et bilmerke.
Volkswagen
Et bilmerke.
Skoda
Et bilmerke.
Samsung
Et selskap som produserer smarttelefoner og annen elektronikk.
Google Glass
En AR-brille fra Google.
Microsoft
Et selskap som produserer programvare og annen teknologi.
AirPods
Apples trådløse øretelefoner.
Tesla
Et selskap som produserer elbiler.
Steve Jobs
Apples tidligere administrerende direktør.
Innovators Dilemma
En teori om hvordan store selskaper kan ha problemer med å innovere og tilpasse seg nye markeder.
Participants
Host
Lukas
Guest
Mats Daugård
Guest
Salvador Baie
Sponsors
Cefalo