2/12/2020
Slik bygges fremtidens Schibsted
Raul Grünthal, direktør for Schibsted Next, diskuterer Schibsteds strategi for å bygge nye virksomheter. Han forklarer hvordan Schibsted bruker sine medier og markedsposisjoner for å skape nye produkter og tjenester, og hvordan de sprer risiko gjennom å investere i flere ulike selskaper. Grünthal ser på finansielle tjenester som en viktig trend for Schibsted, og han tror at Schibsteds strategi vil bidra til å gjøre mediene mer bærekraftige.
Transkript
Nevnt i episoden
Schibsted
Et norsk medieselskap som er aktivt i å bygge nye virksomheter gjennom investeringer
Schibsted Next
En avdeling i Schibsted som fokuserer på å bygge nye virksomheter og produkter
Finn.no
En norsk markedsplass for kjøp og salg, eid av Schibsted
Blokket
En svensk markedsplass for kjøp og salg, eid av Schibsted
Classifieds
En type online-plattform for kjøp og salg
Marketplaces
Online-plattformer for kjøp og salg
Lendo
En norsk tjeneste for sammenligning av lån, eid av Schibsted
Homely
Et norsk selskap som tilbyr boligalarmer, investert i av Schibsted
Venture capital
En type investering i startups og vekstselskaper
Cefalo
Et norsk selskap som tilbyr outsourcing av utviklingsteam
Aftenposten
En norsk dagsavis, eid av Schibsted
VG
En norsk dagsavis, eid av Schibsted
Aftonbladet
En svensk dagsavis, eid av Schibsted
Expedia
En amerikansk online-reisebyrå
Hotellsykkelmotor
En tjeneste for søk etter hoteller
Prisjakt
En norsk tjeneste for sammenligning av priser
Elkjøp
En norsk kjede for elektronikk
Fintech
Et begrep for finansteknologi
Et sosialt nettverk
En søkemotor
Silicon Valley
Et område i California, USA, som er kjent for sin teknologiindustri
E-helse
Et begrep for digital helse
Edtech
Et begrep for utdanningsteknologi
Influenser
En person som har innflytelse på andre mennesker
Search
En søkemotor
Sosiale medier
Plattformer for kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
Peer-to-peer
En type transaksjon mellom to personer
Deltakere
Guest
Raul Grünthal
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo