5/30/2018

Nyhetsrunde: Netflix, Telia, DNB og GDPR

Denne episoden av Shifter-podcasten tar for seg nyheter i den digitale internettøkonomien. Salvador Baie, rådgiver innen teknologiledelse og innovasjon i Intelis, diskuterer GDPRs innvirkning på Facebook og Google, Netflix' verdi sammenlignet med Disney, og Telias potensielle oppkjøp av Bonnier. De diskuterer også DNBs investering i fintech-selskapet Payr og potensialet for samarbeid mellom startups og store selskaper.

03:12

Folk viser overraskende lite bekymring for personvern, til tross for skandaler som Cambridge Analytica, da Facebook vokste kraftig.

06:50

GDPR har skapt uventede konsekvenser, styrket tech-giganter, og ført til økonomiske gevinster for jurister og konsulenter.

13:19

Netflix har mange nye produksjoner, men kvaliteten er ujevn sammenlignet med HBO, selv om brukeropplevelsen er bedre.

17:09

Disney har et mer solid forretningsmodell enn Netflix, som står overfor økende risiko i det konkurrerende strømmemarkedet.

22:48

Diskusjonen om telekomselskaper og innholdsdistribusjon belyser utfordringene med å skille seg ut i en konkurransepreget bransje.

Hei, og velkommen til Skifters podcast.

Transkript

Hei, og velkommen til Skifters podcast. I dag skal vi snakke litt om litt av hvert som har skjedd den siste tiden. Og med meg i studio er ingen ringere enn Salvador Baie, rådgiver innen teknologiledelse og innovasjon i selskapet Intelis. Velkommen, Salvador. Hei, Lukas. Takk skal du ha.

15.860 s
00:00:00

Bare hyggelig. God morgen. Før vi går videre, så må jeg si noen ting. Takk til Spaces i Tolbygata 8B for lånet deres lokaler til å spille inn denne podassen, og er du på utkikk etter en kontorplass til deg selv, eller til din lille bedrift som snart skal vokse, så ta kontakt med Silje Sundt i Spaces.

16.860 s
00:00:16

Og vi har mange spennende stillinger på skifter og denne. Forskningsrådet søker en dyktig og engasjert testansvarlig som har erfaring med automatisering av tester i smidig utvikling. Stillingen er en strategisk satsning for å skalere utviklingsarbeidet i forskningsrådet. En jobb med stor impact. Så sjekk ut stillingen på skifter. Og så har vi selskapet Splice som Sparebank 1 står bak. De søker en growth hacker eller en vekst hacker som de selv kaller det.

24.720 s
00:00:33

Splice er den største plattformen i Norge for folkefinansiering, og i løpet av over et år har de samlet inn over 60 millioner kroner gjennom 200 000 innbetalinger til 4 000 velgjøyde splicer. I en rolle som har fokus på vekst og data vil du være en nøkkelperson som jobber i grensenheter mellom produkt, utvikling og markedsføring. Du vil ha ansvar for datainsemling, bygge modeller, gjøre analyser og være med på å foreslå og gjennomføre både store og små endringer i Splice. Så sjekk ut begge stillingene og enda flere på skift.no.

28.540 s
00:00:58

Og så til dagens første tema. GDPR ble jo innført i verksatt i tråd til kraft 25. mai, og så har det vært en diskusjon om om det egentlig er 1. juli. Men nå har vi jo alle mottatt alle disse e-postene fra diverse selskaper som ber deg oppdatere sine personverkningstillinger eller opte inn.

23.060 s
00:01:26

Hva er de første konsekvensene av GDPR, Salvador? Ja, altså, dette er veldig interessant. Først, hva er GDPR? Ja, GDPR er General Data Protection Regulation. Det er det som egentlig er den nye personvernloven som skal gjøre det mulig for å gjennombrere forstand. Det skal gjøre det mulig for oss brukere å ta kontroll over våre egne data.

27.460 s
00:01:50

Det betyr at vi har rett til å bli forgått, altså rett og slett delete eller slette de datene som de ulike aktørene har om oss. Vi har nå kontroll over å flytte data fra den ene leverandøren

16.240 s
00:02:17

La oss si Google til Bing for eksempel. Jeg vet ikke hvor mange som kommer til å gjøre det, men det er en annen sak. Flytt til data. Og så retrive alle data vi vil ha. Du kan gå til Facebook. Det kunne også gjort før, men nå er det bylaw. Du kan gå til Facebook og se at nå vil jeg ha alle de dataene dere har om meg.

24.520 s
00:02:34

Så hvis du ber Facebook om det, så blir det ganske interessant å se hvor mange sider på .txt du får fra Facebook. Men det er i nødsel, det er egentlig som GDPR er.

13.880 s
00:02:58

Noe som i prinsippet synes jeg høres ut som en bra sak. Det er vanskelig å si det motsatte for oss forbrukere i første instans, helt klart. Ja, og de som vil vite mer om GDPR, så har vi spilt inn en podcastepisode med Torgeir Waterhouse og Salvador, som dere kan finne i Skifters podcast. Men det som jeg synes er at før vi snakker og går inn i de konsekvensene av GDPR, så synes jeg at det har vært veldig interessant å se

29.060 s
00:03:12

hvordan GDPR møter det som folk egentlig tror de egentlig trenger. Og det er det som er interessant. Fordi hvis du ser hva som har skjedd med Facebook under Cambridge Analytica-skandalen, som vi også har snakket om, samme podcast var det også. Det var veldig interessant å se at i den årskvartalet, det første kvartalet, da Cambridge Analytica var på sitt verste,

32.020 s
00:03:42

så faktisk har økt Facebook sin omsetning med 49%. Year over year. Og det er utrolig mye. Og så har økt antall brukere med 7%.

15.040 s
00:04:14

Og så kan du si, men Salvador, ok greit, men det er en kvartal, og så skjedde det i en periode, og det kanskje ikke gjenspeiler hva som skjedde mens, eller rett uten etter Cambridge Analytica-skandalen. Og da er det veldig interessant at det finnes en uavhengig spørrunde-analyse om hva som har skjedd med de menneskene som bruker Facebook.

24.820 s
00:04:30

Og over 40% har rett og slett ikke endret sin affære i det hele tatt. 22% har økt sitt bruk av Facebook, og bare 3% har slettet sin konto. Og da er det selvfølgelig et spørsmål om hva er det som skjer her. Er det virkelig som at folk ikke, altså det produktet er så bra, at folk egentlig ikke bryr seg om personverden rett og slett? For å si noe om disse talene, så må man jo kunne sammenligne med hvordan det ellers ville vært.

31.080 s
00:04:56

Så det er vanskelig å si om det er bra eller lår det i seg selv. Ja, selvfølgelig, men...

5.040 s
00:05:28

Du hadde forventet mer enn 3% som hadde slettet sin konto. 3% statistisk sett, i en sånn statistisk perspektiv matematisk, er nesten ubetydelig. Ja, men du kan også si at Mark Zuckerberg var jo på en skikkelig charmør-etappe og svarte for seg i kongressen og så videre. Jeg tror jo folk tenker at nå må de skjerpe seg, eller nå skjerper de seg. Nå blir det munnskyldning, og de tar grep for å... Og det er jo å bli tilbake til at disse tjenestene er så gode.

28.320 s
00:05:33

med tillit inkludert. At folk egentlig

3.500 s
00:06:02

de bryr seg mer om at ja, men jeg vil ha den tjenesten og uansett ordner det seg. Ikke sant? Og det er egentlig ganske interessant å se. Og så går vi over til GDP som egentlig skal prøve å beskytte oss mot sånne type hendelser. Men bare tilbake til det med Facebook, for det er interessant på individnivå. Hvordan du på individnivå så er jo ikke det så opplev

25.520 s
00:06:06

ble vi syke i dette så ille egentlig? Altså man har jo ikke opplevd noe gjennom den perioden som man synes er ille. Nei, ikke i det hele tatt. Du har ikke følt noe på kroppen. Nei, men det er vanskelig å ha et bevisst forhold til det da. Hvordan du eksponeres for data. Man tenker jo selv at man er i kontroll over sin egen atferd og oppmerksomhet.

19.140 s
00:06:31

Nämnd i episoden

GDPR 

GDPR er General Data Protection Regulation, en ny personvernlov som gir brukerne mer kontroll over sine data.

Facebook 

Facebook er et sosialt nettverk som har vært involvert i Cambridge Analytica-skandalen, men har likevel økt omsetning og antall brukere.

Google 

Google er en søkemotor og teknologiselskap som har økt sin makt i lys av GDPR.

Cambridge Analytica 

Cambridge Analytica er et dataanalysefirma som brukte Facebook-data til å påvirke valg.

Netflix 

Netflix er en streamingtjeneste som er mer verdt enn Disney, men har utfordringer med innholdskvalitet og konkurranse fra andre aktører.

Disney 

Disney er et medie- og underholdningsselskap som har kjøpt Star Wars og Marvel og nå lanserer sin egen streamingtjeneste.

HBO 

HBO er en streamingtjeneste som tilbyr høykvalitetsinnhold men har en dårlig brukeropplevelse.

Tesla 

Tesla er et elbilselskap som har vært mer verdt enn Ford og General Motors, men har nå problemer med å opprettholde sin verdi.

Bonnier 

Bonnier er en svensk mediegigant som Telia vurderer å kjøpe.

Telia 

Telia er et telekommunikasjonsselskap som vurderer å kjøpe Bonnier for å kombinere innhold og distribusjon.

AT&T 

AT&T er et telekommunikasjonsselskap som har kjøpt Warner for å kombinere innhold og distribusjon.

Apple 

Apple er et teknologiselskap som også kombinerer innhold og distribusjon.

Comcast 

Comcast er et amerikansk kabel-TV-nettverk som kombinerer innhold og distribusjon.

Telenor 

Telenor er et telekommunikasjonsselskap som har prøvd å kombinere innhold og distribusjon tidligere.

Komoyo 

Komoyo var Telenors svar på Netflix, men det mislyktes.

TV2 

TV2 er en norsk TV-kanal som Telenor eide en tredjedel av.

Unicast 

Unicast er en Telia-plattform som skal gi bedre API-tilgang til andre plattformer.

Payer 

Payer er et fintech-selskap som har utviklet en betalingsapp som sammenligner ulike produkter.

DNB 

DNB er en norsk bank som investerer i fintech-selskaper, inkludert Payer.

DNB Venture 

DNB Venture er DNBs venture capital-arm som skal investere i startups.

Tencent 

Tencent er et kinesisk teknologiselskap som har investert i Snapchat.

Sparebank 1 

Sparebank 1 er en norsk bank som har et venture capital-fond.

SR-bank 

SR-bank er en norsk bank som har et venture capital-fond.

Amazon 

Amazon er et e-handelsselskap som har begynt å tilby streamingtjenester og konkurrerer med Netflix.

NFL 

NFL er National Football League, en amerikansk profesjonell amerikansk fotballliga.

Prime 

Prime er Amazons abonnementstjeneste som gir tilgang til streaming, levering og andre fordeler.

Channels 

Channels er Amazons plattform for å selge abonnementer til tredjeparts streamingtjenester.

VIPS 

VIPS er en norsk betalingstjeneste.

Cefalo 

Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

Deltagare

Host

Lukas

Guest

Salvador Baie

Sponsorer

Spaces

Forskningsrådet

Splice

Cefalo

Lignende

Laddar