Lars Johan Bjørkevoll om å bygge ScalupXQ fra 0 til 60-70 milllioner i omsetning

Lars-Johan Bjørkvold, gründer og sjef i ScaleUpXQ, snakker om selskapets modell for å bygge skalerbare salgsorganisasjoner for andre bedrifter. De spesialiserer seg på "go-to-market"-fasen, og hjelper bedrifter med å systematisere salgsprosessene sine for å sikre vekst og effektivitet. Bjørkvold understreker viktigheten av å ha et strukturert salgssystem, og å fokusere på å finne den ideelle kunden i stedet for å forsøke å selge til alle. Han mener at salg handler om å skape en match mellom produktet og kunden, og at det er avgjørende å ha et stort antall potensielle kunder i prosessen for å sikre kvalitet. Bjørkvold deler også sine tanker om rekruttering og kulturbygging, og understreker at det er avgjørende å ha et team med dyktige og motiverte mennesker som jobber sammen.

02:08

Fokuset på systematisering er avgjørende for å oppnå vekst og skaleringspenger i selskaper i tidlig fase.

12:55

Salen diskuterer viktigheten av strukturert salg for vekstselskaper og hvordan læring fra markedet er essensiell for suksess.

26:03

Evnen til å se informasjon i kontekst og holde en god dialog er avgjørende for vellykket kommunikasjon og rekruttering.

35:25

Fokuser på å si nei til muligheter som gir tvil, og prioritere kvalitet i rekruttering gjennom kvantitative tilnærminger.

38:30

Konsentrer deg om kvantitet først for å finne kvaliteten i rekruttering og salg, ifølge suksessfulle gründere.

Transkript

Mentioned in the episode

ScaleUpXQ 

ScaleUpXQ er et selskap som hjelper andre selskaper med å bygge skalerbare salgsorganisasjoner.

Xeneta 

Lars-Johan Bjørkvold var tidligere Chief Growth- og Chief Commercial Officer i Xeneta.

MediaPlanet 

Bjørkvold var med å bygge opp MediaPlanet.

Bjarne Melbye 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Rune Larsen 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Markus Devold Socknes 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Seneta 

Bjørkvold jobbet i Seneta før han startet ScaleUpXQ.

go-to-market 

Bjørkvold mener at den "go-to-market"-fasen er svært viktig for et selskaps vekst.

CRM 

Bjørkvold anbefaler å bruke et CRM-system for å spore data og identifisere mønstre.

Salesforce 

Bjørkvold nevner Salesforce som et eksempel på et CRM-system.

Lean Startup 

Bjørkvold sammenligner sin tilnærming til salg med Lean Startup-prinsippene.

Lean Sail Up 

Bjørkvold bruker begrepet "Lean Sail Up" for å beskrive sin tilnærming til salg.

AI 

Bjørkvold diskuterer hvordan AI påvirker salg og kunders oppfatning av automatiserte henvendelser.

account-based salg 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og kontobasert salg.

solution salg 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og solution salg.

educational sales 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og educational sales.

LinkedIn 

Bjørkvold anbefaler å bruke LinkedIn for å finne potensielle kandidater til jobb.

Cefalo 

Cefalo er en sponsor for episoden, og er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Proof 

Bjørkvold nevner Proof som et verktøy for å finne potensielle kunder.

customer success 

Bjørkvold diskuterer viktigheten av customer success i salg.

product led growth 

Bjørkvold nevner product led growth som en strategi for å drive vekst.

B2B 

Bjørkvold snakker om B2B-salg.

serie A 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert serie A.

serie B 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert serie B.

pre-seed 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert pre-seed.

seed 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert seed.

product-market-fit 

Bjørkvold diskuterer viktigheten av product-market-fit.

ideal customer profile 

Bjørkvold diskuterer hvordan å identifisere en ideal customer profile.

marketingmaskineri 

Bjørkvold mener at salg kan bidra til å forbedre marketingmaskineriet.

customer-sukkessmaskineriet 

Bjørkvold mener at salg kan bidra til å forbedre customer-sukkessmaskineriet.

Participants

guest

Lars-Johan Bjørkvold

host

Ukjent

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar