8/22/2018

Adrian Søbyskogen (26): Slik gikk jeg fra 0 til 10 millioner i omsetning på ett år, i et allerede fullt marked

Adrian Søby Skogen, gründeren bak CompEdge, deler sin historie om å bygge et vellykket markedsføringsbyrå. Han snakker om sin oppvekst, sine tidligere jobber, og hvordan han har lykkes i å bryte gjennom i et allerede mettet marked. Adrian fremhever viktigheten av differensiering, inbound marketing og å skape gode følelser hos målgruppen. Han deler også sine tanker om den norske gründerkulturen og behovet for bedre salgskompetanse.

00:01

Adrian Søby Skogen har på ett år skapt stor vekst gjennom innovativ markedsføring i et mettet marked, til tross for utfordrende oppvekst.

09:28

Innlegget beskriver reisen til en selger og gründer som fokuserer på inbound marketing og betydningen av salgserfaring.

16:44

Gartner analyserer kontrakter for å hjelpe kunder spare penger, mens LinkedIn brukes smart for å kontakte IT-direktører effektivt.

22:17

Podcasten diskuterer viktigheten av målrettet salg i kommunesektoren og erfaringene fra oppstarten av DocuMaster.

28:32

Taleren diskuterer sin overgang fra tradisjonell konsulentvirksomhet til å bygge et byrå, og dokumentere reisen gjennom en LinkedIn-serie.

Hei og velkommen

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag skal vi hils på en fyr som har skjønt konseptet differensiering. Han har sett et produkt i et egentlig mettet marked. Likevel har han nå på ett år gått fra 1 til 11 ansatte og fra 0 til 10 med underomsetning.

29.080 s
00:00:01

Velkommen, Adrian Søby Skogen. Takk for det, Lukas. Så, Adrian, hva er det egentlig du har gjort det siste året? Hva er det du driver med? Det siste året har jeg fått virkelig kjenne på denne grunnen til veilsen. Det siste året har vi jo... Så jeg personlig har gått fra det å være en sånn...

21.640 s
00:00:31

Lonely Wolf, og til å ansette folk, og det er en ny tilværelse, det å bli plutselig leder og personalansvar. Men egentlig, hvis du koker det ned, så det vi har gjort er å prøve å utfordre noen etablerte sannheter innenfor marketing og salg.

18.520 s
00:00:52

Så det har vært en utrolig morsom reise det siste året. Hvilke sannheter har du snakket om da? Vi har veldig lyst til å, altså en så har vi lyst til å knekke den der at selgerne må sitte og ta kalletelefoner

15.740 s
00:01:11

uavhengig om du er et grunnerselskap eller om du jobber som et stort korpesselskap. Men det at selgerne fortsatt i 2018 må sitte og ta kalletelefoner, det er i hvert fall en sannhet som vi har knekt det siste året. Er det sånn at de fleste gjør det? Ja, vår opplevelse er jo det. Og det har jo noe med at IMA Marketing som vi holder på med, det er jo fortsatt veldig nytt.

26.600 s
00:01:27

Det er et veldig nytt begrep i business-sammenheng, og så er det enda nyere begrep i pensum i skolesystemet, fordi der trenger du å forske på ting for at du kan legge det inn, så det tar jo fryktelang tid. Hva er det tjenesteret egentlig leverer? I bunn og grunn, det vi gjør er å skape godt innhold for selskaper innenfor en eller annen målgruppe som de synes er interessant.

24.560 s
00:01:54

Og det inneholdet kan enten være i artikkelformat, eller podcast, eller videoformat.

5.800 s
00:02:19

Og så er det jo også veldig viktig å si at en artikkel er ikke bare en artikkel, for du kan skrive på veldig mange forskjellige måter. En podcast er ikke bare en podcast, for du kan spille inn veldig mye forskjellig innhold som er i lydformat, og samme er med video, at en video er ikke bare en video. Men det innholdet vi produserer for kundene våre, det skal jo da skape noen følelser hos målgruppen. Og så mener vi at innholdet må sørge for at du blir husket, ikke at du skal selge nå, men at du skal bli husket senere.

27.500 s
00:02:25

Og når du gjør det her over tid, så vil du skape da enten en liten community eller en følgebase som enten har lyst til å kjøpe av deg, eller som har lyst til å sponsere deg videre til noen som kan det. Vi skal komme litt tilbake til det senere, men la oss gå tilbake noen år. Altså, du

18.060 s
00:02:53

Du kom jo litt sånn plutselig, og plutselig var du i LinkedIn-fiden til veldig mange mennesker. Det var en person som sa til meg at han der må jo ha noen skikkelig rike foreldre som han kan bare gønne på på den måten der. Men det stemmer ikke helt, gjør det da? Det stemmer ikke, ja.

23.500 s
00:03:10

Helt siden da jeg var... Selv om jeg har en halvsøster og en halvbror, så har jeg alltid bodd alene med mutteren, da hun var i livet.

11.220 s
00:03:35

Og jeg gikk i de samme klærne, jeg tror det var mange år, og hørte til gensere, og hun hadde vel ikke noe fast inntekt annet enn det hun fikk fra Trygda. Så det å si at jeg kom fra gode økonomiske kår, det er i hvert fall helt feil. Ja, kan du fortelle litt om hvordan barndommen din har vært? Ja.

22.800 s
00:03:46

Så, nå skrev vi jo, noen ganger vil man jo kalle den oppveksten jeg har hatt, det vil man kalle at Adrian har vært et løvetandbarn. Fordi mutteren har vært alkoholiker, helt siden jeg kan huske. Og jeg har ikke hatt et så godt apparat, familiemessig. Jeg har jo noen som jeg alltid har støttet meg på, men i bunn og grunn så var det tøft da. Så,

26.900 s
00:04:09

Ja, så en historie jeg husker veldig godt var jo, jeg tror det var andre eller tredje skoledag, så måtte jeg jo hente mutteren på puben, fordi jeg skulle jo på skolen, og jeg visste jo ikke hvordan man kom seg på skolen, men jeg visste jo hvor mutteren satt. Så det er en sånn typisk dag, vil jeg si. Og hele tiden da, komme hjem fra at du var liten, og se at mora di satt og drakk, og du ble jo liksom mann i huset veldig fort, og du måtte ta...

28.540 s
00:04:37

Du måtte høre på ting og se ting som du kanskje ikke burde ha sett. Men igjen, jeg ville aldri byttet bort, så det er viktig for meg å få frem, jeg ville aldri byttet bort den barndommen som jeg hadde, fordi det gikk jo bra. Ja, jo, men når du levde i det da, så døde moren din. Ja. Hvor gammel var du da? Da var jeg 19 år.

26.360 s
00:05:06

18-19 år, ja. Og så har du også vært, du snakket om et støtteapparat, har du kun bodd hos moren din, eller har du bodd hos andre? Da jeg var 14-15 år, det var da jeg begynte å ta igjen litt hjemme, fordi fremtiden da, så sitter jeg og sitter og tatt imot og lytter og latter far og god, og så kommer jo

25.020 s
00:05:32

Så blir du jo sikkert litt sånn rebels da, når du kommer til 14-15 års alderen. Og da tenkte jeg at jeg kan ikke ha det sånn snær. Og da flyttet jeg til fosterforeldre. Det var en veldig vanskelig beslutning å ta. Og der var jeg et halvt år, og så valgte jeg å flytte tilbake på grunn av dårlig samvittighet. Det er jo en sånn typisk historie du vil høre fra andre løvetannbarn, hvis du har lyst til å kalle oss det.

26.860 s
00:05:58

Og så gikk det da en liten sånn F i meg, jeg vet ikke om jeg har lov til å banne her, men da skulle jeg bli beste selger der jeg jobbet på den tiden, og fikk spart opp penger og flyttet ut. Og siden da jeg var 17 år, så har jeg bodd for meg selv, ja. Ja, for du droppa ut av skolen når du var 17, stemmer det? Ja. Hvorfor gjorde du det? Nei, jeg hadde jo en liten sånn indre sirkel, som...

30.000 s
00:06:26

som trodde på Adrian den gangen. Og en av dem var jo læreren min. Og han mente at skolesystemet for meg, det er sånn som jeg husker det da. Det kan hente Rune har lyst til å si noe annet. Men sånn som jeg husker det, så mente Rune at hvis du går mer i skole nå, så kommer du fortsatt til å ikke dukke opp på mandagene. Du kommer fortsatt til å komme for sent når du kommer, og du kommer fortsatt til å ikke like alle fagene.

26.120 s
00:06:56

Nämnd i episoden

Adrian Søby Skogen 

Gründeren bak CompEdge, deltar i podcasten og deler sin historie om å bygge et vellykket markedsføringsbyrå.

CompEdge 

Adrian Søby Skogens markedsføringsbyrå, som fokuserer på inbound marketing og å skape gode følelser hos målgruppen.

LinkedIn 

En sosial media-plattform som Adrian har brukt til å bygge sin personlige merkevare og nå ut til potensielle kunder.

Norges råeste 

En videoserie på LinkedIn som Adrian og CompEdge lager for å vise oppturer og nedturer i byråets vekst.

IMA Marketing 

En nyere form for markedsføring som Adrian og CompEdge bruker, basert på å skape gode følelser og være alt for noen.

Stepstone 

En jobbportal der Adrian jobbet som lærling og lærte om salg og employer branding.

Gartner 

Et analyse-selskap der Adrian jobbet i London og lærte om social selling og LinkedIn.

DocuMaster 

Et dokumentasjonsforvaltningsselskap der Adrian jobbet med salg og bygde opp en salgsorganisasjon.

Telenor 

Et telekommunikasjonsselskap som Adrian jobbet med som konsulent og lærte om møteboking og god salgsaktivitet.

Gary Vaynerchuk 

En kjent gründer og markedsfører som er kjent for å bygge en sterk personlig merkevare.

Jan Kåre Baumann 

Høyskolelektor på Høyskolen Kristiania, som deltok i en podcast med Adrian og snakket om skolesystemet og markedsføring.

Høyskolen Kristiania 

En høyskole der Jan Kåre Baumann jobber som høyskolelektor.

Finn 

En norsk jobbportal der Adrian la ut en stillingsannonse for en ninja marketer.

YouTube 

En videodelingsplattform der Adrian og CompEdge publiserer sine videoserier.

Facebook 

En sosial media-plattform som Adrian nevner som viktig for å nå ut til potensielle kunder.

Instagram 

En sosial media-plattform som Adrian nevner som viktig for å nå ut til potensielle kunder.

Handelshøyskolen BI 

En handelshøyskole som Adrian og CompEdge har jobbet med og laget en video om.

Runar Hansen 

En person som Adrian nevner som eksempel på en potensiell møteplass i en podcast-episode.

Jonas 

En partner av Adrian i CompEdge, som deltok i videoen om Handelshøyskolen BI.

Cefalo 

En norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på rekruttering og bygging av utviklingsteam i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land der Cefalo rekrutterer og bygger utviklingsteam for norske kunder.

Microsoft 

Et teknologiselskap som Adrian nevner i forbindelse med Gartner's tjenester.

Oracle 

Et teknologiselskap som Adrian nevner i forbindelse med Gartner's tjenester.

SharePoint 

Et programvareprodukt for dokumentforvaltning som Adrian nevner i forbindelse med DocuMaster.

Hake Brygge 

Et område i Oslo der mange ventureselskaper holder til.

Sørlandsparken 

Et forretningssenter i Sør-Norge der Telenor har forhandlere.

Alta 

En by i Nord-Norge der Telenor har forhandlere.

Nicolai Winther 

Personen som har transkribert podcasten.

Skifter 

Tittelen på podcasten der Adrian Søby Skogen er gjest.

Lukas 

Personen som intervjuer Adrian Søby Skogen i podcasten.

Deltagare

guest

Adrian Søby Skogen

host

Lukas

Sponsorer

Cefalo

Lignende

6/13/2019

Shifter

Kan entreprenørskap læres? Ja, mener BI-foreleser Tor Haugnes.

Ukens gjest er Tor Haugnes, som er ansvarlig for entreprenørskapsutdanningen på BI. YouTube-videoer av forelesningene hans går viralt og han har også sin egen fangruppe på Facebook.Tema vi diskuterer: ·        Kan entreprenørskap læres?·        Hva er en god mentor?·        Derfor bør du unngå å motta konsulenthjelp mot eierskap i selskapet ditt·        Viktigheten av samarbeidskompetanse·        Haugnes’ allergi mot «økosystem»-prat·        Interessekonflikten mellom generasjonene·        Derfor må du bevege deg så fort som muligProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer av Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

7/9/2019

Shifter

(Reprise) Adrian Søbyskogen: Slik gikk jeg fra 0 til 10 millioner i omsetning i et allerede fullt marked

Adrian Søbyskogen (26) har gjort stor suksess på Linkedin med video-serien «Norges råeste». Som gründer av markedsføringsbyrået CompEdge ville han løse problemet med «kalde» salgstelefoner.I løpet av ett år har selskapet gått fra 0 til 10 millioner i omsetning og fra 1 til 11 ansatte.Hvordan fikk han det til i et marked som allerede bugner over av markedsføringsbyråer? I denne episoden snakker Adrian om: *Den tøffe oppveksten*Hvorfor han droppet ut av skolen*Hva han lærte som selger hos Gartner og den norske startupen Documaster*Hvordan de fleste bedrifter kaster bort penger på markedsføring som ikke virker*Hvordan han klarte å etablere et selskap i et allerede mettet marked*Noen salgs- og markedsføringstips til gründere og innovatører som vil få et produkt til å fly. I studio:Adrian Søbyskogen, daglig leder og gründer av CompEdgeLucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

2/17/2021

Shifter

Tibbers historie: Idé, produkt, ledelse og vekst

Edgeir Vårdal Aksnes er gründer og daglig leder i Tibber. Selskapet ble startet i 2016 og har planer om å omsette for 2 milliarder i 2021.Tema:Hva har Tibber skjønt som ikke andre strømselskap har skjønt?Hvorfor starte Tibber?Hva har han lært om å bygge et selskapSlik utvikler de produkt i TibberVoksesmerterFundingLedelse+ Mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

9/2/2018

Shifter

Tapad-gründer er Are Traasdahl tilbake!

Den tidligere Tapad-gründeren setter av en kvart million kroner til å investere i norske tech-selskaper.I podcasten forteller han om hva han ser etter hos selskapene og menneskene bak.Dessuten får vi høre om hans første investering, og hvorfor akkurat dette oppstartsselskapet er valgt ut.Selv er han i gang med en ny tech-startup, som han er overbevist vil løse et kjempeproblem. Der tar han dessuten i bruk noen uvanlige metoder i arbeidshverdagen.På Gardermoen:Are Traasdahl, gründer av Tapad og investor i Spring CapitalPer-Ivar Nikolaisen, redaktør og gründer av Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

4/26/2019

Shifter

SATS-sjef Sondre Gravir om treningsselskapets fremtid

Sondre Gravir er toppsjef i den nordiske treningskjeden SATS og er gjest i ukens Shifter-podkast, i serien «Topplederne».Hvordan ser treningsbransjen ut i dag og hvilke utfordringer og muligheter ligger i fremtiden.Vi diskuterer:Hvordan ser treningsbransjen utHvilke er de største utfordringene?SATS’ strategiHvordan vil det se ut hvis Apple kommer inn i treningsbransjen?Hvilke andre produkter kan SATS utvide til?Lederrollen?+ mye merI studio: Sondre Gravir, adm. dir i SATSLucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

3/22/2019

Shifter

Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund, om jobben som toppsjef i Norges største mediehus.

Kristin Skogen Lund inntok sjefsstolen i Schibsted i desember 2018. Hun er en av landets mest erfarne toppledere, og nå skal hun ta Norges største mediekonsern inn i fremtiden. Denne episoden er den del av vår serie "Topplederne", hvor vi intervjuer toppledere i ulike industrier om hvordan de møter dagens og fremtidige utfordringer.I denne episoden:Hvordan "onboarde" seg selv som toppleder?Hva er strategien til nye Schibsted og hvordan skal den lykkes?Hvorfor ble den største internasjonale virksomheten skilt ut?Hva er Schibsteds utfordringer?Hvilke tanker har Skogen Lund om ledelse?Hva ligger i CAN-modellen?Viktigheten av eksekvering+ mye merI studio:Kristin Skogen Lund, CEO i SchibstedLucas Weldeghebriel, gründer og journalist i ShifterTakk til økonomisystemet Tripletex, som gjør denne serien mulig!Opplev fordelene med et smart, komplett og nettbasert økonomisystem.Sømløst integrerte moduler. Support inkludert - prøv Tripletex gratis idag. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

8/28/2019

Shifter

Fra gründer til gründer: Kjartan Slette vs Patrik Berglund

Unacast-gründer, Kjartan Slette intervjuer Xeneta-gründer Patrik Berglund om gründerlivet.Begge jobber i raskt voksende selskaper hvor data er kjernen i produktet. Mens Unacast vil digitalisere den fysiske verdenen, jobber Xeneta for å åpne den tåkebelagte prisingen av containertrafikk slik at kjøpere og selgere får bedre oversikt over hva det koster å frakte en container fra A til B. Tema de er innom: Følelsen av å ikke være «needed»Opp-ned-pyramidePatriks lederstilHvordan Xeneta ble til?Patriks første møte med VC-kapitalTidsoptimaliseringOm å gjøre feilHvordan kommunisere i et voksende selskap+mye, mye mer.I studio:Kjartan Slette, medgründer i UnacastPatrik Berglund, medgründer i Xeneta. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

2/26/2025

Shifter

AI-gründer: Slik vil en fremtid med AI-agenter se ut

Ukens gjest, Trygve Karper, er medgründer og CEO av Databutton. En startup som opplever voldsom traction med sitt verktøy som lar deg bygge applikasjoner gjennom å prompte.Tema:Reise til AI-verktøyEndringer etter ChatGPTTypiske brukere av DatabuttonKonkurranse og app-utviklingFremtiden med AI-agenterUtdanning for fremtidenVerdiskapning og samfunnFra akademia til startupStartups i norgePolitikk og gründermiljøUtfordringer med skattLæring fra CogniteKognite og digitaliseringFra feilslått idé til nytt partnerskapData onboarding i fokusLæring fra feiltrinnProduktmarkedstilpasningOpplevelse av wow-faktorenOnline møter og outreachInvesteringsprosess og strategiUtfordringer i forretningsdriftTrender og innovasjonerTeam og ressurserØkonomisk vekst og lønnsomhetOpen source og konkurranseFremtidige muligheter i AIKonkurranse med store spillereHenting av kapitalStyrearbeid og verdiskapingBalansere familie og gründerlivSynlighet som nøkkel til suksessRåd til fremtidige gründereProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer