6/20/2019
Kan etablerte selskaper innovere?
Bjørn Haukøy, grunnlegger av Code11, et rådgivende- og utviklingshus, diskuterer med verten om store selskaper kan lykkes med reell innovasjon. Haukøy mener at å lage en egen avdeling for innovasjon er en farlig vei, og at det er viktig å involvere kjernevirksomheten. Han mener at norske bedrifter er modne for å ta i bruk nye måter å jobbe på, og at det er viktig å starte internt med å bygge opp entreprenørkompetanse, og å ha tålmodighet og starte smått.
Transkript
Nämnd i episoden
Code11
Rådgivende- og utviklingshus som jobber med innovasjon og business exploration.
Equinor
Et stort norsk selskap som er kunde av Code11.
Obos
Et stort norsk selskap som er kunde av Code11.
Hafslund
Et stort norsk selskap som er kunde av Code11.
Fortum
Et stort norsk selskap som er kunde av Code11.
Chief Entrepreneurial Officer
En rolle som er likestilt med CEO og som har en egen organisasjon som jobber med å explore nye muligheter.
Business Model Canvas
Et konsept som er laget av Osterwalder, som er nevnt i episoden.
Erik Ries
En person som har gjort begrepet Chief Entrepreneurial Officer kjent.
The Startup Way
En bok skrevet av Erik Ries om organisasjonsmodeller.
Et eksempel på et selskap som har lyktes med å ta vare på en kultur hvor de samme folkene driver og tjener penger i dag som også prøver å finne ut hva de kan gjøre i morgen.
Apple
Et eksempel på et selskap som har lyktes med å ta vare på en kultur hvor de samme folkene driver og tjener penger i dag som også prøver å finne ut hva de kan gjøre i morgen.
Alphabet
Et eksempel på et selskap som har lyktes med å ta vare på en kultur hvor de samme folkene driver og tjener penger i dag som også prøver å finne ut hva de kan gjøre i morgen.
Et eksempel på et selskap som har lyktes med å ta vare på en kultur hvor de samme folkene driver og tjener penger i dag som også prøver å finne ut hva de kan gjøre i morgen.
Amazon
Et eksempel på et selskap som har lyktes med å ta vare på en kultur hvor de samme folkene driver og tjener penger i dag som også prøver å finne ut hva de kan gjøre i morgen.
Microsoft
Et selskap som har kjørt en 180-graders snuoperasjon fra lisensmodeller til nettverksbaserte, tjenestedrevende modeller.
Nokia
Et eksempel på et selskap som ikke klarte å snu seg fort nok rundt og ble irrelevant.
Kodak
Et eksempel på et selskap som ikke klarte å snu seg fort nok rundt og ble irrelevant.
iPhone
En smarttelefon som ble lansert av Apple, og som Nokia ikke klarte å konkurrere med.
Volkswagen
Et eksempel på et selskap som må tenke radikalt når det gjelder elbil.
Mercedes
Et eksempel på et selskap som må tenke radikalt når det gjelder elbil.
BMW
Et eksempel på et selskap som må tenke radikalt når det gjelder elbil.
General Electric
Et eksempel på et selskap som prøvde å innføre lean startup-metodikk på alle sine medarbeidere og mislyktes.
Amazon Two Pizza Team Rule
En regel som sier at et team ikke skal ha mer folk enn man får plass til på to store amerikanske pizza.
Lean Startup
En metode som General Electric prøvde å innføre.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som er sponsor for episoden.
Eric Ries
Forfatter av boken The Lean Startup.
The Lean Startup
En bok som anbefales av Bjørn Haukøy.
Jeffrey Moore
Forfatter av boken Bridging the Chasm.
Bridging the Chasm
En bok som anbefales av Bjørn Haukøy.
Clayton Christensen
Forfatter av boken The Innovator's Dilemma.
The Innovator's Dilemma
En bok som anbefales av Bjørn Haukøy.
Roger Martin
Forfatter av en bok om Design Thinking.
Design Thinking
En metode som anbefales av Bjørn Haukøy.
Deltagare
Guest
Bjørn Haukøy
Host
Unknown
Sponsorer
Cefalo