8/21/2019

De elektriske sparkesyklene: Should they stay or should they go?

Shifters podcast diskuterer elektriske sparkesykler, og fokuserer på deres innvirkning på bymobilitet. De diskuterer fordeler og ulemper med sparkesyklene, inkludert miljøpåvirkning, brukeradferd og regulering. Panelet diskuterer også Trondhjems beslutning om å forby elektriske sparkesykler og sammenligner det med Oslo, Barcelona og andre byer. De diskuterer også fremtiden for sparkesyklene og om de vil bli en viktig del av mobilitetssystemer i fremtiden.

00:03

I denne episoden diskuterer vi utviklingen av el-sparkesykler i byene og utfordringer knyttet til regulering og infrastruktur.

14:45

Podcasten diskuterer reguleringen og miljøpåvirkningen av elektriske sparkesykler, og hvordan lokale tilpasninger er avgjørende for suksess.

18:18

Kombinasjonen av sykkel og offentlig transport skaper et sømløst transportsystem, men håndheving av trafikklover er avgjørende for sikkerhet.

22:09

Diskusjonen handler om behovet for bedre atferd og teknologi for sykkelbrukere i byer, særlig med fokus på sikkerhet og reguleringer.

28:32

Diskusjonen handler om estetikken til sparkesykler i bybildet, og hvordan farger påvirker både design og markedsføring.

Transkript

Mentioned in the episode

Shifter 

En podcast som tar for seg teknologi og innovasjon.

Henrik Hatlebrekke 

Leder for Mobility Lab på Startup Lab, ekspert på mobilitet.

Startup Lab 

Et selskap som fokuserer på å støtte oppstartselskaper.

Toril Hovd-Henriksen 

Journalist som har skrevet om elektriske sparkesykler siden mars.

Bird 

Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, kjent for sin raske vekst og aggressiv markedsføring.

Ninebot 

Et selskap som produserer elektriske sparkesykler, kjent for sine innovative funksjoner.

Segway 

Et selskap som produserer elektriske sparkesykler, kjent for sine 9-bott-sykler.

Ride 

Et norsk-svensk selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, ble forbudt i Trondheim.

Lime 

Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, har en app som lar brukere vurdere parkerte sykler.

Voiv 

Et selskap som tilbyr elektriske sparkesykler, var et av de første selskapene som lanserte i Norge.

Trondheim 

En norsk by som har forbudt elektriske sparkesykler.

Oslo 

En norsk by som har tillatt elektriske sparkesykler.

København 

En dansk by som har regulert elektriske sparkesykler.

Barcelona 

En spansk by som har regulert elektriske sparkesykler.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

Arendal 

En norsk by med et dårlig kollektivtilbud.

Namsos 

En norsk by som kan bli den neste byen til å få elektriske sparkesykler.

Paris 

En fransk by som har innført bøter for kjøring på fortau.

TIR 

Et selskap som produserer elektriske sparkesykler med sensorer som bremser automatisk.

Karl Johan 

En gate i Oslo hvor noen selskap har innført hastighetsbegrensninger.

Levoi 

Et selskap som er involvert i bildehåndtering for elektriske sparkesykler.

Lerkendal 

Et område i Trondheim.

Midtbyen 

Sentrum av Trondheim.

Pirbadet 

Et badeland i Trondheim.

E-bane 

Et tog som går i Oslo.

Bærum 

En kommune utenfor Oslo.

Torgata 

En gate i Oslo.

San Francisco 

En by i USA hvor elektriske sparkesykler først ble populære.

Participants

Host

Per-Igvern Nikolaisen

Guest

Henrik Hatlebrekke

Guest

Toril Hovd-Henriksen

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar