Airthings CEO Øyvind Birkenes om hvordan nå hårete mål

Øyvind Birkenes, CEO av Airthings, diskuterer selskapets strategi for å nå ambisiøse mål. Han understreker viktigheten av å sette hårete mål, bygge en sterk kultur og fokuserer på å bygge et globalt selskap med et internasjonalt team. Birkenes deler også sin erfaring med å gå inn på Amazon og utfordringene med å selge et produkt internasjonalt. Han fremhever viktigheten av å differensiere produktet, ha god kundesupport og bygge en sterk merkevare.

00:01

Øyvind Birknes fra AirThings deler erfaringer om vekst og innovasjon innen radonmåling og IoT-teknologi.

04:29

Målsetting og strategisk planlegging er essensielt for suksess i organisasjoner, slik det ble vist i oppstarten av Airthings.

15:18

Selskapet oppnår suksess gjennom målsetting, feiring av delmål, og å bygge en sterk, divers kultur med felles eierskap.

23:11

Kultur bygges sammen i teamet, med åpen kommunikasjon og målrettet arbeidsinnsats for å skape en sterk organisasjonskultur.

30:29

En bedrift med en tredelt modell opplever høy vekst ved å prioritere differensiering og gode kundeanmeldelser på Amazon.

Transkript

Mentioned in the episode

Airthings 

Et selskap som fokuserer på luftkvalitet og selger radonmålere.

Amazon 

En stor online markedsplass som er en viktig salgskanal for Airthings.

American Lung Association 

En stor amerikansk organisasjon som Airthings har samarbeidet med for å øke bevisstheten rundt luftkvalitet.

Home Depot 

En stor amerikansk detaljhandelkjede som Airthings selger produktene sine gjennom.

Best Buy 

En stor amerikansk elektronikkforhandler som Airthings selger produktene sine gjennom.

Walmart 

En stor amerikansk detaljhandelkjede som Airthings selger produktene sine gjennom.

CVS 

En stor amerikansk farmasøytisk kjede som Airthings selger produktene sine gjennom.

Sonos 

En produsent av trådløse høyttalere som Birkenes bruker som et eksempel på hvordan konsumenter kan kjøpe flere enheter over tid.

CES 

Verdens største consumer electronic show i Las Vegas, hvor Airthings har lansert produktene sine hvert år.

Chipcon 

Et selskap som ble kjøpt av Texas Instruments, hvor Birkenes jobbet tidlig på 2000-tallet.

Texas Instruments 

Et stort amerikansk selskap som Birkenes jobbet for etter at Chipcon ble kjøpt.

Energy Micro 

Et selskap som ble startet av Geir Førre etter at Chipcon ble solgt til Texas Instruments.

CERN 

En internasjonal forskningsorganisasjon som arbeider med partikkelfysikk, hvor Airthings grunnleggere jobbet.

Geir Førre 

En person som var styreformann i Airthings og har vært involvert i flere vellykkede selskaper.

Radon 

En radioaktiv gass som Airthings fokuserer på å måle og redusere.

CO2 

Karbondioksid, en gass som Airthings måler for å forbedre luftkvaliteten.

VAC 

Et begrep som kan referere til luftfuktighet eller vakuum, som Airthings måler for å forbedre luftkvaliteten.

Seattle 

Byen hvor Amazon har sitt hovedkvarter og hvor Airthings jobber med Amazon.

Lab Equipment 

En kategori på Amazon som Airthings valgte å bli plassert i.

Nord-Amerika 

Et område som Airthings har utvidet til og har et PR-byrå for å drive markedsføring.

Bangladesh 

Et land som Cefalo, en outsourcing-leverandør, har rekruttert utviklere fra.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialisert seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Skifter.no 

Et nettsted som er knyttet til podcasten Skifters og som tilbyr mer informasjon om temaene som diskuteres.

Rema 1000 

En norsk matvarekjede som Birkenes bruker som en kontrast til Amazon når det gjelder salgsstrategi.

Soliplass 

Et sted som Birkenes nevner for å illustrere en type feiring som Airthings har hatt for å markere delmål.

Hemsedal 

Et skisenter som Birkenes nevner for å illustrere en type feiring som Airthings har hatt for å markere delmål.

Nordsverige 

Et område som Birkenes nevner for å illustrere en type feiring som Airthings har hatt for å markere delmål.

Participants

Guest

Øyvind Birkenes

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar