6/8/2017

Starten på slutten for Apple?

I denne episoden av Shifter diskuterer Mats Staugård, gründer av Kickback og Mac1, Apples lanseringer på WWDC-konferansen. De diskuterer Apples innovasjonshistorie, og om de har mistet ballen på noen områder. De ser på Apples nyeste produkter, som HomePod og oppdateringene til iPad-plattformen, og hvordan de utfordrer eksisterende markeder. De diskuterer også Apples nye Apple Pay-funksjon i iMessage, og hvordan det kan bli en konkurrent til norske Vipps. Til slutt diskuterer de Apples fremtid, og om de vil klare å holde på sin dominerende posisjon i markedet.

01:37

Apple har aldri vært først, men de har skapt innovative produkter som setter standarder i bransjen.

05:41

Apple lanserer ny hardware på utviklerkonferansen, med fokus på HomePod som konkurrent til Sonos og ikke bare stemmeassistenter.

11:00

Apple konkurrerer om å integrere seg i hjemmet ved å tilby produkter som HomePod, men møter utfordringer fra etablerte merker som Sonos.

15:46

Apple har dominert med Airplay, men møter nå utfordringer ettersom tjenester blir viktigere enn hardware i fremtiden.

19:31

Apple har gjort betydelige forbedringer på iPad med ny programvare, som kan gjøre enheten til en reell datamaskin-erstatning.

Transkript

Velkommen til en ny episode i vår ukentlige podcast. Nå hadde vi vår forrige episode allerede på mandag, men siden det har skjedd noe spennende på mandag kveld som vi ikke fikk snakke så mye om, og det var Apple sin Worldwide Developers Conference. hvor de lanserte en rekke nye spennende produkter. Så med meg i studio i dag har jeg Mats Staugård, som er gründer av Kickback, men også gründer av Apple-nettstedet Mac1. Velkommen, Mats. Tusen takk. Du er jo en skikkelig Apple-fanboy, eller hva? Ja. Ja, det er vel... Jeg liker vel ikke det begrepet, men du kan godt kalle meg det. Det går helt greit. Andre har vel kalt meg Apples uoffisielle talsmann i Norge. Så, ja. Jeg liker Apple-produkter, det kan man vel godt si. Yes, Mac 1, når lanserte dere det? Det startet vel i 2002, faktisk. Det hele startet med at jeg egentlig startet en Apple-nettbutikk, og så så jeg jo at jeg måtte ha et sted å markedsføre meg for å selge Apple-produkter. Så startet vi Mac 1 som en idé for å prøve å markedsføre Apple. den nettbutikken, og så var vi jo gjort alt for dårlig research, og marginene på Apple-produkter var jo ikke noe å leve av, så da bare stengte vi ned Apple-nettbutikken og fortsatte med Mac- Mac-nettstedet da. Dette var jo da på siden av studier og alt mulig annet man drev med. Så ut av Mac 1 så vokste jo også da ideen om kickback, som jo da vi startet i 2009 da, og Skipsted investerte i 2013. Så etter skippstedet har kommet inn, så har jo prioriteringene våre blitt skiftet litt, siden det er der vi får betalt, og Apple-nettstedet har jo bare vært en hobby. Vi diskuterte jo i forkant av programmet her at vi ikke skulle snakke så mye om skippstedeierskapet og SnapSail, for det vil ikke dere uttale dere om, så vi kommer ikke til å gå inn på det, men vi skal gå litt i dybden på Apple-nettstedet, Personlig så er jeg jo sånn greit glad i Apple. Jeg har eid mange Apple-produkter gjennom årene, spesielt fra de lanserte iPod-en i, nå var det 99-2000? 2001 var det, ja. Og så har jo Apple møtt litt kritikk de siste årene for å ikke være så innovative. Men denne konferansen her var kanskje litt spesiell i positiv forstand, eller tar jeg feil? Jeg synes jo det var en absolutt spennende konferanse. Jeg vil jo bestride hele dette innovasjonstemaet som mange snakker om. Mange tror jo, eller mener jo da, at innovasjonen handler om å være først ute med et eller annet. Apple har aldri vært først ute med noe som helst, egentlig. Men de har stort sett vært best da. Så de var ikke først ute med iPhone? De var ikke først ute med smartphone. Men de gjorde jo smartphone riktig da, i 2007. Det fantes jo touch-smartphones før iPhone. før de kom med iPhone. Men de kom jo inn i markedet og viste hvordan man skulle gjøre det. Det samme var jo Macen i 1984, og det samme var iPoden, det var heller ikke den første MP3-spilleren. Men er det ikke en semantisk diskusjon? For de facto var de jo først ute med et produkt som funket. Ja, men det er jo det som er på en måte innovasjonen da. Og da er det jo først ut da. Mange mener jo liksom at, ja, hvorfor gjør ikke Apple ditt, hvorfor gjør de ikke datten, altså, ikke sant? La oss si, hvorfor, jeg minnes en relativt nylig kritikk i, hvorfor lager ikke Apple netbooks? Disse små, bærebare datamaskinene. Og så lagde de en iPad. Og så har de lagd MacBook Air, ikke sant? Og i dag ser alle datamaskiner ut som en MacBook Air. Så jeg føler liksom at det er en helt feilaktig inntrykk av hva Apple egentlig er. De har aldri vært først, egentlig. Nei, men det som kanskje kan sies er at de i hvert fall har vært et selskap som har lagd produkter som andre vil kopiere, eller vil, altså de har vært en sånn, en trendsetter, eller en slags, altså et foregangsselskap i å produsere ganske spennende produkter som som gir en sånn wow-følelse. Ja, og det mener jeg vel de fortsatt er. De er jo fortsatt nummer en på smartklokker, for å ikke si det sånn. Altså, folk tror jo ikke de selger mange av dem, men de selger dem jo i bøtter og sånn. Ja, men er ikke det litt fordi det er Apple? Altså, det er bare noen som bare kjøper, har du Apple, fortsatt? Ja, har jeg. Domme spørsmål. Men det er litt sånn... Og jeg er veldig fornøyd. Ja, selvfølgelig. Er det noe med Apple du ikke er fornøyd med? Jeg vil jo si at Apple Watchen er faktisk den jeg er minst fornøyd med av alle Apple-produkter. Og så har jeg vel vært misfornøyd med hvordan man har notert iPaden som produkt, egentlig. Ja, og det skal vi komme litt tilbake til. Men den konferansen du holdt på mandag med Tim Cook i Førsette, hva var mest spennende fra den konferansen? Nei, dette er en sånn utviklerkonferanse. Normalt så lanserer jo faktisk ikke Apple hardware på disse utviklerkonferansene, altså hvis vi ser historisk. For det handler jo om nye versjoner av iOS og macOS for å få utviklere til å støtte nye produkter og nye tjenester de skal lansere. Men i år var det jo en masse ny hardware. som jo også for øvrig kan bety at høsten blir veldig bra, for da har de en enda mer hardverdisk avansere. Og kanskje det mest spennende var vel denne HomePodden. Hva er HomePodd? Media har vel så langt plassert det som en Alexa-Google Home-konkurrent. Apple selv prøver vel å plassere det som en Sonos-steroanlegg-konkurrent, som er smart i tillegg, fordi den har Siri da. Ja, og det er jo egentlig en veldig smart posisjonering av produktet. Ja, jeg synes det er en interessant posisjonering av produkten. Apple var jo tidlig utenfor seg først med å da lage en ikke først, men først å kommersialisere en sånn assistent og de er vel det er jo vanskelig å vite siden ingen av konkurrentene gir noen tall på dette, men de er vel sannsynligvis også den største assistenten de kommer med noen tall nå som de sa at de hadde rundt 4 milliarder ukendelige requests på Siri jeg har greid å finne ut prøvde å google opp og finne noen tall på hva konkurrentene har, Amazon vil ikke si hvor mye de har, uten at de har solgt millioner av Alexa'er Microsoft har sagt 8 milliarder requests i 2016, men Google nevner ingenting. Er det en relevant kopi? Det er relevant fordi det er jo maskinlæring, så det er jo snakk om mest mulig data inn for å bli best mulig til naderhøyden. Ja, det er et godt poeng. Men at Apple får mange requests sier jo ikke noe om kvaliteten på produktet. På sikt så tror jeg vel det kommer til å si noe om kvaliteten, men det er egentlig poenget mitt å være, her vil det være at disse assistentene, de har jo ikke blitt allemannseie, altså Når brukte du egentlig assistenten sist? Eller når så du noen på gata snakke til Siri eller Google Home eller Google Assistant? Det skjer jo egentlig ikke. Derfor synes jeg den posisjoneringen av produktet HomePod var veldig smart. De går inn i kjernen på hardware-elementene. av produktet og hvis det er noe Apple kan så er det jo hardware og ikke minst hardware, software, integrasjon men du kan snakke om dette med tjenester som jeg mener Apple ikke er for god på men det er fordi det ikke er et selskap som leverer tjenester primært Men å posisjonere det i landet Sonos og Bluetooth-høytalere og lage et fantastisk godt produkt som det virker som det er, tror jeg er en smart posisjonering. Fordi litt av det du sier, assistenter er ikke blitt en almanseie. Folk går i vente på at dette skal ta, men det skjer jo ikke noe ordentlig enda. Og det Apple gjør er jo å tilfredsstille et konkret behov her og nå, og ha en god høytaler, så det er spørsmålet om prismessig eller om kvalitetsmessig, om det er et konkurransedyktig produkt da, med tanke på det markedet som allerede eksisterer. Ja, og der er vi tilbake til mengden av requests igjen, altså hvis Produktene blir jo bedre av at folk bruker det, fordi det er jo data som avgjør hvor mye data det putter inn, som avgjør hvor smart maskinlæringen ender opp med å bli. Så kan man jo forestille seg at det ikke nødvendigvis kan være at Apple vinner denne kampen, fordi Google og Amazon har en helt annen strategi om å mer eller mindre gi bort, i hvert fall Amazon har en strategi om å gi bort Alexa. Google Home koster jo vel 100 dollar mindre, tror jeg. Så sett overfor Google Home, så er jo HomePodden et vesentlig bedre produkt for Et eller annet hardware-produkt? Ja, altså hvis jeg skulle... Den jevne mannen i gata interesserer seg nok vel mer for å få et bra stereoanlegg i huset sitt enn å få en bra assistent med en halvbra høytaler på si. Altså det er en... Det er enklere og naturligere oppsale, for alle interesserer seg for musikk. Alle vil ha musikk i huset sitt. Veldig mange har jo kjøpt en Sonos. Har du en Sonos? Jeg kjøpte jo en Sonos for tre uker siden. Så jeg sa jo til kona min, jeg sa til henne, du, jeg tror vi har gjort en liten tabbe her, jeg må inn på Finn. Men ja. Men er ikke nettopp det et argument? for at dette ikke var smart. Altså, det er et marked som er ganske mettet, spesielt blant de menneskene som er interessert i den type produkter, har det antakeligvis allerede. det skal mye til for å kjøpe et, altså hvis du ikke er veldig fanboy da, nå beklager jeg at jeg brukte uttrykket, men hvis du ikke er veldig glad i Apple, så skal det mye til hvis du allerede har, altså vi har tre Sonos-utdannelser, det skal veldig mye til for at jeg kjøper en HomePod. Ja, det er absolutt et godt argument, men jeg tror jo også at Ja, Sono er jo en hakke høyere investering enn å kjøpe den vanlige Bluetooth-høytaler, eller noe billigere da. Så det er jo mange som ikke har gjort dette valget ennå, som ikke har sett at de har et behov for det, eller... å gjøre valget. Og jeg synes jo Sonos, nå har jeg jo brukt det bare i tre uker da, jeg er jo veldig fornøyd med lydkvaliteten, men jeg synes jo liksom softwaren er jo helt, helt elendig. Ja, det er helt enig. Nå har du heldigvis åpnet for at man kan spille direkte fra Spotify, men fortsatt det er ikke en optimal opplevelse. Nei, og Og der er jo også, slik jeg har forstått, nå har vi jo ikke HomePodden her i livet, vi kan ikke ta og se på den, men slik jeg har forstått, så kan jo faktisk også HomePodden integreres med andre AirPlay-høytaler. Så du kan lage fra andre merker. Så du kan faktisk lage et multi-room system med en Bang & Olufsen høytaler og en HomePod høytaler og en eller annen Bose eller hva enn du har da. Som jo er faktisk en ganske stor fordel. Ja. For du kan lage et system som ikke nødvendigvis er låst til en leverande, men da selvfølgelig låst til Apple da. Men føler du, altså, altså grunnen til at Apple gjør dette her er jo ikke for å selge høytalere. Det er jo ikke for at de mener at det er et behov for å ha trådløse høytalere som ikke er dekket. Det er jo ikke det som er grunnen til å gjøre det. Grunnen til å gjøre det er jo å komme inn på et marked hvor de andre allerede er, ikke sant? Gjennom hvor kunstig intelligenslaget eller assistentlaget spiller en rolle? Er det ikke en måte vi vil også være med enn vi vil også være med et produkt, men med fokus på de funksjonelle elementene ved produktet, altså de fysiske elementene i produktet, men så er det egentlig en strategi for å komme innenfor husets fire vegger? Ja, jeg tror vel de er jo i aller høyeste grad innenfor husets fire vegger med Apple TV og alle har en iPhone, alle har en iPad, men Jeg tror vel heller det problemet, eller den utfordringen du ser, er vel at hvis jeg har som en Apple-bruker, hvis jeg kjøper meg en Alexa, så er jeg på en måte plutselig litt utenfor. Da har jeg satt foten utenfor Apple-verdenen. Eller hvis jeg kjøper meg en Google Home, så er jeg plutselig litt... Selv om de fungerer jo med Apple-økosystemet, de også, men de fungerer jo ikke like bra. Så det er vel bare at de må sørge for å på en måte ta det der sikre at... du er i fallen. Og Google Chromecast har på en måte vært et, det tror jeg kanskje har vært en øyenåpner for dem, fordi det har vært en veldig stor suksess for Google. Selge dette produktet for, hva er det, 200 kroner versus Apple TV til, ja, 1500 eller noe sånt, dekker jo mye av de samme behovene. Men, Og det fungerer jo ganske bra inni et Apple-økosystem. Men når du har kjøpt den Chromecasten, så kjøper du kanskje ikke en Apple TV. Nei, ikke sant. Og da begynner du vel sakte, men sikkert, å fjerne fordelene av å være inni Apple-systemet. Fordelene ligger jo i at alt fungerer, bare. Ja, altså fordelen er jo den gode brukeropplevelsen. Og min teori, det er ikke en teori, det er kanskje bare faktum, det er jo at De kontrollerer både hardware-siden og software-siden for å lage den optimale brukereopplevelsen. Altså, de kontrollerer alle elementene. Ja. som har vært en suksessfaktor. Som har vært en suksessfaktor. Og så nevner du dette med pris, og liksom Apple, altså en ting er jo utbredelse av smartphones, men de som tjener penger på smartphones er jo Apple. Jeg tror de har over 100% av markedet når det gjelder profits. Og det å si at Apple er teit og sånn, det er litt sånn dumt, med tanke på at det er verdens mest verdifulle selskap. Og så skal man si, ja, hvorfor gjør de ikke det? Altså, det er en antakeligvis noen der som har bevist at de vet hva de driver med. Ja, men det er jo det går liksom Chromecast-byten der, de har kanskje vært litt De var først ute med Airplay, som var den første streamingløsningen for både lyd og bilde og alt sammen. Og det har jo tatt dem gode 5-6 år på å komme med Airplay 2, som de lanserte under WDC i går, eller på mandag. Det er i mine hender alt for lang tid. Ja, men altså... Og der har de mistet ball. Ja, jeg er enig i det altså. Men poenget mitt er jo nettopp de ulike strategiene da. Apple, hardware, software, integrasjon, fullstendig kontroll over brukereopplevelse. Ja. Det gir bra brukeropplevelse. Mens de andre har en mer serviceorientert tilnærming, større integrasjon av tredjeparter, som sørger for en større utbredelse, men man sikrer ikke nødvendigvis brukeropplevelsen gikk godt. Jeg husker bare fra SES i Las Vegas nå i januar, så ble lansert 22 produkter med Alexa-integrasjon fra ulike leverandører, Lenovo og en rekke andre. Frem til nå så har jo dette med hardware vært veldig viktig, men er hardware, hvor viktig, altså har vi kommet så langt vi kan komme på hardware-siden, og det som nå blir viktig fremover er tjenester. Jeg tenker på Folk blir mer og mer vant til at tjenestene deres spiller på lag uavhengig av produkt. Men jeg tror det er veldig få som bruker Da vil de beste tjenestene vinne. Jeg tror det er veldig få som bruker Apple Maps på en Android-telefon, etter at den finnes en gang. Det finnes ikke det. Nei, ikke sant? Apple Music finnes. Apple Music finnes, ja. Og jeg vet ikke hvor stor utredelsen av det er på andre produkter enn Apple-produkter. Men den er, altså business-strategien til Apple har funket bra for seg samtidig nå, men fra nå utover så vil de møte utfordring med tanke på at de ikke er et tjenesteselskap. Jeg tror det er helt sikkert noe i det. Samtidig tror jeg vel de fleste undervurderer skalaen til Apple. Hvis du ser på Q1-tallene, så omsatte Apple sin tjenesteavdeling for like mye som Facebook. De har hatt en formidabel vekst de siste årene. Fortsetter den veksten, så om to år ... som omsetter tjenestedelen til Apple, ikke mye som Google. Så skalaen her er jo helt sinnssyk. Når jeg sier tjenestedelen til Apple, så er det iCloud, og det er App Store, og det er Apple Music, og ja, foto, og så videre og så videre. Så Så at de liksom er fryktelig bakpå på tjeneste-biten er vel en sånn... Kroner å høre, ikke noe som stemmer, men har de like, altså utifra et sånt teknisk ståsted, har de like sexy produkter som Google på tjenester? Nei. Men så er spørsmålet, er det egentlig det brukeren etterspør? Er det der veien videre går? Altså, Ja, de må gjøre noen spennende grep med maskinlæring og artificial intelligence, og de har jo kanskje også vært trege der, det vet vi vel lite om, ikke sant? Det er også en ball som så vidt har begynt å rulle, samme som Siri, altså alle disse tingene. Det er så vidt begynt å rulle, de er ikke for sent ute. De har så mye ressurser de bare ønsker, eller de kan bruke så mye ressurser de bare ønsker, og Samtidig så må de vel kanskje være forsiktige med å ikke bli Microsoft, ikke sant? Altså, Microsoft har ventet for lenge og levd på laurbær for lenge, så nå er det kanskje for sent, ikke sant, for Microsoft på mange måter. Google spiste jo og fortsetter å spise mye av deres marked. Ja, selv om jeg synes jo Microsoft har jo endret seg i positiv retning de siste årene, men ja, du er helt enig med meg. Vi må jo litt videre. Det var jo noen andre spennende ting fra denne konferansen. Hva da? Jeg bet meg å merke til å begynne med. Denne nye iOS gjorde jo mye bra på iPad-fronten. For det er jo kanskje det verdteste av de produktene jeg har vært minst sånn hatt høyest forventninger til, men hvor Apple ikke har levert, føler jeg da. For iPaden ble vel lansert i 2010. Kjempe store forventninger. Dette var potensielt fremtidens datamaskin, eller fremtidens plattform for egentlig alle, som ikke er veldig store på å produsere filmer eller videoer eller noe sånt. Men så har man jo egentlig ikke gjort så mye med den plattformen software-messig. iPaden er jo fortsatt en stor iPhone. Men nå under DOLT-IDC så viste jo Apple veldig mye nytt for iPad-brukere, som jeg tror kan være akkurat det som får det til å på en måte pikket over til å kunne bli en reell datamaskin-erstatter, hvis vi skal kalle det det. Ja, på hvilken måte da? Et eksempel var jo en filbrowser, ja, finder egentlig, hvis du er en Mac-mann, for iPaden, slik at du kunne koble opp iCloud Drive, Google Drive, Dropbox, alle sånne typer forskjellige lagrings- og ha filene dine tilgjengelig. Drag and drop, du kan dra og slippe filer frem og tilbake mellom vinduer på iPaden. Du kan ha flere apps opp samtidig, forbedret tastaturstøtte og så videre. Veldig mye som gjør dette mye, mye, mye bedre produksjons. For de som jobber, skriver, mailer, ikke bare surfer og ser på filmer. Men det jeg savner for en iPad er jo tastatur. Ja, det har de jo lansert en løsning som jo er forbløffende nær Microsoft sin løsning. Åpenbart Apple har kopiert i dette tilfellet. Ja, men gjør det riktig? Ja, Surface synes jo jeg er et spennende produkt, men jeg tror ikke på den. Jeg tror ikke at Touch fungerer i Windows, og det... Nei, det gjør jo ikke det. Det gjør jo egentlig ikke det. Men iPad-salget har jo falt nå i det er vel ti kvartaler eller tretten kvartaler hvert eneste kvartal. Kanskje kan det snu nå? Fordi det er den retningen som har ført til det har vært den manglen ved produktet. Den business-siden av det. Ikke bare et leanback, men også Ja, det faktisk er en... En device du kan jobbe med. En jevne mann i gata kan bruke en iPad som sin eneste datamaskin. Utifra hva de er vant til å bruke av datamaskiner. Filer og den type ting. Jeg føler jo at det at du ikke har tilgjengelig filene dine i det hele tatt, det er jo vanskelig for folk å snu hodet sitt rundt og tenke hvor er filene mine. De er jo vant til det. Jeg føler at vi kanskje beveger oss mot at en iPad-renesanse. Vi får se. Ja, vi får se. Det vet vi ikke. Nei, altså, jeg er skeptisk, og det lønner seg in the long run, men det er ikke noe spennende. Yes, en tredje ting som ble lansert, det var en Apple Pay-funksjon. I iMessage? Ja. Hva var det for noe? Først Apple Pay, for de som jo ikke helt vet hva det er, så er jo det Apples betalingsløsning, som jo går over NFC, som egentlig er ment for å være betaling i butikker på betalingsteminaler. som de har rullet ut i jeg tror 10 eller 11 land veldig enkelt veldig igjen, mobilbetaling gjort riktig også nå har de da lansert vennebetaling Det er det jo absolutt ikke først med, og i Norge er det vel kanskje sist. Men det interessante var jo at de faktisk skulle lansere vennbetaling i Norge. De viste jo en presentasjon, og det var et lite kart, og der var norske flagget representert. Som tyder på at da Apple Pay mellom venner i hvert fall kommer i september-fjellet, Denne høsten, når iOS 11 lanseres, det kan jo også bety at Apple Pay i fysiske butikker også kommer. Og da har de jo en liten konkurrent, en liten norsk bank som heter DNB, som har en liten tjeneste som heter Vips. Som blir spennende. Fordelen til Apple her er jo at det er 50% som har en iPhone. Siste jeg i hvert fall har fått med meg en tall er 50 pluss prosent med iOS i Norge. Ja, og de har antageligvis også koblet kreditkortet sitt. Best. Ikke sant? Og da, altså det er en fordel. De kommer til et dekador. Ulempen er jo den der... Altså jeg har en Android-telefon nå, en Samsung, og jeg vil aldri kunne bruke den tjenesten. Nei. Og akkurat det er ikke et liten problem. Halvparten vil aldri kunne bruke den tjenesten, så da vil det ikke være noen ... Du får ikke en feeling av at dette er et universelt betalingsprodukt. Eller, universelt betaling. Vendebetaling? Ja. Nei, nå vet vi jo ikke nødvendigvis om dette er noe de har tenkt å ... Det har jo vært verset en del rykter om at de har tenkt å lansere iMessage til Android. Det er jo fullt mulig at de på sikt kommer til å gjøre. Men det er den store fordelen Vips har da, i hvert fall. At de er jo på tvers av alle plattformer, i hvert fall Android og iOS. Så det dekker jo alle. Det er jo en utfordring når du skal betale til venner, hvis du bare kan betale til Ja, fem av ti venner. Så blir det vanskelig. Ja, og hvis du opplever det nok ganger, så blir brukerprinsen dårlig da. Da blir det en sånn produkt. Alle har VIPs, ikke sant? Alle har VIPs i Norge. Samtidig så tror jeg jo ikke DNB har egentlig en sjanse. Eller norske bankene har en sjanse i dette markedet. Ja. Vi har et nytt EU-regulativ som kommer neste år, PSD2. Det snur jo egentlig opp ned på alt. Apple, Facebook, Google, alle kan jo egentlig bli banktjenester. Og jeg tror også at Apple forstår at vendebetaling, så må dette funke til et større lag enn bare de som har en fond. Ja, men altså, det må vi snakke litt mer om, men dette med at iMessage ikke finnes på Android, ja, Det er ikke litt i kjernen på at Apple er primært et hardware-selskap. Ja, det er tilbake til akkurat det vi diskuterte før. Med tjenester som gjør at det utelukker en del, og mens man er vant til, og i større grad vant til, at man kan at ting er universelt, at ting funker på tvers, mens Apple har bygd seg opp på at det kun funker innen deres eget økosystem, som forhåpentligvis er veldig bra, ikke noe å si på det. Og det er derfor jeg sliter litt med den videre, altså Apples fremtid her. Ja, altså jeg Jeg deler jo i Apple Pay, jeg har et godt eksempel bak av dette, at jeg tror Apple har en ekssepsjonelt stor fordel ved å ha Apple Pay. Fingeravtrykk, leser, hele pakka er ferdig integrert, de har kortet, men en gang du starter telefonen din, jeg kan gå ut og når dette blir slått på, betale i en norsk butikk uten å gjøre noen ting. Jeg trenger ikke å installere noen app, jeg trenger ikke å gjøre noen ting. Super fordel. Fordelen er ikke like stor når de skal gjøre dette som vendebetaling, hvor man er avhengig av at alle har en iPhone, noe alle ikke har. Og der er man liksom i gang med akkurat det samme vi snakket om tidligere. De sakte, men sikkert, så angripes kjernen til Apple da. Ved at jeg da kanskje ikke bruker iMessage, men at jeg bruker Facebook Messenger da, fordi... Alle er på Facebook, og Facebook Messenger helt sikkert også kommer med en vennbetaling neste år når bankdirektivene åpnes opp. Så hvorfor skal jeg bruke Vips når jeg kan bruke Facebook? Hvorfor skal jeg bruke Apple Pay? Det er en god diskusjon, men det betyr jo ikke at Apple ikke kan endre seg og lansere iMessage for Android, for eksempel. Opprinnelig så har jeg delt din... mening om at VIPS ikke har noen sjans på sikt. En ting er disse store aktørene, andre er små fintech-selskaper som kan utvikle veldig kule løsninger. Men VIPS har faktisk klart å befeste seg i Norge. Det er et punkt her som jeg sliter litt med, hvordan de store selskapene skal klare å penetrere det norske markedet. Fordi vennebetaling, slik det gjøres i dag, det koster jo VIPS masse penger. Så de har sikkert brukt en milliard i avgifter til kreditkortselskapene. Nå endrer det til, nå skal du få en bankaksept der, men det har hatt en enorm kost da. Jeg er jo veldig lite glad i DNB som bank, så jeg gleder meg litt hver gang jeg bruker ditt, så da vet jeg at de tar penger. Du overfører mest mulig penger hver gang. Og tror du Apple Pay og... For det er jo kreditkortet som er koblet opp til det. Tror du de vil tape penger i alle markeder for å hente brukere? Det tror jeg de er fullstendig vilje til. I tillegg så har de jo en markedsmakt som jo også tvinger Visa og Mastercard til å sannsynligvis akseptere deres betingelser. Og det gjelder jo de andre aktørene også. Men alt tyder vel hvertfall på at fremtidens mobilbetalinger kommer til å gå over NFC. og så lenge Apple ikke åpner opp sin NFC-plattform for noen andre enn seg selv, så kan jeg vel vanskelig se for meg hvordan BNB får tilgang til NFC-biten på Apple-telefonene. De har jo prøvd det med value, og det var det veldig... Men er det så relevant? Altså, jeg tenker den der mobilbetaling... i butikk er bare tull. Altså, der har du... Har du prøvd Apple Pay? Jo, men altså, jeg har jo med meg kortet mitt. Altså, hvis jeg ikke har med meg kortet mitt, som i kanskje en av hundre tilfeller, så er det greit å skjønne det, men jeg må jo stå i kassa og vente på at de skanner. Altså, jeg har betalt en del med Vips og Mobile Pay av interessens skyld i butikker og sånn. Det er jo... Det er en grei opplevelse, men det tar jo ikke dobbelt så lang tid som å betale med kort. Men med Apple Pay, jeg har prøvd dette i USA, med et amerikansk kort. Og det fungerer faktisk i Norge, hvis du går på 7-11. Så det går på, hvis kortbetalingen tar fire sekunder, så tar Apple Pay ett sekund. Men de tre sekundene, er de viktige der og da? Er det tid som er viktig? Det er bare hele flyten, ikke sant? Hvorfor lanserer Amazon en butikk hvor du ikke trenger å betale? Du bare går ut av butikken. Det er jo friksjonless. Og sikkerhet, ikke minst i andre land. Ja, men det mener jeg jo, det er jo en reell, altså, det er noe reelt noe annet da. Når du ikke trenger å ta opp noe som helst, du bare går inn og ut. den kjøper jeg, men når du uansett må ta opp et eller annet og taste et eller annet, eller gjøre et eller annet, så er det ikke der, det er det Vips har vært så genial på, de har jo angrepet vennbetaling, som er, hvor det ikke eksisterte noen, altså det eksisterte jo ikke noen måte å, altså det eneste de måtte gjøre var å overføre penger via konto, som er ekstremt hassel, så det er forbedret i prosessen, og Altså, veldig, veldig. Og så gjennom det så installerer alle VIPs, og så kan de bruke det som en plattform for at de bedrifter, for eksempel da, som er strategi. Mens Apple Pay, Du må også huske at dette inkluderer også netthandel. Det er en bedre opplevelse å bruke mobilen der. Hvis jeg sitter på Apple Pay i Safari, hvis jeg kommer inn på en nettside og skal handle, så trenger jeg bare oppgi informasjon, ingenting. Jeg bare drar fingeren min over, så er jeg betalt. Og der ser jeg poenget. Der prøver vi selvfølgelig å komme inn også, men igjen, det er ikke så smidt. Nei, jeg har jo el-kjøp som handler med VIPS. Det fungerer jo, men jeg må fortsatt logge inn, jeg må fortsatt opp i brukerdatene mine og så videre. Jeg tror jo vittelig ikke at VIPS egentlig har en sjanse, gitt at disse gigantene i det hele tatt gidder å bry seg om Norge. For det er en veldig stor... Kanskje de til og med kjøper opp DNB. Jeg vet ikke om det er mulig, det er jo et statlig foretak, men Apple kunne jo kjøpt 90 000 DNB hvis de hadde ønsket det. Det kunne de jo gjerne. Men det er jo hele banklaget som egentlig er under distribusjon. Det er jo der det kommer til å skje masse spennende. Det er jo ikke sikkert Apple Pay eller Google Pay eller hvem vet, men at det er mye som skjer i det laget der, og at EU-lovnevningen nå gjør dette veldig mye lettere betyr jo at bankene mister jo kjernevirksomheten sin til noen som er raskere og bedre, kanskje. Du, vi må avslutte. Det tok sin tid, det her. Ja, det gjorde det. Det er gøy når man snakker noe når man liker det. Ja, ikke sant? Bare en avslutning sist. Hvor lys fremtid fra 1 til 10 ser du for Apple? Hvilke tidsrom snakker vi i? Neste fem årene. Neste fem årene, så vil jeg vel gi den karakteren syv. Syv, ja. Hvorfor ikke ti? Hvorfor ikke de ti? Det er jo litt av det vi har diskutert i dag. Det er jo en del aktører som på en måte sakte, men sikkert kanskje kommer seg inn på Apple sitt domene da. Og det kan jo gjøre at folk så vidt begynner å stikke tærne utenfor økosystemet til Apple. Som igjen gjør at korthuset faller sammen for den enkelte brukeren. I 2010 lanserte Apple iPad. Smartphonesalger begynte å ta av, så de var på høyden. På det tidspunktet ville de fleste sagt kanskje ti, om de neste tre årene eller neste fem årene. Ja, antageligvis. Men nå er vi på syv. Er det nedgang? Ser vi nedgang for Apple? Jeg ser større konkurranse, det vil jeg si. Når de lanserte iPhone, konkurrentene var jo ikke i nærheten. Når de lanserte iPaden, var de ikke i nærheten. Nå er jo konkurrentene i nærheten. På enkelte områder er de kanskje bedre på visse funksjoner og så videre. Apple greier fortsatt å selge telefoner som koster veldig mye penger. Det er vel kanskje, nå er vel 60% av inntektene kommer fra iPhone, og de selger telefoner som er veldig dyre. Vi når vel på et eller annet tidspunkt, så er jo konkurrentene produkter som er like bra, og da ligger jo alt, det er det økosystemet som betyr alt. Og hvis da andre har greid å på en måte ta deler og deler av Apples økosystem, så tror jeg vel at de kan potensielt ha et problem på hendene. Men det er ting som tar lang tid. Vi må huske at vi er jo nerds. Vi liker dette. Men spør du mannen i gata, så bryr jo ikke de seg noe nevnverdig om Siri eller Alexa eller andre spennende ting. Alt dette er i startgruppen, så jeg synes det er tidlig å komme noen vinner. Men at det skjer mye spennende fremover, det er helt sikkert. Ja, og det var klokets historie fra Mats Staugård. Tusen takk for at du kunne være med i dag. Takk for at jeg ble invitert. Ha det fint. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Apple 

Apple er et amerikansk teknologiselskap som er kjent for sine produkter som iPhone, iPad, Mac, Apple Watch og Apple TV. De er ofte omtalt som et av de mest innovative selskapene i verden, og har en sterk posisjon i markedet.

WWDC 

WWDC er Apples årlige konferanse for programvareutviklere. Her presenterer de nye versjoner av iOS og macOS, og gir utviklere tilgang til nye funksjoner og verktøy.

HomePod 

HomePod er Apples smarte høyttaler som er designet for å konkurrere med produkter som Alexa og Google Home. Den har Siri-integrasjon og er ment å være et premium-produkt med fokus på lydkvalitet.

Sonos 

Sonos er et populært merke for trådløse høyttalere, og HomePod konkurrerer direkte med dem. Staugård er ikke fornøyd med Sonos sin software, og mener at HomePod er et bedre produkt.

Siri 

Siri er Apples digitale assistent, som er tilgjengelig på iPhone, iPad, Mac og HomePod. Den kan brukes til å utføre oppgaver, svare på spørsmål og spille musikk.

Alexa 

Alexa er Amazons digitale assistent, som er tilgjengelig på en rekke enheter, inkludert Amazon Echo. Den er en konkurrent til Siri, og Staugård mener at Siri er bedre.

Google Home 

Google Home er Googles smarte høyttaler, som er en konkurrent til HomePod og Alexa. Den har Google Assistant-integrasjon og er tilgjengelig i flere land.

iPad 

iPad er Apples nettbrett, som har vært tilgjengelig siden 2010. Staugård mener at Apple ikke har gjort nok med iPad-plattformen software-messig, men at de nå har gjort betydelige forbedringer med iOS 11.

Microsoft Surface 

Microsoft Surface er Microsofts nettbrett, som er en konkurrent til iPad. Staugård mener at iPad er et bedre produkt, og at Touch ikke fungerer like bra i Windows.

iCloud Drive 

iCloud Drive er Apples skylagringstjeneste, som lar brukere lagre og synkronisere filer på tvers av enheter.

Google Drive 

Google Drive er Googles skylagringstjeneste, som lar brukere lagre og synkronisere filer på tvers av enheter.

Dropbox 

Dropbox er en skylagringstjeneste som lar brukere lagre og synkronisere filer på tvers av enheter.

Apple Pay 

Apple Pay er Apples kontaktløse betalingstjeneste, som lar brukere betale med iPhone eller Apple Watch. Den er tilgjengelig i flere land, og nå blir den også lansert for vennebetaling.

Vipps 

Vipps er en norsk mobilbetalingstjeneste, som lar brukere overføre penger til hverandre og betale i butikker. Apple Pay kan bli en konkurrent til Vipps i Norge, spesielt for vennebetaling.

DNB 

DNB er Norges største bank, og de er bak Vipps. Staugård mener at de ikke vil ha en sjanse mot Apple Pay når det kommer til å bli lansert i Norge.

iMessage 

iMessage er Apples meldingsapp, som er tilgjengelig på iPhone, iPad og Mac. Staugård diskuterer om Apple vil lansere iMessage for Android, og hvordan det vil påvirke konkurransen med andre meldingsapper.

Facebook Messenger 

Facebook Messenger er Facebooks meldingsapp, som er en konkurrent til iMessage. Staugård mener at Facebook Messenger sannsynligvis vil lansere en vennebetalingstjeneste når bankdirektivene åpnes opp.

PSD2 

PSD2 er et nytt EU-regulativ som vil gjøre det enklere for tredjeparter å tilby banktjenester. Staugård mener at dette vil åpne opp for flere konkurrenter til bankene.

Cefalo 

Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh. De nevnes som en sponsor i episoden.

Kickback 

Kickback er et selskap som Staugård er gründer av. De nevnes som en sponsor i episoden.

Mac1 

Mac1 er et nettsted som Staugård er gründer av, som omhandler Apple-produkter. De nevnes som en sponsor i episoden.

Bang & Olufsen 

Bang & Olufsen er et dansk merke for lydprodukter, og Staugård nevner at HomePod kan integreres med Bang & Olufsen-høytalere.

Bose 

Bose er et amerikansk merke for lydprodukter, og Staugård nevner at HomePod kan integreres med Bose-høytalere.

Google Maps 

Google Maps er Googles karttjeneste, som er tilgjengelig på både Android og iOS. Staugård mener at det er veldig få som bruker Apple Maps på en Android-telefon.

Apple Music 

Apple Music er Apples musikkstrømmetjeneste, som er tilgjengelig på både Android og iOS. Staugård mener at det er veldig få som bruker Apple Music på en Android-telefon.

Amazon 

Amazon er et amerikansk e-handelsselskap, som også tilbyr en rekke andre tjenester, inkludert Alexa.

Microsoft 

Microsoft er et amerikansk teknologiselskap, som er kjent for sine produkter som Windows, Office og Azure.

Lenovo 

Lenovo er et kinesisk teknologiselskap, som produserer datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner.

Airplay 

Airplay er Apples trådløse protokoll for streaming av lyd og video, som er tilgjengelig på iPhone, iPad og Mac.

Airplay 2 

Airplay 2 er en oppdatert versjon av Airplay, som ble lansert på WWDC. Den har forbedret funksjonalitet og støtter flere enheter.

Apple TV 

Apple TV er Apples strømmeboks, som lar brukere se på film, TV-serier og annet innhold. Staugård mener at Apple TV er et viktig produkt for Apple, da det gir dem tilgang til folks hjem.

Google Chromecast 

Google Chromecast er Googles strømmeboks, som lar brukere se på film, TV-serier og annet innhold. Staugård mener at Chromecast har vært en suksess for Google, og at den kan ha vært en øyenåpner for Apple.

MobilePay 

MobilePay er en dansk mobilbetalingstjeneste, som er en konkurrent til Vipps. Staugård nevner at han har prøvd å bruke MobilePay i butikker.

7-Eleven 

7-Eleven er en kjedebutikk som er kjent for å være åpen 24 timer i døgnet. Staugård nevner at Apple Pay fungerer i 7-Eleven i Norge.

El-kjøp 

El-kjøp er en norsk kjedebutikk som selger elektronikk. Staugård nevner at de aksepterer Vipps.

Visa 

Visa er et amerikansk selskap som tilbyr kredittkorttjenester. Staugård mener at Apple sannsynligvis vil kunne tvinge Visa til å akseptere deres betingelser.

Mastercard 

Mastercard er et amerikansk selskap som tilbyr kredittkorttjenester. Staugård mener at Apple sannsynligvis vil kunne tvinge Mastercard til å akseptere deres betingelser.

NFC 

NFC er en teknologi som gjør det mulig å kommunisere trådløst mellom enheter. Staugård mener at fremtidens mobilbetalinger vil bli gjort med NFC.

Value 

Value er en mobilbetalingstjeneste som DNB lanserte. Staugård mener at det var en fiasko.

Facebook 

Facebook er et amerikansk sosialt nettverk. Staugård mener at Facebook sannsynligvis vil lansere en vennebetalingstjeneste når bankdirektivene åpnes opp.

Google 

Google er et amerikansk teknologiselskap som er kjent for sine produkter som Android, Google Search og Google Maps.

Participants

guest

Mats Staugård

host

unknown

Sponsors

Cefalo

Kickback

Mac1

Lignende

Laddar