5/15/2024

Tapte 90 prosent av omsetningen. Slik snudde de skuta til lønnsomhet. Med Jakon Palmers fra Graphiq.

Jakob Palmers fra Graphiq forteller om hvordan de snudde en omsetningsnedgang på 90% under pandemien til lønnsomhet. De gikk fra å være et vekstfokusert selskap til å fokusere på lønnsomhet, effektiviserte prosesser og bygde om teknologien sin. De bruker nå AI i flere prosesser, inkludert briefing og salgskommunikasjon. Palmers mener det er viktig å ha en sunn work-life balance og at de beste resultatene kommer når man er fokusert og har overskudd.

00:18

Grafic utfordrer tradisjonelle byråer med et effektivt, lavkost alternativ for markeds- og designtjenester ved å bruke frelansere.

03:55

Markedet har utviklet seg fra en selvbetjeningsmodell til en mer menneskelig tilnærming, med fokus på kvalitetssikring og optimalt kundeengasjement.

10:23

Byrået bruker frilansere for prosjektleveranser og håndterer utfordringer fra ny lovgivning i IT-sektoren.

23:07

Viktigheten av bærekraftige modeller og effektiv onboarding for å sikre suksess i salgsprosesser diskuteres grundig.

28:55

Virksomheter med sterke interne team oppnår suksess gjennom systematisk salgsarbeid og strategisk kontakt med potensielle kunder.

Transkript

Mentioned in the episode

Graphiq 

Graphiqs tjenester og forretningsmodell beskrives

Graphic 

Navnet på Jakob Palmers' selskap, forkortet fra Graphiq

NTNU 

Jakob Palmers møtte sin medgründer på NTNUs entreprenørskole

Eriksson Spark 

Jakob Palmers' medgründer, han kommer fra industridesign

Upwork 

En markedsplass for frilansere, sammenlignes med Graphiqs tidligere markedsplass

Airbnb 

Et eksempel på en tosidig markedsplass

Uber 

Et eksempel på en tosidig markedsplass

Finn.no 

En norsk markedsplass, sammenlignes med Graphiqs tidligere markedsplass

Torge 

En norsk markedsplass, sammenlignes med Graphiqs tidligere markedsplass

Tice 

En norsk billett- og bookingplattform, sammenlignes med Graphiqs forretningsmodell

Microsoft 

Microsoft nevnes som et eksempel på et B2B-selskap, sammenlignes med Graphiq

Autronica 

Et selskap i Trondheim som bruker Graphiqs tjenester for å håndtere markedsføring og kommunikasjon

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh, nevnes som sponsor

ScaleUp 

Et selskap som hjelper bedrifter med å skalere, Jakob Palmers har jobbet med dem

Lars Johan 

En person som jobber med ScaleUp, Jakob Palmers har jobbet med han

Alba 

En golf-applikasjon som Jakob Palmers har jobbet med

SimGolf 

En booking-løsning for SimGolf-senter, Alba er en applikasjon for dette

Highstar 

Et selskap som lager hydrogenanlegg, Graphiq laget VR-opplevelse for dem

Acquired 

En podcast som Jakob Palmers hører på, den handler om historien til teknologiselskaper

Warren Buffett 

En kjent investor, Acquired-podcasten har en episode om hans historie

Sony 

Et japansk teknologiselskap, nevnes i Acquired-podcasten

PowerPoint 

Et presentasjonsprogram, nevnes i Acquired-podcasten

Nvidia 

Et amerikansk teknologiselskap, nevnes i Acquired-podcasten

Apple 

Et amerikansk teknologiselskap, nevnes i forbindelse med å investere i aksjer

Galloway 

En person som nevnes i forbindelse med å investere i Apple

Financial Times 

En økonomisk avis, Nikolai Tangen var intervjuet der

Nikolai Tangen 

Sjefen for oljefondet, han var intervjuet i Financial Times

Infostartup Norge 

En organisasjon for startups, nevnes i forbindelse med å jobbe mye

Acquired FM 

En podcast som Jakob Palmers hører på, den handler om historien til teknologiselskaper

Participants

Guest

Jakob Palmers

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar