Hei, og velkommen til en romulsspesial i podkasserien om den digitale økonomien, internettøkonomien. Med meg i studio har jeg Salvador Baie. Hei, Lukas. Hei, Salvador. Og du er fortsatt dagleder i Intellis. Yes, jeg er det. Så bra.
Du, vi skal se litt inn i spåkulen og prøve å finne ut av hva som blir viktig neste år. Og da gjør vi ikke det fra bare bakke. Vi har mye erfaring. Nei, jeg tenker på at det er jo ofte trender som forsterker seg. Så noe av det vi kommer til å snakke om er kanskje ikke så veldig nytt. Men kanskje vi kan dra det litt lenger i hvordan vi ser for seg hva det kommer til å bli. Ja.
Og så er det noen hendelser som skjer neste år som jeg er veldig nysgjerrig på. Nettopp.
Så vi snakket jo forrige episode om digitale assistenter, og det er jo noe som kommer til å bre seg om i 2018, uten tvil. Det har primært vært forbeholdt USA nå, altså noen andre utvalgte land. USA, UK og Tyskland. Ja. Nå klanker de ikke, da var det Google veldig stert. Ja, men nå skipper de det ut til resten av verden. Mhm.
og vi vil se en voldsom vekst, tror jeg, innen i at folk begynner å bygge skills, og bygge relevante tjenester til disse assistentene. Og så har jeg selv en Amazon Echo, som jeg bruker mer og mer. Der ser du. Ja, den er veldig, veldig fin. Og takk til NRK som har laget en sånn skill til den, som gjør at jeg kan få siste nyheter, hvis jeg bare sier det.
Alexa last flash briefing og så kommer det da siste NRK nyhetene. Sånne ting som det synes jeg er kult da. Men når det også går inn i e-commerce og man kan begynne å handle og kjøpe tjenester så blir det spennende. Så det er vel noe som kommer til å øke i omfang neste år uten at det er så veldig revolusjonerende tenkt. Men er du ikke enig i det? Altså jeg synes at å ha en assistent i stua som gjør så mye for deg
Det er revolusjonerende. Og som jeg sa i den siste podcasten vi hadde, jeg tror at digitale assistenter, spesielt når vi snakker om Echo og Google Home, Facebook kanskje kommer med sin, men det begynner å bli sendt da. For dem, Apple, HomePod, som jeg forstår ikke helt hva Apple egentlig driver med, men de har kommet med HomePod.
Jeg tror at det der kommer til å... Cortana. Cortana, altså Microsoft. Cortana, ja. Men Cortana er mye for bedrifter. For din jobb-life. Ja.
Men jeg tror at det der kommer til å revolusjonere måten vi lever og konsumerer innhold og tar beslutning på, akkurat som iPhone gjorde i 2007. Ja, så det har vært en 300% vekst i år, i 2017. Så i 2018 så blir det kanskje dobbelt så stor vekst. Ja, de tallene man ser enten fra Forester eller fra Gardner, de tallene man disse selskapene, disse analytikerne spår for vekst,
for assistenter, digitale assistenter, de er insane. Altså det skal, insane, positivt med det, altså det skal være, veksten er rett og slett eksplosiv, og jeg kommer også til å kjøpe en Antavis og en Echo, kanskje begge to, på en gang på Google Home, på grunn av min jobb, ikke sant? Men det kommer jeg også til å gjøre i løpet av januar. Altså, det er, det vil definere mye av vårt liv, og jeg vil,
Jeg vil si noe om det også, og det er fordi nå i det siste, forrige uke, så kom noen press-agent, pressmelding, nei, ikke pressmelding, det er sånn nyhetsbyråer,
9-9-8-byråer som hadde en sak i Le Monde. Ja, det stemmer. Og da klagde de på at Facebook og Google tar en stor tjank av deres reklaminntekter, og de har ikke folk, de har ikke journalister, de risikerer ikke livetsid og så videre. De klagde på det. Det blir enda verre.
Fordi det jeg tror det kommer til å skje, du nevnte NRK. NRK, gi meg headlines. Men hva hvis du ikke sier NRK, gi meg headlines, men Alexa, gi meg headlines. Og Alexa går inn i de ulike aviserne, blander og cruncher det gjennom kunstig intelligens og maskinlæring.
og gi serverer de nyhetene til deg som du er interessert i fra ulike kilder, og kildene blir transparente, ineksistent for deg. Og det, jeg kan ta feil, men det hadde vært en naturlig steg for at Amazon Alexa skulle vært enda mer viktig og mer relevant for deg. Så jeg tror at jeg vet ikke om pressen
eller media er klare i hvert fall, det som er aviser, om de er klare over hva Alexa og disse digitale assistentene egentlig betyr for dem. Og som vi sa sist også, det gjelder ikke å sitte og si vi følger med. Nå er det på tid å gjøre noe med det altså. Helt enig. La oss gå videre. Vi skal snakke litt om nettmatmarkedet.
Hvor kampen spiser seg. Det er primært tre aktører. Market og Denno, Meny og Kolonial. Og så har du Brødboksen som kommer opp på siden der. Nå har det blitt nischer også, ikke sant? Adams matkasse.
Ja, det er vel kanskje litt på vei ned igjen, jeg vet ikke. Jo, men alle har sin nisje. Ja, det er riktig. Og per nå så er det jo idiotisk å ikke handle på nett hvis du ikke kan det. Fordi det er så stor konkurranse at de tilbyr, altså vi får gratis levering av
på søndager. Vi har begynt med vi hadde handlet på kommunal tidligere, men nå Marked leverer jo gratis hjem til oss på søndager. Jeg skjønner ikke at de har råd til det. Er du sikker på at de har råd til det? Nei, de taper jo penger, men det er nå de skal tape penger for å hente kunder. De som Marked, som Brødkassen, som Arhamskasse, som
Ja. Altså den kampen kommer til å tilspise seg enda mer. Ja, det blir veldig interessant å se hvem som er last man standing, for det å si det sånn. Og Meny har jo inngått samarbeid med Trines Matblog, som er en av Norges mest populære matblogger. Du kan kjøpe maten direkte fra oppskriftene hennes på nett. Kanskje gjennom Alexa eller Google Home. Og jeg skrev dette i mai 2016, skrev jeg faktisk om dette her.
hvorfor er ikke kolonial på Google Home eller på Alexa? De må jo begynne å lage, jeg tror vi vil se noen tjenester her også. Jeg tror at selv disse som skal disrupte, hvis det de gjør er å disrupte noe, egentlig, men selv de er vel i tunnel, i sin egen tunnel, ikke sant?
De ser alle de mulighetene og truslene som finnes rundt seg. Jeg tror at digitale assistenter er, som vi har sagt nå nylig, det kommer til å ende så mye. Så utrolig mye. Det er gjennomgripet nå. Det vil jo gå inn i alle bransjer egentlig. I alle bransjer. Når de går i alle bransjer, alt er tilgjengelig, alt er transparent. Alle vil gå til deg, Lukas. Unike, den eneste måten å...
til å beholde deg som kunden, er å gi deg enda lavere priser. Det blir ikke pent. Det blir ikke pent, det kan jeg love deg. Og da kommer vi til å se to fenomener, ikke sant? Det ene er det som skjer allerede nå, at marked.no eier seg komplett. Altså, man må ha en krigskasse.
Det andre er det vi snakker om... Og komplett eisa Steinerik Hagen, som er størst aksjonær i Orkla. Og det er det vi snakket om sist, ikke sant? Om det vi snakket om sist, er at Orkla har nydelig kjøpt selskapet bak Jim Crossisten. Det er helt klart at det er et første steg mot å ha en mye større utvalg mot oss forbrukere.
Og de starter selvfølgelig, de gjør det også etter boka. De starter med nischer for å ikke irritere de nåvarende distribusjonskanalene, alle
er det Norges gruppe nå god på å remme, men når de har muskler nok og marginer nok, så kommer det selvfølgelig til å gå bredt. Så de tradisjonelle dagligvaruhandelene og butikkene møter jo da konkurranse både fra leverandørsiden, og de møter konkurranse fra nye aktører. Ja, de blir skviset imellom. Og da er spørsmålet her, hva blir deres funksjon egentlig da? Ja.
For det de på sin side gjør, er jo at de øker andelen private label i sine egne butikker, og prøver å skvise ut leverandørene. Ikke sant? Og det er det som skjer. Du kan, altså, i den berikjen, i dagligberikjen, det har vært kniving lenge. Fordi marginene er lave, i hvert fall når det kommer til distribusjon. Og...
På et eller annet tidspunkt måtte det brytes, det måtte ødelegges, den verdikjeden måtte rekonfigureres, og teknologien har gjort det riktig mulig. Det er den ene fenomenet som har skjedd, det andre er at, og det er enda mer interessant, at nesten 80% av kostnad i distribusjonen er the last mile. Det er derfor vi har butikker.
Fordi det er veldig dyrt å ta vare fra butikken til deg, Lukas, og til meg til vårt hjem. Men av en eller annen grunn så har noen bestemt seg for å ta på seg den 80 prosenten til, jeg vil ikke si gradivt. Hva er det 80 prosent? Det høres veldig rart ut. Ja, det er veldig høyt. Jeg sier en cirka tall. Men det 80 prosent har jeg hørt fra industrien. Så det er der vi er.
Ja, for det er ikke Lukas, det er Salvador, det er fire millioner mennesker i Norge som må leveres, ikke sant? Og noen aktører har tatt på seg det ansvaret og den kostnaden i en arena hvor egentlig inngangsbarriere er veldig lave. Så det er ganske interessant. Ja, disse butikkene blir skrisa, for de blir skrisa mellom brands som egentlig ikke liker dem så godt.
og noen aktører som har tatt på seg det ansvaret for å servere deg og meg, slik at du ikke må besøke butikkene. Det er en vanskelig posisjon. Det er i hvert fall minst tre ting som jeg ser som er viktige drivere for kunder. Det er pris, det er convenience, og det tredje er opplevelse. Min spådom er at butikkene går mer
mot convenience, at du får mindre butikker med essensielle ting, type joker og brustabuer, eller de går andre veien med at det blir en mer opplevelse å handle, sånn som det er på de store menybutikkene, hvor du har masse smaksprøver, og det er som om du har alt utvalg, som er vanskelig å replikere det i nettsetting. Men convenience handler også om å få mat levert på døra,
At det er ting å enkelt, at du kan shoppe på nett, slippe å dra ut. Så de kommer til å posisjonere seg på ulike steder innenfor disse tre viktigste tingene. Men pris er også veldig viktig, spesielt i Norge. Så er jo pris en viktig driver. Så nei, det blir en spennende kamp i nettmatmarkedet. Nå kolonial måtte jo si opp 100 personer.
Så de kan ikke bare vokse helt uten mål og mening. De har faktisk et styre de må forholde seg til. De sier at de har effektivisert. Jeg vet ikke hvor... Det vet ikke jeg. Men de har sparket til hundre stykker, ja. Ja, hundre. Men jeg tror at dette fører til en viktig endring når det kommer til hvordan vi kjøper. Og det er at vi kommer til å se flere flagship stores. Ja.
færre butikker som selger alt, flere brands, men flere flagship stores. Du er på experience, du er på opplevelse, du er på brands som trenger, trenger
å kappe hodet ditt. For ellers så er de ikke i hendene til butikkene, de er i hendene til Alexa som er mye verre, egentlig. Så det kommer vi til å se. Og jeg tror ikke at shopping-senterne kommer til å dø, men de kommer til å bli mye mer enn et opplevelses- et opplevelses-senter der også
flagship-storch kommer til å ha Nike, Adidas, Apple, ikke sant? Det er der du går for å oppleve det siste, ikke sant? Ta på det, diskutere det med folk i butikken. Jeg tror at den trenden kommer vi til å se mer og mer, og du ser det allerede i bukstavene når det skjer noe sånt, men det kommer til å øke kraftig i 2018.
Yes, og så må vi snakke litt om bil eller transport, for det tror jeg blir veldig hot. Veldig hot med transport. Ja, hot med transport. En ting er jo dette med større grad av elektrifisering av bilplotten, og det er jo konkrete krav fra EU om at CO2-utslipp skal ned.
Så det vi ser nå er at bilprodusenten i større grad skal lansere elmotorer. Det er et by executive order. Volvo har definert at de innen 2020 kun skal produsere enten hybrid eller elektriske biler. Toyota kom for et par uker siden ut med å si at de skulle lansere ti nye elbilmodeller. Noe som for Toyota er veldig stort. Ja, som egentlig var en hydrogen. De skulle egentlig satse på hybrid og ikke elektrisk, eller hydrogen. Ja.
Så det er fort å gjøre det, det er en innrømmelse at deres strategi, altså den nyheten har jeg ikke lest, men hvis det er sant, så er det en innrømmelse av at de har en strategi som har slått feil.
Også, en elektrifisering av flotten, det er en ting. En annen ting er, du i større grad får sånn transportation as a service. Altså i stedet for at du kjøper en bil, så kanskje du leier en bil. Porsche har kommet med en sånn program. Porsche og Volvo. Og Volvo gjør det samme.
I tillegg så har du jo disse tjenestene som NaboBil, og også et nytt selskap som kommer nå etter jul, som heter Hire, som Møllergruppen har investert i. Eller tidligere kalt Møllergruppen, nå heter det Møller Mobility Group. Yes. Det er en endring. Du kan være en telekomoperatør da. Ja, ikke sant? Med det navnet. Men ja, det er interessant at de skifter navn. Det er symptomatisk. Det er symptomatisk. Og
En annen trend er at bilprodusenter nå går i større grad direct to consumer med tjenester.
og de hopper over distribusjonsleddet, rett forhandlerne. Og da ser du på forhandlerne på sin side, begynner å utvikle egen tjenester, som Hire og Møller er et eksempel på. Så Bertel og Sten var ute og skulle søke 17 nye digitale hoder til sin bedrift, så de skjønner jo hva som skjer. Og det er i annonsen stod at den siste personen som kommer til å ta lappen, er allerede født.
Det sier noe bare om hva de ser for seg. Jeg tror at de har riktig mindset. Riktig mindset. Men det som er interessant er at det blir en konkurranse mellom bilprodusentene
og forhandlerne. Nå opptrer det jo i partnerskap. De får et produkt, forhandler får et produkt fra produsenten, og så selger de det. De er jo avhengig av hverandre. Men nå går begge to, eller nå begynner bilprodusenten å gå direct til konsumer. Det betyr at bilforhandlerne også må være relevante på en helt annen måte. De kan ikke bare selge biler, de må selge tjenester.
Og så er det interessant at de begynner å konkurrere mot hverandre. Og så er det jo et spørsmål om dette med Tesla. Hva er det som skjer med Tesla? Jeg har en del kommentarer til det du sa akkurat nå. Jeg synes det er utrolig bra. Jeg har snakket med folk både i Møllergruppen og BTRSN. Det er utrolig bra.
At de tenker fremover, og de ser hva som kommer, og de gjør sånne ting som du nevner. Og det som er interessant der, det er ikke bare fordi de vil, det er også fordi de må. Det er de tallene jeg har fått servert av dem. Vet du hvor mange bevegelige deler en vanlig forberedingsmotor bil har? Jeg tror det var 1400.
Vet du hvor mange bevegelige deler en elektrisk bil har? 150? Nei, unnskyld. Det har 3000 bevegelige deler. En forberedingsmotor har 3000 bevegelige deler. 300 da? 14. 14? 14. Og hva betyr det? Det betyr at det er mange deler i disse bilene som ikke må repareres, ikke må stattes, ikke må velikeholdes. Selvfølgelig er det en stor del bevegelige deler.
av deres inntekter som forsvinner. Så de gjør det fordi de vil, men også fordi de må. Men jeg synes det er utrolig bra at de innser det på en måte så tidlig. Ja, fordi de tjener mye penger på service og den type ting. Selvfølgelig, ikke sant? Og igjen, det betyr at det kommer til å bli mindre penger i den verdikjeden.
Akkurat som vi har snakket om dagligvarerbransjen, når det er lite penger i en verdikjent, der elementene i verdikjent kniver mot hverandre for få prosenter, så kommer den verdikjent til å gå i stykker.
Og der vi begynner å se de første tegningene når du sier at både produsentene av biler går direkte til deg, de vil selge til en tjeneste til deg, og bilforhandler prøver å gjøre det samme, der ser du at den verdikjeden begynner å gå i stykker.
Og det er det Tesla gjør. Det er det som Tesla gjør. Du ser at samme mønstre går fra verdikjede til verdikjede, der marginene begynner å bli alt for lave. Det kan virke som en strateg og bedrift, se på verdikjeden sin og se hvor står vi egentlig, og hvor sannsynlig at vår verdikjede er egentlig ustabil. Tesla. Hva skjer med Tesla?
Tesla må vinne Model 3-kampen. For frem til nå har de levert mye færre biler enn de egentlig skulle ha levert. Katastrofisk få. Og det som Elon Musk har alltid sagt, at dette er egentlig the proof of the pudding. Det er her Tesla blir Tesla. Hvis de ikke klarer både å vokse, tjene penger, og at Model 3 blir en suksess,
Så er jeg veldig spent på hvordan det kommer til å gå med Tesla i 2018, for å være helt ærlig. Det er et selskap som må tåle store tab hver måned. De har de penger de har i balansen, og de har fått enda mer penger hele tiden, til og med en lån, fordi folk tror på Tesla-historien og tror på Elon Musk. Men Model 3 vil definere det, og fortelle oss om Elon Musk er et geni,
Eller om Elon Musk egentlig har tatt oss alle for nærme. Hvis det går dårlig med Tesla, så er Elon Musk ikke et geni. Jeg tror at han har ikke levert det til henne. Han har lovet i hvert fall. Han har levert ganske mye da. Han sender raketter opp til himmelen. Vi snakker om Tesla nå, i den sammenhengen. Samtidig må jeg si at selv om Tesla går under,
så er det helt klart at Elon Musk har gjort noe som er utrolig bra, og det er å vise veien. Og det har vært mange andre entreprenører og pionerer i mange industrier som har vist veien og så har gått dunken, fordi de ikke hadde muskler nok til å vokse på den måten og til å gjøre det som måtte gjøres. Og de som meg, som tror at en elektrisk bil er en bedre bil,
Har du elbil? Jeg har ikke bil i det, jeg vet at. Jeg har elbil. Jeg tror faktisk at en elektrisk bil er en bedre bil. Rett og slett fordi du har færre kompleksiserte deler i, færre bevegelige deler og mindre kompleksitet. Så uansett hva som skjer med Tesla, så tror jeg nok at da kan vi si takk til Elon Musk for å vise veien.
Så han har hatt en verdi. Men jeg tror det går bra med Tesla. Det er ikke basert på noen fakta, det er bare fordi jeg liker Tesla. Jeg vet ikke. Men Model 3 kommer til å fortelle oss det. Kryptovaluta går mainstream, er min spådom i 2018. Du vet at jeg ikke vil spå noen kryptovaluta, for jeg synes at
Vi har diskutert om dette. I hvert fall bitcoin da. Bitcoin har nådd et nivå der funksjonaliteten av bitcoin
blir mindre og mindre verdiverdig jo dyrere bitcoin er og jo mer volatilitet bitcoin har i forhold til andre hardkassballuter så du vet at jeg synes at det er en boble og at vi har nådd mani av fassen egentlig
Men det er også noen som spår at bitcoin kommer til å gå strong i 2018 også. Ja, det er like sterk vekst. Ikke sant? Så det er egentlig ingen som vet. Men som jeg sa sist også, hvis det går bra for deg, bra for deg. Hvis det går dårlig, ikke kom tilbake og si at jeg ble lurt og staten må ta et ansvar for at det ikke var regulert og bla bla bla. Men bitcoin er ikke alene. Det er mange ulike kryptovalutor. Og
Nå begynner jo de store å kjøpe seg inn i disse kryptovalutene. Det begynner å bli godkjent i diverse regimer, men samtidig vil man møte på en del reguleringer. Og statene vil legge sine egne kryptovaluter. Jeg tror vi i Australia skulle gjøre det. Og i Estland? Sikkert. Estland, alt som bare lukter digitalt. Men hva jeg prøver å si med det er at
statene kan ikke tillate seg å ha en parallell valuta de ikke kan kreve skatt på. Ikke sant? Så hvis de ser at kryptovaluta er en god ide, så kommer de til å lansere sin egen.
Og det er det de prøver å gjøre. Siste punkt, altså dette er jo ikke alt som kommer til å skje i 2018 selvfølgelig, som dere sikkert skjønner, men noe av det viktigste vi mener kommer til å skje, og det er jo innføringen av GDPR som skjer i mai 2018, er det ikke? Det var General Data Protection Regulation. Ja, men hva betyr det? GDPR betyr at det egentlig er du som eier dine egne data, og ikke Facebook og Google og så videre.
Og det betyr at det har to store effekter, eller main effekter da. En er portability. Du kan si til en leverandør, jeg vil ha de datene som du har om meg overført til noen andre. Og sletting. Du kan be en leverandør som har data om deg om å slette de datene de har. Og det må være... Og du kan forklare hvordan du utleverer det også? Ja, nettopp. Transparency. Og det er...
Det blir en komplisert sak av mange grunner. Og vi kommer til å oppleve en mer... Hvis GDPR innføres og håndheves på den måten som GDPR er tenkt i dag, for det finnes ikke presidens, altså det er ingen dom enda på GDPR, så kommer vi til å oppleve som konsumenter, kommer vi til å oppleve en litt mer...
mer friksjon i vårt hverdag når det kommer til å interaktere med aktører som vil ha våre data for å gi oss en bedre tjeneste. Det er helt klart. Om det veier opp for at jeg eier dataen, det vet jeg ikke. Altså, hva kommer jeg til å si til Google? Google, ta alle mine data og bring dem til Bing. Det kommer ikke til å skje. Facebook, alle mine dataer, så går det til Google pluss takk skal du ha.
Nei, da ignorerer vi nettverkseffekter, vi ignorerer mange andre elementer som ikke bare er data, som gjør at det knytter til en plattform. Men GDPR gjelder vel ikke USA? Nei, det er USA. Men alle som har aktivitet i Europa er bundet til det.
Selv om du heter Facebook. Det betyr ikke at selskapene kan flagge ut til USA? Selv om de klarer å flagge ut til USA, så lenge de vil ha business med... Så lenge de vil ha data fra en europeer, så er det bundet. Så lenge de har aktivitet i Europa, i hvert fall kommersiell aktivitet. Men det har sine... Den medleggen har jo også en bakside.
Jeg tror vi har kommentert det før, og GDPR er veldig lite kompatibel med maskinlæring. Fordi med maskinlæring så er det sånn at du feeder en algoritme med data som du prinsipielt ikke vet om de er relevante eller ikke. Og du som forbruker må gi samtykke på at ja, disse dataene kan du bruke, fordi du forteller meg at de kommer til å brukes til dette her, ikke sant?
Så nå kommer datatidssynet, hvis jeg har skjønt det riktig, så kommer datatidssynet nå snart med en rapport om hvordan forene de sette over feltene. Jeg synes det blir utrolig interessant å lese det. Jeg vil ikke at Europa lider under sånne regulatoriske fremmeverk som gjør at USA og Asia
kjøre fra oss når det kommer til kunstintelligens og maskinlæring, fordi de ikke må forholde seg til GDPR i de landene de er fra, ikke sant? Ja.
Du, vi må avslutte. Det har jo vært et innholdsrikt 2017, og kommer til å bli et enda mer innholdsrikt 2018. Det er jeg helt sikker på. Det er mye spennende, og det er mye egentlig som er bra for forbruker. Veldig mye som er bra. Det er mye som er negativt for bedrifter, etablerte bedrifter, som ikke har lyst til å endre på seg.
Altså de som ikke vil endre på seg, særlig de som sitter i verdikjer der marginene blir redusert, de har et problem. Ja, og jeg vil bare si en sånn avslutningsvis, det gjelder jo også de som hører på her nå, mange av de, mennesker, enkeltmennesker. En ting er jo at bedriften din ikke endrer på seg, men hvis du vil...
fortsette å ha en jobb, så må du faktisk være i litt bevegelse. Og det ansvaret kan du ikke regne med at din arbeidsgiver tar, det må du ta selv. Ja, det er helt riktig. Du kan ikke gå imot en bølge og en trend som er like velkommen til å skje. Så hvis du er en arbeidsstaker, hvis du er din egen herre, som på en måte jeg er også, altså,
Go with the flow. Lær å bli smarte på det som kommer til å definere vårt liv i 2018 og fremover. Det nytter ikke å sitte et sted og registrere det som kommer. Jeg følger med. Det hjelper ikke. Et faringssignal er hvis du har det behagelig. Jeg tror flere bør ha det ubehagelig. Det vil si det må være store elementer i jobben hvor det er usikkerhet.
og hvor det ikke er rutine. Hvis det du driver med er rutine, så blir jobben enten død, eller automatisert, eller flagget ut til et bilder. Det som skjer er at du sitter og venter på at noen tar en beslutning for deg. Jeg synes det er mye bedre når du tar disse beslutningene selv.
Nettopp. Så en oppfordring er å gjøre noe ukomfortabelt. Tenk at du ikke stoler på at det stedet du jobber kommer til å vare evig, så ta ansvar for din egen... Altså, det ble veldig cheesy dette her, men jeg mener virkelig det. Det er alt for få mennesker som er i bevegelse. Folk er forsatte og sedate. Mange. Men ja. Vet du hvordan jeg avslutter de fleste av mine foredrag? Jeg har en slide med et bilde av John F. Kennedy.
og den setningen sa, vi kjører å gå til munden, ikke fordi det er lett, men fordi det er hardt. Og jeg tror at det er en fantastisk setning. Den setningen bør vi gå til sengs med hver eneste dag. Takk for i dag, og god jul til dere som hører på. God jul til alle sammen.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.