1/9/2019

Apples fall og strategi, Sears og Toys'r'US. Farsotten OKR's

I denne episoden av Shifter podcasten diskuterer Salvador Baie (Intelis) og Mats Staugaard (Kickback) Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. De ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller. De diskuterer også retail-bransjen og nedgangen til Toys R Us, sammen med trenden mot e-handel. Til slutt snakker de om OKR-metoden (Objectives and Key Results) og hvordan den blir brukt av Google og andre selskaper.

01:44

Apple opplever et fall i aksjeprisen etter skuffende kvartalstall og bekymringer om lavere salg i Kina.

21:01

Podcasten diskuterer utfordringer i detaljhandelen, spesielt konkursene til kjeder som Toys R Us og endringer i forbrukeratferd mot netthandel.

24:18

Diskusjonen bygger på utfordringer med fysisk butikkdrift og hvordan nettbasert handel utfordrer tradisjonelle leketøyskjeder som Toys R Us.

30:20

Podkasten diskuterer hvordan Møllerstran lykkes med direkte salg i Kina, OKR-metodikken og viktigheten av engasjert ledelse.

Transkript

Mentioned in the episode

Apple 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

iPhone 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

Kina 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

WeChat 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

iPhone XR 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

iPhone XS 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

iPhone XS Max 

Diskuterer Apples dårlige kvartalstall og strategien deres. Ser på Apples problemer i Kina og sammenligner det med tidligere lignende situasjoner med iPhone-modeller.

Toys R Us 

Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt.

BR-leker 

Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt. Nevnner BR-leker som eksempel på en kjede som har slitt med e-handel.

Top Toys 

Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt. Nevnner Top Toys som eier av BR-leker.

Retail 

Diskuterer nedgangen til Toys R Us og retail-bransjen generelt.

CD-on-gruppen 

Nevnner CD-on-gruppen som en konkurrent til BR-leker i lekemarkedet online.

Lekekassen 

Nevnner Lekekassen som en mindre aktør i lekemarkedet online.

Salando 

Nevnner Salando som et eksempel på en online klesbutikk med høy returrate.

Apple Store 

Diskuterer Apples suksessfulle retail-strategi og sammenligner den med Toys R Us.

Spero-ball 

Nevnner Spero-ball som et eksempel på et produkt som Apple Store selger i tillegg til Apple-produkter.

Sparrow-baller 

Nevnner Sparrow-baller som et eksempel på et produkt som Apple Store selger i tillegg til Apple-produkter.

Amazon 

Diskuterer trenden mot direkte til konsument-salg (direct-to-consumer) og Orklas strategier for å selge produktene sine på Amazon.

AliExpress 

Nevnner Orklas salg av Møllerstrand-produkter på AliExpress.

Orkla 

Diskuterer Orklas strategi for å selge produktene sine direkte til konsumenter og på plattformer som Amazon og AliExpress.

Measure What Matters 

Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results).

OKR 

Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results).

Google 

Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results). Nevnner Google som et selskap som bruker OKR-metoden.

LinkedIn 

Salvador Baie snakker om boken 'Measure What Matters' av John Doerr og OKR-metoden (Objectives and Key Results). Nevnner LinkedIn som plattformen hvor han ble anbefalt boken.

Unikast 

Nevnner Unikast som et selskap som bruker OKR-metoden.

Vibio 

Nevnner Vibio som et selskap som skal begynne å bruke OKR-metoden.

Chipsted 

Nevnner Chipsted som et selskap som bruker OKR-metoden.

Enevo 

Nevnner Enevo som et selskap som bruker OKR-metoden.

Carl Philip Lund 

Nevnner Carl Philip Lund som en thought leader på OKR-metoden.

Growth Hacking Norway 

Salvador Baie snakker om en meetup han startet rundt growth hacking.

Jara Pauli 

Nevnner Jara Pauli som keynote speaker på The Shift og som skal være på growth hacking meetupen.

The Shift 

Nevnner The Shift som et arrangement hvor Jara Pauli var keynote speaker.

Cefalo 

Cefalo er sponsor for podcasten og er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklere.

Bangladesh 

Cefalo er sponsor for podcasten og er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklere fra Bangladesh.

Participants

Guest

Salvador Baie

Guest

Mats Staugaard

Host

Lukas

Unknown

Sondre

Unknown

Carl Philip Lund

Unknown

Jara Pauli

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar