12/2/2020
Hvordan posisjonerer du selskapet ditt?
Denne episoden av Shifter podcasten handler om posisjonering, med Kirsti Rogne, medforfatter av "Raketter og Rebeller" og partner i Mars, som gjest. De diskuterer betydningen av å definere kategorien merkevaren tilhører, rollene merkevarer kan ha i en kategori, og viktigheten av differensiering. Rogne forklarer at posisjonering er en strategisk beslutning, ikke en en gang for alle-ting, og man må være klar for å endre posisjoneringen når konkurransearenaen endrer seg. De bruker eksempler som Beyond Meat, Virgin, Oatly, og Stormberg for å illustrere ulike posisjoneringsstrategier.
Transkript
Nämnd i episoden
Shifter
Podcasten som episoden er hentet fra.
Kirsti Rogne
Gjesten i episoden og medforfatter av "Raketter og Rebeller".
Raketter og Rebeller
Merkevarestrategi-boken som Rogne er medforfatter av.
Mars
Rådgivningsselskapet Rogne er partner i.
SAS
Et flyselskap som brukes som eksempel på en markedsleder.
DNB
En stor bank som brukes som eksempel på en markedsleder.
Beyond Meat
Et selskap som posisjonerer seg som kjøtt, men med produkter laget av planter.
Virgin
Et selskap som går inn i mange kategorier, og prøver å være en "velkommen sprut av rødt i et slitent hav av grått".
Coca-Cola
Et stort brusmerke som brukes som eksempel på en markedsleder.
Pepsi
En utfordrer til Coca-Cola, som bruker en kampanje for å fremme seg som et mer ungdommelig alternativ.
Black Lives Matter
En sosial bevegelse som Pepsi brukte i en kampanje, som ble møtt med kritikk.
Virke
En næringsorganisasjon som brukes som eksempel på en utfordrer.
NHO
En næringsorganisasjon som brukes som eksempel på en markedsleder.
Civita
En tenketank som brukes som eksempel på en utfordrer.
Agenda
En tenketank som brukes som eksempel på en markedsleder.
Nabobil
Et selskap som utfordrer bilforhandlere.
Fudora
Et selskap som utfordrer restauranter og takeaway.
Fjong
Et selskap som tilbyr leie av klær.
Tesla
Et selskap som produserer elektriske biler og har et eget ladenettverk.
Kolonial.no
Et selskap som tilbyr dagligvareleveranser til døren.
Oatly
Et selskap som posisjonerer seg som et alternativ til kumelk, laget av havre.
Spotify
En strømmetjeneste for musikk, som brukes som referanse for Storytel.
Storytel
En strømmetjeneste for lydbøker.
Ryanair
Et flyselskap som brukes som referanse for Storytel, for å demonstrere lav pris.
iPod
Et produkt fra Apple som brukes som eksempel på et produkt som skapte en ny kategori.
Napster
En tjeneste for å dele musikkfiler, som brukes som referanse for å illustrere en endring i verdikjeden.
Rema 1000
En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på pris.
Meny
En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på kvalitet.
Kiwi
En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på pris og hurtighet.
Joker
En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på bekvemmelighet.
Hydro
Et selskap som posisjonerer seg som en aktør innenfor fremtidens metall.
Tom Wood
Et selskap som produserer smykker, og posisjonerer seg som et androgynt og minimalistisk alternativ.
Apple
Et selskap som har gått fra å være en B2C-aktør til å bli en betydelig B2B-aktør.
Nokia
Et selskap som ble utfordret av Apple i mobilmarkedet.
Et selskap som er både en B2C- og B2B-aktør.
Stormberg
Et selskap som fokuserer på tur og glede for alle, og har et inkluderende prosjekt.
Patagonia
Et selskap som fokuserer på bærekraft og miljøvern.
Lush
Et selskap som produserer badeprodukter og fokuserer på økologi og dyrevelferd.
Cefalo
En sponsor som er et norsk outsourcing-selskap.
Dan Oktoloni
En person som blir referert til i episoden, og som er knyttet til Skiftet.
Skiftet
En fintech-organisasjon som blir referert til i episoden.
Vegard
En person som blir referert til i episoden, og som lager matbørsen.
Deltagare
Host
Lukas
Guest
Kirsti Rogne
Sponsorer
Cefalo