Hvordan posisjonerer du selskapet ditt?

Denne episoden av Shifter podcasten handler om posisjonering, med Kirsti Rogne, medforfatter av "Raketter og Rebeller" og partner i Mars, som gjest. De diskuterer betydningen av å definere kategorien merkevaren tilhører, rollene merkevarer kan ha i en kategori, og viktigheten av differensiering. Rogne forklarer at posisjonering er en strategisk beslutning, ikke en en gang for alle-ting, og man må være klar for å endre posisjoneringen når konkurransearenaen endrer seg. De bruker eksempler som Beyond Meat, Virgin, Oatly, og Stormberg for å illustrere ulike posisjoneringsstrategier.

00:01

I dagens podcast diskuterer Kirsti Rogne betydningen av posisjonering for merkevarer og hvordan det påvirker kundens valg.

12:08

Virgin skiller seg ut ved å redefinere kjedelige kategorier med innovativ posisjonering, som å se seg selv i underholdningsbransjen.

20:21

For å lykkes i markedet må selskaper forstå konkurransedynamikk, posisjonering og unike verdi forslag samtidig som alle i organisasjonen er med på strategien.

22:49

Markedsledere må ta ansvar for innovasjon og utvide kategorien sin, samtidig som de møter utfordrere med forståelse og tilpasning.

30:59

Pionerer må navigere et uklart marked ved å introdusere nye verdikjeder eller redefinere eksisterende kategorier.

Transkript

Mentioned in the episode

Shifter 

Podcasten som episoden er hentet fra.

Kirsti Rogne 

Gjesten i episoden og medforfatter av "Raketter og Rebeller".

Raketter og Rebeller 

Merkevarestrategi-boken som Rogne er medforfatter av.

Mars 

Rådgivningsselskapet Rogne er partner i.

SAS 

Et flyselskap som brukes som eksempel på en markedsleder.

DNB 

En stor bank som brukes som eksempel på en markedsleder.

Beyond Meat 

Et selskap som posisjonerer seg som kjøtt, men med produkter laget av planter.

Virgin 

Et selskap som går inn i mange kategorier, og prøver å være en "velkommen sprut av rødt i et slitent hav av grått".

Coca-Cola 

Et stort brusmerke som brukes som eksempel på en markedsleder.

Pepsi 

En utfordrer til Coca-Cola, som bruker en kampanje for å fremme seg som et mer ungdommelig alternativ.

Black Lives Matter 

En sosial bevegelse som Pepsi brukte i en kampanje, som ble møtt med kritikk.

Virke 

En næringsorganisasjon som brukes som eksempel på en utfordrer.

NHO 

En næringsorganisasjon som brukes som eksempel på en markedsleder.

Civita 

En tenketank som brukes som eksempel på en utfordrer.

Agenda 

En tenketank som brukes som eksempel på en markedsleder.

Nabobil 

Et selskap som utfordrer bilforhandlere.

Fudora 

Et selskap som utfordrer restauranter og takeaway.

Fjong 

Et selskap som tilbyr leie av klær.

Tesla 

Et selskap som produserer elektriske biler og har et eget ladenettverk.

Kolonial.no 

Et selskap som tilbyr dagligvareleveranser til døren.

Oatly 

Et selskap som posisjonerer seg som et alternativ til kumelk, laget av havre.

Spotify 

En strømmetjeneste for musikk, som brukes som referanse for Storytel.

Storytel 

En strømmetjeneste for lydbøker.

Ryanair 

Et flyselskap som brukes som referanse for Storytel, for å demonstrere lav pris.

iPod 

Et produkt fra Apple som brukes som eksempel på et produkt som skapte en ny kategori.

Napster 

En tjeneste for å dele musikkfiler, som brukes som referanse for å illustrere en endring i verdikjeden.

Rema 1000 

En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på pris.

Meny 

En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på kvalitet.

Kiwi 

En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på pris og hurtighet.

Joker 

En dagligvarekjede som brukes som eksempel på en aktør som fokuserer på bekvemmelighet.

Hydro 

Et selskap som posisjonerer seg som en aktør innenfor fremtidens metall.

Tom Wood 

Et selskap som produserer smykker, og posisjonerer seg som et androgynt og minimalistisk alternativ.

Apple 

Et selskap som har gått fra å være en B2C-aktør til å bli en betydelig B2B-aktør.

Nokia 

Et selskap som ble utfordret av Apple i mobilmarkedet.

Google 

Et selskap som er både en B2C- og B2B-aktør.

Stormberg 

Et selskap som fokuserer på tur og glede for alle, og har et inkluderende prosjekt.

Patagonia 

Et selskap som fokuserer på bærekraft og miljøvern.

Lush 

Et selskap som produserer badeprodukter og fokuserer på økologi og dyrevelferd.

Cefalo 

En sponsor som er et norsk outsourcing-selskap.

Dan Oktoloni 

En person som blir referert til i episoden, og som er knyttet til Skiftet.

Skiftet 

En fintech-organisasjon som blir referert til i episoden.

Vegard 

En person som blir referert til i episoden, og som lager matbørsen.

Participants

Host

Lukas

Guest

Kirsti Rogne

Sponsors

Cefalo

Lignende

Laddar