2/8/2018
Derfor bremser innovasjonen i dagligvarebransjen
I denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer gjestene Karl Munthe-Kaas, gründer av Kolonial.no, og Salvador Baie, daglig leder i Intellis, konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. De diskuterer Kolonials strategi for å bli «last man standing» og hvordan selskapet har overlevd konkurransen fra andre nettmataktører som Marked.no og Brødboksen. De diskuterer også de utfordringene Kolonial står overfor, som de skjeve innkjøpsbetingelsene som favoriserer de etablerte dagligvarekjedene, og hvordan dette begrenser innovasjon og konkurranse i markedet.
Transkript
Nämnd i episoden
Kolonial.no
Dette er et norsk nettmatfirma som tilbyr dagligvarer til levering på døren. Karl Munthe-Kaas er gründer av Kolonial.no og gjest i denne episoden. Kolonial.no blir ofte omtalt i episoden, og det er et sentralt tema i diskusjonen.
Marked.no
Dette er et annet norsk nettmatfirma som konkurrerte med Kolonial.no, men som ikke lenger eksisterer. Firmaet blir nevnt i sammenheng med konkurransen i nettmatmarkedet.
Brødboksen
Dette er et norsk nettmatfirma som leverte brød til kunder. Firmaet blir nevnt i sammenheng med konkurransen i nettmatmarkedet.
E24
Dette er et norsk nettsted som tilbyr nyheter og innsikt innen økonomi. E24 er sponsor for Shifter-podcasten og blir omtalt i episoden.
Rema 1000
Dette er en av de største dagligvarekjedene i Norge. Kolonial.no har et samarbeid med Rema 1000, og dette blir nevnt i episoden.
Norgesgruppen
Dette er et norsk selskap som eier flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi, Meny og Joker. Norgesgruppen blir ofte omtalt i episoden, og det er et sentralt tema i diskusjonen. Det blir kritisert for å ha en dominerende posisjon i markedet.
Coop
Dette er en av de største dagligvarekjedene i Norge. Coop blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Cefalo
Dette er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh. Cefalo er sponsor for Shifter-podcasten og blir omtalt i episoden.
Hansa
Dette er et norsk bryggeri. Hansa blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Mack
Dette er et norsk bryggeri. Mack blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Coca-Cola
Dette er et amerikansk selskap som produserer brus. Coca-Cola blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Amazon
Dette er et amerikansk selskap som driver med nettbasert handel. Amazon blir nevnt i episoden i sammenheng med private label-varer.
Rignes
Dette er et norsk selskap som produserer matvarer. Rignes blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Stine
Dette er et norsk selskap som produserer matvarer. Stine blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.
Grandiosa
Dette er en type frossenpizza som produseres av Findus. Grandiosa blir nevnt i episoden som et eksempel på et produkt som selges i dagligvarebutikker.
Dette er et amerikansk selskap som driver med sosiale medier. Facebook blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i det digitale markedet.
Dette er et amerikansk selskap som driver med søk, annonsering og andre digitale tjenester. Google blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i det digitale markedet.
Microsoft
Dette er et amerikansk selskap som driver med programvare og teknologi. Microsoft blir nevnt i episoden i sammenheng med regulering av store selskaper.
Skipsted
Dette er et norsk selskap som driver med eiendom. Skipsted blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.
Nille
Dette er et norsk selskap som driver med detaljhandel av varer til hjemmet. Nille blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.
Europris
Dette er et norsk selskap som driver med detaljhandel av varer til hjemmet. Europris blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.
Paul Wiebe
Dette er en person som sitter i styret til Kolonial.no. Han har tidligere jobbet i Nille og Europris. Han blir nevnt i episoden.
Birgit Magnus
Dette er en person som sitter i styret til Kolonial.no. Hun har tidligere jobbet i Skipsted. Hun blir nevnt i episoden.
Rasmus-gruppen
Dette er en gruppe som er stor aksjonær i Kolonial.no. Gruppen blir nevnt i episoden.
Ole Petter Vier
Dette er en person som startet Marked.no. Han blir nevnt i episoden.
Kåre Villok
Dette er en person som blir sitert i episoden. Han sier at når det er sterke aktører i en bransje, så går samtalen utover forbrukerne.
Salvador Baie
Dette er en av deltakerne i podcasten. Han er daglig leder i Intellis og rådgiver innen innovasjon og teknologiledelse. Han blir omtalt som «Salvador» i episoden.
Karl Munthe-Kaas
Dette er en av deltakerne i podcasten. Han er gründer av Kolonial.no. Han blir omtalt som «Karl» i episoden.
Lukas
Dette er en av deltakerne i podcasten. Han blir omtalt som «Lukas» i episoden.
Deltagare
Host
Salvador Baie
Host
Lukas
Guest
Karl Munthe-Kaas
Sponsorer
E24
Cefalo