7/1/2020

Slik endret han kulturen i Aftenposten.

Espen Egil Hansen, tidligere redaktør i Aftenposten og VG, snakker om kulturbygging og ledelse. Han fremhever viktigheten av å ta ansvar, ha tøffe faglige diskusjoner og at alle skal ha tilgang til data. Han forklarer hvordan han endret kulturen i Aftenposten ved å innføre et åpent møte hvor alle kan delta. Hansen mener at det kan være nødvendig å bytte ut kulturbærere når man kommer inn som toppleder i en ny bedrift, men at man også må ha med seg folk som er lojale til prosjektet, men ikke nødvendigvis ja-mennesker. Han mener at det å ha nye ideer er viktig, men at man må være analytisk og villig til å drepe ideer som ikke er gode nok. Han sier at han har lært mye av å jobbe internasjonalt og at han er interessert i startup-miljøet.

00:01

Espen Eglansen diskuterer viktigheten av kultur og ansvar i entreprenørskap og ledelse.

06:50

Lederen deler erfaringer om kulturbygging og endring i Aftenposten, og viktigheten av å involvere medarbeidere i prosessen.

21:17

Taleren reflekterer over sine karriereskift fra fotografi til ledelse og hvordan han trives med å skape og transformere prosjekter.

30:30

Podkasten diskuterer spennende selskaper som Nyby og Aquabyte, og mulighetene teknologi gir for nye løsninger.

Hei og

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Dagens episode skal dreie seg blant annet om entreprenørskap, ledelse og kulturbygging. Endelig har vi fått besøk av Espen Eglansen, tidligere Aftenposter-redaktør og VG-redaktør, og ikke minst min tidligere sjef.

29.840 s
00:00:01

Så dette kan bli interessant. Espen, velkommen. Tusen takk, Lukas. Du ansatte meg faktisk i VG. Det er sikkert et valg du angrer på. Nei, ikke det hele tatt, faktisk. En av mine bedre ansettelser. Ja, men det er hyggelig å høre. Nå la jeg opp til at du skulle si det. Men du, la oss gå litt rett på sak.

19.560 s
00:00:32

Du har jo bygget nye produkter, bygget kultur i VG-nett. Hvor viktig er egentlig kultur, og hvor mange er det som er flinke til å jobbe med kultur, og hvordan gjør man det? Veldig vitt spørsmål. Ja, det er et vitt spørsmål, men på det første om det, hvor viktig det er, så er det helt avgjørende. Enten bedriften er liten eller stor, i mine øyne. Jeg blir bare mer og mer bevisst på det.

23.600 s
00:00:52

At det er kulturen, hvordan fellesskapet tar ansvar, det er det som sier noe om om du kan lykkes. Ideen i bunnen må være god. Hvordan definerer du kultur? Ja, det er heller ikke helt enkelt. Det finnes mange definisjoner, men for meg så handler det om hvordan vi oppter i selskapet, hvordan vi behandler hverandre og hvordan vi tar ansvar. Et eksempel.

30.820 s
00:01:16

Hvis det er et problem, har du da halvparten av bedriften som sier det må noen fikse, eller fikser du det? Det å være enig om det, den type spilleregler,

16.220 s
00:01:47

det er viktig. Hvordan feirer du dine suksesser? Det er veldig mye enklere i en bitteliten bedrift, for da er enhver liten seier så stor i seg selv. Men hvis du har lykkes med en stor bedrift, og den kanskje har vært der i 150 år, så er ikke det like selvfølgelig, men det kan være like viktig. Så det er summen av ganske mange små ting som er en bedriftskultur.

29.120 s
00:02:04

Hva vil du si er, du nevnte en verdi nå, den kulturelle verdi, det er å ta ansvar. Ta eget ansvar. For meg står det høyt på listen. Ikke sant? Det er noen som har sånn be your own CEO, altså du er en egen dagleder i selskapet. Alle er en dagleder og må løse problemer, ikke skape problemer. Hvis det er et problem, så er det alle som har ansvar å løse det problemet. Det er en verdi.

23.820 s
00:02:33

Hvilke andre verdier har du hatt mest suksess med som leder? En som har vært viktig for meg, både i VG og Aftenposten, er at det må være tøffe, faglige diskusjoner. Men de må være faglige. Det blir lett sånn i en bedrift at ting blir personlige. Det er ødeleggende. Og politisk. Og politisk, ikke sant? Ja.

30.560 s
00:02:57

Det er ødeleggende. Det andre som er ødeleggende, enda mer, er hvis ikke du tør å si det du mener. Spesielt i en stor bedrift som skal flytte seg, sånn som det som var situasjonen i Aftenposten,

16.080 s
00:03:29

så er det helt ødeleggende hvis, la oss si, halvparten av medarbeiderne ikke tør å komme med sine meninger. Det kan være mange grunner til det. Du kan føle deg dum, du kan føle deg ikke greie på det, eller du kan føle at du er redd for ledelsen. Hvis jeg sier dette, så får du konsekvenser og så videre. Det tror jeg er, eller i mitt hode, er det helt ødeleggende. Og det du øker sjansen på,

26.400 s
00:03:45

For å lykkes, hvis du klarer å få til en driftskultur hvor det er tøffe faglige diskusjoner, men når det er tatt en beslutning, så støttes du opp om det. Det er de to tingene. Det holder jeg veldig høyt. Og hvordan får du til det?

18.760 s
00:04:13

Hvis du bestemmer deg for det, så må du sammen med de du jobber sammen med, så må du snakke om hvor skal bli enige om hvor er arenene for den faglige debatten. For hvis alle sitter og debatterer hele dagen, så får vi ikke gjort så mye mer. Det er gøy. Men i Aftenposten og VG så har vi jo for eksempel åpne...

26.200 s
00:04:32

diskusjoner om det vi har gjort siste døgnet halvtimmes tid. Kvartert 15-30 minutter hver dag. Så da jeg begynte i Aftenposten faktisk på dag to

13.980 s
00:04:59

Så la jeg ned det som nærmest var en institusjon, og det var et redaktørmøte, redaktør og ledere, som satt i en time, gikk gjennom papiravisen først og fremst, så litt digitalt, og bestemte hva som var bra og dårlig, og så ble det lagt ut et referat. På dag to la jeg ned det møtet og sa at fra i morgen tar vi det helt åpent.

27.280 s
00:05:13

Alle kan delta, også folk fra kommersielle avdeling, altså ikke bare redaksjonen, og alle er forventet å snakke. Det vil altså ikke være et møte hvor redaktørene forteller hva som er bra og hva som er dårlig, men et møte hvor vi diskuterer. Det tror jeg både reelt sett var viktig, og føler jeg selv ble en viktig arena for å få fram kunnskap,

30.380 s
00:05:41

Og så var det også en viktig signal om at vi nå skal gjøre det på en litt annen måte. Dette trikset fant du ikke på selv? Nei, vi begynte med det helt tilbake i 2000 i redaksjonen i VG-nett. Da tror jeg bare vi var en sju eller åtte. Så da hadde vi de møtene, og så etter hvert så gjorde vi det for hele bedriften.

26.360 s
00:06:12

og er jo fortsatt en institusjon i VG og nå også i Aftenposten. Jeg husker ikke hva det er, men VG var det i timøtet?

11.040 s
00:06:39

Eller jeg husker ikke når det var. Ja, nå har jeg glemt det. Det var liksom i Aftenposten. Og så ble jeg jo Torri-sjef. Torri Pedersen-sjef. Og da handlet det om å forene to forskjellige kulturer. VG-nett. Og han tok jo den med inn i den sammenslåingen. Og det husker jeg. Det ble 1045-møte i VG. 1045, helt riktig. Og...

21.660 s
00:06:50

Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.

25.440 s
00:07:15

Nämnd i episoden

Espen Egil Hansen 

Tidligere redaktør i Aftenposten og VG, snakker om kulturbygging og ledelse.

Aftenposten 

Et norsk mediehus, hvor Hansen var redaktør.

VG 

Et norsk mediehus, hvor Hansen var redaktør.

Harald Stanghelle 

En kulturbærer i Aftenposten, som Hansen hadde med seg videre.

Torri Pedersen 

En leder som Hansen jobbet med i VG.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer seniorutviklere i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land hvor Cefalo rekrutterer utviklere.

Nyby 

Et selskap som ser på velferdssamfunnet med nye øyne.

Fredrik 

Leder for Nyby, som ser på velferdssamfunnet med nye øyne.

Aquabyte 

Et selskap som bruker maskinlæring for å gjenkjenne lakselus.

Alliance Venture 

Et fond som investerer i nordiske start-ups.

The Daily 

En podcast fra New York Times, som inspirerte Aftenposten til å lage Forklart.

Forklart 

En podcast fra Aftenposten, som går i dybden på en sak hver dag.

New York Times 

Et amerikansk mediehus, som inspirerte Aftenposten til å lage Forklart.

Erik Vinsnes 

En utviklingsredaktør i Aftenposten som jobbet med Hansen.

Illebrand 

Et fotballag som Hansen startet da han var ni år gammel.

Skipsted 

En metafor for Aftenposten, som Hansen jobbet i.

Deltagare

Host

Lukas

Guest

Espen Egil Hansen

Sponsorer

Cefalo

Lignende

5/29/2024

Shifter

Kjetil Holmefjord: Hvordan starte en VC og det gründere kan lære av nettopp dette.

Ukens gjest er Kjetil Holmefjord, partner i Venture Capital-selskapet Sondo, som han etablerte for rundt tre år siden. I denne episoden skal vi dykke ned i hva som skjer bak kulissene i en venture capital-verden, og hvordan det er å bygge et investeringsfond fra grunnen av.Her er noen av temaene vi vil dekke i dag:Etablering av Sondo og målsetninger: Hvordan og hvorfor Sondo ble til, og hva selskapet ønsker å oppnå.Innsamling og forvaltning av kapital: Fra å hente 180 millioner i første runde til totalt 230 millioner kroner, og hvordan disse midlene investeres i startups.Investeringsstrategier og fokusområder: Hvordan Sondo finner og velger startups å investere i, og hvorfor det er viktig med en kobling til Norge.Nettverksbygging og relasjoner: Betydningen av å ha et sterkt nettverk blant gründere og investorer, og hvordan dette påvirker investeringsbeslutninger.Utfordringer og lærdommer: De største utfordringene Kjetil har møtt på veien, og hva han har lært av både suksesser og feil.Fremtidsutsikter for Sondo og venture capital i Norge: Hva Kjetil ser for seg for fremtiden, både for Sondo og for det norske startup-økosystemet.Programleder for episoden er Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

9/27/2023

Shifter

Nettbil: Fra product market fit, til salget til Finn og en rettssak som endte i Høyestrett. Med gründer Anders Espelund.

Ukens gjest er Anders Espelund, medgründer av Nettbil. Selskapet har blant annet vært gjennom en rettssak som endte i Høyesterett. Der vant de! Hør hvorfor de vant, om hvordan de fant "product market fit", og om å hente penger fra et medieselskap, samt salget til Finn.no.Tema: 0:02:20 Anders' interesse for bilbransjen og leasing0:05:10 Lanseringen av det første selskapet som feilet0:08:42 Tvilen om årsaken til problemet0:09:12 Søking etter riktig forretningsmodell0:17:05 "Early traction and satisfied customers"0:19:27 Å bygge tillit og finne nye forretningsmodeller 0:23:54 Verdien av å få mest mulig penger til selskapet0:26:49 Starten på dialogen og behovet for å være top of mind0:33:21 Rettssaken mot Konkurransetilsynet0:36:28 Diskusjon om definisjonen av samme marked og ulike behov0:39:27 Valget mellom Finn og Nettbil0:47:40 Fokus på å hente penger og skalere produktet0:50:04 Fra fokus på pengehenting til fokus på lønnsomhet0:53:00 Day-to-day løsninger og utfordringer i bedriften0:55:57 Bruk av komplementære ferdigheter og eierskap til problemerProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

7/24/2024

Shifter

Investorserie del 4: Det du trenger å vite for å få Momentum som investor, med Hilde Støle Pettersen.

Investorserie del 4: Ukens gjest er Hilde Støle Pettersen, partner ved Momentum, et investeringsselskap med hovedsete i Bergen, som investerer i tidligfase startups med fokus på havnæringer, klima- og bærekraftsteknologi.Her er noen av temaene vi vil dekke i dag:Bergen som entreprenørbyOvergang til fokus på B2C vs. B2BHenting av 381 millioner og kapitalallokeringEvaluering av selskaper i midten av porteføljenGjennomføringsevne i markedsutforskningKapitalhenting og disiplinert finansieringPitchkvalitet og investeringsvurderingFremtidens betydning av ESG og ImpactProgramleder for episoden er Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter​​. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

11/18/2016

Shifter

Kjartan Slette i Unacast om å være pappa og å bygge et globalt tech-selskap samtidig.

I podcasten er Unacast-gründer Kjartan Slette innom valget i USA, om å være pappa samtidig som man bygger et globalt tech-selskap, om hvordan han havnet i tech, bakgrunnen fra musikkbransjen og Wimp/Tidal, hvorfor de ansatte kan ta så mye fri de vil, samt mye mer. –Er Unacast en hype? –Det er noe vi har blitt møtt med helt siden starten. Jeg tror det har noe med at man så tydelig har eksponert seg fra dag én, og noe med en bedrift og en posisjon som først og fremst er kommersiell. Vi driver ikke med kreftsyke barn eller læring, sier Kjartan Slette, gründer av Unacast. Han avslører samtidig en liten nyhet. Vær kul og rate oss på iTunes!  Schibsted Vekst er ukens sponsor. Er du en gründer med en god idé, så ta kontakt med rune@schibstedvekst.no  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

4/5/2018

Shifter

Ekte satsing på innovasjon i etablerte selskaper. Går SR-Bank foran i løypa?

David Baum er gründer av crowdfundingselskapet Monner, men også den nye sjefen for innovasjonsfabrikken: Finstart Nordic.SR-Bank har satt av 300 millioner kroner de neste tre årene for å utvikle egne innovasjonsideeer, samt investere i lovende startups.Er dette den ultimate form for innovasjon i etablerte selskaper?Temaer vi snakker om: *Hvorfor SR Bank «måtte» opprette et eksternt selskap for å drive innovasjon*Finstart Nordic vil gi både lønn og medieierskap i bedrifter som spinnes ut*Viktigheten av rekruttering*Hva kan andre industrier lære av satsningenI studio:David Baum, adm dir i Finstart NordicLucas Weldeghebriel, journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

4/15/2020

Shifter

Entrepedia med Per-Otto Wold: Slik jobber han med ideer og får de ansatte med seg

Per-Otto Wold har startet to fremgangsrike selskaper, først klimaanalysebyrået Point Carbon, så verktøyet Spond til å organisere idretten. I denne episoden av Shifter og Entrepedias podcast forteller han om idéutviklingen og hvordan han bygger et motivert team. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer

11/3/2022

Teknisk sett

Vil innovere, ikke bare slukke brann: – Vi er altfor dårlige til å lære av hverandre | #460

Dobbeltklikk fra Digi.no er tilbake. Hør den nyeste episoden her på Teknisk sett. Både det offentlige og private trenger ekstra løftekraft for å få fart på digitaliseringen. Konsulentbransjen vil være med i fronten. Vi har snakket med Siv Therese Herbern i Trifid.

Se mer

3/2/2022

Shifter

Den enkle filosofien bak reisen: 0 til 63.000 kunder og 175 millioner omsetning.

Bendik Gill Bakken er medgründer i Fiken. Regnskapsprogrammet har gått fra 0 til 63.000 kunder på de siste åtte årene. I 2021 omsatte de for 175 millioner kroner med 85 millioner på bunnlinja. Helt uten investorer.I denne episoden får du blant annet vite:Hvordan de jobber uten et målHvilken setning de sjekker arbeidet sitt opp motLedelsesfilosofien som bryter med mange andre selskapersHva han har lært gjennom gründerreisen+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Se mer