Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i en taxi fra Lerkendal gård og til flyplassen med Odd-Rikard Valmoth. Hei Jan! Odd-Rikard, vi sitter i en taxi. Ja, det gjør vi. En elbil som skal være...
Selvfølgelig. Og vi kom jo da, i går da vi kom til Værnes og tok taxi motgående, så kom vi og pratet med en taxieier og sjåfør som hadde litt å fortelle om hvordan det var å, ja, må være en av de som har kjørt mest elbil i Norge, tenker jeg. Det tror jeg
ganske sikkert. Men vi får høre hva han har å si. Vår sjåfør som sitter bak rattet mens vi blir kjørt til flyplassen, Espen Robertsen, stemmer det? Er du blant de som har kjørt mest? Det tror jeg ikke, men...
blant de topp 10 så kanskje ja men ja, det er jo mer enn nok for oss, men det som var interessant som vi synes det var morsomt om lytterne kunne få ta del i det var jo, nå har du hatt fem elbiler som taxi og du har jo kjørt flere hundre tusen kilometer, og elbilen har kommet for å bli, men en del av de erfaringene du har gjort deg, det er jo verdt å dele
For det er ikke alle taxichauffører og eiere som har hatt så mye elbilererfaring som deg? Nei, det er ikke det. Mange har vært veldig skeptiske og er skeptiske enda, og det er jo enda bare et fåtal som har gått over for elbil. Av de som kjører drosje, ja, men publikum generelt har jo omfavnet elbil. Det er jo veldig få som nå går og sikrer det på en ny dieselbil. Ja, det er det.
Ta historien da. Hvordan har det gått etter at du kjøpte din første elbil-taxi? Jeg kjøpte min første elbil som taxi i begynnelsen av 2016. Det ble ikke så mange alternativer, så det ble en Tesla Model S. Det var en 85-bakgrunnstekker. Jeg har også underveis hatt en 75D.
Jeg har vært godt fornøyd, og var såpass fornøyd med bilene at etter hvert så ble det en Model X og en X100D. Så du har vært gjennom store deler av modellutvalget? Ja, jeg har det. Jeg har hatt Model 3 som privatbil. Nå kjører vi da min andre Model Y, og nå har jeg valgt å gå på Model Y Performance. Jeg er så fornøyd med bilene, og spesielt Y-en.
Der er det ingenting å sette fingeren på. Men som taxieier og ikke minst sjåfør, dette med å lade og dette med rekkevidde, hvordan har du opplevd det? Har det gått greit? Det har gått veldig greit, for vi fikk jo ganske tidlig superladere både på Stjørdal og på Klett rett sør om Trondheim. Men nå i dag når rekkevidde har blitt litt lengre og litt lavere forbruk, spesielt på modellhyen,
så ladde jeg primært kun hjemme. Åja, så de første du hadde, det var mye superladding da? Ja, for det var jo en kombinasjon med at det var litt kortere rekkevidde, og så hadde jeg jo gratis superladding på det. Ja, selvfølgelig. Så det var den gangen? Ja. Ja, det har de sluttet med dessverre.
Men det er jo ikke så dyrt på Tesla ladestasjoner heller da? Nei, jeg lader kun på Teslas ladestasjoner hvis jeg kan. For det er en helt annen pris der. Hvis du sammenligner med andre aktører som ligger rett ved siden av Teslas lader, da sier man at de gjør det. Så ligger vel kilowattprisen på Teslas superlader på 3,15 kroner.
I dag. Mens de andre aktørene ligger på 7 kr/kW. Det er dobbelt pris? Ja, det er over dobbelt pris. Og da sier det seg selv. Men erfaringen din med superlading som du gjorde i veldig mange kilometer med... Det var en Model S det kanskje? Ja, den første Model S'en... Så tenker jo folk på degradering av batteriet.
Hvor langt ble den bilen kjørt? Når jeg solgte den, så var det godt 350 000. Det er ikke mange som har kjørt en Tesla 350 000 kilometer i Norge. Men hvordan var tilstandene av en bil som var stort sett bare superladet? Nei, uten at det var målt noe med noen apparater, men utenfor det jeg så hva jeg fikk på bilen utover rekkevidde og det her, så hadde jeg kanskje...
Kanskje var det et tap på 10% Det var ikke mer nei. Og den bilen var det heller ikke byttet. Den er faktisk gått ca 400 000 kroner nå i dag, for jeg kjenner han som har solgt den i Bintel. Og den går enda med det originale batteriet og samme drive uniten, altså motoren.
Så det var en veldig bra bil. I tillegg servicekostnader på denne strømmen, den var jo ekstremt billig, den var gratis, men servicekostnader på denne? Det har jo vært akkurat summen av hva jeg betalte på deler med arbeidet, det var ikke så mye som ble gjort på den bilen.
Jeg har hatt lite problemer og totalt har jeg kjørt over 800 000 kilometer på Tesla-hitter. Det har vært minimale kostnader. Jeg har ikke hatt driftsdans eller driftsavbrudd på grunn av feil på biler.
Men vi må jo spørre deg da som taxi-eier spesielt, kanskje. Du har jo kolleger i bransjen. Hvordan har det fortonet seg? Var det mange som var skeptiske, og er det fortsatt mange som er skeptiske til elbil som løsning som taxi? Det har jo vært det i en av de årene her.
Men nå har det begynt å snu seg litt, for myndighetene har bestemt at alle drosjene i Trøndelag skal over på el fra 2025. Ja, altså det er ikke noen vei ut. Ja, det er jo ikke bare i Trøndelag det, det er jo land der kanskje? Ja, jeg er litt usikker på. Det er vel litt forskjellig, tror jeg.
fra plass til plass. Men i hvert fall så er det bestemt her. Jeg skal ikke være bestand på hvordan det er i de andre landene, men her er det fra 2025. Så du har kolleger nå som har gjort seg andre erfaringer enn deg kanskje? Med andre merker og... Ja, det er det. Det er mange som har gått som prøver andre merker. Alt fra Hong-Ski til ja, Volsevagen og Hyundai og Kia. Ja. Har de lignende erfaringer eller?
- Går det så at dere snakker sammen om ulike elbilmerker? - Nei, de jeg har mest kontakt med, de har Tesla. Jeg har ikke snakket med dem som har kjørt veldig lenge, men jeg fikk min første i høsten september 2021. Og den vinteren snakket jeg med noen ubehovede i Trondheim.
Ford Mustang og Volkswagen ID.4. Men de hadde såpass høyt forbruk på bilen på vinterstid i forhold til det jeg hadde på Tesla. Så de har gått over til...
Selv Tesla nå? Såpass ja. Det er jo ikke bare selvskritt, men det er faktisk sånn at strømforbruket er betydelig lavere på en Tesla enn på de andre. Ja, er det spesielt om vinteren? Nei, det er vel det på sommeren også. Jo, men de har jo i sin egen utvikling av varmepump og batterioppvarme gjort ganske mye.
Hva slår det ut for Tesla i forhold til de andre elbilmerkene som kjører i Drosje? Jeg vet bare det ble sagt at den vinteren der, så var det når det lå på rundt 15 minus, da jeg traff han som hadde en ID.4, så hadde jeg et forbruk den dagen på 197 wattimer per kilometer.
Han kom ikke under 300 km/t med ID.4. Det er en betydelig forskjell. Det var jo voldsom forskjell. Men bortsett fra at du mistet gratis superladding fra starten. Hva har vært de største endringene fra du begynte med det til 2016 og til der vi sitter i dag? Hva er det som har vært viktigst for deg? Når det gjelder elbil? Ja.
- Det er jo kostnadene selvfølgelig. Skal ikke legge skyld på det. - Du har fortsatt også et par fossile biler i drift. - Ja. - Så du erfarer månedlig hva det vil si i forskjell? - Jeg ser jo at det er veldig dyrt med service og drivstoff på de to bilene i sammenligning med testet. - Ja, men det er jo andre sjåfører som kjører for deg. - Ja.
Men hva med driftsavbrudd da? Har det vært noen dårlige erfaringer med å ha hatt elbil i disse årene? Nei, jeg har jo ikke som sagt hatt noe driftsavbrudd på elbil. Har jeg ikke. Altså hvis du hadde kjørt 800 000 kilometer i elbil kontra vanlig bil, så hadde det vel vært et driftsavbrudd hadde du kjørt en stempelmotor?
Ja, det kommer selvfølgelig an på hvilket merke du velger, men du må jo på service. Men Toyota har to Toyota Camry og de har fungert bra. Toyota er snart... Da er det en timers tid du er inne på service med dem. Ja. Det er jo en grunn til at mange taxieire har brukt Toyota i årvis. Ja. Men vi var jo spent på når Toyota skulle komme med elbil.
Så det var jo flere som kjøpte den nye elbilen der, men jeg torde ikke å gjøre noe med det. Jeg ville vente og se hvordan rekkevidde og forbruk den kom på. Men den falt litt igjen av der. Ja, det har det noe med å gjøre med å komme tilbake på tråden. Egentlig var det en brandbil som var Tesla også?
Ja, det er en sånn opplæring, en utdanning til utrykningssjåfør. Vi kjører jo motsatt rekkevidde, og det er jo ufattelig mye Tesla som har gjort suksess i Trøndelag. Og jeg ser jo nå, når det gjelder Tesla og elbil og taxi, så er det jo vel Tesla som har levert flest biler per dagsdag, i hvert fall her i Trøndelag.
Det som frunner meg er at Toyota, som var pionere på elektrifisering ved å introdusere hybrid i markedet på en ordentlig måte, ikke har hoppet tidligere over på ren elbil. Nei, for det var jo hydrogen som var det store til dem. De hadde bare tilbake til 2016-2017, da hadde de vel
Noen kunder fra Toyota sentralt som var her, de hadde ikke trua på el. Nei, de skulle ha hydrogen. Det var hydrogen som var fremtiden der. Det var jo hydrogen-taxer, jeg vet ikke om dere hadde det her oppe? Ja, det er enda noen som kjører en par hydrogenbiler i Nytron. Men de ordnet seg en avtale sammen for å fylle til hydrogen. Det er ikke egen hydrogenstasjon som er offentlig til oss her.
Nei, altså jeg har kjørt denne Mirai'en, og det er jo en elbil det også. Men den har bare ikke det samme batteriet. Nei, den har ikke samme bagasjeplassen heller. Nei, det har den ikke. Tankene er svære altså. Men hva er det passasjerene har, eller hvilke erfaringer har de med passasjerer da? Er det et stort tema for passasjerer?
Opplever du det? Nå har du kjørt i alle disse årene med elbil. Ja, opp igjen i årene har man opplevd at man blir foretrukken i taxikøen av elbiler. Det er jo folk som er interessert i bil, det er folk som skal ha elbil for at det er miljøvennlig.
Så det er forskjellige grunner til det. Ja, vi må jo innrømme det, Odd-Rikard, at det var derfor vi endte opp i denne taxen. Ja, ja, ja. Og så var det at vi ditchet de to som stod foran, for vi gikk rett til en elbil. Ja, og det tror jeg er flere enn oss som gjør. Det kjente vi oss igjen. Ja. Det er det. Men jeg føler at det blir litt sjeldnere nå, men det kommer av at det er så mange andre elbiler. Selvfølgelig. Det utgjør seg. Som taxi, så ja. Altså, det er 600 000 elkjøretøyere i Norge nå.
Ja, det er såpass. Og det er jo 90% av nysalget er jo elektrisk, så det skifter seg fort. Men nå har altså rekkevidden blitt litt bedre, modellutvalget har blitt litt større. Hvis du kunne ønske deg noe nå for de neste par årene, hva ville det være? Fra elbilprodusenten, og nå kjører du Tesla. Hva er det som du savner eller fortsatt kunne ønske deg?
Jeg vet ikke riktig egentlig på, for jeg er så fornøyd med Teslaen. Så har rekkevidden vært en utfordring? Nei, selvfølgelig har du kun hatt 10 mil ekstra rekkevidde. Det har vært veldig kjekt å tenke på vinteren og lade på dagtur. For jeg kjører jo, det blir ofte over 40 mil. Per dag, ja. Jeg regnet snittet i går til nå i år.
så har jeg 6800 kilometer i snitt i mån. Og det er egentlig ikke så veldig mye, men for vanlige, men nå har det jo vært en del helgedager og påske og vinterferien.
så blir det litt mindre kilometer, for det er litt mindre aktiviteter. Ja. Ja, så du må fortsatt ofte inn og lad litt på dagtid? På dagtid, på vinterstid, så drar jeg enten hjem eller så lader jeg det av på superladeren. Men primært så prøver jeg å lade hjemme. Og skal du ha elbil i dag, i hvert fall som næringsbil, så bør du ha mulighet for hjemmelading.
Men tenk ut da på mer lading enn det for alle folk har. Jeg har en 32 A-kurs til laderen. Og det er jo mer enn nok for et vanlig menneske. Men for deg som skal lade litt i lunsjen, så er kanskje det for lite? Ja, det er litt for lite. Men jeg får 11 kW på 32 A-kursen på Teslaen. Ja, for du har trefase da. Jeg har trefase, ja. Så...
Ja, det er en del småting å huske på da, når du skal bytte. Men det er jo ikke usannsynlig at du kommer til å få ti mil ekstra i løpet av få år. Nei, det blir jo spennende å se hvordan det blir her. Det blir det.
Ja, vi må i hvert fall takke deg, Espen, for at du tok deg tid til å prate litt med oss om dette. Vi har ikke møtt så mange som har kjørt så mye elbil som deg, og har de næring i tillegg, så er det verdifulle erfaringer å få med. Takk skal du ha. Og takk til Odd Rikardt, og til vår produsent Sebastian Hagemål. Mitt navn er Jan Moberg.