4/27/2017
Episode 67 - Aluminium i bil
I denne episoden av Teknisk Sett diskuterer vert Jan Moberg og gjest Odd-Rikard Valmått bruk av aluminium i bilproduksjon. De får selskap av Hans-Erik Vattne, teknologidirektør i Hydro, som gir innsikt i materialets egenskaper, fordeler og utfordringer. Aluminium er et lett og sterkt materiale med gode krasj-egenskaper, men det er også dyrt og krever spesielle varmebehandlinger. Vattne forklarer hvordan aluminium brukes i bilproduksjon, fra felger til motorblokker, og diskuterer fremtidens bruk i elektrifiserte biler. Han understreker også aluminiumens fordel i forhold til karbonfiber, som er et lettere materiale, men ikke resirkulerbart.
Transkript
Nämnd i episoden
Aluminium
Et lett og sterkt materiale med gode krasj-egenskaper, men også dyrt og krever spesielle varmebehandlinger. Brukes i bilproduksjon fra felger til motorblokker og er en viktig del av elektrifiserte biler.
Hydro
Et norsk selskap som produserer aluminium og valseblokker, og har spesielle varmebehandlingsovner for å styre temperatur og tid i ovnen. De jobber tett med bilprodusenter for å skreddersy materialer til deres behov.
BMW
En tysk premium-produsent som bruker aluminium i bilproduksjon, og har et tett samarbeid med Hydro.
Mercedes
En tysk premium-produsent som bruker aluminium i bilproduksjon, og har et tett samarbeid med Hydro.
Jaguar Land Rover
En britisk bilprodusent som bruker aluminium i bilproduksjon, men har et tett strategisk samarbeid med en konkurrent av Hydro.
Tesla
Et amerikansk selskap som produserer elektriske biler, og bruker mye aluminium i produksjonen. De har et tett samarbeid med Hydro.
Sapa
Et norsk selskap som er eid 50% av Hydro, og leverer profiler til Tesla.
Karbonfiber
Et lett materiale, men ikke resirkulerbart. En konkurrent til aluminium i bilproduksjon, men med begrenset bruk på grunn av mangel på resirkuleringsløsning.
190 SL
En Mercedes-modell som ble nevnt av Odd-Rikard Valmått, men det er ikke klart hvilket årstall eller spesifikasjoner denne bilen hadde.
Mercedes 850-modell
En Mercedes-modell som ble nevnt av Odd-Rikard Valmått, men det er ikke klart hvilket årstall eller spesifikasjoner denne bilen hadde.
Range Rover
En SUV-modell fra Land Rover som ble nevnt som et eksempel på en bil med mye aluminium.
Neutrale Analyseinstituttet
Et analyseinstitutt som har prognoser for bruk av aluminium i bilproduksjon.
Martin Norgleson
En produsent av alminnsbiler nevnt av Odd-Rikard Valmått.
Transmisjonselektronmikroskopi
En teknikk som brukes for å se på materialer på atomnivå, og som Hydro bruker i sitt arbeid med aluminium.
Madrik-Hart
Et konsept nevnt i forbindelse med rullemotstand, men det er ikke klart hva dette refererer til.
boksitten
Et mineral som brukes til å produsere aluminium, og som Hydro utvinner i Brasil.
6000-ligeringer
En type aluminiumlegeringer som brukes på yttersiden av biler, og som inneholder magnesium og silisium.
lavkarbonstål
En type stål som har lavere karboninnhold, og som også kan vise strekkmerker ved deformasjon.
aluminium-magnesium-legeringene
En type aluminiumlegeringer som inneholder magnesium, og som har begrensninger i bruk på grunn av strekkmerker.
Rønken
En teknologi som brukes til å sortere materialer, men som har begrensninger når det gjelder å skille ulike aluminiumlegeringer.
Laser
En teknologi som brukes til å sortere materialer, og som kan være i stand til å skille ulike aluminiumlegeringer.
Deltagare
Host
Jan Moberg
Guest
Odd-Rikard Valmått
Guest
Hans-Erik Vattne
Sponsorer
TU