Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Falmålt. Hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er fortsatt Odd-Rikard. Du er sjef her i... Det er trots fordene forsøk å... Å kuppe. Ja. Du må komme opp med noe nytt. Noen nye forsøk. Ja, jeg er for sent for det, vet du, Jan. Ja.
Og Rikard, vi skal innom nok et av dine 683 favorittområder. Jeg prøver jo å holde orden på de ti mest aktuelle til enhver tid. Det er jo et av de ti mest aktuelle, ja. Ja, men du, det er ikke lett. Jeg kjenner ingen som har så mange favorittområder innenfor
I de beste, ja. Noen av dem er litt som hyggsposone. Du kan påvise at de har vært der, men du kan ikke se dem. Nei, det er riktig. Men dette er viktig. Dette er viktig, og jeg vet at du er opptatt av råvare. Ja, råvareindustrien har jo vært utrolig viktig for Norge, Jan. Vi har aluminium, gjødsel, fisk, et cetera, ferroligeringer, olje og gass selvfølgelig.
Men vi har også en ny råvare, ikke sant? Ja, for å høre. Data. Data, ja. Vi er jo ikke alene om det. Nei, mange har data. Mange i hele verden har kastet seg over data, da.
Men da gjelder det å gjøre det på vår måte. Nettopp. Og da, da, Oddrik Art, har vi invitert en som kanskje er den mest drevende data... Durkdrevende. Durkdrevende data finner, behandler i Norge. Har drevet med data i flere store selskaper. Men nå, innenfor industri...
Jon Markus Lervik i Cognite, velkommen. Takk, takk. Du hører at dette her engasjerer oss. Ja, veldig bra. Gleder meg. Men data som råvare, Jon Markus, du må fortelle litt hva du holder på med nå. Tidligere drev du jo med sånn datadata, sånn digitale data.
Nå er det jo at du henter data fra industrien. Hvis man først starter med data fra våre personlige liv, så har vi jo de siste 10-15 årene sett hvordan data har blitt brukt av de store konsumentselskapene, Google, Facebook, Netflix og så videre, til å samle inn data om oss som mennesker for å gi oss enda bedre brukeropplevelser og også opplevelser
digitalisere vår hverdag og endre forretningsmodellen også for konsumentverdenen.
Og mange vil si at de har skapt det som i dag populært kalles digitale tvillinger, altså digitale beskrivelser av oss mennesker, hva vi kjøper og søker etter og så videre. Men nå så ser vi at det kommer en ny revolusjon, og det er innenfor industrien. Det er alt teknisk utstyr, om det er en ordig plattform, en båt, et kraftverk eller om det er en kjemisfabrikk.
Det har veldig mange sensorer. Det kan være trykk, temperatur, vibrasjon, flyt gjennom rør og så videre. Også hvordan de fysiske tingene opererer. Og det genererer også veldig mye data. Det kan være helt oppi 50 000 datapunkter per sekund, for eksempel hvordan en motor vibrerer.
Men de dataene kan da brukes til å endre og forbedre hvordan industrien opererer. Det er det vi jobber med i Cognite, å forstå den fysiske industrielle verdenen, slik at man kan forbedre hvordan man opererer fysiske assets. Dere er bare drøyt to år gamle som selskap.
og allerede så har dere et dusin eller flere industrielle kunder. Var det bare ekstremt god timing, eller hva er hemmeligheten på å få dette til så raskt? Fordi disse målepunktene har jo vært der i ti år. Ja, altså det å starte en mobilapp er jo relativt lett, det kan du og jeg gjøre omtrent på en lang helg, hvis vi er veldig gode, eller Facebook, men det å gå inn i industrien er mye vanskeligere, og det visste jeg også, så når jeg da ble...
ble kontaktet av Aker-konsernet med Kjell Ingerøkke og Yvonne Eriksen på å hjelpe de på å digitalisere industrien, så var jeg første gang veldig skeptisk, men det tog meg bare noen få måneder her for to og et halvt år siden, for jeg så da at her er det jo enorme muligheter. Industrien lever som vi som konsumenter gjorde i 1995. De bruker fortsatt papir, det er silobaserte systemer, veldig vanskelig, slik at
Da så jeg etter hvert, shit, her er det jo en kjempe mulighet for oss å bygge en stor internasjonalt software-selskap. Men du er jo ikke alene om å sette de her mulighetene her. Du har Siemens, du har Bosch, du har General Electric, alle kaster seg over det her med full styrke. Så ideen er jo ikke ny i hele tatt. GE kan man jo si lagde den allerede i 2012. Mhm.
Men det som skjedde da, når jeg begynte å se inn på dette, var at jeg hadde masse møter med GE, GE Digital som det heter, og Predix og Siemens. Og da hadde jeg muligheten til å få gå under panser og se hva de faktisk hadde. Og veldig mange av de aktørene her er jo veldig gode på å levere utstyr og kjernesystemer, altså alt fra turbiner og kompressorer og kontrollsystemer.
De er også gode på å levere applikasjoner på toppen av sitt utstyr. Men hvis du er en industriell bedrift, så har du utstyr fra mange forskjellige selskaper og leverandører. Du har systemer fra mange leverandører. Og du må jo ha en total oversikt. Du må ikke bare vite hvordan kompressoren opererer seg, eller det systemet. Du må se på totaliteten. Og der så jeg at det var ingen som hadde tatt en posisjon. Så det å trekke data sammen på tvers av systemer for å ha en
en enhetlig datarepresentasjon, en digital representasjon av tilstanden til utstyret, både tilbake i tid og i samtid. De sier jo at de vil det, men det er kanskje ikke så mye. Det er to ting som stopper de selskapene der for å kunne lykkes med. Det ene er at de er åpenbart veldig gode på å levere sitt eget utstyr, men de kommer ikke i inngrep med annet utstyr. Man tror ikke de blir god på tvers av
av systemer. Punkt to, kanskje enda viktigere, forretningsmodellen deres er jo laget for å tjene penge på utstyr. Det å endre forretningsmodellen til en stor mastodont, pretty hard. Ja, det som er spennende nå er jo å bruke datene til å
til å gjøre bedre business, bedre prosesser i selve operativ virksomheten. Og det må jo være noe av det heldige treffet her da, med at Aker BP var så interessert i å forbedre sin virksomhet, og du kom inn med den kompetansen. Det er jo helt avgjørende å ha en god og krevende kunder til starten av, det har vi vært utrolig heldige. De er jo noen andre kjent som kanskje har vært det ledende uavhengige oljeselskapet i verden i forhold til digitalisering, så det å få jobbe med de og være deres
digitaliseringsagent, om du vil, er jo utrolig spennende. Og så er det også veldig mye hype-
innenfor det området. Veldig mange snakker om AI, AI, AI, AI. Men digitalisering er egentlig noe så enkelt som kanskje halvparten av givvinsen er det å rett og slett bare vise og gi data effektivt til mennesker, så jeg kan gjøre mer effektiv inspeksjon, bedre vedlikehold og så videre, spare tid. Varsler om predikter og likehold. Da kommer du til neste nivå, som er å begynne å prediktere, analysere, og da kan du si det blir mye mer AI. Det er kanskje ikke så vanskelig å se alltid, da.
Nei, men på en gang er det at folk bare snakker om hypen i stedet for å ta tak i de lavtengende fruktene som egentlig er der. Og så kommer du til den tredje biten som er rett og slett å streamline verdikjeden mellom leverandørene og operatørene. Men det er jo spesielt, dere hadde i 2017 stort sett en kunde, og det er også en av de store eller største eier hos dere. Men i dag så har dere et dusin eller fler. Det er jo en ekstremt rask reise.
må jeg ha avdekket et behov her, men hvordan har dere fått til det i forhold til disse andre store gigantene som Madrikard er inne på? Vi har jo et fokus, veldig tydelig fokus. Vi prøver ikke å være best på alt. Vi skal bare være best i verden på å hjelpe industrielle bedrifter med tungt utstyr til å greie og digitalisere, og hovedsakelig olje og gass, shipping, kraft. Vi signerte også med Statnet akkurat før jul.
Vi har nå, som du sa, knapt 20 kunder, og ser en veldig stor etterspørsel på tvers av alle de bransjene der også for 2019. Men nå bygger jo dere et internasjonalt selskap, og du har vært med på ByggeDIF tidligere. Men hvordan får du til det fra lille Norge? Vi er jo litt inne på at dette er en råvare som alle har,
Det er jo teknologi som alle har, men hvordan får dere til det? Vi har jo vært med på å bygge kunstig- og internasjonale selskaper før, så jeg vet jo hvordan man gjør det, men den store fordelen vi har nå i forhold til før, når vi for eksempel bygde FAST eller CISEN, så bygde vi jo teknologi som
Så vi har egentlig ikke noen konkurransefordeler ved å være i Norge, men når det gjelder industriell software, så vil jeg påstå at vi er i en veldig god posisjon, kanskje i Skandinavien med Sverige og Danmark også, men kombinere industriell kompetanse med softwarekompetanse, så vi har faktisk en, i forhold til Silicon Valley for eksempel, en klar konkurransefordel, med at vi har
mer helhetlig kompetanse på et sted. Men så må vi da ut i verden, og det er jo ikke lett. Men der kommer da heldigvis den erfaringen vi har fra før, på hvordan vi bygger opp. Så nå bygger vi opp kontorer i USA i løpet av andre kvartal i år, og kommer også til å gå inn i Asia og andre steder. Men med Norge som hovedkontor og hovedkvartal der vi skal bygge R&D, en av de viktige tingene her er jo talent, åpenbart. Vi er jo ikke så mange mennesker her, men vi er
Vi mener at Norge er et av verdens beste land å jobbe i, i alle fall som ingeniør. Så du kommer folk fra utlandet som hjelper deg? Ja, vi jobber veldig aktivt. Av de 200 ansatte som vi har nå, så har vi 20 nasjonaliteter, og akkurat nå har vi rundt 30 pluss interns fra USA, Kanada og andre steder i verden. Og universiteter. Ja, fra MIT, Stanford, University of Waterloo og så videre. Ja.
Det er jo mange som penker på det at Silicon Valley har tippet litt. Ja, det er en del som ikke liker det. Det er klart det er veldig mange som liker det også, men de liker ikke helt Trump, de liker ikke helt kostnadene der og way of living. Så jeg tror at vi i Norge har en edge igjen. Vi kan ikke prøve å bli best på alt, men jeg tror vi kan bygge verdens beste industrielle softwareklinge i Norge og i Oslo hvis vi jobber sammen og er fokuserte.
Det er det ganske hardt kost. Ja, det er veldig spennende, og det er jo igjen at vi har den råvaren som trengs, vi har industrien, og vi har alle datapunktene. Og vi har vel spesielt tyngd vår på tung industri, som du sier. Svenskene, danskene er litt forskjellige fra oss. Mer på manufacturing. Vi er vel ikke så dårlige på sensorikk heller, kanskje?
Veldig bra. Det har vi mange sannskaper som er gode på det også. Også på det tunge, jeg tenker på petroleumsindustrien. Men du må fortelle, du sa her før sendingen at du hadde vært i sangdomshuset Davos, World Economic Forum. Ja, jeg var der i forrige uke. Veldig interessant. Det åpenbare er kanskje at du kan møte en til en mange av de...
mange veldig viktige personer og decision makers innenfor de selskapene som vi ønsker å jobbe inn mot. Innenfor alt for olje og gass og sånn. Du får kunnig å si
Sannsynligvis møtte de menneskene, så det har tatt årevis å få til ellers i løpet av denne uka. Men det andre er også den inspirasjonen du får ved å sitte inne på og høre på noen av verdens ledende eksperter inne på alt fra mine områder, cybersecurity og AI og data, men også innenfor helt andre områder. Ja, men også AI og kunstig intelligens må jo ha vært et tema der nede.
Ja, det er et stort tema. Mye av diskusjonen var jo rundt behovet. Når AI tar over verden, så må vi jo upskille og reskille, som det sier, alle som jobber, for da må vi få nye jobber. Men jeg var på en veldig interessant seminar som gikk akkurat på kjernen i AI, og en av verdens eksperter der, og han tar det jo veldig ned på jorden. Vi er jo langt, langt, langt ifra fra å...
kunne si at AI tar over og automatiserer alt. AI er veldig gode når du har velkjente, velformulerte problemstillinger. Slik at jeg tror vi skal være påpasselige med å ikke hype det
noe mer opp enn det allerede er. Det er jo... Så de industriaktørene som vil bruke en plattform, all av det dere har i Cognite, det er ikke nødvendigvis de der fremtidstankene de trenger å ha fokus på, det er rett og slett low-hanging fruits. Veldig mye å ta med seg. Kjetil Hove i Equinor sa jo for noen måneder siden at han trodde at halvparten av de 15-16 milliardene de skal ta ut på driftsenteret sitt for når sokkel var...
rett og slett bare å gi bedre informasjon til mennesker. Og så kommer man til analytics og AI. Men det har jo den her analytics-industrien holdt på med i 20-30 år, ikke sant?
Det å hente ut data gjennom datavarehus og visualisering og sånt, har det vært et slags blindspor, eller? Nei, det er jo mer det som kalles for IT-delen av det, som er fra databaser og rapporter og finansielle tall og setter sammen det inn i datavarehus og i dashboards for å visualisere ting for mennesker igjen, typisk.
Men nå snakker vi om nye typer data. Du har sensordata, typisk veldig store mengder data som kobles inn mot vedlikeholdsinformasjon, events, alert, kanskje 3D-modeller og hvordan ting ser ut. Så du får helt nye typer datamodeller, eller datatyper da, som de tradisjonelle datavarehusene ikke håndterer. Så da kommer det en helt ny generasjon av, la oss kalle det mer OT, operasjonell teknologi-software.
som kombinerer IT med OT, slik at du får en digital datarepresentasjon av den fysiske verden, så at mennesker kan ta bedre avgjørelse, men ikke minst også at maskiner og applikasjoner kan bli mer i samtid. Alt i samtid, og du har tilgang til alt hele tiden. Du kan ha kanskje 4000 milliarder datapunkter tilgjengelig på
Du nevnte noe om det. En million datapunkter i sekundene som dere samler nå. Det er mye disker, har du ikke hørt? Ja, jeg har sett meg laste med disker som kommer inn til datastenteren i skyen. Det er fantastisk. Tenk på å ha det at your fingertips. I stedet for sånn som det er i dag. Det er som i gamle dager hvis du skulle ha et telefonnummer at du går bort i hylla og plukker ned diger, gule sider og
og slå det opp og prøver å ringe dem, nå er jo alt der sånn. Og sånn må det være. Som vi sier, data må være tilgjengelig som oksygen i lufta. Du kan ikke vente på pustet, du kan ikke vente på data. Data må være der hele tiden. Hva er vel kanskje en premiss for å starte dette i det tempo dere har gjort, at disse løsningene ligger i skyen?
Åpenbart. Hvis man skulle bygge all software selv og ikke kunne bruke skyløsning, så hadde jo dette tatt sikkert 5-7 år. Hvis vi ser litt inn i krystaltrådet, er det en glidende overgang fra de lavtengende fruktene og menneskelige operatører
mer og mer automatisk. Ja, ja, ja, åpenbart. Så det er bare, poenget mitt var at vi må ta med oss menneskene, vi må ta med oss ting underveis og ikke prøve å hoppe rett til det fundamentale målet, eller det ultimate målet. Åpenbart kommer det, og
og som Jan sa også, det å bygge inn prediktiv analyse, og så bruke det til å gi mer informasjon til mennesker, det er jo et steg på veien til man kanskje etter hvert gjør automatisk prediktiv analyser, som automatisk korrigerer maskinen av seg selv, også uten at et menneske er med. Så det er jo en, det her er bare en fasing av det, så poenget er bare, la oss ta med oss alle de gevinstene som kommer på veien. Det var jo ikke sånn at innenfor
Når Google begynte med søk, så hadde du ikke maskinlæring i søk, da var det bare å gi søk. Men nå personaliserer de og tilpasser og så videre. Det er jo det samme vi snakker om her også. Når du skal begynne å operere noe utstyr bra, gi meg bedre informasjon som en operatør, så kan du begynne å automatisere litt av de tingene, og så kan du til slutt gjøre det helt automatisert. Du må ikke undervurdere kunnskapen til menneskene heller. Langt ifra.
Vi må gå inn for landing nok en gang, Markus. Vi kunne holdt på lenge. Men jeg er nødt til å spørre deg om det er jo relativt et par år kort tid, et par år dere har holdt på. Hva
Hva har overrasket deg mest de siste par årene i denne reisen? Det er en kombinasjon av to ting, egentlig. Det er hvor umodent markedet er, hvor mye lavtegnet fruktet er. Man må begynne med de enkle tingene først. Det er jo det ene, og så hadde jeg trodd at
Det ville vært flere ferdige løsninger. Det er veldig mye one-off prosjektbasert. Det er jo utstyr og software også. Det lages one-off hele veien, og software dør hvis det ikke kontinuerlig vil likeholdes. Det er for meg både en kjempeutfordring for industrien, men også en kjempe mulighet for Cognito. Og Rikard?
verdensledende i Oslo på dette området. Det er moro. Jeg synes det er veldig, veldig morsomt. Du ble litt optimist nå. Du er fortsatt inne på topp tidligest av deg. Absolutt, så kommer det å være lenge. Mer enn en nanosekund. Jo, Markus, takk for at du kom innom, og vi må snakkes igjennom ikke så lenge, for da har du sikkert enda mer å fortelle. Takk for det.