*musikk*
Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er på Arndalsuka med Odd-Rikard Wallmott. Hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. Du, det er mye bærekraft og nye løsninger her nede i år. Du, jeg vil jo påstå at det dominerer Arndalsuka. Null utslipp, bærekraft, you name it. Det er ekstremt mye.
Og vi må jo innse at det som har skjedd på elbilfrontene i Norge har jo stor sammenheng med elbilinsentivene som kom. I høyeste grad. Det var jo ment for å bygge en industri i Norge. Som Bokavner. Ja, men uten den så hadde vi ikke hatt de ordningene. Ja.
Og derfor så tenkte vi at vi skulle ta en liten avsikt med finansbransjen her, hva finansaktørene kan gjøre for å nudge, er det det vi kaller det, oss forbrukere til å bli litt mer bærekraftig. Ja, for det skal jo finansieres der. Det skal det, og mange er jo enkle da, meg selv inkludert.
Får jeg et godt tilbud eller et enkelt tilbud, så er jeg litt mer på huggen. Trenger det å bli påmynt og ta gode valg? Det der vet jeg alt om. Alle valgene med bærekraft, eller? Og derfor har vi fått besøk av leder for bærekraft og kommunikasjon i Bank Norwegian, Melita Ringvold. Velkommen. Hei, hei. Du hører jo, Melita, at dette er vi litt opptatt av, og det ligger veldig nært i hjertet at vi er enkle.
Men vi har skjønt det at du og dere har gjort noe spennende i år som gjelder oss forbrukere om hvordan vi lettere kan velge grønne løsninger. Ja, vi har i hvert fall begynt å teste ut noen grønne produkter. Eller lån til elsykkel og lån til elbil.
Og så vil mange kanskje si at det er jo ikke noe nytt. Men det som er nytt er jo at vi er en forbruksbank. Og det er jo sånn at det er lån som du kan få uten å ha sikkerhet i pant. At du setter pant i huset ditt, eller kan stille sikkerhet. Eller bilen, eller sykkelen. Eller bilen, eller sykkelen. Og det er også mange som velger å ikke fylle opp enda mer på ramlene på boligen sin, som har lyst til å ha
økonomisk smidighet med oss da. Det høres jo ut som sånn 16-20% vanligvis, ikke sant? Uten sikkerhet. Ja, det er det ikke. Nå har ikke vi 16-20% heller på våre andre lån. Nei, jeg skjønner det. Vi ønsker å være konkurransedyktige, men det som er fint som vi ønsker på disse lånene, så kan vi tilby mye lavere rente.
Og det gjør vi fordi vi har lyst til å bidra til det grønne skiftet. Så vi tilbyr disse lånene til 599. Og det er både fordi vi vil gjøre noe bra og tilby grønne valg til mulighetene til kundene våre, men også fordi vi har stor tro på at
Folk som er opptatt av bærekraft og som velger elsykkel og velger å gjøre enøktiltak, de er godbetalte. En elsykkel er jo ganske dyr. Vi starter vel på en par titusen kroner og så oppover. Det kan jo være en stor investering som kan være lurt å ha separat. Ikke sant?
Og det er jo akkurat det vår type banktjeneste er til for. Det er jo å kunne ta de små ekstra løftene i hverdagen som gjør at du kan få til en mulighet eller få til å ta et valg. La oss si du normalt
kunne tenke deg å begynne å sykle til jobben, men det er ganske langt, og du bruker bil, leverer unger litt på veien og handler litt, så er det faktisk blitt veldig mange gode elsykler nå, med lastemuligheter både foran og bak, som gjør at veldig mange i i hvert fall storbyområdene kan erstatte mye av hverdagskjøringen sin med en elsykkel.
Og da tror vi at den lille investeringen, for noen er det en ganske stor investering, men det er ikke alle som har 30 000 eller 100 000 hvis det er det som må til. Å bare ta på noen lønninger, det ønsker vi at flere skal ha mulighet til.
Det som vi også har sett er at veldig mange av de insentivene som dere snakket om innledningsvis, det har jo vært gode som de rikeste i Norge kunne ta seg for nytta. Fordi en Tesla og de beste elbilene og de som går lengst, de har jo vært ganske så dyre av.
Nå begynner det å bli et ganske godt elbilbruktmarked. Det begynner å åpne seg mulighet for flere å velge en brukt elbil. Dette produktet er tilegnet et bruktmarked også? Ja, det er kanskje særlig. Vi legger oss ikke opp om du kjøper en ny eller brukt elbil. Men det er ikke de dyreste elbilene. Hvor mye kan man låne i dette produktet? Du kan låne...
opp til 350 000 ja, riktig da får du en bra elsykkel i hvert fall du får også en helt ok brukt elbil alterna for mange har jo vært avbetaling og det er jo ofte en dyr affære det er veldig dyrt og det har jo gjort at folk da har valgt å ikke gjøre det
Nå er jo folk vant til historisk å ha egne lån på bilene sine også. Så det har jo vært vanlig. Og så kommer rammerlån, og da baker man det inn i huslån etter hvert, så verdien på boligen øker. Men kan du si noe om
Melita, nå har dere hatt dette produktet i markedet noen uker. Ja, det er jo ikke noe... Ja, men det er nok til å kunne si noe om, er det helt tørke, eller er det noen som går på det? Nei, det er en viss interesse for det. Vi har lånt ut noen millioner, men vi har heller ikke markedsført det så mye nå. Og det er nytt. Så det her er litt test og lære for vår del.
Og vi er også nysgjerrige da på hva... Vi tror jo at nå begynner det å kunne være en del teknologi som kan hjelpe folk i hverdagen til å ta de rette valgene. Og hvis vi kan hjelpe folk å finansiere teknologi som hjelper dem å bli mer bærekraftige, så er jo det kjempebra. Og så vi er litt nysgjerrige på også andre enøktiltak.
Jeg tenker på varmepump og etterisolering. Hvor du har et litt kortsiktig mindre lånebehov som du har lyst til å gjøre over ikke. Du vil ikke bake det inn eller bruke veldig lang tid på det, men du vil betale det ned på to til fem år. Nå er det jo solceller, hadde det ikke vært. Med dagens strømpriser. Men du ser jo også mer og mer...
energistyring i hjemmet. Det kommer mer og mer teknologi som er muliggjørere i folks hverdagsliv. Men gjorde dere noen undersøkelser med kundene? Altså, visste dere at kundene var opptatt av bærekraft og riktig valg, eller var dette litt sånn at dere...
«Ja, dette må vi prøve uten å spørre kundene?» Nei, det visste vi. Man må jo tørre å tro på noe og prøve også. Vi vet jo aldri med 100% sikkerhet hadde man gjort det når man testet nye produkter, så hadde det jo vært lett. Men vi gjennomførte en bærekraftsundersøkelse på slutten av fjoråret, hvor faktisk mer enn 65 000 kunder svarte.
Og det i seg selv synes vi var kjempegøy at så mange tok seg tid til å si hva de mente om bærekraft og hva vil du legge vekk på, hva vil du prioritere hvis du skal ta mer bærekraftig valg.
Og da fikk vi fram veldig mye interessant. Men det første vi så var at dette engasjerte kundene våre. Og det engasjerte ikke bare de yngre kundene våre, det engasjerte menn over 50. Så det ble knust litt myter om at bærekraft, det bryr alle sammen, for det er ikke noe som man forventer. At...
som også skal levere på. Ja, og der kommer vi litt inn på det. Bærekraft er jo et begrep alle bruker, men det er jo slett ikke nytt, men det er litt sånn uvanlig at innfallsvinkelen her er finansiering av...
av bærekraftige produkter. Men du må fortelle litt om historien til Bank Norwegian, for vi tenker jo litt på flyselskapet også. Men det er jo egentlig nå separat. Det stemmer. Vi har eksistert siden 2007, men vi ble jo etablert som en var i starten en del av flyselskapet. Men
Så ble vi notert på børs i 2017. Og etter det har vi hatt et strategisk samarbeid. De er ikke inne på eierskidninger. Bank Navigin var en ganske populær aksje på Oslo Børs frem til i fjor.
Da ble vi kjøpt opp av en svensk bank som heter Nordax Bank og tatt av børs. Jeg ble overrasket at du fortalte hvor store dere var. Dere har 1,7 millioner kunder og ekspanderer nå i Tyskland og Spania. Det var mye mer enn jeg trodde. Ja.
Det er jo særlig kreditkortet vårt som har vært populært, men også lån er et populært produkt. Vi ser at vi vokser langsomt i Spania og Tyskland. Men det som skal kjennetegne Banknovision er at vi er helt digitale, og vi er enkle, og vi er...
Selv om eierskapet vårt nå, at Vinilie har også svenske eiere og ikke er på børs lenger, så er vi jo en norsk bank. Alle ansatte sitter på Fornebu, også de som jobber med spansk kundeservice og tysk kundeservice. Ja, en liten norsk eksportsuksess altså. Det er vi faktisk. Og det er også noe vi tror, litt tilbake til den bærekraftsundersøkelsen,
Fordi vi akkurat har lansert i Spanien og Tyskland, så gjennomførte vi ikke den der. Men vi tror at det er stor interesse, særlig i Tyskland, for norske bærekraftige tjenester. Og vi ser, vi tar tilbake til det du spurte om, Jan, så
Så svarte jo da kundene at de forventet litt at vi kom med flere ting, og de svarte også at vi skulle bli flinkere på å gi dem råd og veiledning i appen vår. Så det er jo noe vi også jobber med da. Og så sa de at de gjerne vil...
belønnes med fordeler på bærekraftige ting. Så det er også noe vi vurderer. Vi trenger jo litt drahjelp. Vi gjør det. Det er jo... Det er jo digitalt fra dag 1. Det er veldig mange andre norske selskaper nå som
kunne på en måte inngått et samarbeid. Tenk på strømsalg, Tiber har gått foran, vi er i mange av samme markedene, du har Futurehome på Smarthus, alle er med å senke strømforbruket. Det burde jo...
Tatt en prat med de folkene der. Ja, det er absolutt. Og så tenker jeg jo at lytterne til den podcasten der og leserne til Skukkeblad, de som hører på, jeg vet at det er mange som hører på den podcasten der, men kan det hende at noen har noen gode idéer? Ja, helt sikkert.
Og da må jeg spørre deg, det klapp litt i sted, men for eksempel på et elsykellån, har dere teamet opp med noen leverandører, eller er det bare for meg og Rikard å gå inn og kjøpe en elsykel uavhengig av hva det er for noe? Vi tror jo på enkelhet, så det er helt opp til kunden. Vi har ikke knyttet til noen leverandører.
Vi må avslutte med et litt annet tema. Dere var jo tidlig ut i Bank Norwegian med å omfavne Apple Pay.
og Google Pay som du bruker, Odd-Rikardt. Hva er status der? Fordi det er jo litt sånn, både Odd-Rikardt og jeg sitter og tenker, skal vi virkelig la Apple eller Google komme inn i lommeboka vår? Ja, det kan du trygt gjøre når du gjør det gjennom oss i Banknovitsjen. Nei, men det er jo, vi ser helt klart en vekst i det, og
i mobilbetalinger, og vi ser også at for oss har det vært viktig at du kan også velge alle plattformer hos oss. Men vi har jo strenge sikkerhetstiltak, og du kan være trygg på det når du velger Apple Pay for eksempel, til banken og hvitsen kortet ditt. Er det sånn at det nå er
Er veksten stor? Altså er det merkebart nå over at det har tatt av? Ja, det er merkebart nå i løpet av sommeren. Å, sånn er det såpass. Så jeg må komme tilbake med tall på det. Det er helt fint. Vi var bare nysgjerrige. Det kan vi helt klart si at det er en merkebar økning. Og så er det jo sånn at...
Det er jo flere og flere av oss som slutter å gå med lommebok, og som synes det er fantastisk å kunne teppe klokka. Og selv når jeg har vært på ferie i sommer, så kan jeg bare teppe klokka, og i appen til Banknovitian så er det super lett å følge med. For det kommer med en gang, og vi har også mye bedre... Det er også fordelen av at vi har mye bedre...
valuta. Du må betale ganske høye valutapåslag når du er i, som jeg har vært i Montenegro, og der var det innhardet dyrt. Og jeg er glad for at jeg kunne velge å gjøre det via Bank Novich og følge med på det hele tiden underveis i reisen.
Og du får jo også hjelp fra oss da. Strålende. Melita Ringvall, leder for bærekraft og kommunikasjon i Banken og Vision. Takk for at du tok tid til å stikke innom oss her på Arndalssuk. Er det mye som skjer for deg resten av deg en dag eller to igjen? Ja, det skjer ikke sånn. Nå har ikke vi i Banken og Vision veldig mange arrangement, men det er jo, vi hadde ett i går sammen med Lendo og flere banker om bærekraft i gjeld. For det er jo sånn at vi...
at du kan betale for deg og hvordan vi hjelper kundene våre å ha kontroll på økonomen sin handler også om bærekraft så det hadde vi i går og så skjer det en del spennende vi skal lytte litt på elbilforeningen og visa litt sånn så det ser vi frem til Bank og finans er for alvor på veien i bærekraften og til de grader i ny teknologi ja
Takk til deg, Melita. Takk til Odd-Rikard Valmott, og mitt navn er Jan Moberg.