Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter på Kongsberg Agenda med denne gjesten, som er CTO i Lenovo i Europa.
Og han heter Per Overgaard. Velkommen. Takk så mye. Vi sitter på rektors kontor. Er det lenge siden du har vært der? Ja, veldig lenge. Jeg er gammel altså. Men Per, Lenovo er jo kjent for sine Thinkpads som jeg faktisk har rett foran meg her og har hatt i mange år. Du er CTO i det som heter EMEA.
Men hva gjør en CTO i et selskap som alle andre CTO'er egentlig har lyst til å snakke med? Ja, EMEA er jo Europa, Mellomøsten og Afrika. Det er et ganske stort territorium jeg jobber med. Er det langstrakt? Ja, jeg har jobbet veldig mye i Mellomøsten, i Saudi-Arabien og...
veldig mye til Dubai, til å komme her til Norge. Så det er veldig, det er superrolig. Så det er det en CTO egentlig gjør i og med. Han jobber veldig, veldig mye. Jeg jobber jo med teknologi. Så det er TET i CTO. Og så jobber jeg veldig mye med kunder. Det er CET.
Ja, og der må jeg spørre deg, fordi det å være kaldet litt enkelt sagt PC-leverandør, for det er jo det vi tenkte på tilbake hvor denne industrien kommer fra, så var det uttale aktører og de var på mange av de nordene basert på Kista utenfor Stockholm, og der er vel dere også. Men nå med hyperdigitalisering og kunstig intelligens og skyløsninger og datacenter og
Hva sier kundene da? Dere har jo nettopp hatt en sånn stor kundetreff og gitt tilbakemeldinger. Hva skjer der ute? Hva er det de er opptatt av? Siste vekken hadde vi hundre av våre kunder invitert til Budapest, hvor vi just har brukt en veldig stor fabrik, så vår egen fabrik, 50 millioner dollar investering. Og så fråget vi våre kunder om hva de tykker om Lenovo. Hva gjør vi bra? Hva gjør vi feil?
noe vi skal gjøre annerledes. Så det er veldig typisk Lenovo som et bolag. Vi lyssner mye på våre kunder. Så PC-produkter som du har fremfor deg er et veldig bra eksempel. Denne litt røde
styrknopp som du har på keyboardet, det er noe kunderne sier til oss, den må alle lømne. Vi giller den, vi synes det er fantastisk bra. Jeg kommer ihåg da jeg begynte i IT-bransjen, det var over 25 år siden, da var jeg IBM og
Og de her ThinkPadsene var, det var fortfarlig, i dag er det like bra produkter som det var 25 år tilbake. Ja, fordi ThinkPad kommer jo fra IBM, og de introduserte jo den røde styreknotten mitt på tastaturet. Jeg elsker den. Jeg er jo ikke ingeniør, men jeg jobber jo veldig mye med
Ingeniørgreier, jeg giller virkelig bra produktdesign. Bra engineering, det er noe som kan holde meg i denne bransjen. Det er det jeg synes er kult. Men tilbake til kunderne. Kunderne, alle fråger om AI. Artificial Intelligence, mange vil gjerne prate med oss og andre kunder i samme industri om hva gjør ni?
Hvilke fordeler har vi i AI? Hvordan kan vi utnytte AI-teknologien? Hva er bra? Hva er farlig? Sikkerhet? Jettemykket om grønn datacenter. Veldig mykket om grønn PC. Det er også sånn at når du kjøper noen tusen PC så skal det gjøres på skikkelig måte. Men ikke bare det, også med reusable plastikk i produkten. Vi tenker på miljøet når vi gjør det. Faktisk når vi
Ja, soldering når vi lodder på et mainboard i vår PC gjør at det under forholdene med det ikke slipper ut farlige gaser. Og så er det mange kunder som er veldig, veldig bekymret om utbeklingen med strømfabrikk i datacenteret.
Så det er noen ting jeg prater om veldig ofte. Jeg har egentlig ingen produkt jeg kan selge til å løse det. Jo, det har jeg, men det er coming up. Det kommer sånne produkter som skal løse det. Men nå er du i Norge, Per, og her er vi jo store på datacenter, og alle kommuner i Norge vil jo tilby datacenter til Google og Amazon og TikTok og hvem det måtte være. Er det en viable business? Det har jo to sider etter.
Den ene siden er den siden som folk ikke tenker på, hvilken det er utviklingen just nu på det som jeg jobber med, er at vi behøver mer og mer strøm. Det kommer jeg ikke å stoppe. Baksiden av AI er at AI forbruker så mye energi du kan ikke forestille deg. Det er helt galent. Om vi tar en av våre største søver som vi selger veldig ofte til våre kunder, der sitter
så mange power supplies i denne serveren. Den er såpass tung at den kan ta alt energi ut av ett datacenter. Det er en helt galen utvikling. Personlig, og som bolag også, så må vi gjøre noe åt det. Norge har jo en fordel ved ganske mange fordeler. Et, veldig låg latency til de andre kontinentene. Så hastigheten mellom
mellom Europa og USA. Vi har mye fiber. Absolutt beste i verden. Så om du vil sitte mellom to kontinenter, så sitter Norge i en helt unik situasjon. Två, strømkosten. Tre, vi kan dra kaldt vann ut av havet og kjyle ned datacenter. Så jeg synes faktisk at det kunne være en av løsningene på
et grønt datacenter, der vi produserer nok grøn strøm, og vi kan dra ut kaldt vann, så vi kan vannkjule vår teknologi i datacentret, kunne faktisk være en løsning. Og der har Norge faktisk en helt unik plassering. Men da burde vi jo bruke det varme vannet til noe etterkant da? Ja, det gjør vi redan. Ja.
Vi har solgt en ganske stor datacenterløsning i Tyskland. Den skikker faktisk værme inn til 4000 hus. Fjernvarme? Ja, så det er fjernvarmen som kommer fra datacenteret. Men jeg har også skjønt det sånn at det er...
Det er jo en annen side med kunstig intelligens, det er jo at man fort kan dele data med noe man ikke ønsker å dele data med, hvis man bruker systemer som ikke er interne. Hva skjer der med den dynamikken? Lager dere produkter nå som er mer sånn localized kunstig intelligens? Absolutt, veldig bra fråga.
Vi begynner med å prate om denne kunden som du hørte jeg pratet om i dag her i Kongsberg. Veldig, veldig stor bilprodusent her i Europa. Han var en av kundene som var på vår customer event. Han sa, tenk på hvilken verd den data vi har om våre biler og om våre kunder. Om en konkurrent fikk tak i det, vil det jo være katastrofalt for våre boliger.
Så når vi øpner opp, egentlig er det det når vi øpner opp for teknologi, når vi behøver gå i skyn, eller vi behøver bruke den data på vår personlige PC, eller vi behøver ha et Edge-produkt, fordi vi skal ha en Edge-server på en båt, eller noe annet. Så øpner vi jo opp for hele nettverket, og det er en jettestor utmaning. Så sikkerhet er absolutt en av de sakerne som det er veldig stor bekymring om.
Men er sikkerheten en så stor bekymring at utviklingen går senere enn den ellers ville gjort? Ja, det er såpass komplekst at det er ikke lett. Men så kommer vi til å prate om parallelle systemer, så du kommer til å ha et system som liksom
hanterer din sentrale data, din finansielle data, din kunddata, så har du et parallellsystem som ikke sitter ihop med ditt main system som liksom kan gjøre AI på om du har en retail store eller du har en båt som skal åke mellom Norge og USA og skal samle opp data, så henger de her to systemene kanskje ikke ihop.
Det behøver ikke det. Denne bilprodusenten som jeg ikke kjenner navnet på, men er stor og er europeisk, de sitter på mye data, men før de kan begynne å bruke det, så er det jo litt her og litt der, eller mye her og mye der. Så det er noe med struktur i disse dataene. Det er en jobb å gjøre der også. Egentlig er AI bare om data. Det er bare om
Unstructured data. Så du har masser og masser og masser av data som vi samler opp, men mange bruker det ikke til noen ting. Men det er veldig mye verre i det som denne bilprodusenten kunne ta all denne data som de samler opp og bruker det til å bygge bedre biler, eller sikre biler, eller biler som du og jeg vil kjøpe.
Det er igjen tilbake til det her med å lyssne på kunden, men mye av det er jo den kundtidat som alle bolag sitter på. Men så har vi jo, tyvær har vi jo
Hvilket er bra, men det er også dårlig. Vi har GDPR som setter store restriksjoner for hvordan vi kan bygge. Hvor mye data vil du dele? Hvor mye får jeg lov til å dele som deg som individ? Ja, men om du går inn på, jeg pratet faktisk med et flykbolag om det i siste vek også, og sa at om du som individ sier ja til at vi deler mer data,
Så når du kommer inn på flygplassen så får du bedre service. De vet mer om deg. Så de kan anpasse hva som blir selget til deg. Etter ditt behov og ikke allas behov. Eller så kommer security i løpet med en gang. Ja, vi skal passe på hva vi deler. Vi kan ikke dele all det. Jeg synes absolutt at GDPR er bra for å skydde individet. Så jeg giller den siden av det. Men det gjør det også ofattelig komplisert.
Men jeg tenker jo det at det kan hende at vi om et par år sitter og tenker at vi var naive med alt vi delte for ti år siden, og hvor åpne vi var både på sosiale medier og hvor slepphente vi var med dataene våre. Så det er jo, det kommer til å skje mye, og
Jeg vet du har jo sagt det at vi trenger å jobbe veldig annerledes enn vi gjorde bare for få år siden. Hva tenker du på da? Det heter technology refresh cycle. Så før enn for fem år tilbake, da vi introduserte ny teknologi, tok det typ 10 år for alle å adaptere denne teknologien og begynne å bruke den.
Nå er tiden halveret, så teknologi kommer snabbere. Så vi må anpasse oss. De som er så gammel som jeg er, må kanskje tenke litt. Jeg ser at jeg ofte velger sammenlignet. Jeg versus min søn som er 26 år gammel. Han har jo et helt annet syn på hvordan man forbruker teknologi, hvilket jeg synes er rett å se det på. Han forbruker teknologi på et helt annet sett enn jeg. Ja.
Så det her med datasykkerhet og det her med å si ja, kanskje vi får åpne, helt enig. Men hva er bra og hva er dårlig? Jeg tror det er veldig svårt å svare på. Ja, altså det er jo voldsomt hvor fort det har gått med å ta type chat, GPT og sånne ting, hvor fort det har kommet og nå er det bare en app på telefonen. Det er en voldsom utvikling i fang. Men som leverandører også, maskinvarer lokalt da,
Så tenker jeg jo at det blir jo en litt sånn distributed computing her, og at maskinene dere kommer til å levere frem til vil jo kanskje ha enda større variasjon, og mye av det måtte være veldig kraftig lokalt.
for å løse disse oppgavene? Jeg tror mistaket når man prater om AI og teknologi i dag, det er mange som tror at alt kommer å gå inn i klouten, og det er ikke sant. PC'en, så er det selve din PC eller den som man har lokalt, kommer faktisk å gjøre mye, mye mer enn den gjør jeg i dag. Så en del er Large Language Models, altså LLM og RAC,
kommer man å kunne gjøre for sin egen PC. Man behøver ikke ha Clouds bakom det. Og så er det tilbake igjen med datasikkerheten. Om du sitter og jobber med din egen data, så kanskje du vil beholde det her i Norge. Du hadde et norsk datacenter. Om du ikke hadde det ute, så hadde du på din egen PC innenfor ditt eget bolag.
Men hvis du var nå, hva kaller man det, du er CTO, men da blir du en sånn der Chief Information Officer, eller et eller annet sånn CIO, eller hva det heter. For denne bilprodusenten, eller andre store da, hva ville vært, du har disse dataene, men du vet ikke helt hvor de er, og de er ikke strukturert, og så kommer denne AI-bølgen mot deg, og hva ville vært dine topprioriteter i en sånn sammenheng? Min topprioritet ville vært å
lysner mye mer på min kund der. Jeg er veldig, veldig kundfokuseret. Jeg tykker ikke nødvendigvis at et bolag er særlig bra på å lysne på kunderne. De bygger et produkt, og så håper de at kunderne vil kjøpe det, i stedet for at de bygger et produkt som vet kunderne vil kjøpe. Kanskje mange av dem tenker at det er det neste Steve Jobs. Han lagde jo noe som kunden ikke visste at de trengte, og det ble supersuksess et par ganger. Ja, veldig suksessfullt.
Men jeg tror helt sikkert at Steve Jobs har lyssnet på kunderne, for da han bygde de første produktene, den første telefonen, så bygde han noe som kanskje folk ikke kjente til, formfaktoren. Men de hadde et behov som han hadde lyssnet på. Han var veldig, veldig bra på å lyssne på hans kunder. Nå har du akkurat snakket med kundene dine. Hvilke industri, hvilke bransjer ligger i tett? Hvem er fremst i bruk av...
-Sofistikerte løsninger? -Fyre. Legal, advokatkontor. Jeg ser veldig stor utvikling på legal, hvor de kan ersette noen av de jobbene som gjøres manuelt i dag. En veldig duig advokat. -Mange tusen kroner i timen. -Ja. Så det er healthcare. Hele systemet rundt healthcare. Hvordan kan vi nytte det bedre? Hvordan kan vi gjøre igjen bedre konto-service?
Så når det hender noe med deg og meg når vi kommer inn på hospitalet, så kan de sikre at vi lever lenger. Jeg vet det gjerne blir 100 år, det kunne være kult. Finans, tredje. Finansmarkedet. Hvordan kan vi optimere alt rundt finans? Kan hjelpe oss på alt vi gjør med en bank. Det blir kanskje lettere og bedre å låne penger. Vi har pratet om hele det her med sikkerheten.
Det er veldig osikkert å gjøre en finansiell transaksjon i dag. Det skjer mye rundt om, og bankene må være virkelig på alerten. De har veldig mye på alerten. Du skal passe på. Det er ikke lett å se hva som er rett og hva som er feil. Du kan ikke se at det er per, nødvendigvis. Det kan være en deepfake. Det er veldig lett å gjøre en deepfake i dag. Og fjerde,
viktigst, det er customer experience. Det er tilbake til alt det som jeg har sagt. Det er kunden i fokus. Hvor gjør vi det bedre, lettere, mer roligt å gjøre? Kjøpe greier. Det er da det er fint med Norge. Vi er ikke så store i konsumersegmentet. Vi er større på baksiden. Jeg synes faktisk at
bilindustrien er et veldig bra eksempel. Tenk på hvor mye det har hendt med elbilen. Det er helt galent. Från bilen fem år tilbake, så tenk på hva vi har framfor oss i dag om vi setter oss inn, mitt beste eksempel er å sette deg inn i en Mercedes EQE. Det er helt uskjulig hva det har hendt. Om du sammenligner den med en vanlig Mercedes
så er det jo hendt hur mycket som helst, og det är på väldigt, väldigt kort tid. Och jag tycker att Mercedes, eller inte bara Mercedes, men jag tycker att bilproducenterna börjar lyssna mer på kunderna. Jag tycker de gör bilar som är, det är coolt att sitta på insiden i en bil. Och så har de väldigt mycket rundt
og så den her hele virtual experience når du sitter i bilen, det er veldig mye fokusert på det er jo samme bil, fire hjul og ratt. Ja, og så er det jo fantastisk at nå får du programvareoppdateringer. Men det er ikke sagt det jeg tenker på, det er jo ny bil en gang i dagen. Det er jo basert på mjukvara, så de har bygd en veldig fancy computer på innsiden av bilen. Veldig fantastisk. Og jeg tror bare bilindustrien er bare første. Det er
Det er første steg på en ny verden. Vi må avslutte, Per, med et tema som jeg vet du har vært opptatt av. Det er litt konkret, men det viser hvor kraften er her. Dette med generering av video bare fra tekst. Du spår at dette blir en voldsom utvikling nå, bare over kort tid.
Det er interessant ut fra at veldig mange sier at nå kommer AI og det er masser av mennesker som kommer å forlore jobbet. Jeg tror ikke det er sant. Jeg tror det er masser som kommer å få et annet jobb. Og jeg bruker videoer som, om du ser på hvordan man kan generere videoer fra tekstinput, så man gir et veldig simpelt input på...
"Generate a video of an old lady blowing out a candle on a table." Straks har du noen ting som ser ut som er det ekte. Nå tenker du at du kan putte inn et komplett filmmanus da? Ja, som du jobber med film og marknadsføring og reklam. Før så fikk vi skikke et team til Hawaii.
Gjør en opptaling i en reklamfilm for god knows what. Det kaster jo mye penger som helst. Noen uker og mange flybilletter og hotellrom. Sånn kommer det ikke å være i fremtiden. Jeg tror innenfor ett til to år kommer vi å se en full film som er gjort i dag. Men baksiden er jo at Tom Cruise kommer til å leve forever. Ja, det er kanskje ikke bra å tenke på.
Per Ågård, Lenovo, takk for praten. Det blir jo utrolig spennende å se hva som kommer til å skje nå. For nå slipper vi å vente i fem og ti år. Nå venter vi bare til neste år eller om to år. Så når vi møtes igjen, så har det skjedd masse. Så skal vi se om dine prediksjoner har slått til. Jeg tror ikke jeg har rett på mye, men det er i alle fall rolig. Det er veldig hyggelig. Takk så mye. Takk.