Det vi egentlig tar høyde for er å lage noe som Thor Gottos kunne gjort. Hjelp! Skal vi legge oss på ambisjonsnivå av at Thor Gottos, utenom historiske detaljer, er ned på kalenderdag? Da må du finne fram brennvinet. For jeg er jo nå en utskremt fanebærer for mikromobilitet for Giant. Du må ikke si så til meg, for vi har jo baren her borte. Klokka er 12.52 på en onsdag.
Jeg skal love deg det at Giant har jo hodekontor i Horten. Og i Horten så er det sånn at hvis du sier her velkommen til, du kan drikke en smid du bare vil, så setter de kaffen og karsken i halsen der nede. Ja, faen, jeg fikk karske fra...
En kryptoforfatter. Han er jo ikke det. Han er god på alt slags mulig penger og valutte og alt mulig sånt, men Rune Østgaard. Så det er rett fra Trøndelag. 96 står det her. Dere drikker jo alkohol. Jeg har jo sett en del av episoden. I starten
Mye mer alkohol, for da spilte jeg nissebesot på kveldene. Nå er det mest dagtidgreier, så nå er det sånn, hvis jeg vet at det blir alkohol og en artig gjest, sånn typen at vi skal dra på litt i 3-4 timer, da legger jeg til torsdager og fredager. Men jeg har jo en annen jobb, og jeg jobber jo litt med TV, og da tenker jeg på at driver du og klipper da i ettertid? Altså hvis du skjenker gjestene dine, da må du jo klippe litt, det vil jeg tro. Jeg liker jo å tenke på at gjestene skjenker seg selv ennå.
- Det er total ansvar for det fra skrivelse. De fleste, de som er trygge på seg selv, de drikker seg fulle og lar det stå og driter i hva som hamner ut der, mens folk som gjerne har litt sånn
Omdøm-noia, paranoia. Kanskje har gått på en mediesmell og to før. De vil gjerne høre gjennom og luket litt sånn... Du får liksom den der, hva heter det for noe, i pressen, så heter det at du har... Du får igjen lese gjennom alt sammen, og så kommer noen innvendinger hvis du har gjort et intervju. Jeg er helt åpen på det. Jeg vil at gjesten skal slappe av og dra herfra. Det var egentlig hoveddogmaet, at i det de gikk ut herfra, så skal de være så fornøyde at de har lyst til å komme tilbake igjen. Ja.
Hvis de vil ta vekk noe etterkant. Jeg er ikke ute etter å skupe noe som helst igjen, så det er litt den tankegangen der. For du er jo da liksom nå blitt den største fuck av den type podcast i Norge, hvor man kan forfekte hele meningene sine. Det er jo det som er så deilig med deg, at det er jo man kan høre masse forskjellig da, ikke sant? Og det kan komme med alt som jeg hørte Bård Tøft Johansen som var den siste jeg hørte, som er sånn helt åpenbart at han som stor profil er
redd for å si noe gærent, ikke sant? Og det skjønner jeg jo, for da er jo det første siden avslag. Det er akkurat de smellene der de går på at de blir tatt litt ut av kontekst og sånt, men der jeg lever litt etter det motsatte også, at hvis du ikke er redd for å si noe feil, eller at hvis du er nok ute eksponert, så er det ikke...
Jeg er iallfall trygg på at hvis du slenger med leppa mye, så kan du ikke bli stor skandale, for det er så mye å ta. Da skal du ta deg en liten tur i sykkelbransjen, som vi skal nå litt gjennom etter hvert. Der skal jeg love deg at du skal holde tunga rett i munnen. Det blir spennende. For de som ikke ser på og kjenner deg, men som hører på begge deler, bare si ...
hvem du er og hvor folk kanskje har sett deg før? Du, jeg i denne anledningen så skal vi snakke mest om Giant helsykler. Hos Giant så er det et lite selskap som er ganske store på helsykler. Giant er verdens største sykkelmerke.
Og der jobber det fem og en halv stykker. Jeg er 0,5. Ja, du er en halv, ja. Jeg er litt kommunikasjon, litt markedsføring og litt i pakkedisken også. Den største fyren er halv. Ja, han må løpe mest. Fordi de andre er sånne ultra triathleter og holder på, så det har forkjørt meg godt. De pleier å si at det...
Det er viktig at jeg beholder den jobben, sier han, for da får de grunnet meg godt, for dette er kompisene mine også. For det er den andre halvdelen av jobben, så lager jeg litt dokumentarfilmer og litt sånt som jeg har holdt på med de siste 10-12 årene. Det var det som handler om slossing og MMA og sist nå ulvekrigen på Viaplay.
som har kommet nå, nydelig. - Du er tett på kampsportmiljøet og disse MMA-fighterne og bryting, boxing og alt sammen? - Det er min passion. - Så spennende, men har du vært utøver selv? - Jeg har en veldig ufortjent tredjeplass i NM i kickboxing. - Ufortjent tredjeplass? - Fordi da er det med fire.
Så jeg fikk skambank av en bergenser, og da, hvor vi slåss da om andreplassen, da blir det tredje eller fjerdeplass, ikke sant? Så da fikk jeg tredjeplassen. Så den er litt ufortjent, men siden det så har jeg liksom hatt en sånn passion for kampsporten. Og det var det som bringte meg inn i TV første gangen, og hvis vi skal ta den litt usvingen, så laget jeg noe som et folk som slåss med Kristoffer Skav i 2010. Oi!
- Var det på NRK? - Det var på TVNorge og Discovery. Vi fartet hele verden rundt og besøkte UFC, MMA, bare knokkelfighting med cigøynere i England. En helt vanvittig reise. - Hvorfor har den gått helt meg hus forbi? - Det vet jeg ikke. Det er jeg usikker på. Kan den ligge på Discovery? Men da ble vi faktisk gullruten nominert for episode 1.
Og jeg hadde null peiling på TV, men hadde kjempelyst å ha fått midler til å reise hele verden rundt. Så jeg synes det var kjempegøy. Det er jo litt av nøkkeren på sånne type ting utenfor A4-unholdningsformatet. Det er verre å kunne jævlig mye om TV og redigering enn ikke ha personlig noen gode ideer. Til det motsatte da, hvor innholdet alltid vil tromfe utførelsen.
Ja, og det som er min forskjell på TV er jo det at jeg får tak i cast, jeg har en kampsportmiljø og noe sånt, og at jeg får tak i mennesker som er villige til å snakke. Litt sånn som deg, og jeg er villig til å gi noe på TV da. For det er jo det som er hemmeligheten. Og så lar jeg det være til andre å lage gourmet-restaurant ut av det, ble jeg å si. Altså jeg gikk og ordnet tilgang, og sist nå med Ulf i krigen, hvor jeg er sammen med crazy vernere og jegere, ikke sant? Hvor tematikken Ulf ikke er...
det er ikke det som på en måte appellerer til meg. Det er liksom mer tematikk enn det at mennesker er villige til å
kaste seg foran en børse for å redde en ulv. Det er derfor jeg hadde Chase Alexander Jordahl, senterpartipolitiker her. Så bare stilte jeg det. Jeg hadde ikke forberedt det. Det var ulvespørsmål. Han bare, skyte dem alle sammen. Skyte. Jeg fikk med det, og så tenkte jeg at det blir mye bråk. Men det ble ikke så veldig mye. Nei. Han sier jo det med en gang. Jeg mistenker at det ulvespørsmålet er
og de som skriver i mediene, styremediene, er vel sentraliserte, det er liksom Bergen, Oslo, Tildel, Stronheim kanskje, og så er det det ulve spørsmålet, du bare kommer litt ut på bygdene, litt utenfor byene, så er det det som nesten vipper
kjøttvekt ofte fra det ene til det andre. Ja, absolutt. Men det som er, det er jo mennesken da, det er jo litt den her by mot land, eller bygget mot land, mot landet liksom. De hater jo liksom, det er jo den Oslo-styrte på en måte finanseliten
og liksom journalistene kommer derfra de skal ta bygda og for jegerne så blir jo veldig ofte sånn at den ulefin blir jo liksom symbolet og viser versene på vernerne litt som du snakket med Bård om på oppsynsmannen det er noe med at hvis du forteller hva du driver med og hva du er opptatt av så skal jeg fortelle deg alt resten ja
Så det er jo det som på en måte var det som pirret oss om den reisen og de episodene som ligger der, som du ser av de menneskene bak som er greia. Hva er fascinasjonen inn i sykkelverden? Vi skal ta en liten reise gjennom sykkelshistorie. Det gleder jeg meg til, for jeg hadde tenkt å komme til det, fordi vernerne hadde jo elsykler.
De syklet rundt på elsykler oppe på finskogen og skulle værne ulv. Og da tenkte jeg, ok, hva har vi her? Her har vi jo nå en skikkelig elsykkelrevolusjon, hvor de bruker skikkelig klimavennlige ting. - Jeg ser for meg bygget av Pacific Blue. - Ja, helt nydelig. Med musikken tenkte jeg, skal man ta hele den reisen der? Jeg har jo da vært med Giant i Aldis Havra.
- Det er en sykkelrevolusjon som har skjedd, og den begynte på mange måter med at man fant opp hjulet. I 1870 kom veltepetteren, hvis du husker den. - Det svære hjulet og det lille hjulet bak? - Ellipsfarlig, vet du. - Men hvordan greier du å finne opp så mye geniale ting som du gjorde på slutten av 1800-tallet? Hvor greier det ikke å skjønne at den balansen ...
Det begynte med det, kanskje det helt åpenbart er så vanskelig skutt? Ja, det kan du si. Jeg har prøvd å sykle på en sone, og det er helt galskap. Man har et par støkker i hårten, og for det første er det jo en vei og nesten umulig å svinge. Men når du først har fått det til, så kommer du av gårdet, men det er jo livsfarlig, for du detter jo rett ned. Tror du det kan være at de kanskje prøvde å emulere det å ri på hest, altså komme opp i høyden, at det skulle gå rett frem?
- Det har jeg ikke tenkt på. Det vil jeg tro, for det er noe av det samme, og det var jo høye menn med flosssatt som satt og brillerte på det, så det var et statussymbol på den tiden.
Og så gikk det videre, så skjønte de jo det at vi må jo ha to hjul og et sete på midten, og bremsen ikke minst, når det begynte å komme, så ble jo det en allmenn eie. Og så er det jo et transportmiddel som krever lite, som ikke koster allverdens, og som ikke koster allverdens heller. Og så på en måte...
frem til i dag, hvor det på en måte er en del av mikromobilitetsrevolusjonen, hvor det er mer et framkomstmiddel enn idrett på mange måter. Men først så kom jo, det som er litt sånn fun fact, det må jeg få med meg når jeg er hos deg, det er at den første elsyklen var jo DBS, som kom med i
18-19, sluttet med 90-tallet. Så de var først ute faktisk. Da ble det litt leddet, for jeg tenker at motor og sykkel hang ikke sammen. Hvis du skulle sykle, så kom du til denne gjengen med Lauda, Gautor Lauritsen og ko med bukkehornstyr, og du skulle gønne på å sykle som rakkeren. Det skulle gå fort.
Og de gutta der vil jo ikke ha motor. Da vil du være helt idiot, ikke sant? Hvis du begynte å legne med det.
Så kom jo mountainbiken, hvis du husker det. Vi hadde i Giant, har vi hatt Rune Høydal som utøver i alle år siden OL-tida. Jeg tror jeg var tenåring eller barn, pre-tenåring, i det liksom det mountainbiken kom. Alle skulle ha det, selv om de bare syklet på forteiv og asfalt. Alle skulle ha det. Og dempegafferen var jo da det neste, ikke sant? Da var det jo helt versting. Da gikk det jo enda fortere og rett nedover.
- Og gutter elsker jo når det kommer nye gadgets og den typen ting, så vi blakker også på det. - Du har hatt mountainbike også? - Mhm. - Men har du syklet Birken og sånt? - Nei, aldri. Jeg har aldri vært noe sånn der... Jeg har sikkert hatt en forbruks-mountainbike med litt slappe dempere, kjøpte 4000 på G-Sport eller noe. Det er vel det jeg har hatt da. Jeg har aldri syklet aktivt, men med tanke på kne- og ryggproblemer senere i år, så har jeg merket at sykkel er ganske deilig.
For du er jo en NRK-mann, har du ikke? NRK har jo da en sånn egne team på Birken, hadde i hvert fall da når jeg var der, for det er jo gått litt nedover. Jeg kunne klart Birken nå, tror jeg, men akkurat da var det sånn med NRK på ryggen, og de syklet sammen og trenet. Det er flaut mye stolthet å ha på seg den der sykkeldrakten fra NRK. Altså, bare se den der, de...
Og så når de kommer med klikk-klakk-skånene sine i NRK-korridoren utenfor treningsstudiet der, og den gjengen kommer til garderoben og snakker høyt. Så elsker de å stå og klø seg på balla mens de har på det her sykkelgreiene, og så står de samlet rundt i garderoben. Det er en sånn ordentlig machokultur. Jeg husker K-sjefen også var en del av den klikken der.
Det er en del av den som har følt sykkel hele tiden, og det var jo kjempebra. Birken var jo da kjempestort utsolgt bestandig, du måtte gjerne være et stort selskap for å ha det. Ja.
Og du stod jo på CV-en din, hvis du skulle bo her rundt Fornegård, så måtte det henge en virkengreie på det, og ta merke. Jeg tenker, er det gått litt av moten? Det er jo det som er i den hele sykkelutviklingen som har vært nå, så det finnes jo ennå, og det er mange som melder seg på, jeg tror det er viktig for mange, men det er gått av moten i den grad at hvis du ser på salget,
Sportsbransjeforeningen mente jo det at det er hver tredje sykkel som selges, nå er det en elsykkel for eksempel. Det vil si at det selges minimalt av de dyre mountainbicyklene som er sånn Birken-messig. Ja, det vil jeg tro. Moten er litt godt litt mer til...
For jeg spørte guttene litt om det der, hvis vi skal snakke om historien på det, hvor bleida de aksjemeaglerne og alt det særlig, som dundret rundt med bokkornstyr og kjøpte dyre mountainbikes, hva driver de med nå? Og da er jo det triatlet. Ja, jeg skulle ikke gjette det. Da er det jo Norsemen, og det er sånn ultraløp, og det er Frank Løke-menigheten på en eller annen bizarre måte. Det er morsom å se hvordan den her toppledereliten
at alle følger hverandre, det er en slags flokk der også. For jeg skulle ikke gjette det, det er en sånn feeling at den triathlon-greia er på en peak nå. Hva kommer etterpå, må du tro?
Jeg har jo vært helt i starten av Norseman. Så var jeg med disse gutta til Taiwan, for der er verdens største sportsmesse med Giant. Da skøyta jeg litt på meg på en seng kveld her at det er bare å gidde og trene nok, så klarer du å ta Norseman. Det måtte jeg svare for, så jeg måtte jo ta det. Så jeg har faktisk tatt Norseman. Jeg tror jeg brukte 16 timer. Det var vanlig. De vinner på 11. Ja.
Men enkelte kommer også inn på 20 timer. Så det er egentlig ganske bra. Hva sleit du mest på? Det svømmes ganske langt? Hvis du ser på meg nå, så sleit jeg mest på bakken. For det var litt bedre. Jeg hadde jo 10 kilo mindre. Men svømmingen hadde jeg da. Det som var da, var at det akkurat, det er vel 2007-2008, så det hadde man akkurat begynt å få det til. Mm.
Og da lærte jeg meg å svømme. Jeg har en god kamerat av meg som er veldig god til å svømme. Så han lærte meg å svømme. Men så sier han at du får klart å ta på deg våttrakt. Og det er en liten sånn, jeg kan jo avsløre noe. Når du tar på deg våttrakt i saltvann, så flyter rumpa opp. Så da er det mye lettere å svømme. Så jeg kråla jo som bare det. Ja.
Jeg husker jeg hoppet av båten midt ute i fjorden der, og da skulle du svømme inn, og det er mørkt da. Jeg hoppet ut og sa: "Dette er helt idiotisk, du driver liksom. Dette er bare tull, du skal ikke holde på med dette her." Og jeg så at folk hadde svømt av gårdet. Skikkelig liksom, og de var mye flinkere enn meg, og jeg krålet alt jeg kunne, ikke sant? Gav på, gjorde alle feilene, alt jeg fikk beskjed om å ikke gjøre.
Og så kikker jeg, og jeg sakker mer og mer akter ut, jeg tenkte at, hvor driter du deg ut for giant og for alle, det er bare flaut liksom. Så kikker jeg jo bak meg, så ser jeg at det er langt bak meg, der er jo morsjonistene. Så jeg hadde havnet midt mellom proffene og morsjonistene, og helt alene.
Og da kom det en på kajak i siden av meg. Så så det går bra, det vet du. Jeg skjønte at det var helt kaos. Nei, altså det var en selvsom opplevelse. Jeg tror sånn som nivået er blitt i dag, så er jo helt vanvittig at du sier hvor er den eliten her. Jo, jeg tror de er der, men det er ganske krevende altså. Du skal være i
i ærskelig bra form skal du klare en triatlon med mål på gøystatoppen. Har du reflektert noe om hvor viktig status-symboler er? Det er to ting som jeg merker er nye status-symboler, som vi skal si blant de som har ressurser, har ting på stell, har bra jobber, et til synelatende veldig kutt liv. Det ene er jo helse, det er jævlig viktig, og det andre er mange barn.
Mange barn? Altså et statussymbol at du har mange barn. Det er min take på hva som er. Alle kan kjøpe. Det har vært lave renter, det er lett å få seg lån. Det er ikke så jevt å kjøpe seg en bil lenger, for du kan låne deg til alt mulig slags forbruksgevinster. Det materielle er ikke all that lenger. Klokker kan du få ta. Alle har det, men god helse for mange barn, det kan du ikke kjøpe.
Hvis du har tre barn og sånn medium helse, litt lubben, er det dette Arbeiderpartiet bør satse på da? Tre barn og over, det står stor respekt for, fra min side i hvert fall. Jeg ser opp til å gi full respekt til alle som har tre barn og over. Jeg har to, og litt flere. Men hvor gamle er de? 8 og 11. 8 og 11. Ja.
Og det er gutter og jenter? To jenter. Og det er ikke noe sånn her jeg må ha en gutter greie? Jeg har kost meg veldig mye. Jeg har jo da to jenter og en gutt. Og de er jo selvfølgelig ikke barn lenger. De er jo over 20. Så jeg har jo en som er ferdig med masteren sin i medievitenskap. Så det er jo bra, ikke sant? Og så har jeg da jeg som driver med filmvitenskap. Begge to på NTNU. Og så er det en sånn
som ser klink like ut som meg, så har han gått til en andre amatørkamp i MMA. Oi, kult! Så hvilket alderstrin er det da? Nei, det er ikke noen alderstrin på det. Han er voksen? Ja, han er jo nå 22 år. Så de er jo... I MMA er det delt opp i amatør eller proff. Så først går det om amatørkamper. Det vil si at det er ikke lov med albur.
dommeren bryter litt kjappere inn, og akkurat den matchmakingen blir gjort, prøver å være ekstra påpasselig, at ikke forskjellen blir for stor da. Mens de proffene da, på en måte da, slipper albunnet løs på bakken og oppe, og så får du ta det du får av motstander på sak litt enkelt da.
- Hva sier far som vet også, det er gøy å se det sportslige, men du vet jo også med hodeskader, variemen, at det løper visse risiko innenfor sporten. - Absolutt, og som fanebærer da som jeg har blitt nå for mikromobilitet, så hadde jeg ønsket at han hadde tatt over arven etter at Rune Høydal hadde blitt en terrengsyklist i scenen. Det kan man jo se,
Men du vet at når, som ungene dine er nå, så begynner de å velge veien sin selv. Så hadde det vært sånn at jeg hadde påvirket han i den retningen, så tror jeg nok kanskje at man skulle tenkt seg litt om, eller hvordan skal jeg si det? Jeg tror min oppgave når jeg da kan det, er å si at nok er nok, når det er det. Så da har jeg sagt blant annet at tre har det nok-outer med...
Med hjernrystelse, da sier vi at det er bra. Men den største forskjellen på sånn de sparer nå, og sånn de sparer før, er jo at når vi hadde Einemo og Co, de første UFC-guttene i Norge, de hadde jo full slåsskamp tre ganger i uka. De prøvde å slå hverandre ned på hver eneste trening, og det var helt mayhem. Men sånn de sparer nå, på Larvik, så er det
så sparer de hardt, eller sånn semi-hardt, en gang i uka. For det som gir hjerneskade er jo ikke de nedslagningene du får. Det er den sparringa som går dag etter dag etter dag etter dag. Ja, riktig.
Så det velger jeg å tro på, men selvfølgelig, det er jo en bekymring som er der, selvfølgelig. - Noen liker det, når vi så kamp-sporten tilbake til, for jeg tenker ofte på langrenn-sykling, men jeg tipper det er veldig mye samme treningsmetodikk, at man ser at det fortsatt trener så jævlig hardt, men det viser seg at veldig mange, spesielt langrenn, og jeg tipper at det samme er i sykling, at det er veldig mye langkjøring utenpå høy intensitet, og at du bare gjør veldig mye lange distanser i høyt volym kontra høy intensitet.
Ja, jeg skal være veldig forsiktig for å bli faneværer for treningskulturen til MMA-fightere, for det er jo snakker om å holde tingene rett i munnen, så skal man være forsiktig på det. Men ja, kanskje. Kanskje jeg tenker at idretten utvikler seg hele tiden, så om man blir sundere eller mer usund, det vet jeg ikke. Nei.
Men ja, men tilbake til sykkelsporten, hvor var vi? Hvor var vi? Nei, vi er tilbake til det som jeg sier at jeg skulle ønske han heller drev med terrengsykling. Terrengsykling var jo da på en måte den neste bølgen som kom etter langveissyklinga. Så kom jo terrengsyklinga som sier med birken og alt dette her. Og så sakte vi sikkert da, så dabba det litt da, det gikk videre. Men så kom jo det som sier, i rundt sånn 2015, så kommer liksom elsykling for fullt. Og dette her har jo fullt
Den teknologiutviklingen som har vært på batterier, det er jo den som er førende for utviklingen, for alt transport. Og når batteriene begynner å bli så store at du kan sykle i mange mil, og motorene begynner å bli så bra at det blir en hjelpemotor. Du har jo fått en sykkel av Giant 2, så du kjenner på den følelsen at det er en hjelpemotor som gjør deg bare sterkere og sterkere. Som gjør deg bare sterkere og sterkere.
Den gjør at syklingen får et helt annet omfang, og du når helt andre kundegrupper enn det du har fått før. Så, hva var det igjen? Du har bare latt det. Når
Når elsyklen trodde jo da at den skulle ta fart i 2015-2016, men så gjorde den ikke. Og mange tenkte, hvorfor gjorde den ikke det? Jo, den gjorde den først da pandemien kom. Så vi gikk liksom fra å ha, i 2017 så mente vel Transportøkonomisk Institutt at vi hadde rundt 160...
70-80 tusen elsykler i Norge til nå, hvor de hevder at vi har rundt 500 tusen. For det løsna da i pandemien, ikke sant? For da, nummer en, så skulle vi ikke ha offentlig transport, så da begynte jo folk å kikke hva er vi skal drive med da, liksom. Da kom jo elsyklen, og samtidig så kom den revolusjonen, at blant annet Yamaha, som selvfølgelig jeg må fremsnakke, som er til Giant, sammen med Giant,
Det er jo kjempestore blinde, brukte den innovasjonen og den teknologien til å utvikle enda bedre sykler, gjøre det enda mer robust og enda bedre. Og så er det jo, må jeg jo si at myndighetene gjør mye rart, men er det en ting de kanskje har gjort bra, så er det på en måte å være ganske kjapt ute med å godkjenne elsykler, og finne et regelverk, for det er jo
Jeg mener at der ligger nøkkelen til den elsykler-revolusjonen. At det var tidlig ute med et regelverk. Du får ikke gå fortere enn 25 kilometer i timen. Den skal ikke være på mer enn 250 watt. Går den av seg selv, for eksempel, så er det per definisjon en moped.
Men den kan maks gå i 6 kilometer i timen. Det blir litt nærdet dette, men du har en hjelpefunksjon hvor du kan trille sykken din. Du vet det? Nei, det visste jeg ikke. Du kan få litt hjelp når du triller nå. Og den skal ikke være mer enn 6 kilometer i timen. Så det er en liten fun fact. Så alle dere som er elsykkel, finn ut om du har en liten knapp som du kan holde inne, så får du litt hjelp så triller sykken av seg selv. Så de som lurer deg, da er det du får hjelp opp til 25 kilometer i timen, og alt over det må du gjøre på egen muskelgrad?
Ja.
Og det gjør du ikke. Det er jo ikke der du holder på en sykkel for å trene. De fleste skulle jo ønske det, og det er så rart. For det fleste spørsmålet de får guttene på værsted og på serviceavdelingen her er jo hvordan får jeg den til å gå fortere? Ja. Nei, det går ikke å få den til å gå fortere. Og hvis du er så dum at du trimmer bilen din eller mopeden din som vi gjorde i gamle dager, går han å trimme sykkelen din, men da er jo...
Du er ute og kjører på forsikringer og garantier og alt mulig, og skulle du kjøre ned noen da, så er du ute og kjører liksom. - Ja, fy faen. Men er det andre regler på det? Altså hvis jeg kjører på Fortau på gata med mannestykkel vs el-sykkel? - Nei, ikke noe. Fordi at det er da definert at når det er en hjelpemotor, og du har alt i orden på at det ikke er noe større motor enn det som er, du har ikke kjørt noe fort, du har ikke juksa da.
så er det påkjørt av sykkel. Men hvis du da har brukt noe annet, og jukset og trimmet elsykkelen din, og krasjer, så har du da per definisjon krasjet med et uregistrert motorkjøretøy. Ja, riktig.
Da er du faktisk bokstavlig talt ute og sykler skikkelig, for da kan du få problemer, ordentlige problemer. Jeg tipper at det er mye lettere å trimme disse gamle mekaniske fremkomstpedlene. Det er jo fint du sier, for det første som kom med elsykler var motor i nave.
- Og du ser jo dem leve godt da nå, fordi alt som du ser av sånn Fodura delivery i Oslo, der er det motor i navet for å si det sånn, der går den av seg selv. Så det var det første som kom. Og da var det jo bare å stille inn hvor fort syns den skal gå, for det avgjorde da hvor fort batteriet skulle bli slekt, ikke sant? - Ja, ikke sant. - Dem ser jo på YouTube og sånn, går jo i 80 kilometer i timen og er helt galskap.
Så da flyttet jo motoren seg historisk sett fra baknaven til foran der hvor det tråkker med krankearmene som gjør at det da blir en hjelpemotor. Det er derfor Fodora er så jævlig kjapp, eller? Ja, det kan gå til noe. Jeg ler litt når jeg ser dem, for da er det de syklene du ser på YouTube, så ser du gode nødsverk i hjulet. Så det der er et spørsmål om ti-nåre myndighetene slår ned på det der, som de gjorde med sparkesyklene. Plutselig så blir det for mye greier og for mange som gjør det.
- Det er rart at ikke statens veivesen er mer inne og gjør sånn ... Politiet, det reagerer man på. Politiet gjør ofte, man jobber der og tenker sånn: De gjør alt fra å bure inn finanssnusk, til seriemordere, massemordere, ran, til å skorte på motorveien og drive over sjekke elsykler og sånt. Det er jævlig spennende.
Jeg er veldig glad for at... Jeg er veldig glad i norsk politi. De gjør en fantastisk jobb. Vi må ikke glemme det. For de har jo et...
- Nordmenn stoler på politiet. Men det er klart at vi har, jeg vet ikke hva, i USA er det vel sånn at det er noen politifolk som tar seg av den delen av samfunnet, og noen politifolk som tar seg av den samfunnet, og så er det vel sheriff og deputies og FBI og CIA og hva vet jeg, men det har vel kanskje vært drøftet at man skulle gjort mer i Norge, at trafikkpolitiet holdt på med trafikksaker. - Jeg stoler på politiet utenfor veiene.
Det er konstant sånn, i helt instant reaksjon, når jeg ser politiet på veien, så er det sånn, faen, nå kommer de til å ta meg. Hva er det de skal ta meg for nå? Har jeg byttet fil, eller var jeg over i taxifil? Hva faen er det? Så jeg får en sånn følelse at de, ja, at det er sånn type, og det er mye med det, at UP kjører for fort, og det er det som er sånn,
Det er det som er så stort som plager folk, og jeg lurer på at det som faller ned som noe urimelig for politiet selv, helt ufortjent, er jo at du blir tatt i 70-60-zonen av en UP-bil eller noe sånn, så blir du jævlig agg for den UP-bil kan jo la deg kjøre videre som en 70-60, og da må du ut med en fleske til bok, bli litt fornedret, sitte der og nikke og være helt idiot, og så er det sånn, politiet bruker tid og kreft på sånt. Men hvor skal grensen gå da?
- På råkjøring. - Er det fem som er sett i 60-sonen, eller er det 80? - Det blir jo sånn der, Ring 3 er et godt eksempel, det er 60 kilometer i timen. Alle ligger i 80. Du kunne jo skrevet ut bøter for millioner hver eneste dag, men så er det sånn,
Det er bare så utrolig tilfeldig at sånn type 70-60, det er den type ting som jeg tenker kommer litt til livs da. Når vi snakker om råkjøring så er vi liksom 100 i 50-sonen, 120 i 70-sonen, det er det at alle forbinder med voldsom råkjøring, men så ligger 10-20 over fartsgrensen som er så fryktelig lav i Norge, det er der liksom mye irritation og den frykten på at de skal ligge i en sivilsnut bak da da.
Jo, jeg skjønner det. Det jeg tenker er uforholdsmessighet mellom bøtene. Når du plutselig kommer til en 60-zone. Når jeg kjører på hytta, så er det 80 oppover, og så er det en liten betta med 60-zone. Der er det mange som viser lappen, for der er det 85 bang rett inn. Nettopp. Og der står vi selvfølgelig, og det bor ti stykker i den bygda, som er veldig avhengig av at det kanskje kjører 60 der, hva vet jeg. Men det er jo den uforholdsmessigheten der som jeg tror folk reagerer litt på, at du blir litt sånn, åh. Ja.
Ja, jeg vet opp det. Men så på elsykkel enn så lenge så har vi... Du, jeg bringer her så på en måte litt inn på det her med elsparkesykkel. Har du tenkt å prate noe om det, eller? Som en slags type konkurrent, eller sånn? Jo, det kan vi godt, for det er jo en del av den på en måte transportrevolusjonen. Så den absolutt har sin plass. Og i det store bildet så er det jo sånn at stort sett alle reiser, Transportøkonomisk Institutt hadde regnet på at de fleste reiser, 60 prosent av alle reiser mellom...
- Jeg løper normalt mellom 1 og 6 kilometer. Det er der vi på en måte bruker bil. Hadde vi klart å redusere det,
Med alle typer elektriske framkomstmidler hadde vi hatt en kjempe miljøgevinst. Da hadde vi redusert masse utslipp, masse trøkk på veiene og fått det til. Jeg tenker at el-sparkesykkel absolutt har en verdi, fordi at skal man, sånn som her da, nå er vi jo på Fornebo, det er jo ikke nemlig et T. Når dere får bygd den Fornebo-banen, blir den hva forresten? - 2053 eller noe sånt tror jeg. - Ok.
Da er vi kanskje L-hooverboards. Men det går vel noen buss da? - Ja, det går i lufta. - Det går noen buss da. Det vil si at å ta en el-sparkesykkel og bare bort til bussholdeplassen, klappe den sammen og ta bussen inn til byen, det er lettere på en litt dårlig dag med muligheter for kanskje litt regn, enn å sykle hele veien inn hvis du jobber på Akerbygget for eksempel.
på en elsykkel, så jeg tror at kombinasjonene på det her er veldig, veldig bra. Men jeg kan ikke nok om elsparkesykkel til å
Og liksom på en måte si noe om det, anten at det er regelverket, er det det samme der, som gjelder med kilometer i timen og sånn? Det er noe helsiks mye trimming der, det er så sykt at liksom... Såkalt uregulert marked. Ja, og den farten du får der, en el-sparksykkel er jo vanvittig mye mer usikker enn en sykkel. Du skal jo vil mye til å tryne eller bli kjørt på på en sykkel. Jeg leste vel at når vi snakket om politiet, så hadde de tatt deg inn i 90 kilometer innan. Hva?
Og kan du tenke deg, da har du... 90? Jeg vet ikke hva du... Fy faen. Jeg tror ikke du da har tatt å drikke karsk. Jeg tror du må ha noe spid eller noe i deg for å bare... Ja, men da er det jo nesten ekstremt... Det er nesten sånn du står i beundring at du greier å holde deg på hjula der. Jo, men jeg har sett at de er litt større hjula disse her og sånn, med 90 kilometer til, men det er ikke svære humla du skal få bli treffet av før du er ferdig. Fy faen.
Jeg har hørt disse motorsykklistene som ligger i 120 og sier at det å treffe insekter og fugler er jo det som er krisen. Det smelter jo godt i pæra det. Men det er jo litt underlig det der setebelt-regime versus ikke-hjelm-regime. Det er sånn at hvis masse folk driver og faller i asfalten og belaster helsevesenet med at de får...
Men det var jo så mye, altså det som var ulempen med elsyklerne var at de fikk kanskje et dårlig rykte når det bare ble kastet ut masse elsykler i hovedstaden, ikke sant? Og folk tok den fra pub til pubrunde og kjørte ned i trikkeskinna og legevakten var full av mennesker med jerndrystelse og kutt og det var helt kaos. Da måtte de gjøre noe, ikke sant? For det
De la vel ned noen regler på at du kan vel ikke kjøre el-sparkesykkel når det er påvirket. Kan du sykle på promille? Der sa du noe som jeg er litt usikker på. Vi vil i hvert fall ikke anbefale at jeg gjør det. Jeg tror at, jeg mener å huske at det ikke er noen regler mot det.
Men jeg vil jo selvfølgelig ikke anbefale det. Hva er promille på sykkel? Det finnes ingen bestemt promillegrense for sykkel eller elsykkel, tilsvarende den som finnes for bil, båt og skip. Nei.
å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikkelig til å kjøre på en trygg måte. Det er paragraf 21 av veitrafikklaven. Jeg trodde ikke det var lov til å sykle med... Det var en som sa til meg at du kan miste lappen og være grisefull på å sykle, men det stemmer ikke det. Ja, men da er du ut av stand til å... Det er jo litt videre av lovforskriftene. Hvis du er ut av stand til å føre, så... Du kan ikke miste førkortet på å sykle.
- Det trodde jeg faktisk man kunne. - Det var jeg også litt. Men lagde ikke Oslo kommune noen regler rundt det på sporkecykler? Nei, de stenger dem jo. De virker jo ikke, elcyklene er ikke sånne. - På natta? - De virker ikke. Det tror jeg var tiltaket. - Det var tiltaket at de virket ikke. - Så den fyller kjøringen på natta? - Den måtte de ha blitt kvitt, og det kan jeg skjønne når du på en måte
Jeg er fullt av 19-åringer med kutt, og det er sikkert du ikke mener 50-årene. Men bysykkel, har den blitt konkurrert helt udenom? De som står, de har 10 på rekke og rad.
Du, jeg ser av og til at de sykler på noe, men jeg føler litt at hvis det kommer på en sånn enn, så det signalet du sender da er litt sånn, jeg vet ikke om du har hengt med på noe. Forhører hva du tenker, jeg kan også begynne å takke det. Jeg tenker sånn, hvis jeg skal til et produksjonsserskap, så tar jeg tog inn, og så sitter jeg med på en sånn sykkel, og så sykler jeg opp, da føler jeg at folk kikker på det. Sånn, så der ja, han har...
- At det er noe gærent med det. - Noen turist? - Ja, turisten bruker heller ikke det. - Hva bruker de? - Vet ikke. - Bysyke? - Det ble jeg litt redd for å si, for å stigmatisere en brukergruppe. Men det koster vel litt. Du får en måneskort på dette. - Jeg tror ikke det blir dyrt. Det er litt av poenget med det.
Men hvis det hadde vært elsykler, og det kommer jo noen selskaper nå i Oslo med giantsykler blant annet til utleie. Ja, som gjør at da tror jeg vi kan få en litt annen dynamikk på det. Fordi det som er når du sykler på en elsykkel, og det som har laget hele revolusjonen, og som har gjort at nå selges jo sykler fra en helt annen brukergruppe enn det det var tidligere, det er jo nettopp det at det er som å gå.
Du kommer ikke fram på jobben svett og gæren, ikke sant? Det er som å gå. - Det er folk veldig opptatt av, det svette-aspektet. Du måtte dusje. Jeg tenker bare, hvem er det som ikke ... Jeg tenker svett er litt bra. Hvis du lukter svett, så har du dårlig kostopp. Det er min mening.
Hvis det lukter svettet, så har du dårlig konsol? Ja. Vi kan ikke gå inn på det nå. Hva sier han for det at en av heltene til, som når vi snakker om utlønnsbord, er jo Pimple Oceans selvfølgelig. Men hans greier som han bruker da ikke deodorant. Ikke såpe?
Helt riktig. Han slutta... Det skal ikke være noe selvskryt og konkurranse med Pim Pårsen her, men han slutta med... Jeg har aldri brukt såpe. Jeg oppfordret han til å slutte med det, for han var veldig glad i å være clean på alt. Ikke noe sånt på ikke noe såpe, men han brukte bioterm
antiperspirant som man kjøpte på Taxfree, for den hadde null tilsetningsgreier. Så jeg er sånn, det er ikke clean nok Pimp, du må slutte med det også. Jeg har gjort en periode, prøv det. Det var min oppdagelse, at hvis du har et godt kosthold, det vil si ganske lite karbohydrat, lite ultraprosessert, lite drit, så lukter det veldig sjelden svett av det.
Da begynner du å stresse mye. Stressesvettet lukter, men treningssvettet ikke. Det var min oppdagelse av den biten der.
Det er ikke å tenke på hvordan det lukta på verst hos Giant hvis de ikke hadde brukt det. Hva spiser Ria, tror du? Vi har en som er veldig flink til å lage mat. Han er jo elsykkel helt genialt. Han leser opp på en ganske stor elsykkel med masse kopper og kar og brensel og er ute i naturen og lager mat. Det er helt genialt. Han spiser stort sett alt.
Jeg er jo litt sånn, etter jeg begynte å høre på podcasten din, så har det blitt litt sånn motegreie og på en måte redusere det ultra prosesserte litt. Ja, bra. Så det har vi også snakket litt om, så jeg prøver å gjøre det, men jeg er veldig glad i pølser da.
Ja, pølse trenger ikke være så gærente. Nei. Så jeg prøver liksom å kikke litt opp fra vineren, og så litt opp og se om det er noe lam eller noe annet pølse eller noe annet. Og på Jakobsåkille litt. Ja, der kan det finne noe da. Men det er klart det er jo litt mer kostbart å leve og sånn da. Ja, det er det. Men jeg tror man trenger ikke å spise så mye mat av det rene. Det er dyrere, men du får jævlig mye igjen for det helsemessige er mitt treff.
Men så har vi da sjefen her, han er jo ekstremt opptatt av mat og trening og ernæring, selv om...
han ikke liker å nevnes, så må vi gjøre det litt. For han er nettopp dette med podcasten din og det å leve sunt og godt og ha en sunn og veltrimmet kropp, det betyr noe. Ja, definitivt. Men det er en utfordring på det. Da må du ikke dusje selv. Du kan ikke dusje deg vekk og se hvem som røyker ut, hvem som har dårlig kosthold.
Det er mitt tech, da. Vet du hva? Jeg vet hva de hører på. Så da kan jeg si at det er utfordring fra deg, at vi skal gå en uke uten det også. Jeg er bare sånn ...
En helg da, hvor det skrives for meg hyttetur, eller et eller annet sånn masse alkohol, litt nattmat, godteri, potetkul. Altså den fotballtreningen på mandagen da, da stinker det helvete av den drakten, for å si det sånn. Men Pimp hadde akkurat samme opplevelse som meg. Han gjorde mye mer gjennomført enn meg da. Han hadde trent i samme ullundertøy, lange langrensturer, styrketreninger, uten det og uten å dusje. Lukta ikke svettet. Veldig puss. Har en elsykkel først?
- Hæ? Han har ikke elsykkel. - Jeg tenker at vi må litt tilbake igjen, for det var en forsker her som kom med en rapport som sa at elsykkel var den største helseeffekten for nordmenn generelt. For det er der som det må gå.
Det er som en spasertur. Det blir jo ikke svett, og det blir ikke gående, så helseeffektene var helt enorm. Derfor tenkte jeg på det, han var sånn at han skulle ha helseeffekt til alt. De reisene mellom 1 og 6 kilometer, om vi kunne fått den på en helsykel. Hørte hva han sa om det.
- Han er sikkert, det vet jeg ikke, men han løper vel egentlig fra de fleste siden han skal, tror jeg. Jeg vet ikke, det lenge siden jeg har pratet med ham, kanskje det er noe nytt der. - Vi er veldig glad i de podcastene her, det er bra. Det er det som alle effektene, som du sier, rundt helseeffektene også er helt enorm, men mye av det handler om at du får en helt annen brukergruppe.
At det er jo helt andre mennesker nå som sykler enn de var som syklet før. Så en annen ting er jo også det som jeg må få skryte litt av. Jeg får jo være så heldig at jeg får prøve alt av sykler. Så hadde jeg med meg en på hytta, en sånn skikkelig offroad-sykkel med den største motoren og den største batteriet, og fikk lov til å sykle opp på fjellet, fulldempa igjen. Au!
plutselig så var jeg på steder som det tar en dag å komme til, sånn at jeg gikk godt besekket før, der bare fløyte jeg gjennom terrenget, og var langt, langt, langt inn på feda, der ingen skulle tro at noen kunne sykle, liksom. Og følte meg som Rune Høydal og Superman, med sekk på ryggen, og primussen, og fyrt opp, og koset meg gløggjert. Det er også noe jeg tror kommer som en sånn ny bølge etterpå, til det som du sier er noe av de
jakt og fisk og motionist type ganger, når de oppdager de syklene der. Å fy katt. - Det er ikke sant, for du kommer til en helt annen, får en helt annen rekkevidde på innover marka. - Ja, du får selvfølgelig en helt annen rekkevidde, også er motorene, det er blitt så bra nå. For Yamaha-motorene er gjort sånn at hvis du gir litt, så gir den litt mer, men teknologien er blitt sånn at den skjønner at det er en bratt over på bakke.
Så da hjelper den meg så mye, og de bakkene jeg syklet på, jeg var så ordentlig nervøs når jeg begynte å sykle, for jeg tenkte at det kan ikke gå.
Og da hadde bare disse giant folk hadde bare sagt en ting, du må ikke gire i bakken, for da ødelegger du sykkelen. Liksom sånn er det ikke, ødelegger den, men da sliter det ekstremt mye på tingene. Hva gjør du hvis du kommer inn med et jævla tungt gire i en bakke? Neida, du kan jo gire, men hvis du holder på med det hele tiden, så må du bare skifte krans, og da blir alt gærent. Men så tenkte jeg, ok, jeg må kjøre lett gire, altså lett gire oppover den bakken. Det var en helt utrolig opplevelse.
Du har prøvd veldig mange sykler, hva er det åpenbare du merker som ikke amatør, men ikke sånn superprofesjonelt heller, så hva er forskjellen på den billigste sykkelen til en av de dyreste? Jo, i vårt assortiment så handler jo det veldig ofte prisen henger sammen med størrelsen på batteriet. For det er batteriet og motorens størrelser som er litt avgjørende for prisen. Så
Jeg tenker at hvis du skal pendle, som vi sier, bare sånn her, typ Fornebo, og du skal til jobben inn i Oslo og sykle en mil frem og tilbake og sånn, så er det absolutt best med en sykkel med skjermer og bagasjebrett, og som er rigget litt godt. Hvis du skal være litt snill med deg selv, så kjøper du en fulldrempa igjen, for eksempel.
som gjør at du kan ferde seg ikke bli klissvåd på ryggen og alt mulig. Det er et rent transportmiddel. Når du da begynner å gå litt oppover, så skal du på en måte, kanskje hvis du skal ha litt større batteri og litt lengre rekkevidd og litt mer hjelp på motoren og sånn, så da begynner du kanskje, hvis du skal være litt fornuftig da, så tenker jeg at det handler om når du har litt lenger vei til jobben. Kanskje det er litt mye opp og bakker.
og kanskje skal du ha to svære tasker hvor du driver og handler fordi du har over fire barn og er samfunnseliten. Sånn gjerning. Da skal jeg virkelig vise deg fra. Så er det litt dyrere. Hvis du da i tillegg har hytten,
så går det, og skal være virkenentusiast å ha Instagram-bilder fra himmelen, så går det til det litt dyrere. Og da blir det litt dyrere, for det er mer kostbar utstyr som demper. Dempegafferen er en helt annen enn den du hadde på 90-tallet, som var en slekk. Den er ordentlig, du kan stille den. Det er også demper bak, sånn at du får en fulldempet sykkel.
Så det vil jeg i hvert fall anbefale at du har litt overalt. Det er vel dette her nå som er de mest ynda tingene å stjele, eller? Ja, dessverre så blir det jo sånn. Men veldig masse av disse her syklene har jo da teknologi som gjør at du finner dem igjen. Du finner dem igjen, men du får ikke stoppe dem litt sånn som en sånn Apple... Nei, ikke forløpig sølke. Det er ikke nødvendig å stjerne en Tesla. Nei. For den stopper jo. Så hvis du stjerner en Tesla, så...
Da må du jo ha nøkkelen. Men kan du gjøre det med elsykler også? Jo, det har jeg ikke tenkt på, men den teknologien bør jo være ganske enkel, så det er jo sånn som selvfølgelig kommer. Men ja, de fleste har jo sånn geotag. Jeg hørte om en på Dagsnytt, en dame som hadde mistet sykkelen sin, hvor sykkelen dukket opp litt innimellom. Og da har jeg tenkt på at det er litt sånn med geotags og sånn, og plutselig hvis noen hadde stjert sykkelen min, så så jeg han...
i Rysla rundt et eller annet lugubelt sted. Hadde jeg tatt ansvar for å kjøre dette her når jeg prøvde å finne sykkelen? Hvor smart er jeg? Ja, det er et godt spørsmål. Hadde politiet blitt med opp for å vente sykkelen din? Det tror jeg ikke. Det var en som jeg kjenner som hadde levert inn bildebevis på sykkeltiveri, overvåkningskameraer, hadde alle formasjoner fant til og med ut adresse hvor den jævla sykkelen sto. Politiet bare sånn, ok, kapasiteten.
Har ikke kapasitet. Det er ikke bra. Når vi snakker om politiet, så tenker jeg, det er faktisk ikke bra. For hvis du da er syv år og har mistet sikkerheden din, og pappa har stått på som bare det å finne ut hvor sikkerheden din er, og du ringer politiet og de sier, nei, det har vi ikke kapasitet til. Det er feil signaler, det. Ja, det er så feil signaler. Jeg kan skjønne hvis politiet bare er politi, for oss ser politiet ut som politiet som nevnt. De tar alt fra serimordere til fartsbøter. Men vinningskriminalitet må, det er bare for vennene,
bare for borgerens følelse at det er verdt å anmelde. Hvorfor ikke ha, jeg kan tenke at vinningskriminalitet kan jo være en type politi, høyskole, de lavest skolerte eller med minst erfaring, så på å ha en seksjon som er freda i seg selv, at det skal være en viss oppklaring prosent. Den vinningskriminaliteten er jo det første som ryker i prioriteringene. Men det er jo bare å dra på disse sykleauksjonene nå, så ser du der har vi finnet en del sykler. Ja.
Det er jo ingen som gidder å hente dem, for nå har vi jo fått forsikringspengene dine. Det er jo tusenvis av sykler som Falken har på disse auksjonene sine, så du kan jo handle deg trill rundt. Det er jo de flotteste syklene. Men hvis noen hadde sett sykkelen din, så hadde jo du fått den igjen av oss og oppgjør av forsikringskjennskapet. Ja. Det er jo synd at vi har det forbruksamt for hvem det er. Så du hadde ikke gitt deg leitet her nå? Du hadde jo bare ledd hvis du så han dukke opp litt innimellom. Skjønner du? Derfor hadde du ikke brydt deg. Ja.
- Men det er klart med 500 000 elsykler som vi har rundt nå, med en snittpris på sikkert 20 000, så er det jo et spørsmål om tid før noen oppdager det markedet. - Prislappen vil jeg tro var noe som, når du nevnte det her, det skjedde ikke i 2015-2016, da var prisen sikkert relativt sett enda høyere enn det er nå.
for prisen er fortsatt stiv. Prisen er stiv, og i Norge handler det litt om kronekurser og sånt. Dette er jo standardimport, så da blir jo de syklene dyrere selvfølgelig. Men hvis jeg skal gi litt reklame, så er det at hvis du kan bytte ut Nissan Leafen din med en elsykkel, så er det ikke mye Nissan Leaf du får for 35 000. Nei.
Sånn sett så behøver du ikke være villig. Men hvis du sammenligner med en vanlig sykkel, som ikke har motor og batteri, så er det jo selvfølgelig kjempedyrt. Ja, for det er jo sånn, når vil elsykkelen som faktisk av en god kvalitet vil lande på, når vil du se den til 4999 eller 999 hos din lokal forhandler? Aldri. Hæ? Vil det aldri gå så lavt? Nei, 5000 kroner, nei, tror jeg ikke.
- Tror du ikke det? - Nei, for det er så kostbart. Man må tenke på at den teknologien som ligger i motoren som du har på sykkelen din, og i det patasonik-batteriet, det er dyrt å fremstille. Batterier er dyre, motorer er dyre, det er noe helt annet enn en sykkel. - Er det kobolt? - Ja, det er alt sammen, og den innovasjonen og alt som er, det er med mikrochipper og hele businessen, så det tror jeg faktisk ikke. Man kan jo ha lov til å håpe,
Men det man kunne håpet på, hvis du skal gå tilbake til myndighetene, det er at de hadde gjort det samme. Det som er koko, det er at du får fradrag og tilskudd hvis du kjøper en el-moped eller el-bil. Du får ikke velsikker. Nei.
Så hvis myndighetene hadde gjort det, hvis de virkelig hadde vært opptatt av det, så hadde de gjort el-sparkesykler og el-sykler omtrent. De hadde støttet alt sammen. Ja, og ikke bare det klimaspørsmålet, men også det her helt åpenbart, noe som kanskje er enda viktigere, som vi takker på på kort sikt, er jo helsegevinsten, helseaspektet, spare helsevesenet,
og bedre folkehelsa, som tydeligvis virker å være et helt umulig prosjekt. Så er jo sånn et pennestrøk det der da. Ja, for jeg skal ta frem, det var en lege som kom med en rapport her, skjønner du, som jeg tenkte hvorfor ingen har tatt tak i.
- Nei, jeg vet ikke. Men i alle fall, han sier at helseeffekten er jo helt enorm, fordi at du når en helt annen brukergruppe, som gjør at diabetes og alle eldringstingene som kommer nå... Folk hadde syklet litt i stedet, så hadde det blitt en liten spasertur. Så hvis du var opptatt av det, så hadde du vært med på å dytte deg videre. Og det synes jeg er litt rart de ikke har gjort, egentlig.
- Faren min har et fenomenalt prinsipp, og det prinsippet er bra fordi at det handler ikke om miljøaspekter eller gjør de riktige tingene på et samfunnsplan. Det handler bare om å ikke bruke bilen med mindre du må, bare av rent prinsipp, av latskapsårsaker. Hvis du kan gå til butikken, hvis du ikke er sånn, la det da. Det er sånn som å kjøre oss på trening da vi var små.
Skal vi kjøre deg på trening? Med mindre på andre siden av bæret. Med mindre som du må ta buss i en halv time, eller det er på andre siden av kommunen. Men kjøre unger på trening, for eksempel. Det er hele prinsippet der. Alt har likt veldig godt. Jeg husker også det var sånn, det er visse foreldre der var små,
som kjørte til skolen, og vi var sånn, ja, så deilig at naboen kjører. Min foreldre kjørte aldri til skolen. Det er helt uaktuelt. Da hadde du brekt beinet, liksom. Ja, det er knappt da. Hvor hinka går det? Ja, nei, vi syklet jo. Ja, det er jo dyd å la bilen stå, men det er liksom sånn, man skylder på tidskniper og dårlig vær og bla, bla, så...
- Jo da, men du som bor i Urban T, du bruker bil til alt, eller? - Nei, det er jo luksus med å bo i det her, Obås helvete her, så er jo avstandene minimale. Det er såpass mange mennesker og nok tilbud at du slipper å forlate forhånd på det meste. - Og da har ungene dine, har de da el-spark og sykkel, eller? - Nei, de har vanlig sykkel. - De har vanlig sykkel. - Vanlig sykkel for å trimme leggene sine. - Ja, det er litt viktig.
- Det å komme seg i fysisk form og komme seg ut, er greia. - Å komme seg fra A til B uten helikopterforeldre, det er litt sånn at vi liker å løse alle problemene deres. - Når du bor så urbant, har du to biler? - Nei, jeg har én. - Du har én? - Ja, alt tilbake til en bil. Det går fint. Jeg ser flest som har to. Det kommer alltid en arbeidssituasjon. Det kommer an på hva folk gjør. - Jeg har tenkt i småbyene, som Horten og sånn, de fleste har to biler.
Men det skjønner jeg jo. Når det er avstander utenfor byen, så er det jo særlig dyrt å ha bil i byen.
- Det er helt, der har det faktisk blitt helt krise når jeg er inne på, en del av disse produksjonsserskapene holder til på gryneløkka. Det er helt krise for det første når jeg klarer å få trykt Nissan Leafen min inn der, så finner jeg parkeringsplass og lading. Så blir det jo ran i forhold. - Det er helt sinnssykt. Etter det rødgrønne har styrt Oslo i et par år nå, så er det bare sånn 2300-parkeringer på Easy Park.
Fy faen, det er jo fucking sran på Høylystad. Jeg betalte 300-400 kroner for å parkere et par timer på 23 nullparkeringer. Så må du vite, her er det en liten privat, den kirken her kan du parkere, eller et eller annet kjøpesenter. Det finner noen hack rundt omkring, men det er jo helt latt vidert. Så vi får noe å si da, men hva tenker du at den kommer til å gjøre med det, det nye viser, eller nei?
- Oslo Høyre da, de er jo enda mer gjerne. Det er fælt å si det, men jeg trodde jo Oslo Høyre, vi skal ikke gå ned den veien der, men Oslo Høyre, faen meg, de har ikke galt det. Deres drømmefantasiprosjekt er jo at Oslo kommune skal gå foran og lage hydrogenfly.
til tross for at Oslo kommune har ikke en eneste flyplass. Det var det jeg hørte av podcasten ditt. Det er sant det. Det er det som det skal man bruke penger på. Det er fett. Men politikk og lokalpolitikk er helt ok. I byen som jeg kommer fra så har det en som skiftet mening plutselig nå. Et år etter valget. Plutselig byttet parti. Hva gjorde det? Når jeg diskuterte det så tenkte jeg, går det an liksom?
Er det lovlig? Kameraten min som er jurist sier ja, det skjer. - Ja, for så vidt du har fulgt valgflesk i 2023. Nei, jeg snakker for det lenger ennå. - Nei, jeg vet hvordan jeg skal. Jeg skal ikke henge ut folk. Når det er folkevalg, så kan det bare... For da i horten vipper jo hele maktbalansen, og så får de plutselig eiendomsskatter likevel antageligvis.
Jeg er tilbake til det der skrivet på skatten, altså både sykkel og elsykkel burde jo vært sånn der ...
Kunne vært noen sånn, det er jo veldig lite penger det er snakk om, men bare folk har det insentivet, bare sånn, man skriver litt på skatten, folk blir jo helt kåte av det. Jo, jo, men hvis du tenker deg hva du sparer da, igjen hvis du skal videreføre til politikk, helseeffekt, mindre trøkk på veiene, du får altså, og ikke minst det at det liksom
Vi får folk ut i gaten igjen, og da får man æringslivet til å gå mer, og alt dette her, og man får noen innovasjoner ut av det. Og så tenker jeg at det er 500 000 søkere som er elsykler. Hvis du var politiker, og hvis du er rådgiver å høre på, så ta tak i det. Det er veldig enkelt å gjøre noe med. Det er mange mennesker som tenker at det er en god idé. I hvert fall noen momsfri tak, eller et eller annet som er lik på elbiler og sånt. Men
Men der, hvis du vil spare, der gjør vi det. - Det sitter litt ditt inne å bruke elsykkel, litt ut på bygdene oppe i fjellene og litt sånn, hvor det er jævlig variabelt vær. Det er vel kanskje et av de vanskeligste markedene? - Ja, det er helt opplagt at det vi snakker om her er den bicyklen som du har og sånn, og det å bytte ut bilen nummer to med en sykkel handler om sentrale strøk.
Veldig ofte så gjør det det. Nå er det jo sykler som du kan bruke på bygda, som jeg sier, det er jo det samme der også. Hvis du skal sykle, hvis du bor...
litt innover i landet og skal sykle til dagligvaren for eksempel og sykle tilbake igjen, så er det jo mye å spare på det også. Men det er klart at når det ikke er noen kø og det ikke er noen ting og der parkeringsplassene er store og veiene er fine, så skjønner jeg at det er et mindre marked. Dette kommer litt som en personlig idé også, men kan ikke du tenke litt høyt om sånne der elsykkelferie for eksempel? Det kan jo sykle rundt, det kan være i ...
Frankrike, Italia, Spania, eller kanskje enkelt bare leie sykkel til de stedene du kommer. Det er kanskje litt langt til de får frakte på sykler helt ned dit. Jeg tenker at hvis man vil, så kan jo sykler ganske langt og heftig på en elsykkel. Så hvis du tar sykkelen din da. Danmark da for eksempel. Ikke minst.
Du setter deg på sykkehjørn, så sykler du litt nedover i Norge til du kommer til danske ferie som vi nede ved bleir å kalle det. Du tar den fra Larvik over til Hitschhals for eksempel og sykler litt nedover i Danmark. Så det eneste du trenger å ha med deg er en sånn, så lenge du kommer da, det er vel samme stikkontakten på alt nedover, det er 220 volt. Det er vel bare USA som er annerledes.
Så kan du bare sykle med det, for alt du trenger er en stikkontakt. Men kan du gjekke av batteriet og ha et reservebatteri? Absolutt. Det er så mange som bare vil. Du kan kjøpe en liten tilleggspakke, som du har der hvor du har flaskeholdet, så kan du sette på batteriet. Sånn ekstra, så du har sett sånne us i maskinet din, en giver, endeløst langt. Nå skal du gjennom Danmark, så kanskje du bør ha det. Nei, så det er absolutt. Vi har jo sett at når teknologien er blitt så bra, batteriene har den rekkevidden den har,
og du klarer å følge såpass godt med at du vet så nålig hvor langt du kommer så kan du pakke opp sykkelen veldig bra men som jeg sier det er vel 150 kilo som er maksa hva du kan sette på sykkelen før du begynner å
og knarker litt på garantier og sånt. Ja, riktig. Vi skal begynne å gå saktig, men sikkert inn for landing her, og vel jo så summer opp litt alt vi har pratet om, og finne en litt sånn fin avrunding på det, eller? Du, jeg skulle si at vi er inne i en sykkelrevolusjon, som jeg kaller det, for mikro, hva kallte vi det? Mikrotransport? Nei. Mikrobeveglighet? Nei. Da må jeg forsiktig med sånne begreper, sånn at det... Mikro...
Fremkommelighet, mikro... Har du ikke transport? Jeg skrev det til og med ned. Det var det Jørgen sa til deg, at du må huske. Mikromobilitet. Hvis vi skal begynne på en oppsummering, så er det jo at vi står overfor en sånn
Det er en kjempeovergang innen mikromobilitet som handler om elsykler, som gjør at vi kan få ned klima og helseeffekt med noen veldig, veldig enkle grep. Folk kan spare masse penger på å bytte ut en bil og bytte ut en elsykler. Og at vi har hatt nå etter pandemien, så har det skutt kjempefart både teknologien og salget av elsykler.
som gjør at det er noe for alle. Tykk og tinn og dårlig hjerte og dårlig lunge og alt. Du kan fint finne deg en e-sykkel som du kan sykle på. Vi håper at flest mulig gjør det, ikke bare fordi vi er en leverandør, men fordi jeg tror samfunnet trenger det. Det har en stor klimaeffekt på det.
De fleste reiser er mellom 1 og 6 kilometer. Bytter vi ut dem når det er rolig vei med en elsykkel, så kan du slå deg på brystet og si at du sparer mye CO2. - Kan man lease den feteste elsykkelen? - Det kan man. - Kan man det? - Det er faktisk mulighet til hvert. Det kommer et selskap i Oslo som kan gjøre det. - Selvfølgelig er det det. - Det er et kjempeviktig budskap, og det er at når man kjøper seg en elsykkel,
så er det ikke som en vanlig sykkel. Den trenger vedlikehold og service som en bil. Fordi at det er motor og batterier og kassett og kjede og alt mulig, trenger service. Og det vet vi, vi har jo preppet deg på det å si det tidligere, at det er kjempeviktig at du behandler den akkurat som en bil og at du får service og sånt på den. Jeg har jo faen ikke hatt min inn på service da. Nei, men den skal jeg ta med nå, så skal vi få den på service, og så skal vi se hvor langt du har sikkert. Hahaha.
Det blir avslørende. Det blir avslørende. Neida, men det er altså viktig, for skal man opprettholde garanti og alt dette her, så er det... Når du plutselig tar den frem, så funker den ikke heller. Det er noe galt. Man finner det tidlig nok. Så det er det samme som en bil. Det er serviceintervaller og kikk i serviceheftet ditt. Det følger alltid med serviceheftet. Good to know.
- Da har vi bygget en flott team her også. Jeg kjente også, sikkert som du også, en snikende følelse av at kampsport, der kunne vi fort gått over i noen anekdoter og digresjoner. - Vet du hva, der kan vi sitte i timesvis og snakke om MMA og dokumentarer og alt dette her. Det er en litt sånn andre bit
av det jeg driver med, men jeg kommer gjerne tilbake igjen, så kan vi ta litt av MMA. Det hørtes veldig gøy ut, så jeg styrte for folk som sier sånn, å faen så spennende det var, det var litt med vilmetak på Dagens Røde Tråd og tematikk, og sponset besådet, så da tenkte jeg det var lurt å spare litt, ja. Da kan vi ta MMA tilbake igjen, og så
- Må jeg jo lure litt og si at jeg holder på med et nytt TV-prosjekt nå, og det tenker jeg er sånn spot on i forhold til hva vi kan sitte her og snakke om. - Si hva du har på tappet. - Nei, du, jeg tør ikke å si noe nå. - Hvornår? - Fordi vi er ikke kommet langt nok, men jeg kan røpe såpass at vi ...
Jeg laget et programserie som heter Norge på dop, hvor jeg var rundt og testet på Stortinget om det var noe dop på Stortinget. Brukte flyvere, amfetamin og sånn, og fikk jo svar på det. Ja, det gjør de jo. Flyvere? Hva var det du sa for noe? Flyvere. Flyvere, som vi hadde flyverne for å holde seg våke, brukte ganske mye amfetamin. Ja. Og den gikk på TV3. Gikk kanskje ut forbi den også.
- Men det er TVNorge TV3, det er litt problemet med. - Jeg skjønner det. Men det var en litt avslørende TV-serie da, som på en måte fikk ganske mye medieoppmerksomhet og sånn, men som gjør at du viser virkeligheten på en annen måte.
Men hva faen, hva gjorde du? Gikk du inn på Stortinget og sjekket klokken? Neida, jeg gikk inn på Stortinget som gjest, presset og intervjuet politikere og alt mulig, tok meg en tur på do, og så swipet jeg rundt på pultene og alt mulig, hadde sånn kokain swipes og do swipes, sjekket hva som funket der. Jo, så her er jeg. Fyllte opp i AT på Stortinget. Yes.
Og så fant jeg dealeren som ga puggepillene til legestudentene på Oslo Universitetet. Så den gikk jo på adderall hele gjengen. Satan, men du, dette her må vi jo friske opp. Det skal vi friske opp, og det kommer mer av den type ting. Det kan jeg bare si at det er der. Men vi er jo en TV-bransje nå som du kommer fra, som er litt vanskelig.
Men jeg er en Viaplay-mann, så jeg håper det er de som lagde julebykrigen, så vi får se hva vi får til. Du har tro mot dem? Nei, jeg har ikke tro mot dem i utgangspunktet. De sliter veldig, men har klart å komme seg gjennom en veldig vanskelig periode. Så jeg tror jeg må på de kommersielle NRK-trekkene. Nei, det sier ikke det. Men dop i storpolitikken, institusjoner, idretten, kampsport, pluss
Alt andre. - Jeg kan holde på med det. Det er derfor jeg sier at det er viktig at vi holder den røde tråden, at vi snakker om mikromobilitet. Så skal vi ta, når du måtte ønske, så skal vi ta MMA, for der skal vi... Vi er det eneste landet, jeg tror det er Nordkorea og Norge, som ikke er med meg lovlig. Og vi er jo vikinger! Vi er jo... Hvorfor i all verdens rike? Er du klar over hvor tøft denne sporten er, liksom?
Vi hadde Emil Mek som når den la opp, han var kjempeviking og kjempepotensialet. Kenneth Berg som er, som nå har vel han gitt seg, og disse gutta her hadde blitt superstærende i Norge. Vi mannfolk elsker jo å se det. Gi vårt det nå, hvem er som er tøffest? - For en pitch. Dette her gleder meg til. - Da runder vi av dagens episode her nå, og så har vi
Skal vi ta det sånn før sommeren etter sommeren, kanskje? Se hva vi finner ut. Før sommeren er fint. Gjerne det mens vi har det friskt og alt mulig. Nydelig. Takk for praten her. Takk for praten. Og så må du huske at vi må ha sykene på service. Ja, vi må ha sykene på service, selvfølgelig. Har du hytte på fjellet? Ikke egen, men jeg er veldig flink til å låne andre sine hytter. Den er fin. Da skal vi se om vi kan få rigget det opp med en litt større elsykkel som sykler på fjellet. Det er dritkult. Vil det være?