Hei og velkommen til dagens lyttespørsmål fra Pengerådet. I dag er det en lydmann fra Jern som har sendt inn spørsmålet, og han skriver som følger. «Hei, Pengerådet. Jeg driver med utleie av lydtjenester på fritiden i private regi. Hva er fordeler og ulemper med å gå over til et enkeltpersonsforetak?»
Jobben jeg utfører er rigging av lydutstyr i forbindelse med arrangementer, samt styr lyd under selve arrangementet. Ofte har jeg med eget utstyr, så her er det snakk om både tjenester og eiendeler. Innbakt i spørsmålet ligger også problemstillinger som skatt, avskriving av utstyr og fakturering. Her er flere bedt man må opp i organisasjonsnummer ved fakturering, noe jeg per nå ikke.
og ikke kan gi dem. Samt fakturanummer, regnskaps- og revisjonsplikt og kostnader. Bulldins klarer også å dra frem flere sentrale elementer som jeg ikke har nevnt. Kunne dere tatt dette opp og drøftet det i deres podcast, jeg hadde satt veldig pris på tips og triks fra dere. Siden det i en slik problemstilling som er ofte dreier seg om størrelsen, volumen av driften, kan det legges til at i året snakker om ca. 50-100 000 kroner i inntekter.
Hadde satt stor pris på Hallgeirs råd, og når noen roper for jæren, så svarer du i hovedstaden, gjør du ikke det, Hallgeir? Ja, det er klart det. Det er det første jeg går til. Ja, Lidmann for jæren, jeg vil nok anbefale deg til å etablere et enkeltpersonsforetak. Det er svært enkelt. Du gjør det bare via Brønnøysyn Rikestad, eller via Altinn, så kan du gjøre dette. Og det vil være en fordel knyttet til...
til ditt arbeid. Det er heller ikke så stor kostnader til det. Det er jo ingen revisjonsplikt, og du har altså ikke noen kostnader knyttet til akkurat det, eller ikke noen regnskapsplikt knyttet til et enkeltpersonsforetak. Du kan selv føre regnskapet, men selvfølgelig kan ditt avhengig av...
Ja, hvor dreven du er på dette, og hvor ikke minst mange utgifter og inntekter du har, så kan det jo være verdt å sette av akkurat den jobben der for så vidt. Men det er jo nesten uavhengig om du er inklusjonsforetak, eller du trenger kanskje noe hjelp til skatten, og hvilke utgifter du kan føre opp. Du er
Skriv at du har rundt 50-100 000 i inntekt. Jeg vil anta at du da har også en annen jobb ved siden av, så det er der broparten av dine inntekter kommer fra. Og du kan velge å både ha vanlig arbeidsinntekt, lønnsinntekt, altså...
og på den måten også få minstefordrag, og samtidig ha et enkeltpersonsforetak ved siden av. Det er mange som har, det er ikke sånn enten eller, enten må du føre alle inntekter på enkeltpersonsforetaket, eller så må du føre alle inntekter på deg selv som lønn, det trenger du ikke. Når det gjelder spørsmål kun til avskriving av utstyr,
Det har du også muligheten til og vil jo være lettere å administrere via et AS eller enkeltpersonsforetak. Der er det bestemte regler som gjelder knyttet til hvor høy kvalitet det er på utstyret og hvor lang tid de kan skrives av på.
Fakturering, der er det helt riktig at det vil jo mange oppdragsgivere etterlyse rett og slett et organisasjonsnummer, altså at du har i det minste at enkeltpersonsforetak skal sende ut faktura for at de i hele tatt skal kunne betale deg. Hvis du ikke har det, så kan det være at de...
Dette er en mye heft og plunne rett og slett ved å betale ut pengene til deg. Kanskje man gjør det på andre måter, eventuelt betaler du ut som lønn, og det er det mange som kvier seg for. Det er noen som til og med ikke ønsker det, og jeg ser ikke vil velge deg hvis det er slik det er, at du ikke kan betale ut til et enkeltpersonsforetak.
Så jeg vil nok anbefale deg å gjøre det. Og siste elementet som også er viktig, det kan du eventuelt ha med skatteetaten, det er jo hvorvidt det er momsplikt eller ikke på det du driver med.
Jeg vil anta at dette er momspliktig. Jeg vet ikke, det kan jo avhenge litt av hvilken bransje den driver i. Men også er det noen regler knyttet til at dette skal ha, altså at over tid skal kunne gå i pluss, i hvert fall på
på virksomheten din for at du skal kunne trekke fra at det skal være merverdier registrert, og så skal det også være over et visst beløp per år, tror jeg, rundt 50 000 kroner.
Så frem til at du kommer inn for det, og dette må du altså undersøke med skattetaten og momsplikten, så vil jeg registrere meg i merverdigeregister også for å få da eventuelt også fradrag på de
utgiftene du har knyttet til driften din når det gjelder innkjøp av mindre utstyr og løpende utgifter som du har i forbindelse med reiser og som du har med andre kjøp i næringen din. Så kort fortalt, ingen ulemper med å starte et enkeltpersonforutsak? Gå rett til brønnsyneregisterne? Nei, det kan være noen ulemper. Det er klart det er litt sånn
Du plunder og du skal overholde frister, ikke minst for innberetning av eventuelt moms, av forskuddsskatt på dette. Og husk også at hvis du legger ned driften, altså hvis du slutter med den virksomheten, så må du også passe på at du gir beskjed om dette til skattetaten, eller så vil du fortsette å få krav på
om forskuddsskatt som om du drev på med dette. At du fortsatt hadde inntekt. Hvis du har sluttet med det så har du ikke det, og da vil du jo selvfølgelig få pengene tilbake, men det kan være problematisk i en periode å betale inn til skatteetaten for en inntekt som du ikke altså har. Så da må du si opp dette enkeltpersonsforetaket ditt rett og slett når du slutter med driften.
Oslo har svart i jern, jern har svart på Oslo, og sånn frem og tilbake, uansett hva det er, svaret er altså å starte et enkeltpersonsforetak. Takk for spørsmålet. Hvis du som hører på oss har et spørsmål, kan du sende det til oss til tips at dinepenger.no, eller du kan sende oss en melding på Facebook eller Instagram, der heter vi Dinepenger begge stedene. Så har vi også en Facebook-gruppe som heter Pengerådet, hvor du kan melde deg inn og stille spørsmål der også. Takk for at du hørte på.
Teksting av Nicolai Winther