2/18/2025
#JP177: Bærekraft i global logistikk og leverandørkjeder
Jørgensen og Pedersen diskuterer bærekraft i global logistikk, med fokus på Hamburg havn. De besøker Kühne Logistics University og ser utfordringene knyttet til transport, forbruk og bærekraftige løsninger. Diskusjonen omfatter CO2-utslipp, leverandørkjeder, og behovet for å balansere frihet og forbruk.
Transcript
Mentioned in the episode
Global logistikk
Besøket i Hamburg havn illustrerer kompleksiteten og de miljømessige utfordringene i global logistikk.
Hamburg havn
En av Europas største havner, besøkt for å illustrere global logistikk og dens utfordringer.
Kühne Logistics University (KLU)
Handelshøyskole med sterk logistikktradisjon, besøkt av Jørgensen og Pedersen.
Kühne-Nagel
Et stort globalt logistikkselskap, nært knyttet til KLU.
Asia
Nevnt som opprinnelsessted for mange varer som transporteres til Europa.
Europa
Nevnt som destinasjon for varer fra Asia, og som sted for diskusjonene.
Globale leverandørkjeder
Kompleksiteten og bærekraftsutfordringene i globale leverandørkjeder diskuteres.
Rotterdam
Nevnt som en stor havn i Europa.
Antwerpen
Nevnt som en stor havn i Europa.
Suezkanalen
Nevnt i sammenheng med et skip som blokkerte kanalen.
Evergreen
Navnet på et skip som blokkerte Suezkanalen.
CO2-utslipp
Et sentralt tema i diskusjonen om bærekraft i logistikk.
Alan McKinnon
Professor i Sustainable Logistics ved KLU, bidrar med innsikt.
Sustainable Logistics
Et fagfelt som fokuserer på bærekraft i logistikk.
Climate Logistics
Et fagfelt som fokuserer på klimaets innflytelse på logistikk.
Just in time
En forretningsmodell som har blitt utfordret i senere tid.
Just in case
En ny forretningsmodell som vektlegger større lagerhold.
China pluss one
En forretningsmodell for å redusere risiko ved å ha flere enn én leverandør.
Temu
Et eksempel på en forhandler som bruker egne fly for rask levering.
ESCP Business School
Handelshøyskole i Berlin hvor podcasten delvis foregår.
Coca-Cola
Et globalt merkevare som diskuteres i forhold til bærekraft.
Extinction Rebellion
En miljøaktivistgruppe nevnt i forbindelse med et besøk til et radikalt sted.
Berlin
Byen hvor deler av podcasten spilles inn.
Norge
Nevnt i sammenheng med norsk næringsliv og forbruk.
Tyskland
Landet hvor podcasten delvis foregår.
NHH Executive
Et program for eksekutivstudenter nevnt i episoden.
Bærekraftig Business
Tittel på et NHH Executive program.
Moritz Pettersen
Person som har laget en bok om logistikk for barn.
Ellen McKinn
Professor nevnt i diskusjonen om karbonavtrykk.
Florian Lydekke-Freund
Kollega som jobber ved ESCP i Berlin.
Participants
Host
Jørgensen
Host
Pedersen
Guest
Alan McKinnon
Guest
Ellen McKinn
Guest
Florian Lydekke-Freund
Guest
Moritz Pettersen
Points
Det finnes et enormt omfang av ting som blir sendt på kryss og tvers av planeten.
Illustrerer skalaen på global handel og den tilhørende miljøpåvirkningen.
Just in time er out of fashion, just in case er inn.
Reflekterer endringer i forretningsmodeller på grunn av usikkerhet i globale leverandørkjeder.
Hvordan skal vi både beholde friheten til å ta valg samtidig som vi unngår overkonsum?
Et sentralt spørsmål om balansen mellom individuell frihet og kollektiv bærekraft.
Import av visse produkter kan være klimapositivt på grunn av bedre klimatiske forhold og mindre gjødselbruk i produksjonslandet.
En viktig nyanse i debatten om kortreist mat og global handel.
CO2-priser på 75-500 dollar per tonn er nødvendige for å nå klima målene, men politisk krevende å gjennomføre.
Illustrerer den enorme utfordringen med å implementere effektive klimapolitiske tiltak.
Claims
Global logistikk er en av de største kildene til CO2-utslipp.
En viktig påstand som krever ytterligere undersøkelse, men støttes av beskrivelsene i transkriptet.
Det er behov for et skifte i forbruksmønster for å oppnå bærekraft.
En bredt akseptert påstand, men med utfordringer knyttet til implementering.
Statlig regulering av forbruket er en kontroversiell tilnærming.
En påstand som fremkaller debatt om balansen mellom individuell frihet og kollektivt ansvar.
Import av visse matvarer fra fjerne land kan ha et lavere CO2-avtrykk enn lokal produksjon.
En overraskende og viktig påstand som krever ytterligere undersøkelse for å bli verifisert.
Coca-Cola har redusert sine bærekraftsmål.
En observasjon som krever ytterligere undersøkelse av årsakene og implikasjonene.