1/31/2021

#JP014: Hvordan bli kvitt grønnvasking med Bjørn Kjærand Haugland

I denne episoden av Bærekraftseventyr, snakker Jørgensen og Pedersen med Bjørn Kjærand Haugland om grønnvasking. Haugland, administrerende direktør i Skift, næringslivets klimaledere, forklarer hva grønnvasking er og hvorfor det er et problem. Han beskriver også hvordan Skift jobber for å bekjempe grønnvasking, gjennom å tilby en grønnvaskingsplakat med ti prinsipper som bedrifter kan signere på. Haugland understreker viktigheten av å være gjennomsiktig og åpen om bærekraftsutfordringer, og hvordan dette kan bidra til å bygge tillit og skape en mer bærekraftig fremtid.

00:01

Bedrifter må navigere grønnvasking ved å implementere bærekraftige prinsipper og lære gjennom samarbeid for reell endring.

12:05

Talen fokusert på viktigheten av gjennomsiktighet i næringslivet og bekjempelse av grønnvasking gjennom samarbeid og informasjon.

15:14

Foredraget fremhever hvordan ulike selskaper kan inspirere hverandre til bærekraft og viktigheten av å lære fra hverandre.

18:55

Nordiske land anses som ledende innen bærekraft, og næringslivsledere blir stadig modigere i internasjonale initiativ for klima.

25:23

Fokuset er på viktigheten av tillit og integrering i bærekraftsarbeid for nyere virksomheter.

"Kompanier over hele

Transcript

"Kompanier over hele verden trenger en guide mot "greenwashing". Greenwashing er en form av misledende markering der et produkt, service eller kompani er presentert som bedre i forhold til klimasvandring, miljø og menneskelige rettssituasjoner, uten rett dokumentasjon for å støtte denne klingen."

24.080 s
00:00:01

Det er mange spørsmål en blir stilt når en jobber med bærekraftig business, og jeg tror at i starten, så var det som regel hvorfor i all verden skal vi bry oss om bærekraftig business, så var spørsmålet vi ble stilt oftest. Spørsmålet blir ikke stilt så ofte lenger, fordi at nå later det til å være etter hvert en enighet om at disse temaene er viktige, disse temaene står på agendaen allerede til næringslivet, og på en måte den

27.460 s
00:00:31

Den samtalen er vi jo ikke ferdig med, så i hvert fall er han mye mindre fremtredende. Et annet slikt spørsmål som har seilet opp de siste årene og blitt stilt oftere og oftere av flere og flere folk i ulike, det har skjedd fra studenter til næringslivsledere til den vanlige bekymrede borger, det er at dette bærekraftsgreiene til bedriftene er ikke egentlig bare grønnvasking.

26.440 s
00:00:58

Og i denne episoden, Sveinung, i dette bærekraftseventyret, så er det nettopp grønnvasking vi skal ta på oss. Og vi skal stille spørsmålet, hva er grønnvasking for dere? Og hva kan vi gjøre bedre? Og vi har fått med oss en nestor på bærekraftsfeltet, både i Norge og internasjonalt. Jeg tror ikke det er mange konferanser vi har vært og holdt foredrag på, Ljarsak, hvor vi ikke...

22.340 s
00:01:25

har møtt Bjørn Kjæran Haugland, og det navnet dukker jo opp også hele tiden sist her, som styremedlem i et selskap som vi kan kanskje komme litt tilbake til underveis her. Men Bjørn, velkommen til Bærekraftseventyr, så koselig at du har lyst til å være med oss og ta en prat om dette her temaet grønnvasking og bærekraft mer generelt.

23.520 s
00:01:48

Tusen takk. Tusen takk for at dere gjør det dere gjør med alle de prosjektene dere er engasjerte i, og ikke minst denne podcasten. Og tusen takk for å bli invitert.

11.540 s
00:02:11

Du har jo en interessant bakgrunn, Bjørn. Dette må vi jo bare nevne kort, fordi i dag er du administrerende direktør i det som heter Skift, næringslivets klimaledere, og som er jo et veldig spennende initiativ som vi kommer til å komme inn på, blant annet fordi at dere jobber med å komme grønnvaskingen til livs.

19.260 s
00:02:23

Men tidligere var du i mange år konserndirektør for bærekraft i DNV GL-gruppen. Du var vel kanskje en av de første konserndirektørene for bærekraft i Norge, kan jeg forestille meg. Og du jobbet jo internasjonalt. I tillegg til å tro for deg på konferanser, vi tro for deg på mange flyplasser. Så du har jo lang erfaring fra å jobbe med mange bransjer, både energibransjen, shipping, maritime og så videre. Så du har jo sett dette her fra begge sider, så å si.

25.900 s
00:02:42

hvordan er overgangen fra det yrkeslivet du hadde før og det du hadde nå? Er det mer av det samme, eller er det en ny verden å være direktør i skift? Ja, det er jo litt begge deler. Det er jo både mer av det samme, og så er det selvsagt en ny verden i den forstand at den kommer ut av rammene fra en bedrift og får en plattform der den kan jobbe.

26.540 s
00:03:08

kan jobbe med næringslivet mye bredere. Den største endringen, for det er nok riktig, at jeg var en av de første, den gangen vi kalte det Chief Sustainability Officer i DNV GL, den rollen tok jeg i 2010, og da tror jeg det var den første i Norge også. Det er klart at vi jobbet veldig mye i flere år for å posisjonere DNV GL inn i forkant av den utviklingen vi så.

27.240 s
00:03:35

Når vi nå ser tilbake, så er det jo klart at hele denne bærekraftsdialogen har jo endret seg voldsomt på de ti-ti årene, og hovedsakelig til det positive. Så nå har det liksom krøpet opp i styrerommet, det har krøpet inn i forretningsmodeller, det har krøpet inn i undervisningsinstitusjoner,

18.700 s
00:04:03

Og det har krøpet inn i kommunikasjonsavdelingene for alvor, og det er vel kanskje det som er tema for i dag, at kommunikasjonsfolk er blitt veldig ivrig på dette med bærekraft. Og hvis vi da kan utfordre deg til å nær sagt definere dagens tema, for å si det på den måten,

18.240 s
00:04:22

For du er jo, hvis jeg er en redningsmann for grønnvaskingens utberedelse, så må du være langt fremme i den køen. For du står jo blant annet bak noe som heter grønnvaskingsplakaten sammen med dine gode kollegaer. Og det skal vi komme tilbake igjen til. Men kanskje aller først, kan du prøve deg på en liten problembeskrivelse? Hva er det for noe, dette som vi kaller for grønnvasking? Og hvorfor er det et problem?

22.980 s
00:04:40

Ja, og da skal jeg gå rett på sånn som vi har tatt fatt i det. Og da sier vi at grønnvaskning er en form for missledende markedsføring, der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, innvirkning på natur.

21.060 s
00:05:04

og innvirkning på mennesker. Så det er på en måte, siden jeg snakket med to professorer nå, så tenkte jeg at jeg måtte være litt tidligere på definisjonen. Sånn er det vi har definert det. Og så skal jeg bare skynde meg til å si at når skift tok fatt i denne problemstillingen, så var det på en direkte utfordring vi fikk fra

22.500 s
00:05:25

tre bærekraftsentusiaster som jeg tror dere kjenner. Petter Gulli i 12 Years, Ida Hatlebrekken i Lyping, og Silje Bareksten i 3 Norske. Så de skrev en kronikk i Finansavisen der de

18.780 s
00:05:48

på en måte tok fatt i hele den grønnvaskning-problematikken, og på en måte utfordret næringslivet til å ta fatt i dette selv. Og det er også kjernisk skift. Skift er jo av næringslivet for næringslivet, så vi ser på en måte hva det er vi kan ta fatt i selv. Og grønnvaskning, der trenger vi ingen overføringer fra staten, vi trenger ingen retningslinjer fra staten,

27.880 s
00:06:07

Vi trenger kun å se oss selv i speilet, lære fra hverandre og skjerpe oss. Og det trengs.

8.800 s
00:06:36

velger bedrifter å skrive under? De skriver under på at de ikke skal drive med grønnvåsking. Er ikke det ganske skummelt for dem? Ja, du kan si det vi gjør, og det er også henspeilet på hvem skiftet er. I skift ser vi for ting, vi ser ikke mot ting. Vi er ikke en miljøorganisasjon og all ære til de som tar en utrolig viktig del i det offentlige ordskiftet med å på en måte...

27.660 s
00:06:45

Mentioned in the episode

Greenwashing 

En form for misledende markedsføring der produkter eller virksomheter presenteres som mer bærekraftige enn de egentlig er.

Skift 

En organisasjon som jobber med å bekjempe grønnvasking og fremme bærekraftig næringsliv.

Grønnvaskingsplakaten 

En veileder med ti prinsipper som bedrifter kan signere på for å forplikte seg til å ikke drive med grønnvasking.

DNV GL 

Et internasjonalt sertifiseringsselskap. Haugland var tidligere konserndirektør for bærekraft i DNV GL.

Chief Sustainability Officer 

En rolle som ble introdusert i DNV GL i 2010. Haugland var en av de første i Norge som hadde denne rollen.

12 Years 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

Lyping 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

3 Norske 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

Finansavisen 

En norsk avis der 12 Years, Lyping og 3 Norske publiserte en kronikk om grønnvasking.

ISO-systemer 

Et system for sertifisering og kontinuerlig forbedring. Haugland er positiv til ISO-systemene.

Orkla 

Et norsk konsern som har signert grønnvaskingsplakaten og arbeider for å internalisere den.

Terravera Foundation 

En stiftelse som jobber med å skaffe objektiv informasjon om bærekraftsavtrykket til selskaper.

Kessler 

Et selskap som jobber med å spore og spore ressurser rundt om i verden for å fremme sirkulær økonomi.

FNS bærekraftsmål 

En samling av 17 mål som skal bidra til å skape en mer bærekraftig fremtid.

Forbrukertilsynet 

En norsk etat som har ansvar for å håndheve markedsføringsloven.

TED 

En plattform for å dele ideer og kunnskap. Grønnvaskingsplakaten har en presentasjon på TED-kanalen.

NMBU 

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Skift har et samarbeid med NMBU for å fremme bærekraftskunnskap og forskning.

CO2-avgift 

En avgift på utslipp av karbondioksid. Skift jobber for å øke CO2-avgiften i Norge.

Greta Thunberg 

En svensk klimaaktivist. Haugland nevner Thunbergs tale på World Economic Forum.

World Economic Forum 

Et årlig møte for verdens ledere. Thunberg holdt en tale på World Economic Forum.

Ed Freeman 

En professor ved University of Virginia. Haugland nevner Freeman som en inspirerende person.

California Management Review 

En akademisk tidsskrift der Magali Delmas publiserte en artikkel om grønnvasking.

Magali Delmas 

En bærekraftsforsker ved UCLA. Haugland refererer til Delmas' artikkel om kommunikative strategier for grønnvasking.

UCLA 

University of California, Los Angeles. Delmas er en bærekraftsforsker ved UCLA.

Bergens egen statsråd Lemkul 

En politiker fra Bergen som har signert grønnvaskingsplakaten.

Bifi 

En organisasjon som hjelper Skift med å utforme veilederen om grønne innkjøp.

Nasjonaltransportplanen 

En plan for utvikling av transportinfrastruktur i Norge. Haugland nevner at det kan komme utspill om klima og natur i forbindelse med nasjonaltransportplanen.

Klimaoptimistene 

En videokast som Skift skal lansere for å fremme optimisme om klimaendringer.

Participants

Host

Jørgensen

Host

Pedersen

Guest

Bjørn Kjærand Haugland

Similar

1/3/2022

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP036: Grønn innovasjon og grønne investeringer med Erik Osmundsen

Da vi første gang traff Erik Osmundsen, var han konsernsjef i Norsk Gjenvinning og stod midt i en stormfull omstilling av virksomheten. Det er startpunktet for samtalen vår, som tar for seg både den typen grønn innovasjon Erik ledet i Norsk Gjenvinning og de typene grønne investeringer han nå foretar som partner i investeringsselskapet Verdane. I samtalen med Erik snakker vi om hva som skal til for å lykkes med grønn omstilling, om det er lettere eller vanskeligere å drive grønn innovasjon i selskaper som står i en krise, hvilke teknologier og forretningsmodeller som er mest attraktive for grønne investorer om dagen, hvordan norsk bærekraft blir tatt imot når Erik besøker sin alma mater Harvard Business School for å fortelle om Norsk Gjenvinning-caset, og hva som er etikkens plass i bærekraftsinnovasjon. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

1/9/2023

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP073: Vinner den som bryr seg? med Ylva Lindberg

Vi tar en prat med en vaskeekte pionér på bærekraftsfeltet. Ylva Lindberg er Executive Vice President for strategi og kommunikasjon i Norfund, men hun har lang fartstid innenfor bærekraftig business. Vi snakker oss gjennom ferden hennes fra McKinsey til KLP, hvor hun jobbet med etiske investeringer, de 13 årene hun ledet bærekraftskonsulenthuset SIGLA, og arbeidet hennes med klimainvesteringer i Norfund i dag. Vi snakker om ESG-begrepets historie, og hvordan hun var med i det formative arbeidet rundt ESG i UN Global Compact-rapporten Who Cares Wins. Vi diskuterer hva som har endret seg på bærekraftsfeltet de siste 20 årene, og Ylva argumenterer for at den aktive motarbeidingen av bærekraft generelt og ESG spesielt gir grunn til optimisme. Vi graver oss ned i Norfunds arbeid med klimainvesteringer over hele verden, får høre om de imponerende resultatene deres både finansielt og fra et impactperspektiv, og vi diskuterer hva Oljefondet kan lære av Norfund. Vi spør Ylva hva som er de viktigste tingene som ikke har skjedd på bærekraftsfeltet, og vi gir honnør til Ylva for å være en av de viktigste influencerne på bærekraftsfeltet de siste 20 årene. Vi hører om fornybarutbygging i India, diskuterer høyrisikable investeringer i sårbare stater og trykker veldig mye på spoleknappen frem og tilbake. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

3/26/2024

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP130: Grønn omstilling i praksis og bærekraftskompetansen som skal til med Maiken Moe

Vi er veldig heldige som har mange årskull med tidligere Executive-studenter fra NHH Executive-modulen vår i bærekraftig business, og i denne episoden får vi besøk av selveste "pasient 0". For det var faktisk Maiken Moe, Sustainability Specialist i Hydro, som iherdig ringte og ringte og sørget for at vi i sin tid startet første kull av programmet. Siden den gang har Maiken både klatret i hierarkiet og flyttet seg inn i kjernen av Hydros team som arbeider med overgangen til nullutslippssamfunnet. Vi snakker om hva videreutdanning i bærekraftig business gjør med deg og hvordan det påvirker arbeidshverdagen. Maiken forteller om de store bærekraftsambisjonene til Hydro, både med hensyn til å levere løsninger som kan gjøre kundene deres grønnere, og med hensyn til å redusere egne negative fotavtrykk. Vi snakker om vindkraft og involvering av lokalsamfunn. Maiken reflekterer over utviklingen internt i et konsern av Hydros størrelse og bevegelsen både med hensyn til strategi, operasjoner og ansattes kompetanse. Vi spør Maiken om hva hun ville ønsket seg om hun skulle tatt et Executive-program i bærekraftig business igjen, fremhever viktigheten av interessentinvolvering, og konkluderer med at tross alt, selv om bærekraftsproblemene blir mer og mer krevende, går ting likevel riktig vei. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

5/14/2024

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP137: Nøkkelen til god bærekraftskommunikasjon med Katherine Duarte

Kommunikasjon av bedrifters bærekraftsarbeid er viktig, men hvordan gjøre det på en god måte? Dette er et tema vi har vendt tilbake til mange ganger i denne serien, men denne gangen får vi besøk av en vaskeekte ekspert. Katherine Duarte har nylig gitt ut boken "Bærekraftskommunikasjon: 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift". Katherine forteller om sin bakgrunn med kommunikasjonsarbeid, både med bedrifter, i egen bedrift og forskningsmessig i sitt doktorgradsarbeid ved Universitetet i Bergen. Vi snakker grønnvasking versus grønnhvisking, hvordan rådgi bedrifter i god kommunikasjon, og hva som er galt med måten dette gjøres i praksis. Katherine vektlegger viktigheten av åpenhet og ærlighet for tillitsbyggende kommunikasjon, om kommunikasjon for grønne versus brune bedrifter, og forekomsten av grønnvasking i ulike bransjer. Vi snakker om de fem nøklene for bærekraftskommunikasjon, knyttet til tillitsbygging, åpenhet og ærlighet, målet med kommunikasjonen, å være konkret, og de gode historiene. Sveinung graver seg ned i Katherines forskning på klimakommunikasjon mellom forskere og journalister. Katherine stikker hull på myten om at forskerne og journalistene snakker forbi hverandre, og Sveinung pusher videre på hva som skal til for å faktisk overbevise befolkningen om klimasaken. Sveinung trekker parallell til bedrifters kommunikasjon for å forsøke å endre kunders atferd og vaner, og Katherine trekker inn klimapsykologiske beskrankninger for slik atferdsendring. Vi snakker om fluktueringer i klimasakens viktighet i offentligheten og spør oss hva det betyr for historiene som må fortelles. Lars Jacob spør seg om de regulatoriske utviklingstrekkene med taksonomi, CSRD, green claims directive og mer fører til bedre eller dårligere kommunikasjon, og inviterer Katherine til å drodle over det spørsmålet. Katherine trekker frem gode eksempler på bærekraftskommunikasjon, inkludert tidligere gjester som Spis opp maten ved Mette Nygård Havre og Espen Karlsens grønne innovasjon i Jernia. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

2/24/2021

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP018: Kunsten å kommunisere bærekraft med Petter Gulli

Det er et komplekst forhold mellom bærekraft og kommunikasjon. På den ene siden ønsker man å unngå grønnvasking og "bare prat", på den andre siden er god kommunikasjon viktig for å gjøre bærekraft attraktivt, troverdig og viktig for kunder og andre interessenter. I denne episoden snakker vi med Petter Gulli, grunnleggeren av 12YEARS, om hvordan kommunisere om bærekraft. Vi snakker om bærekraftig fashion, om hvorvidt fenomenet bærekraft har en uheldig bakgrunnshistorie, og vi introduserer begrepet "den grønne pakka". Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

7/15/2021

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP029: Bærekraftig business i SDGenes tid med Kim Noguera Gabrielli

Kim Noguera Gabrielli, administrerende direktør i UN Global Compact, besøker oss for en samtale om hvordan UN Global Compact og bærekraftsmålene har påvirket bærekraftig business de siste årene. Vi snakker om sammenhengen mellom FNs tiltak og virkemidler og andre parallelle utviklingstrekk på nasjonalt og internasjonalt nivå, Kim deler innsikter fra den blodferske bærekraftsmeldingen som regjeringen offentliggjorde samme dag innspillingen fant sted, og vi spør oss hva som blir neste skritt etter SDGene skal ha blitt nådd i 2030. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

5/23/2022

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP057: Vi må snakke mer om bærekraft

I denne episoden snakker vi om at vi må snakke mer om bærekraft. Det er mange som argumenterer for det motsatte - det er for mye prat om bærekraft og nå er tiden inne for handling. Det er selvsagt helt riktig at handling kreves (og har gjort det lenge), men vi argumenterer for at det fortsatt er behov for mye mer prat om bærekraft og at slik prat faktisk er det som kan lede til resultater. Dessuten er prat en form for handling i seg selv. Vi diskuterer verdien av både intern og ekstern kommunikasjon og informasjonsdeling om bærekraftsmål og -prestasjoner. Vi snakker om forskningen til gode bærekraftskolleger på såkalt "t(w)alking" (som Sveinung håper skal lede til en samtale om twerking), og hvordan bærekraftsarbeid preges av såkalt kommunikativ praksis. Vi nevner igjen klimaforskeren Katherine Hayhoes perspektiv på viktigheten av å snakke om klimaet. Vi diskuterer samtalenes plass i bedrifters vesentlighetsarbeid, og vi trekker frem en gammel forretningsmodellklassiker av Joan Magretta fra Harvard Business Review som utgangspunkt for en samtale om historiefortellingens plass i forretningsmodellinnovasjon. Konklusjon? Vi må snakke enda mer om bærekraft. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more

6/19/2023

Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen

#JP096: Hvordan kommunisere bærekraft med Anna Eitrem

Vi får besøk av vår utmerkede Centre for Sustainable Business-kollega Anna Eitrem for en prat om bærekraftskommunikasjon. Anna tar doktorgrad på bærekraft i økonomisk styring, men har bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen, og som gründer av magasinet Stoff, og har tenkt mer på bærekraftskommunikasjon enn de fleste. Vi snakker om Thon Hotels-bråket rundt pride-flagging og graver oss ned i problemene knyttet til rosavasking. Vi snakker grønnvasking og grønnhysjing, og de ulike kreftene som gjør det krevende å vite når man bør snakke høyt om bærekraft og når tiden er inne for å holde munn. Lars Jacob lanserer "den mest Centre for Sustainable Business-aktige måten å dø på", og Anna forteller om sine nylige erfaringer med el-fly. Sveinung lurer på hvordan best kommunisere rundt el-fly-satsing for å redusere folks frykt for teknologien. Vi snakker om CEOens rolle som bærekraftskommunikatør og diskutere oppsider og nedsider ved frittalende toppledere. Vi snuser på woke-begrepet, drar atter en gang til sørstats-USA, diskuterer utviklingstrekk i rammebetingelsene som påvirker hva man kan og ikke kan si om bærekraft, og er enige om at vi er heldige som kan stikke ned i korridoren og hente Anna for å undervise masterstudentene våre i bærekraftskommunikasjon. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

See more