Skal fornye lokaltogene | #457

I denne episoden av Teknisk Sett snakker Jan Moberg med Odd-Rikard Valmått og Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Norge, om fornyelsen av lokaltogene i Norge. Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om 30 Coradia Nordic-tog, og de diskuterer fordelene og utfordringene med dobbeltdekkere, hydrogentog, batteritog og modernisering av eldre togsett. De diskuterer også muligheten for en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm, og om den kan bli privatfinansiert.

00:00

Podcasten diskuterer utviklingen av hydrogen- og batteritog, med fokus på nullutslippsløsninger i jernbanetransporten.

04:57

Diskusjonen fokuserer på valg av teknologi for tog, der hydrogen har lengre rekkevidde enn batteri, samt utfordringer med gamle togtyper i Norge.

13:32

Podcasten diskuterer modernisering av eldre togset, inkludert oppgradering av teknologiske systemer og forlengelse av levetid, samt prosjektet Oslo-Stockholm.

Transcript

Mentioned in the episode

Alstom 

Alstom er en europeisk leverandør av tog og infrastruktur, og er i dialog om å levere nye tog til en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm.

Coradia Nordic 

Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om 30 Coradia Nordic-tog, som skal erstatte gamle lokaltog.

Norske Tog 

Norske Tog er et norsk selskap som kjøper inn og eier de norske togene, og har inngått en kontrakt med Alstom om 30 Coradia Nordic-tog.

Inno Trans 

Inno Trans er en messe for transportteknologi, og Alstom demonstrerte et hydrogentog der som klarte å kjøre 1175 kilometer på én tanking.

Nordlandsbanen 

Nordlandsbanen er en jernbanestrekning i Norge som ikke er elektrifisert, og Alstom ser på muligheten for å bruke hydrogentog der.

Hydrogentog 

Hydrogentog er et alternativ til dieseltog, og har en rekkevidde på opptil 1175 kilometer på én tanking. Alstom er pionerer innen hydrogentog-teknologi, og har allerede kommersiell drift i Tyskland.

Batteritog 

Batteritog er et annet alternativ til dieseltog, men har kortere rekkevidde enn hydrogentog, typisk 100-150 kilometer.

Klasse 77-tog 

Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om en ny serie med lokale regionaltog, kalt klasse 77-tog.

Klasse 72-tog 

Alstom har en kontrakt på å modernisere en flåte med klasse 72-tog, som er 20 år gamle og går på alle strekninger.

Dobbeltdekkere 

Dobbeltdekkere er en type tog med to nivåer, som gir 40% økt kapasitet, men kan være en utfordring for infrastruktur og passasjerflyt.

ERTMS 

ERTMS er et digitalt signalsystem som Norge er et av de første landene som har implementert på hele jernbanenettverket.

Oslo-Stockholm 

En høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm er under diskusjon, og kan redusere reisetiden fra seks timer til under tre timer.

Flytoget 

Flytoget er en toglinje som går mellom Oslo Sentralstasjon og Oslo Lufthavn Gardermoen, og er 25 år gammelt.

TU 

TU er en norsk nettavis som fokuserer på teknologi og vitenskap, og Teknisk Sett er en podcast fra TU.

Berlin 

Inno Trans-messen finner sted i Berlin, og Odd-Rikard Valmått og Jan Moberg var der for å se på nye tog.

Østesund-regionen 

Alstom tok et hydrogentog opp til Sverige, og kjørte det i Østesund-regionen på innlandsbanene.

Bodø 

Jan Moberg foreslår å sette opp en hydrogenfyllestasjon i Bodø.

Gøteborg 

Noen diskuterer om Norge bør ha bedre forbindelse til Gøteborg med tog.

Sverige 

Sverige er interessert i hydrogentog, og har en hydrogenstrategi som de ønsker å gjøre bedre.

England 

Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i England.

Frankrike 

Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i Frankrike.

Italia 

Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i Italia.

Tyskland 

Tyskland har allerede hydrogentog i kommersiell drift, og Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog der.

Banenord 

Banenord er et norsk selskap som har sett på utfordringene med dobbeltdekkere, og hvordan de kan påvirke infrastruktur.

NATO 

Jan Moberg spekulerer om at en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm kan bli et NATO-prosjekt.

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Carl Åge Bjørgan

Similar

Loading