1/31/2021

#JP014: Hvordan bli kvitt grønnvasking med Bjørn Kjærand Haugland

I denne episoden av Bærekraftseventyr, snakker Jørgensen og Pedersen med Bjørn Kjærand Haugland om grønnvasking. Haugland, administrerende direktør i Skift, næringslivets klimaledere, forklarer hva grønnvasking er og hvorfor det er et problem. Han beskriver også hvordan Skift jobber for å bekjempe grønnvasking, gjennom å tilby en grønnvaskingsplakat med ti prinsipper som bedrifter kan signere på. Haugland understreker viktigheten av å være gjennomsiktig og åpen om bærekraftsutfordringer, og hvordan dette kan bidra til å bygge tillit og skape en mer bærekraftig fremtid.

00:01

Bedrifter må navigere grønnvasking ved å implementere bærekraftige prinsipper og lære gjennom samarbeid for reell endring.

12:05

Talen fokusert på viktigheten av gjennomsiktighet i næringslivet og bekjempelse av grønnvasking gjennom samarbeid og informasjon.

15:14

Foredraget fremhever hvordan ulike selskaper kan inspirere hverandre til bærekraft og viktigheten av å lære fra hverandre.

18:55

Nordiske land anses som ledende innen bærekraft, og næringslivsledere blir stadig modigere i internasjonale initiativ for klima.

25:23

Fokuset er på viktigheten av tillit og integrering i bærekraftsarbeid for nyere virksomheter.

Transkript

Nevnt i episoden

Greenwashing 

En form for misledende markedsføring der produkter eller virksomheter presenteres som mer bærekraftige enn de egentlig er.

Skift 

En organisasjon som jobber med å bekjempe grønnvasking og fremme bærekraftig næringsliv.

Grønnvaskingsplakaten 

En veileder med ti prinsipper som bedrifter kan signere på for å forplikte seg til å ikke drive med grønnvasking.

DNV GL 

Et internasjonalt sertifiseringsselskap. Haugland var tidligere konserndirektør for bærekraft i DNV GL.

Chief Sustainability Officer 

En rolle som ble introdusert i DNV GL i 2010. Haugland var en av de første i Norge som hadde denne rollen.

12 Years 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

Lyping 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

3 Norske 

En bærekraftsorganisasjon som utfordret næringslivet til å ta fatt i grønnvaskingsproblemet.

Finansavisen 

En norsk avis der 12 Years, Lyping og 3 Norske publiserte en kronikk om grønnvasking.

ISO-systemer 

Et system for sertifisering og kontinuerlig forbedring. Haugland er positiv til ISO-systemene.

Orkla 

Et norsk konsern som har signert grønnvaskingsplakaten og arbeider for å internalisere den.

Terravera Foundation 

En stiftelse som jobber med å skaffe objektiv informasjon om bærekraftsavtrykket til selskaper.

Kessler 

Et selskap som jobber med å spore og spore ressurser rundt om i verden for å fremme sirkulær økonomi.

FNS bærekraftsmål 

En samling av 17 mål som skal bidra til å skape en mer bærekraftig fremtid.

Forbrukertilsynet 

En norsk etat som har ansvar for å håndheve markedsføringsloven.

TED 

En plattform for å dele ideer og kunnskap. Grønnvaskingsplakaten har en presentasjon på TED-kanalen.

NMBU 

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Skift har et samarbeid med NMBU for å fremme bærekraftskunnskap og forskning.

CO2-avgift 

En avgift på utslipp av karbondioksid. Skift jobber for å øke CO2-avgiften i Norge.

Greta Thunberg 

En svensk klimaaktivist. Haugland nevner Thunbergs tale på World Economic Forum.

World Economic Forum 

Et årlig møte for verdens ledere. Thunberg holdt en tale på World Economic Forum.

Ed Freeman 

En professor ved University of Virginia. Haugland nevner Freeman som en inspirerende person.

California Management Review 

En akademisk tidsskrift der Magali Delmas publiserte en artikkel om grønnvasking.

Magali Delmas 

En bærekraftsforsker ved UCLA. Haugland refererer til Delmas' artikkel om kommunikative strategier for grønnvasking.

UCLA 

University of California, Los Angeles. Delmas er en bærekraftsforsker ved UCLA.

Bergens egen statsråd Lemkul 

En politiker fra Bergen som har signert grønnvaskingsplakaten.

Bifi 

En organisasjon som hjelper Skift med å utforme veilederen om grønne innkjøp.

Nasjonaltransportplanen 

En plan for utvikling av transportinfrastruktur i Norge. Haugland nevner at det kan komme utspill om klima og natur i forbindelse med nasjonaltransportplanen.

Klimaoptimistene 

En videokast som Skift skal lansere for å fremme optimisme om klimaendringer.

Deltakere

Host

Jørgensen

Host

Pedersen

Guest

Bjørn Kjærand Haugland

Lignende

Laster