5/1/2022

Jan Ludvig Andreassen | Fornebubanen, Boligdebatten, Rentehevinger, Inflasjon, Krypto, Bitcoin

Transkript

Jeg kunne si at jeg bor her ute på Fornebu, litt lenger ut her, og holder en sirkel rundt her. Det har vært veldig mye skriverier om Fornebu siste. Jeg vet ikke om du...

10.400 s
00:00:00

Jeg kan alt om Forløp. Kan alt om Forløp? Ja. Jeg har vært her, jeg har bodd på Snarøy i 15 år. Du har bodd på Snarøy i 15 år? Hvordan har det gått med husforbi da? Men du bor på Snarøy fortsatt? Ja, du gjør det? Så vi er nesten da naboer da? Ja. Ok, så da er du veldig godt opp til der. Det er jo et veldig bra sted å starte med Forløp-banen da. Ja, ja, ja. Det som du er der...

22.920 s
00:00:10

I dag er det 25. april, og folk visker meg i øret at dette kommer til å bli mye dyrere enn det som har kommet opp i media til nå. Aksel Fridstrøm har kanskje vært veldig på ballen av flere, men kanskje spesielt han. Hva tenker du? Jo, du kan jo måtte hende det. Jeg tror det er mer symptomatisk på...

25.460 s
00:00:33

problem vi har i norsk samferdsel, hvor det er veldig vanskelig å lave en ren god idé uten å ta masse mellomliggende hensyn som fordyrer for vanskelig i prosjektet, og til slutt er du riktig uheldig så står du fast i kvikler i Moss sentrum og sånn. Det er fordi en gammel arbeidsparti generelt vil ha noe der. Det er samme Formybanen. Det er veldig morsomt, den var på det folkemøtet i mai 2019. Nei, det var ikke det.

28.340 s
00:01:00

Det var rett før Karl hadde jobbet med plan- og bygningschefen i Aksjøs, at da han holdt på med dette i 20 år, kranget han fram og tilbake,

13.920 s
00:01:29

og kanskje planene er ikke det beste, og de er egentlig helt idiotiske. Men han sa det sånn at det er nå eller aldri, fordi neste år skal du begynne opp til gul og krangle med folk om å få veta at mens det enda er et aksjus, så fra med 20 så blir det jo weekend.

22.120 s
00:01:43

og nå skulle du både ha akseptet ned i halden og på gol for å bruke 20 milliarder på forberedelser. Antagelig var det det som drev fra den beslutningen der. Nå orker vi ikke mer, og dette er siste sjans, og planene er elendige, men vi bare gønner på. Hva er planene elendige? Er det gamle modeller, uttreninger og sånt? Nei, jeg har en kamera som driver med jernbaneutvikling, da.

29.240 s
00:02:06

Han påpekte på 90-tallet at det mest fornuftige, da skulle du bygge en der borte på Høyvik. Poenget er at det er så stort det jernbaneområdet er fordi toget skal snu. Så de brukte etter hvert halvannen på to milliarder på det Høyvik-området. - De gjorde det. - Men han hadde en ide. For det var vedtatt at fornebubanen skulle bli lagt ned og så videre.

28.240 s
00:02:36

Bare ta toget i stedet for å snu, og så må du jo rundt sånn og surre inn noen tunnelgreier, og så er det noen maskiner som snur disse vognene, og så hviter du ut av øyet. Bare ta en bane, og la toget gå i ring rundt Fornebu, og inn til byen igjen på NSP-spor. Billig, enkel løsning. Ja, det høres jo smart ut, det. Helt utenkelig, ja.

28.740 s
00:03:04

- At NSB skulle få det. Det hadde vært helt utenkelig. Vi var ikke stakk opp, vi hadde ikke poeng i utredningen. - De skulle få det? Altså få prosjektet? - Ja, de skulle få ansvar for det prosjektet. Alle kniva om det, alle disse halvstatlige statlige greiene, de ville jo gjerne ha den gibbet der. - Det er statlig prestisje på toppen av det hele, det er mye som Spillvik ikke ser.

24.360 s
00:03:33

- Ja, og det verste jeg hørte var på ene siden av bordet, jeg husker ikke om det var jernbaneverk eller noe annet, det var i veivesene, så var det to gamle menn som hadde i sin ungdom slåss som den samme dama. Det var bare en som vant, men nå var det omkamp. Det var på Folkebybanen. Og hvis du dropper det, en spør ut av bildet, skal bare lave en felles stor Oslo trafikløsning og så videre,

30.360 s
00:03:58

Hadde du tenkt virkelig fornuftig, langsiktig, så hadde du bygd så her ute da. Så hadde du tatt et rør over til lysaker, ikke sant? Og så hadde du tatt hele tomtearealet ned mot skøyen. Og det er jo, ikke sant, det er jo... Vi brukte noen av Norges flotteste tomter,

23.440 s
00:04:29

som vi bruker til å lagre plank. Ikke bare et sted, men to steder, både Maxpo og Haugland. Det er en av verdens største plankehaver på Norges styrelsesdomter. Da kunne det være fullt på, slik som Salie Selvvåg sa, å lage et rør langs franserandet,

24.340 s
00:04:53

Slippe opp grave så mye og så videre. Enkel rømningsvei og så videre, bare lage noen greier i havna der. Og så ville den kommet opp på et eller annet sted rundt Oslo S, det der røret. Og så kunne det vært forlenget helt til Aksjøs, Fylkes sykehus. For da hadde det løst opp litt den der kranglingen om Ullevål sykehus, og det er så langt unna, det er så usentralt og så videre.

24.980 s
00:05:17

Og den løsningen hadde du frigjort enorme landområder av topp kvalitet til boligbygging og næringsutvikling, og du hadde gjort noe grunnleggende. Det vi nå gjør, det er å kjøre et rør til majorstua. I all verden her, når du skal på jobb, trenger du å swippe innom majorstua. Det er helt okko. Og så i tillegg, så fikk vi klart at

27.720 s
00:05:43

Det som virkelig koster mye penger, det er det der tilknytningspunktet. Hvordan knytter du på

9.720 s
00:06:10

resten av transportsystemet, NSB, buss og så videre. Så du må trykke dem på et trafikalknutepunkt. Og så var det diskusjon om enten skønere lysaker, og antagelig så ble de ikke enige. Så det ble begge deler. Men dette er jo helt unødvendig. Det er to stasjoner ved siden av hverandre, og så skal du bygge om begge stedene for milliardbeløp.

25.460 s
00:06:20

Fordi du ikke klarte å bli enig om hvilket som det skulle legges til. Og hele greia ligger jo under bakken, 37 meter under bakken. Det er jo ikke... Det er jo enorme landmasser som må flyttes på. Naturskaden er enorme. Rør i Oslofjorden, lite naturskader, masse frigiving av materiale, langsiktig god by- og regionutvikling, at du får koblet på nytt rør helt opp til A-hus. Det er

30.300 s
00:06:46

Så det er veldig trist. Det er veldig få steder i verden du klarer å bruke bortimot 30 milliarder på en drøy mil. Men er det likt andre steder i verden at det skjer på samme måte med at ...

15.920 s
00:07:17

Lignende

Laster