En podcast fra NRK. Dette er Ekko. Birgitte hadde alltid hatt et stort ønske om å stå på en scene og om å hjelpe andre mennesker. Men hun fant ikke helt ut hvordan hun skulle gjøre det. Så møtte hun en helt spesiell mann. Han kalte seg profeten Mathias og så hun på en måte som ingen andre hadde gjort før.
Det var bare noe som skurret. Velkommen til Eko, midt om en trea, all veien krygger. Jeg sitter i en rød kjole, og så kommer det kvinneren i rødt. Og da er det sånn, yes, nå kommer det noe til meg. Og så kom det en fin tiltale, som jeg tror er fra Gud. Jeg ser himmelen åpen over deg, og du skal aldri mangle noen ting. Og Gud har et stort kall for mitt liv. Hvor viktig, hvor spesiell jeg er.
Dette var utdrag fra podcastserien Svindler i Guds navn. Og stemmen vi hørte her, det var deg, Birgitte Skyllingsda. Fortell om ditt første møte med han som kalte seg for profeten Mathias. Dette var i mai 2011, så ble jeg anbefalt å dra inn på et møte
Det skulle komme en svensk mann som kaller seg profet, og han kommer til å snakke om Norges og Sveriges fremtid. Og kanskje han også ville komme med personlige hilsener til de enkelte. Og det var jo det jeg egentlig håpte veldig på da.
Så jeg dro på dette møtet, og han begynte å profetere på slutten av møtet. Da fikk jeg en sterk opplevelse av at jeg følte meg sett. Særlig av Gud, men på en måte også av han. Hva betyr det at han begynte å profetere? Han kom i hilsenår på ting som skal skje i fremtiden, som da jeg trodde på. På hvilken måte var det du så deg inn i fremtiden?
Det var mine dypeste ønsker og lengsler som jeg ikke har fortalt til folk, som går på hva jeg brenner for, som han da sa at dette kommer til å skje i fremtiden, og at det var så utrolig viktig for Gud. Og da tenkte jeg, yes, det er jo det jeg egentlig har håpet innen sin hjerte mitt, som jeg ikke har trodd å si til folk. Noen så deg, rett og slett. Ja. Hvordan utviklet forholdet seg?
Dette var en møte helg i mai i Kristiansand, og så dro jeg på møter der han egentlig holdt til å være forstander, altså leder i en menighet på Ekeberg på Østlandet.
Så først den første møtehelgen, og så dro jeg på neste møtehelg, to uker etter det igjen. Og da begynte jeg å få samtaler med han etter møtene. Og da sa jeg at jeg hadde en del penger, men at jeg ikke klarte å bruke penger på meg selv, fordi jeg ikke følte meg verdig å bruke penger på meg selv. Egentlig fordi jeg hadde svak selvfølelse på det tidspunktet. Og da utviklet det seg til at vi hadde hyppig kontakt på telefon og mail,
Hva var det du og profeten Mathias snakket om? Vi snakket blant annet om at jeg hadde penger som jeg ikke klarte å bruke på meg selv, og at jeg skulle bli helbredet fra utmattelse, for jeg var veldig, veldig sliten på den tiden. Og hva jeg skulle gjøre i fremtiden. Og som Biller så, han så at jeg skulle stå på en scene og spille og snakke. Hva ba han deg om å gjøre etter hvert? Ja, det var etter andre møtehelg.
Da hadde det blitt oktober, så når jeg hadde kommet hjem fra de møtene der, kommet hjem til Kristiansand, så fikk jeg en telefon klokka åtte om kvelden, hvor han sa at han hadde bedt, for de trengte å få inn et pengebeløp på ti tusen, og da hadde Gud minnet han om mitt navn. Og da ble jeg veldig beæret over at han tenkte på meg. Og så sa han at jeg kunne be over det, men han trengte egentlig å få inn pengene i løpet av kvelden. Og så satte jeg over ti tusen kroner,
20 minutter etter. Og da fikk jeg en ekstrem uro. Du gjorde det? Ja, helt vanvittig. Og så fortalte jeg om dette når jeg kom på neste møtehelgen. Når jeg satt i kjelesåg samtale med han og en kvinnelig leder. Og da sa de at dette er jo normalt. Når du har et stort kall, da blir du angripet av djevelen. Så dette hører bare med til det å tjene Guds sak. Den uroen var en del av prosessen, nesten. Ja.
Nå skjønner du at det er verdt at noe ikke stemmer? Ja, jeg fikk jo den uroen fra første stund, så hvis jeg hadde hatt bedre kontakt med meg selv og trodde å stole på den uroen, så hadde jo ikke jeg sannsynligvis gått videre i den menigheten. For jeg hadde jo egentlig bare planer om å dra på noen få møtehelger. Men så følte jeg at jeg ble fanget til å gå videre. Hvor langt gikk du? Jeg gikk så langt at jeg ga 300 000 fra sparepengene mine.
Denne måten her, å bli svindlet på, den kan jo høres litt mye ut hvis man aldri har opplevd det før, men den er kanskje vanligere enn det man skulle tro. Og da må vi ønske deg, psykolog Katrine Mostue, velkommen til Eko, fordi du kan også kjenne deg igjen i historien til Birgitte. Ja, det er veldig mange ting som jeg kan kjenne igjen.
Nå er jo min egen historie. En historie som skjedde i 1984, men før jeg går inn på det, så vil jeg si at det jeg kjenner meg igjen i er at Birgitte møter en mann som har helt ekssepsjonell kunnskap og tilgang til informasjon som det ikke går an å verifisere. Hva mener du med det? At han fremstår som en ekspert.
Og han har gitt troverdighet av hele menigheten, av alle mennesker du har tillit til, har gitt denne mannen troverdighet. Og det er på en måte når vi skal ta en beslutning, så ser vi gjerne utenfor oss selv etter svar. Vi ser gjerne mot eksperter. Så det gjør Birgitte, og det gjorde jeg i min historie. I min historie er det en lærer som da misbruker sin makt og sin posisjon
til å lyve, rett og slett, skape falske historier, og det kan vi jo godt si i denne historien til Birgitte også, det er beviselig at han lyver, og det er det i min historie også. Så det er det første som jeg kjenner meg igjen i, at jeg stoler mer på en autoritet enn jeg gjør på min egen magefølelse. Og den uroen som du beskriver,
Den hadde jeg også fra første stund jeg møtte læreren min. Og jeg kan si akkurat samme som deg, hvis jeg hadde lært å regulere følelser, hvis jeg hadde lært
og stole på meg selv, så ville det blitt en annen historie. Og akkurat det å lære å stole på seg selv og sin egen magefølelse, det skal vi jo grave enda mer i her i Eko i dag. Men først så vil jeg spørre deg, for du er jo psykolog, så jeg lurer på hvilke kjennetegn går igjen i både din, Birgitte sin og andre sine svindelhistorier, altså hvilke metoder bruker de?
Ja, det liker jeg det spørsmålet. Det er mye som går igjen, og det første er jo noe som vi kaller lovebombing, eller vekke tillit da. Man kaller det lovebombing nettopp fordi det er en intens form for oppmerksomhet.
Det er ikke noe sånn, hei, så hyggelig å se deg, liksom. Det er bare, wow! Ikke sant? Du er så spesiell! Ikke sant? Og jeg vil bare sitere det diktet, det er den drømmen vi bærer på. Ikke sant? Vi alle går og bærer på den drømmen, at det er noe vidundelig som skal skje, og at det bare må skje.
Og så skjer det. Ja. Ikke sant? Og du får den, jeg vil kalle det heroin, inn i kroppen, fordi jeg tror det blir avhengig av en veldig, veldig sterk form for anerkjennelse og mening som svarer på de drømmene vi bærer på. Og når jeg sier drømmer da, så mener jeg ikke noe unikt. Jeg mener at alle mennesker har disse grunnleggende behovene for å bli sett og for å føle tilhørighet.
og at vi har et grunnleggende behov for å se oss selv i et godt lys, og vi har et grunnleggende behov for å ta gode beslutninger.
Så alt er normalt. Det er jo egentlig noe alle går rundt og ser at det er noen som ser en. Som dere har opplevd begge to, og da lurer jeg veldig på hvem er det som blir svindlet? Kan du si noe om det? Ja, jeg kan jo si noe om det. Vi blir gjerne svindlet av mennesker vi liker og vi kjenner. Så det betyr at vi alle er sårbare for å bli svindlet, men ikke til enhver tid.
Så det er noe med situasjon, det er noe med en kombinasjon av tre ting. Det ene er at du er på feil sted til feil tid, på en måte at du har uflaks, og det andre er at du har denne sårbarheten, eller drømmen, eller du har et eller annet behov, som jeg også bare vil legge til at
Vi mennesker har alltid et eller annet behov som vi ikke har møtt. Det er veldig merkelig å ha fått alle behovene møtt. Så jeg må bare si at de to tingene, og så er det tredje kriteriet, er at du møter en dyktig svindler. Jeg har nemlig hørt folk si at jeg møtte sånn og sånn og klarte å si nei. Du var ikke svindleren så god? Nei, ikke riktig. Birgitte, så du på deg selv som en som kunne bli lurt før dette skjedde?
Nei, det var egentlig ikke noe tema som jeg tenkte noe på. Men jeg har jo alltid vært snill og blitt opplært i å sette andres behov over mine. Så jeg tenker jo at jeg gjerne skulle hatt en annen ballast med meg innenfor at jeg hadde et indre kompass som jeg kunne styre ut ifra. Og så møter du en person som er dyktig å svindle. Hvordan er man en dyktig svindler, Cathrine?
Det er jo noe rovdyraktig. Vi må jo se det i øynene. At de er veldig gode til å lese deg. Og til å feike hvor like de er med deg. Til å bygge tillit med deg. Til å bygge på, å ja, liker du den kinoen? Den liker jeg også. Jøss, har du det? De er liksom, wow! Du har møtt din sjelvenn på mange måter. Så de er de gode til. Problemet er bare at de mener det ikke.
Så mekanismen som slår ut er at vi begynner å like dem veldig godt og får tillit til dem, og så står vi plutselig i en slags takknemlighetsgjeld, fordi det er noen som gir oss så mye gode følelser og så mye anerkjennelse eller følelsen av verdi. Så det er en måte de er dyktige på. En annen måte de er dyktige på, det er jo i senesette drama, som vi hører i din historie også,
Og du tror ikke det er sant før du har opplevd det. At folk er i stand til å lyve på den måten. Vi vet det finnes løgnere, men vi skjønner ikke helt hvordan de lyver. Og det er de lyver på en helt skamløs måte.
Hvor de liksom klarer å kle seg ut. Altså ulvi forekål, det kaller jeg det. Ja, så heter det ulvi foreklær, egentlig. Det er noen mennesker som er utrolig dyktige til å ta på seg en legefrak uten å være lege. Ta på seg en prestekappe uten å være ærlig, etisk, forsvarlig, påvirker. Å ta på seg en rolle. Altså det er helt...
Det tror jeg er veldig vanskelig for sosiale mennesker å forstå, at det går an å lyve og jokse på den måten. De har også en selvtillit som er forførende. Skjønner du deg igjen i Ulvi? Veldig, veldig. Det er veldig godt beskrevet.
Og jeg husker når jeg begynte å reise rundt med han etter hvert på møter for å spille fiolin og bratsj, så var jeg jo helt forskrekket over at han kunne si det samme i hver menighet han kom, og si at hver menighet var den utvalgte. Han kunne love helbredelser til folk som kom tilbake og ble jo ikke helbredet. Hvordan han klarte dette for sin egen samvittighetsskyld.
For når en sånn veldig dyktig svindler møter en som Birgitte her, som har blitt opplært til å være snill og grei, og se folk rundt seg, hva er det svindlere utnytter i oss? Ja, det er også et godt spørsmål. Jeg vil også bare si det siste, det Birgitte sa, samvittighet. De har ikke samvittighet. Det er det de utnytter, vår samvittighet.
De utnytter disse tre grunnleggende behovene som jeg nevnte i sted, og spesielt det behovet for å ha en god selvfølelse. I historien til Birgitte, når han først ber deg be for de syke barna, noe som jeg antar antagelig ikke er sant, når han først har tatt det heter foten i døra-teknikken,
Om man først har tatt et lite steg i en retning, så øker det intrasykiske presset på å være konsekvent med den handlingen. Så jeg er en god person, jeg ber for hans syke barn. Så når han da ber meg om 10 000, så er det på en måte allerede i tråd med den indre konsistensen. Så jeg klarer egentlig ikke å komme meg ut av det. Det er mye lettere å gi penger enn å komme seg ut av relasjonen.
og dette heter også kognitiv dissonans at du får det å, og det sier også litt om hva veien ut av sånne ting er, å tåle mer ubehag ikke sant, tåle sånne sterke følelser, men det er mye lettere å gi
enn å komme seg ut av det. Hvorfor er det sånn? Er det samme mekanisme som at man går på jobb hver dag, selv om at man åh, jeg ville helst vært hjemme altså at man står i karakteren sin? Ja, helt riktig. Vi er sosiale dyr og det er det viktig å huske på at alt dette handler om flokk. At vår plass i flokken står på spill
Det er derfor den mekanismen eller instinktet i oss er så sterk med å være konsekvent, for hva er det vi egentlig sier om de som er inkonsekvente, som ikke møter på jobb, eller som stadig sykemelder seg, eller noen har god grunn til det, bare legg det. Men det vi tenker om dem er jo ofte unna slunterer. Ikke?
Sånn at det er en utrolig sterk mekanisme at vi vil stå for vårt ord. Og alle mennesker har denne mekanismen. Eller, ja, kanskje ikke alle. Så når Birgitte har begynt denne reisen med å hjelpe denne profeten, så er det lettere å stå det løpet ut, enn å faktisk bryte ut profeten.
Ja, og jeg vil også si at vi har noe som heter tapsavisjon. Vi kan se på aksjemarkedet også. Når du har investert i en dårlig aksje,
så er tendensen vår til å kaste mer penger etter en dårlig aksje i stedet for å ta tapet. Så vi mennesker har veldig, veldig vanskelig for å stå i det ubehaget av å ta et tap. En annen person som vi også får møte i denne podcasten som du også, Birgitte, er med i, svinder i Guds navn, det er Anita. Hun innleder et avstandsforhold til en hyggelig fyr som tok kontakt med henne på Messenger. La oss høre her.
Og så fikk jeg også veldig hyggelige brev på hotmail. Veldig hyggelige brev som jeg svarte på. De blir venner på Facebook, og der kan han se at hun har mange bilder av hunden sin. Et krøllete, søtt lite nøste med sort hode og bart. Han skjønner at hunden betyr mye for henne, og bruker det som en inngangsbillett i samtalene.
Han kommenterer på bildene hennes og forteller at han også har en hund. At han har en dotter og en hund og en familie som passer på både dotteren og hunden.
Alt var så veldig realistisk. Så begynte jo alt det som alle kvinner bestandig faller for. Spesielt når man er alene og sover. Alt det her med romantikk og ros og greier. Og det tåler man ikke når man er alene.
I et samfunn der flere og flere blir single, så skal ikke jeg i hvert fall sitte på min høye hest og si at dette her kunne aldri skjedd med meg. For som hun sier selv, når man sitter der alene og det kommer en person og sier «jeg ser deg, og jeg ser også det som betyr mest for deg, hunden din». Psykolog Katrine Mostø, hva er kjærlighetsvindel?
Ja, du har egentlig fått det godt forklart der. Det er denne speilingen, det er dette de er så gode på. De speiler dine interesser, og jeg tenker jo at kjærlighetsvinnene bruker speiling, men også komplimenter, og ofte så bruker de selvavsløringer. Men, hvis det er kvinner det er snakk om da,
Så alle kvinner vet jo at menn ofte holder følelsen sin litt tettere til brystet enn det vi gjør. Så hvis du møter en mann som plutselig forteller deg veldig mye sterke følelser og avslører sårbarheter i livet sitt, og du kjenner veldig intense følelser blusse opp med en gang, så må det ringe tusen bjeller. Fordi vi må lære oss at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.
Det er det hun sier så godt, damen Anita, at det skjer så fort. Det er kjærlighetssvindel. Det er at du får sterk følelse på veldig kort tid på en person du overhovedet ikke kjenner. Det tar lang tid å bli kjent med en person. Er det forskjell på denne typen svindel, altså kjærlighetssvindel, og på den svindel som du og Birgitte har opplevd? Både ja og nei.
Det som er litt forskjell, kanskje, er at hvis du er på nett, så har du jo gått ut og lagt ut informasjon om deg selv og søker en partner. I min historie så søkte jeg ikke noe som helst, men ble, hva heter det, målgruppe, eller target, liksom. Og det tror jeg er litt tilfellig Begitts historie også, fordi at
Hun søkte seg jo ikke til en relasjon, på en måte. Hun søkte en sånn åndelig veiledning, eller ja, du får si det med dine egne ord.
Så det er en liten forskjell. Hva er likhetene mellom kjærlighetsvindel og økonomisvindel? Den type sekt som jeg ble dratt inn i? Ja, det er mange. Og det er jo disse prosessene som vi har vært inne på. At likhetene er jo at det blir isenesatt en falsk profil, at de lyver om at de er glad i deg,
og at det er en hensikt bak det å lyve. At de ønsker enten å ta kontroll over deg, sånn som i mitt tilfelle, og nå skriver jeg bok om min historie, hvis noen lurer, som heter Sekten, de kalte meg Roxy, kommer til høsten. Så det kaller jeg for en identitetssvindel, at jeg blir svindlet for hvem jeg var. På grunn av min idealisme, som er sammen med som Birgitte, så disse likhetstrekkene med først å vekke tillit,
Og så, når vi er usikre, så ser vi utenfor oss selv, altså at svindlerne skaper den der haster, og at de senest setter seg selv, som at de kan snakke enten med Gud eller med noen andre som du ikke kan. De har eksklusiv informasjon, så det vil jeg si det er gjennomgående trekk i sånne saker. Og for å gå tilbake igjen til din historie, da, Birgitte, hvor lenge klarte din svindler, profeten Mathias, å lure deg? Det var i ett og et halvt år.
Og på tre uker ga jeg 65 000. Det var liksom de største beløpene. Og han lovte jo også at han skulle betale tilbake, så noe av dette skulle være lån. Og det trodde jeg på. Og til slutt kunne han egentlig bare ringe og si, en gang ringte han klokka ti om kvelden og sa at kona hadde vært utsatt for en bilulykke. Da trengte han ikke si mer, for da satt jeg bare automatisk over penger. Da sa jeg, selvfølgelig skal jeg betale.
Hva gjorde du for å komme deg ut av denne relasjonen? Jeg møtte en dame som også hadde gitt noen hundre tusen til han. Og så begynte vi sammen å snakke om dette og nøste litt opp og så at vi var jo flere. Hun hadde også kontakt med flere som hadde blitt lurt. Og da måtte jeg bare ta inn over meg at jeg sannsynligvis hadde blitt lurt. Hva følte du på når du skjønte det? Ja, da følte jeg på skam og veldig mye uro og sinne.
og fortvilelse, for jeg hadde jo satt meg selv i pengegjeld. Og så fikk jeg et enormt tankekjør. Det er jo ofte sånn mine følelser viser seg at jeg går opp i hodet og prøver å finne ut av det.
Denne skammen, da var du jo inne på noe viktig her. Hva gjør den med oss, Katrine? Åh, den brenner. Skam er jo gjerne selvkritikk. Det er en aggresjon eller et sinne som blir snudd innover mot selve, i stedet for mot overgriperen eller svindleren. Dessverre har vi en tendens til å ta ansvar for når noe dumt skjer med oss, og at det...
Skammen er en utrolig sterk selvforakt som hemmer deg. Det er så mange metaforer vi kan bruke, men det er liksom som en skygge som henger over hodet ditt, som du ikke blir kvitt. Det er en slags maske også, fordi det blir veldig vanskelig å være sitt autentiske jeg når du har skam. Så det preger på en måte alle valgene dine. Du kan få depresjon av det, du kan krangle med familien, særlig en svindelsak hvis ikke ...
Fordi det er for lite kunnskap om svindel, så kan alle skamme seg litt over at du har blitt svindelig, og tenke litt at det er din skyld. Så da øker skammen på grunn av samfunnets stigma rundt det. Så det er en helt utholdelig, klaustrofobisk følelse når den er destruktiv. Hvordan var det for deg å bære, eller hvor lenge bærte du på en sånn skamfølelse?
Det var vel noe jeg kjente hele veien i begynnerfasen, men jeg følte nok ikke så mye på det, for for meg gikk det mer i at jeg ble veldig handelskraftig og prøvde å finne ut av dette. Jeg tok mange telefoner og hadde god støtte i noen som just hadde blitt kastet ut for den menigheten jeg gikk i.
Så da ble det mer handling enn å føle på den følelsen. Men det å ringe til mamma og fortelle om dette, det var veldig skamfullt. Og da snakket jeg jo som en foss for å unngå at jeg skulle bestille. For jeg orket ikke å liksom ta inn over meg alvor helt.
Hvordan går det med deg i dag? Jeg synes egentlig det går ganske bra, for dette har jeg jo lært meg mye. Så jeg har jo brukt det som en mulighet til å vokse og øke selvfølelsen. Særlig det å si fra er veldig viktig for meg da, i forhold til å få det der indre kompasset på å navigere i verden.
Dette indre kompasset ble jeg også veldig nysgjerrig på. Som du nevnte helt i begynnelsen her, at du gjerne skulle hatt det til å begynne med. Hvordan har du lært deg opp til å få et sterkere indre kompass? Ja, det har jeg. Og det er både vanskelig, men egentlig lettere enn jeg kanskje trodde. For meg er det det at jeg må meditere, jeg må kjenne følelsene, ha kontakt med kroppen, ikke være så mye i hodet.
Jeg må snakke med de ulike stemmerne eller delene i meg som kanskje mener litt forskjellig. Kanskje jeg mener ja, vet ikke, nei på samme tid. Og at det er helt greit. Og så i handling er egentlig det viktigste for meg å være selvhevende. Så det er noe jeg jobber med hele veien egentlig. Har det jo blitt svinnelig av en som du hadde sterk tillit og gjort noe med tilliten din til andre folk?
Ja, det er litt vanskelig spørsmål. Det kan godt være at jeg har blitt mer skeptisk på et dypt plan. Det er nesten så jeg vil si at jeg håper det. For jeg har jo vært veldig naiv. Men samtidig er jeg en godtroende person, og jeg tror at det også er fint at jeg stoler på mennesker. Og så er det jo bare om å gjøre å ha de rette omgivelsene, rette folk rundt meg. Og det har jeg jo blitt mye flinkere til nå. Så det er ikke sånn at jeg går rundt og er redd hele tiden. Men det var jo i begynnelsen. I noen år så var jeg jo
Når jeg tenker etter, så var det ja. Jeg har fortrengt det. Ja. Katrine og Birgitte, også for så vidt, hva tenker dere er den beste medisin mot den skamfølelsen som kan komme opp når man skjønner at
Jeg har blitt lurt. Jeg har blitt svindlet. Jeg synes jo at Birgitte selv er et eksempel på den beste medisinen, fordi hun er så modig som deler historier. Disse historiene blir ikke delt på grunn av den skammen, og mistilliten til seg selv, og til at folk tror på deg. Så jeg synes jo hun representerer hele motgiften, og at hun tar handling...
At hun hjelper andre, at hun snakker med andre, at hun merker at du ikke er alene. Det er jo ensomheten som blir den torturen og isolasjonen etter som skammen gir deg gjerne. Og at du tar tilbake livet ditt med å si at det er jo bra å stole på folk. Hvor skulle samfunnet vårt vært uten tillit til hverandre? Vi trenger jo det. Det synes jeg er helt nydelig. Medisin, det er å fortelle din historie.
Og se at du ikke er alene. Og nå er det noe jeg vil spørre om. Hvem sin skyld er det at man blir svindlet? Er det den som blir svindlet, eller er det den som svindler? Handler det også litt om hvor vi legger skyld? Det er et veldig klart svar på det. Det er bare en som er skyld i sine løgner og svindel og bedrageri. Dette er et planlagt angrepp.
Dette er, han pastoren her er jo en seriesvindler, vil jeg si. Så dette er kalkulert, så det er bare han som har ansvar for det. Men det er alltid noe å lære om oss selv, og igjen så synes jeg Birgitte forteller så godt hva det er å lære, nettopp med at sterke følelser er vanskelig å
Det å regulere seg selv, lære å bli kjent med kroppen, lære å stole på sin egen magefølelse. Noe som veldig få av oss har lært hjemmefra. Så kunnskap om følelser, kunnskap om hvordan vi blir mer menneskelige, hjelper oss å sette grenser, si nei, at vi har rett til å si nei uten å få skyldfølelse. Det blir en veldig viktig del.
Rett og slett stå litt stødig i seg selv. Jeg har lyst til å stille deg, Birgitte, et spørsmål helt på tampen her. Hvis du hadde møtt deg selv når du møtte han pastoren her, hva ville du sagt til deg selv for å være sånn, ikke gå inn i det? Da hadde jeg sagt, kjenn på den urom, Birgitte. Tør å kjenne på den. Så hadde jeg sagt, hold kjeft hodet, for ofte ødelegger hodet mitt med tankene. Og så hadde jeg sagt, stol på deg selv.
ikke gi disse 10 000 for de kommer til å være begynnelsen på et mareritt. Og et siste spørsmål til deg da, Cathrine. Hvordan skal vi tørre å bli kjent med de mennesker, bli forelsket i de mennesker når mye er på nettet og vi kanskje ikke kjenner hverandre fra før? Hvordan skal vi tørre det når muligheten for å bli svindlet faktisk også kan være til stede? Det er et godt spørsmål. Jeg tenker jo kunnskap er makt.
Og kunnskap på at du kan stole på deg selv, det er tryggheten. Kroppen din vet, så det er liksom signalet, de røde flaggene var der, men jeg var 19 i min historie, og dessuten hadde jeg ikke lært at det fantes svindlere. Så jeg tror det å forstå at de finnes, er en veldig god kunnskap. Det er ikke noe å være redd for, fordi du vil oppdage det hvis du stoler på deg selv.
Og også, dette var forskjellen på sunne og usunne relasjoner. For eksempel i kjærlighetsvindel, så går det veldig fort som vi var inne på.
Og det å lære seg til at en sunn relasjon utvikler seg som en slow burning. At det liksom lærer seg det. Sånn at da har du en motgift, en motkraft til den svindelen. Og så vil jeg si det å lære likhetstrekkene mellom kjærlighetssvindel og det finanssvindel. Se filmer som Madoff, verdens største finanssvindler.
Han lurte sine egne, han lurte de absolutt smarteste menneskene og rikeste menneskene på Manhattan. Han lurte alle institusjonene, de økonomiske, som skulle beskytte borgerne. Så hvis du noen gang føler deg dum for å ha blitt lurt, så se på den filmen, fordi du trenger ikke å være dum for å bli lurt. Det er en følelsesmessig svindel, og ikke noe som sier noe om din karakter,
eller ditt intellekt. Det er ikke du som er dum, men svindlerne er smarte folk. De skaper en situasjon hvor det haster, og du mister kontakt med frontallappen. Det haster, det må skje nå. Da bruker du snarveitenkning. Du går helt automatisk og tenker ikke rett og slett.
Tusen, tusen takk for at dere kom og delte deres historier og kunnskap om svindel for å rett og slett fjerne skrommen ditt. Det er lov å si det. Birgitte Kjølingstad og psykolog Katrine Mostue. Og hvis du som hører på ble nysgjerrig på podcasten Birgitte er med på, så finner du svindler i Guds navn i appen NRK Radio.
Og har du tips eller innspill til Ekko, da kan du kontakte oss raskt og enkelt gjennom NRK radio-appen din. Lag deg en bruker, finn Ekko og trykk på «Send inn»-knappen. Finner du den ikke, ja, da må du oppdatere appen. Og liker du det du hører i Ekko, ja, da trykker du på stjerna som ligger rett over navnet vårt i appen. Da får du vite det der når vi legger ut nye episoder. En podcast fra NRK.
En svensk storsvindler lurer folk over hele Norge på de mest merkverdige måter. Men om jeg gir deg 1000, eller 10 000, eller 10 000, det er ikke mer. Så setter jeg over 10 000 en halvtime etter han har ringt. Så fikk jeg en illevarslande sms fra banken.
Hva er det jeg har rota meg oppi? Hør Svindler i Guds navn i appen NRK Radio.