Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Hamburg med Odd-Rikard Valmått. Hei, Jan. Fortsatt på denne store intelligente transportsystemer-konferansen her nede. ITS World. ITS World, ja.
Det er jo fascinerende hvordan dette henger sammen, eller ikke gjør det, men skal gjøre det, med å få samlet alle disse transportaktørene og bruke IKT på toppen. Ja, det har vi holdt på i veldig mange år med dette. Det er egentlig noe som går fra skyen til propellen. Ja, eller til hjulet. Eller til hjulet, ja.
Det som er litt spennende nå er at vi skal snakke med en ordentlig ITS-aktør som jobber med akkurat dette å knytte ting sammen.
som faktisk ligger ganske langt fremme i internasjonal sammenheng. Jeg var ikke klar over hvor langt fremme vi lå her i Norge. Nei, tenk på alt vi ikke er klar over før vi får med disse gjestene våre. Det er jo aldri en gang vi ikke lærer noe. Velkommen til deg, administrerendirektør Kristel Borge i Entour.
Tusen takk, veldig hyggelig å være her. Ja, du hører vi er litt tørste på å lære litt mer nå. Det er bra. Og du er jo her på denne ITS-konferansen, og du må forklare litt bakgrunnen, fordi etter sånn vi tenker så må dere være en perfekt eksempel på hva som egentlig skal til.
Ja, det er jeg helt enig i. Det synes jo vi også. En tur er på en måte ITS i praksis. En tur er et intelligent transportsystem. Vi er jo ikke busser eller drifteruter selv, men vi er på en måte både baksystemet og reiseplanleggeren for de reisende. Ja, og til de som ikke har fått det med seg enda, så er jo en tur en app, blant annet. Absolutt. Som har vært på markedet i et par-tre år. Ja.
Sånn at lytterne kan laste ned en tur med hjertet, og så kan de se hva du snakker om. Absolutt. Og det er en kjempebra reiseplanlegger.
Vi samler all kollektivtrafikk i denne ene appen for hele Norge. Du kan se hvor sparkesyklene befinner seg, når er det bussen går, når går toget, hva koster de forskjellige bilettene. Så det er rett og slett for å gjøre det enklere for folk å velge bærekraftige kollektive reiser. Og så kan du tykke på kjøp på ett sted, og så får du alle bilettene. Ja.
Det er jo veldig arbeidsbesparende. Absolutt. Ja, så dere er rett og slett avregningsaktøren for alle sammen? Det er vi også. Er det det dere tjener penger på, må jeg spørre? Nei. Nei? Vi er et statlig selskap. Vi er et AAS, men vi er eid av samfartsministerpartementet. Så vi får pengene våre i all hovedsak over statsbudsjettet og fra togoperatørene.
Men når dere da skal samle hele Norge inn i dette systemet som gjør at jeg egentlig kan boke en reise fra kontoret til, ja, hvor skal det være? Stryn? Så skal alt dette her henge sammen. Absolutt. Og så betaler jeg en gang og får alle billettene jeg trenger. Ja.
Og så må vi jo si at i dag tilbyr vi ca. 70% av alle de reisene som gjøres i Norge. Kan du kjøpe i våre. Vi har ikke i dag 100% av alle kollektivbilettene i appen. Men det jobber vi med. Men dere har rutene? Vi har alle rutene, så du kan enkelt planlegge reisen din fra hvor du er til hvor du skal. Ja, for alle kollektivselskaper har plikt til å levere bil.
rutinforskjell. Det er et EU-direktiv, velge? Det er et EU-direktiv, og tusen takk til EU for det. For det har vært veldig, veldig nyttig. For da er det faktisk mulig å samle all informasjon om alle ruter, kollektivruter i Norge, på ett sted, og gjøre det enkelt tilgjengelig for de reisende.
Det må være syssofrent for Senterpartiet. Her hjelper de å ta hele Norge i bruk, og så kommer det et direktiv fra EU. Noen som forsøker å gjøre det. Det er EU som fikser det. Ja, det kan jo bli litt spennende tider for retningen fremover, Kristel. Regjeringsskift og sånne ting. Men det får vi avvente. Det skjer jo nå i disse dager.
Men det som vi har snakket om, og Rikard og jeg, før vi kom ned her, og mens vi har vært her nå siste døgn, er jo også dette med Google og det er og sånn. Hvordan henger egentlig dette sammen? Fordi vi kan jo finne en del av den samme informasjonen på Google. Ja, og når det gjelder kollektivtilbudet som Google viser i sin mapp,
Så i Google Maps så får de informasjonen fra oss. Det er vi som samler inn fra hele Norge og som da deler åpent og gratis til aktører som Google. Det betyr vel at Google har en ganske enkel jobb i Norge da, men de gjør jo egentlig samme jobb enn i andre land. Ja, så i Norge har de en veldig enkel jobb, for der har vi gjort det for dem. Ja, jeg har jo brukt appen deres mye i Berlin for eksempel, og den er jo
veldig bra. Du får ikke så bra offentlig informasjon i Berlin, men det får du altså i Norge. Og i tillegg kan du da kjøpe billetter hos Google.
Du kan ikke kjøpe biletter hos Google, men det kan du hos oss. Og så er selvfølgelig informasjonen mye bedre presentert hos oss. Vi gjør det veldig enkelt. Skal du bytte fra buss til tog, så viser vi deg hvordan du skal gå fra bussstasjonen til togstasjonen. Vi har inkludert mikromobilitet i appen vår, så hvis du vil bruke sparkesykkel, så kan du finne sparkesyklene i vår app.
Og vi jobber med delebil, og vi jobber med rett og slett ny mobilitet og nye typer forretningsmodeller innenfor kollektiv eller samtrafikk. Det var ikke lett å unngå å finne en sparkesykkel for tiden da. Men de kommer jo bare på deg, Ann-Rikard. Men vi må jo si at vi snakker mye om den appen, men som jeg har skjønt er det 400 medarbeidere, og hvor mange utviklere er det?
ca. 170 utviklinger. Men appen er jo bare en del av dette dere jobber med? Det er bare en del. Vi har ca. 15 utviklingsteam, hvor appteamet, selvbetjening som vi kaller det, bare er ett av de teamene. I tillegg så jobber vi jo da med avregning, slik at de forskjellige kollektivaktørene skal få riktig betalt. Vi driver med plassbestilling, vi driver og samler inn data og så videre. Så det er flere
rett og slett flere utviklingsteam. Vi er også ansvarlig for en nasjonal ordredatabase, eller
en del grunntjenester. Så for eksempel da, hver gang du kjøper en bilett, en kollektivbilett, om det er tog eller buss eller bane, så får du jo da denne fine QR-koden som er bevis på at du har kjøpt bilett, som da kan valideres. Dette systemet er det vi som er ansvarlige for. Så hver gang du ser den fine QR-koden, så kan du tenke at den har jeg sittet hjemme og tegnet til deg.
Det der må jeg bare innrømme, Kristel, at for noen år siden så var jeg bare lo av de QR-kodene. Jeg var totalt dustet. Hva verden skulle vi bruke det til? Nei, men det var en sånn oppfinnelse som gradvis skrevet i verden. Ja, nå har det jo tatt helt over. Så jeg må jo bare legge meg flat og si at det var en total feilvurdering. Men dere driver jo faktisk også...
kundeservice for en del aktører, er det skjønt? Ja, vi har både den gode gamle togluka på en del togstasjoner. Så vi server togkunder på både Oslo S og Bergen og Trondheim og Gardermoen og Stavanger.
Fysiske folk. Fysiske folk. Og det er mange som kommer og besøker oss hvert år. I tillegg så har vi som du sier kundeservice. Så hvis du ringer om det er SJ sin kundeservice for togreiser, så er det våre ansatte som tar telefonen og hjelper deg. Og vi skårer veldig høyt
på at de som ringer oss er veldig fornøyde. De får god hjelp? De får god hjelp. Men da har ikke Odd-Rikard ringt deg nå? Jeg vet ikke. Jeg er ganske grumpy når det står fast. Men du, det er et spørsmål som melder seg i huet mitt, når dere lager en såpass påkostet og omfattende app. Det brukes jo forferdelig mye penger i kollektivtransport i Norge på å lage egne apper. Er det fornuftig i det lange løpet?
Eller burde vi ha en nasjonal reiseapp? Vi har jo opplevd det problemet når vi drar rundt i Norge. Vi må laste nye apper og vi må holde på å... Ja, da vi var i Bodø så skulle vi ta bussen. Ikke fikk vi betalt med touch på kortet. Vi måtte laste en egen app for at jeg skulle kjøpe billett til deg og meg. Vi brukte den to ganger til og fra hotellet. Nå ligger den der.
Ja, det er litt bortkastet, tenker jeg. Men en nordlending synes sikkert det er greit å ha Reis, som er appen i Nord-Norge, mens en som er der en sjelden gang, en gang i år eller en gang hvert femte år, burde da kunne bruke en tur-appen som den nasjonale reiseplanleggen. Så vi ønsker jo at det skal være enkelt også når du reiser nye steder, og at da skal du kunne både
søkereisen som du kan allerede i dag, men også kjøpereisen i Enture-appen. Vi må begynne å bruke Enture-appen når vi skal på tur. Ja, det skal vi. Et spørsmål er med fly. Det er også en del av koldeksistransporten i Norge. Ja.
ligger fly i databassen? Flyene ligger også i databassen. Men der kan du ikke kjøpe bilett? Nei. Det er jo kanskje vanskeligere der ute å blekke. Ja, det er det kanskje. Det er litt flere ting som skal få plass, kanskje. Men det er en ting jeg lurer på, Harikestil, som jeg, selvfølgelig mange av spørsmålene kommer fra eget behov. Det har du sikkert skjønt. Ja, det går bra.
Sånn alternativ til månedskort nå etter pandemien, så det å kjøpe månedskort eller ukeskort blir litt sånn, ja, skal jeg gjøre det, eller skal jeg vente til over helga, eller skal jeg ta en fridag nå, eller hva gjør jeg liksom? Fordi kommer vi til et alternativt månedskort, da har dere noen rolle i det? Det vil jeg ønske meg. Ja, og det er veldig bra at du spør om det, fordi vi jobber nå tett med Vestfold og Telemark fylkeskommune for å lage den type løsninger.
Fordi jeg er helt enig, det skal jo ikke være så vanskelig for den som ønsker å reise kollektivt at man må gjøre en stor Excel-vurdering andre hver dag for å finne ut hva som lønner seg nå.
Så sammen med Vestfold og Telmark fylkeskommune så lager vi da et system der du starter med å kjøpe enkelbilletter og så gjøres det om til syv dager. Med en gang du har kjøpt nok enkelbilletter til at det tilsvarer et syvdagerskort. Og så får du gratis reise de siste dagene for eksempel. Og så fortsetter du å kjøpe enkelbilletter og så gjøres det om til et månedskort.
Eller 30-dagersbillett med en gang du har kjøpt nok. Men du tar jo virkelig ned beslutningsvegring hos folk ved å gjøre det på den måten. Absolutt. Vi ønsker at det skal være enkelt, enkelt, enkelt for den reisende å velge de fine kollektive grønne reisende som vi har muligheten til i Norge. Og så lurer jeg på en ting til. Fordi en ting er jo at du bestiller en reise, men så lurer du jo på da.
Noen ganger så har du kanskje lyst til å reise på en strekning uten at det er ståplasser og full baluba. At du har lyst til å se litt hva kapasiteten er. Hvor ligger det som en del av systemet deres? At man kan
Se litt på om det er grønt, gult eller rødt. Ja, det ligger ikke inne forløpig, men her jobber vi tett sammen med Skyss på Vestlanda, med bybanen, og bruker kunstintelligens for å predikere, altså forutsi, hvor full vil denne banen være når den kommer til det stoppestedet du er interessert i.
Og da bruker vi både historiske data og samtidsdata, slik at vi kan se hvor full er den akkurat i dag. Så da kan du gjøre et valg. Vil jeg reise nå, eller vil jeg vente på neste vann av veien? Ja, for det teller passasjerer inn og ut. Man teller passasjerer inn og ut, og så gjør man også da hvor mange går typisk på de neste stoppene her, eller går av de neste stoppene.
opp med for å finne ut nøyaktig da. Men du nevner jo at dette er jo egentlig et EU-direktiv som har ført til at disse dataene er tilgjengelige og at man får dette momentet, men likevel så er da Entur og Norge ganske toppen og har fått dette til og fått integrert det. Nå kan vi jo skryte at dere har fått det til, men jeg må også spørre hvorfor handler det i andre nasjoner?
Man fikk det vel til i Norge fordi det var en politisk beslutning om å etablere en nasjonal reiseplanlegger, som jo en tur er. Hvorfor får man det ikke til i andre land? Nei, kanskje fordi det er mer fokus på byer eller kommuner eller noen regioner per land som...
Jeg vil bare si at det har vært utrolig bra det man har fått til i Norge, uten tvil. Når vi er rundt omkring og snakker om en tur, så sier de, kan dere komme til Sverige også? For det funker ikke sånn i Sverige. I Danmark har de en fin reiseplan, men du kan ikke kjøpe billettene der like enkelt som du kan i en tur. Det må jo være et mye enklere land å løse.
Look to Norway, var det ikke? Ja. Så det er nok en grunn til å look to Norway. Nå sier EU det også. Men på tampen må jeg også høre med deg dette med, du nevner jo at disse el-sparkesyklene kommer inn også som en del, og jeg skjønner at i Entour Appen så kan du jo faktisk finne sparkesykler i kartet, så du vet hvor de er. Det er jo fascinerende, men
Men hva med taxi-løsninger og sånt? Vi jobber hele tiden med å få mer og mer og flere og flere modale løsninger, transportløsninger inn i appen. Akkurat nå jobber vi med delebil. Ja, det også, selvfølgelig. Og vi jobber med å få inn fleksibel transport, eller hent meg transport.
Akkurat når vi kommer taxi, det kan jeg ikke svare nøyaktig på, men vi ønsker å kunne tilby hele reisen fra der du er til dit du skal. Og det er ikke alltid at det går tog eller bane eller buss fra der du er til dit du skal, og da trenger vi andre typer løsninger.
Jeg vet jo hva en delebil er, men i min ungdom så er en delebil noe helt annet. Ja, du var årsaken til mange delebiler du, Oddrik Art. Men det jeg ser for meg her, Oddrik Art, på sikt, så blir det sånn for oss, så blir det sånn el-rullestoler. Det har det vært. Det siste strekk. Kom og hent meg. Og når de el-rullestolene kommer til dere, så skal vi ha det inn i løsningen vår.
Ja, det er betryggende. Kristel Barge, vi håper du får et bra opphold her nede. Gleder du deg til konferansen? Jeg gleder meg til konferansen. Her håper jeg å treffe mange spennende mennesker der vi kan snakke om enda mer moderne og ny teknologi som skal gjøre det enda enklere. Så må du jo nyte alle de gode tilbakemeldingene du får da, at
at dere er så flinke og alt er deg. Ja, litt nyte det også. Tenk om hvordan det hadde vært å få sånn tilbakemelding. Ja, det hadde vært fantastisk. Jeg synes dere var veldig flinke. Ja, tusen takk. Takk til deg, Kristel Borge, og ha fine dager her nede. Takk til Odd-Rikard Palmått, og mitt navn er Jan Moberg.