5/20/2025
#JP191: Kartet og terrenget
Sveinung Jørgensen og Lars Jakob Tynes Pedersen diskuterer bærekraftig forretningsmodellinnovasjon, ved å bruke metaforen "kart og terreng". De reflekterer over 20 år med samarbeid, feil og suksesser, og berører temaer som grønn innovasjon, sirkulær økonomi, og betydningen av kultur i bærekraft. De nevner kommende arrangementer, inkludert et Festspillmøte i Bergen, og diskuterer en mulig oppdatering av sin bok "Restart".
Transkript
Nevnt i episoden
Si
Visorforeninga, organisasjon nevnt i sammenheng med filming av undervisningsvideoer om bærekraft.
Sissel Riese
Tidligere gjest på podcasten, revisorforeningens kvinne i Bergen, deltok i filming av undervisningsvideoer.
Mediasitt
Sted i Bergen hvor filming av undervisningsvideoer fant sted.
Arbeidsgiver
Nevnt i forbindelse med et brown bag seminar.
NOH
Sted hvor Jørgensen og Pedersen skal holde foredrag.
Oscar Wilde
Forfatter hvis sitat om yrkesvalg blir diskutert.
Arne Nessa
Nevnt i forbindelse med vitenskapelige metoder og lekenhet.
Homo Ludens
Begrep nevnt i forbindelse med Arne Nessa og lekenhet.
Bergen Bounce
Stort prosjekt nevnt av Jørgensen og Pedersen.
Kode
Museum i Bergen hvor Festspillmøtet skal finne sted.
Jens Uldveit Mo
Tidligere gjest på podcasten, skal delta på Festspillmøtet.
Klimafestivalen i Varmere Våter
Festival hvor Jørgensen og Pedersen tidligere intervjuet Jens Uldveit Mo.
Martin Bokhegor
Skal delta på Festspillmøtet, jobber i BARC Skandinavia.
BARC Skandinavia
Organisasjon som jobber med skjæringspunkter mellom forretning, kunst og kultur, og sosial bærekraft.
Business of Art and Culture
Forklaring av BARC-akronymet.
Florian Wiedecker-Freund
Professor i bærekraftig business ved ESCP Business School.
ESCP Business School
Skole hvor Florian Wiedecker-Freund jobber.
Lorenzo Massa
Medforfatter av boka "45 Sustainable Business Model Patterns".
Henning Brøyer
Medforfatter av boka "45 Sustainable Business Model Patterns".
45 Sustainable Business Model Patterns
Bok om bærekraftige forretningsmodeller, nevnt av Jørgensen og Pedersen.
Restart
Bok skrevet av Jørgensen og Pedersen om bærekraftig forretningsutvikling.
Harvard Business Review
Tidsskrift hvor en artikkel om bærekraft og forretningsmodelltransformasjon er publisert.
Lars-Erik Lund
Tidligere gjest på podcasten, nevnt i forbindelse med Harvard Business Review artikkelen.
Ivanka Viznitsch
Forfatter av artikkelen "Sustainability as a Business Model Transformation" i Harvard Business Review.
Felipe Monteiro
Forfatter av artikkelen "Sustainability as a Business Model Transformation" i Harvard Business Review.
Michael Tushman
Forfatter av artikkelen "Sustainability as a Business Model Transformation" i Harvard Business Review.
Sustainability as a Business Model Transformation
Artikkel i Harvard Business Review om bærekraft som forretningsmodelltransformasjon.
Kjell Inge Røkke
Nevnt i forbindelse med utfordringer knyttet til grønn innovasjon og lønnsomhet.
Tore Jonsen
Finansprofessor nevnt i forbindelse med en kommentar om business.
DN
Avis hvor en artikkel om Kjell Inge Røkke og grønn innovasjon er publisert.
Volvo 240
Bilmodell nevnt av Jørgensen i en anekdote om et gammelt kart.
Jugoslavia
Land nevnt i en anekdote om et gammelt kart.
Berlin
By nevnt i en anekdote om en kjøretur med en Volvo 240.
Kina
Land nevnt i forbindelse med grønn teknologi og det grønne skiftet.
USA
Land nevnt i forbindelse med geopolitiske endringer og ESG.
EU
Nevnt i forbindelse med reguleringer og bærekraft.
Deltakere
Host
Sveinung Jørgensen
Host
Lars Jakob Tynes Pedersen
Poeng
Straffen for å vite hva du vil bli, er at du er nødt til å bli nettopp det.
Et Oscar Wilde-inspirert sitat om å følge drømmene sine, men også om å omfavne usikkerhet.
Business var enklere før: kjøp billig og selg dyrt.
Et sitat fra Tore Jonsen som illustrerer hvor komplekst det moderne næringslivet er.
Det er vanskelig å tjene penger på grønn innovasjon.
Et kontroversielt utsagn fra Kjell Inge Røkke, som utfordrer oppfatningen om grønn business.
Påstander
Forretningsmodellen som konsept overlever over tid, men forretningsmodellene der ute endrer seg.
En påstand som understreker viktigheten av å tilpasse seg endringer i markedet og omgivelsene.
Bærekraftsinnovasjoner er ikke så forskjellige fra annen type innovasjon.
En påstand basert på en Harvard Business Review-artikkel, som utfordrer oppfatningen om bærekraft som en separat dimensjon.