Teksting av Nicolai Winther
I denne episoden av bærekrafts-eventyr skal vi se fremover. Og det liker jo vi alltid å gjøre. Men i dag har vi jo gleden av å få se fremover sammen med en god venn av oss som har tenkt mye på bærekraft i mange år, og han tenker også mye fremover. Og vi
Vi skal snakke både litt fremover og litt bakover med Andreas Friis, som er grunnlegger og administrerende direktør av Sustainability Hub. Velkommen til oss, Andreas. Tusen hjertelig, Lars Jakob og Sveinung. Det er en ære å få lov til å være med på deres fantastiske, fine bærekraftspodcast. Det er en av de beste bærekraftspoddene i Norge, uten tvil kanskje den beste. Også gratulerer jeg så mye med femårsjubileum på deres egen bok, Restart. Det er jo verdt å nevne, synes jeg. Det så jeg på sosiale medier nydelig. Så det er kjempegøy å få lov til å være med her.
To flakslåd sendes til Andreas Friis i posten. Vi snusker litt i starten. Det var veldig hyggelig. Jeg hører allerede at mamma blir veldig fornøyd når hun får høre den der introen. Jeg har hørt på sånne utenlandske podcaster som spør podcast-hostere, hvor finner denne podcasten deg?
Er det en grei oversettelse til nå? Ja, den er fin. Nei, jeg sitter i mitt hjem i Porsgrunn, Norge. Jeg jobber jo mot Oslo og Bergen, men akkurat nå er jeg i pappaperm og har fyr på peisen, kaffe i koppen og klar for en intellektuelt stimulerende samtale om bærekraftig business og hvor verden skal den.
Det gleder vi oss til. Og kanskje du kan bare begynne med, Andreas, for deg av lytterne våre som kanskje ikke vet hva Sustainability Hub er. Jeg mistenker at mange av dere vet hva det er, men kanskje du gir oss nuggetversjonen av hva Sustainability Hub er. Litt av bakgrunnen og hvor dere står nå. Det kan du gjøre. Da må jeg nesten kjapt hoppe tilbake til da jeg selv gikk på NHH tilbake i 2003-04 som sykelig økonomstudent. Tok min mastergrad der, men jeg ble opptatt av bærekraft og
bærekraftige forretningsmodeller egentlig, før jeg begynte der og også på NOH og begynte å jobbe med bærekraft i Canada i 2007, men flyttet hjem til Norge og egentlig savnet det med et mer businessorientert kunnskapsmiljø for bærekraft og
Etter å ha vært gründer i noen år, så fikk jeg muligheten til å sette i gang et prosjekt som jeg pitchet til Siviløkonomforeningen Econa, om at de burde satse mer på bærekraft. Og det her var for litt over fem år siden. For da fantes det ikke så mye god kunnskapsnettverk og plattformer for å diskutere bærekraftig business i bedriftsverden. Da hadde CSR Norge akkurat gått under. Så da satte vi i gang Econa Impact, som ganske fort ble til Sustainability Hub Norway. Det ble tatt ut som et separat prosjekt.
Altså en non-profit forening for kunnskapsdelingen bærekraftig business med bedrifter som partnere. Så da ble det satt i gang for mer eller mindre fem år siden. Vi har fem år, 1. mars nå i 2022. Så det er et spennende bærekraftsnetverk, rett og slett.
Det har vært et nettverk lenge, men jeg må jo si at jeg tenkte mest på deg da jeg hørte dette her navnet, Sustainability Hub. Så det var liksom du som sto i toppen av pannebrasken min. Når jeg ser på teamet nå, så har du virkelig fått bygd opp en stor gjeng rundt deg.
Ja, vi har hatt en del vekst. I Bilsen så var det sånn at jeg fikk med Silja Indahl, som dere kjenner godt, og som har vært på podcasten her, og Ingrid Warner som medstiftere, så de var med de første årene. Og så har det vært en rekke veldig flinke folk med å bygge opp S-sub fra starten av som volunteers, og noen av dem er litt involvert.
Mens nå så er vi tre og et halvt årsverk. Team er ikke 100% oppdatert på nettsiden som nettsiderfest, men vi har vært heldige å ha hatt veldig mange gode ressurser, både frivillige, men også ikke minst, altså vi samarbeider veldig tett med mange av de ledende selskapene i Norge, i praksis da. Så dype samarbeid og et bra aktivt styre, kanskje ikke de mest kjente, men veldig flinke folk på bærekraft.
Vi skal vende snuten fremover. Vi etter hvert, Andreas, men vi tar jo litt et blikk bakover her for å både beskrive
nær sagt hubben og dennes funksjon og hva han driver med. Men for å kunne kikke fremover på en ordentlig måte, så kan det jo også lønne seg å kikke litt bakover. Og det er klart at dere i S-Hub jobber jo tett med mange, både større og mindre bedrifter i Norge. Dere jobber med, nær sagt, en ting er bærekraftsansvarlig, en annen ting er CFOs, om dere har hatt en særlig
fokus på i nyere tid med arrangement for CFO-er i store norske virksomheter og så videre. Og dere har også gjort en del kartlegging av blant annet den rapporten som heter State of Sustainability. Før vi begynner å se fremover, hvis jeg skulle utfordre deg på direkten her til å oppsummere, hva er viktige utviklingstrekk du har sett
du kan velge om du vil si 2021 eller om du vil si de siste 2-3 årene hva har skjedd i nyere tid fra ditt perspektiv som du mener har vært særlig viktig på Berghavsfeltet i Norge? La oss sjekke opp, det er et stort og morsomt spørsmål
Jeg tror jeg skal hoppe et par år tilbake. Det er ikke noe tvil om at bærekraftsfeltet er i en rivende utvikling, og spesielt de siste to-tallet årene har det skjedd veldig mye. Da vi startet SØ for fem år siden, så er det et helt annet space nå, og det er en helt annen trøkk på bærekraft. Globalt er en stor endring, som jeg tror har vært en veldig stor årsak til trøkket vi ser nå, er
er jo at investor-community virkelig har våknet opp. Det ser vi rapporter fra flere aktører på, at nå er tilnærmet 100% av alle investorer opptatt av non-financials. Det er opp med 50% på de siste to og et halvt året, ifølge en del studier. Så det er klart at det, implikasjonene av at investorene etterspør non-financials fra selskapene over hele verden, har store implikasjoner på hvordan selskapene jobber.
En annen stor trend er selvfølgelig reguleringer, altså spesielt EU. Det her ser vi fra, spesielt av de State of Sustainability-undersøkelser i Norge i fjor, at regulatoriske myndigheter er en av de største pressgruppene. EU, dere har jo snakket om taksonomien og...
Du har jo dette her nye Corporate Sustainability Reporting Directive innenfor finans, SFDRs, i forhold til bærekraftsmerking av fond. Du har jo nå åpenhetsloven i Norge, som dere har vært klart, eller spesielt du, Lars Akovel, har vært med på å påvirke, med etikkutvalget, eller åpenhetsutvalget. Og alle disse her er...
pressgruppene, du har kunder og du har ansatte, og du har selvfølgelig mediene med alt som har skjedd med det grønne skiftet og Greta Thunberg, og spesielt på klima- og miljøfronten. Så det her har gjort at absolutt alle nå har våknet opp til å skjønne at, oi, dette her er noe vi bør forholde oss til i en eller annen måte, i hvert fall de aller fleste har gjort det. Men så er det stor forskjell på hvorvidt
Alle faktisk jobber ordentlig med det. Så det er stor interesse, og jeg mener fortsatt at vi er veldig tidlig, hvis du tenker bærekraft som en modenhetskurve, en majority curve, så er vi fortsatt veldig tidlig. Vi er på nesten ikke så mye forbi first movers enda i midt.
mitt hodet, at det er veldig mange flere bedrifter som jo ikke kan dette og som må inn med det. Det er mange ledere som ikke har kunnskap om det. Men interessen og ønske om at dette skal være strategisk nå er vanvittig mye større enn det det noen gang har vært, og det er jo gøy for alle som jobber med det og som har ropt på barrikadene ut i det store intet, kanskje i 15 år, og nå er det faktisk tilhør i salen.
Du nevnte her state of sustainability. Det er ikke sikkert alle lytterne har hørt om det før. Det er en undersøkelse dere har gjort årlig, hvor dere stiller spørsmål til ledere i norske selskaper. Er ikke det riktig? Det er riktig. Vi tenkte for noen år tilbake at vi trengte en kartleggingsundersøkelse på hvordan jobber egentlig disse norske bedriftene, altså de ledende norske bedriftene, med bærekraft i praksis.
Så da var det en som var veldig sentral i SR på den tiden, Pia Lefevre, som modellerte den undersøkelsen som sin masteroppgave på NTNU. Og vi modellerte den etter en tilsvarende studie i Australia.
som vi tok og videreførte år etter år, og som har blitt til State of Sustainability Norway, altså status på bærekraft blant ledende norske bærekraftsbedrifter. Vi har kartlagt i fjor var det 180 bedrifter, litt mer kvantitativt. I år har det gått en litt annen retning, og vi internt vet hvem som har svart, men kartlagt var det 100 ledende bedrifter har sagt på hvordan de jobber med bærekraft, på strategi, implementering, rapportering, performance, sånn at vi får et
et godt bilde av hvordan det egentlig blir å jobbe med bærekraft, sånn at vi ikke synser at når vi har den nettverksfunksjonen vi har, så må vi ha kunnskap om
om hvordan bedriftene gjør dette her faktisk. Og det tror jeg vi er ganske unike på, altså den undersøkelsen er ganske unik i norsk sammenheng, å få den innsikten, og den er nedlastbar på SØBs hjemmesider også, for alle som er nysgjerrig på det. Og jeg var nysgjerrig på det selvfølgelig, så jeg har lastet ned og kikket på de to første spørsmålene, apropos det forrige spørsmålet som Lars-Jakob stilte, og ditt gode svar om hva som rører seg nå. Så de to svarene på de to første spørsmålene kan jo gjøre en veldig optimistisk...
hvor det første spørsmålet er har selskapet integrert bærekraft som en del av selskapets visjon, formål og kjernestrategi? Og den andre også, er dette her integrert i alle funksjoner i selskapet? Og svaret der, det er jo veldig positivt, men er det ikke det? Jo, det er jo 9 av 10 selskapet som sier at dette er integrert i kjernestrategi og i deres purpose og visjon. Nå skal du si at disse 100 selskapene
som svarer her, de er jo ikke et representativt utvalg, men det er et biased sustainability selection, altså det er selskaper som er i bortutvidet nettverk, så det er selskaper som mer kan forvente seg å være i gang med bærekraft.
Men likevel er det jo veldig høyt at det er en del i kjernestrategien. Men vi stiller jo andre spørsmål senere i undersøkelsen som kanskje dementerer det svaret der litt. Men også det andre som du kommenterer, at det også er så høyt at dette er implementert. Det er tydelige indikasjoner her at det er et positivt bias på hvordan det blir svart.
Om det er at de vet hvem de svarer til, eller at det bare er det generelt, altså at man tror at man kanskje er bedre og mer heldig enn det man faktisk er, det er jo en hypotese.
Og grunnen til at jeg spør, unnskyld at jeg hiver meg på igjen her, men grunnen til at jeg spør er jo litt denne tvetydigheten med, på ene siden sieratt, på andre siden, hva gjør de virkelig? Og som du sier, det har stilt mange flere spørsmål som utgir på dette her, og nyanserer svarene. Så kunne du sagt litt om nyansen i disse svarene, selv om dette er litt skjeve utvalget med bedrifter som er medlemmer, hvor det er folk som svarer som er dedikerte til arbeidet.
Selv om vi vet det, hvor er det nyansene kommer inn fra det overordnede inn i strategien og det overordnede inn i alle funksjoner til når man skal ut og gjøre det i praksis? Hvor er det de møter motstand hen og opplever dette som vanskelig for eksempel?
Nei, det er ikke noe tvil om at, hvis du begynner med litt av de positive linjene her først, så er det som du sier, 9 av 10 har dette her i kjernen. Det er en veldig stor endring i år på dette her med de som opplever at de jobber med bærekraftstransformasjon, og det er også svært mange, 8 av 10 cirka, som sier at dette her er nå et fokus, og det
Det er veldig klart opp fra rundt 3 av 10 i fjor, så det er en stor endring. Og så er det også en veldig stort commitment fra ledelsen, cirka 8 av 10 der også, og samme med cirka 8 av 10 opp mot 9 av 10, som sier at de skal investere masse, både internt og eksternt, i bærekraft i de kommende årene, og også at de jobber med innovasjon. Men på en annen side, så er det sånn at når vi spør om
Hvordan implementeres det egentlig inni ulike funksjonsområder? Har du det i produkter og tjenester? Hvor stor grad av salg kommer egentlig fra bærekraftige produkter? I hvor stor grad er det integrert med business og business performance, altså return on investment? Så er det jo fra på en måte 50 prosent, men også helt ned mot de som sier at de har det, måler return on investment, ned på 12 prosent.
som sier at dette er linket mot return on investment og dette her er blant de beste selskapene så jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende 90% sier at dette er en del av kjernestrategien, men bare nesten 10% måler at det har
Det har en lønnsomhetseffekt. Hva er det egentlig å holde på med da, dere som jobber med forretningsmodeller, ikke sant? Som dere beskrevet tidligere med deres skattekista, bærekraft og forretningsmodeller. Det er jo grunnen til å være litt kritisk til om den skattekista fortsatt er ganske slunken. Er det egentlig så mange modeller? Og det er mange her også som innrømmer at de må endre forretningsmodellene sine de kommende årene inn i retning av bærekraft. 8 av 10 sier det. Og det andelen som sier at vi er allerede i mål,
den har faktisk hatt skillet større i fjor. Den har gått betraktelig ned i år, så det er flere som har realitetsorientert og skjønt at vi er kanskje ikke så helhetlig bærekraftige som vi trodde. Jeg tror det med helhetlig bærekraft her er kanskje et poeng. Når vi ser på hvilke temaer som de
rapporterer at de jobber med, så er det ikke nødvendigvis så helhetlig på bærekraft. Det er typisk klima- og miljøtemaer, eller ESG-indikatortemaer for en del. Og igjen så er jeg litt usikker på... Så det er tydelig tegn på overrapportering, egentlig, og kunnskapsnivå også veldig lavt fortsatt blant mange.
Så det er mange kritiske punkter her. Så er det kanskje noe i det at, som du er inne på, den realistiske og sunne holdningen til bærekraft er jo kanskje nettopp at vi er i gang, men dette her er fryktelig vanskelig, og det kommer til å ta tid. Jeg har så veien noen...
sa jo ofte, og har jo blitt kritisert og taklet i knehøyde for det noen ganger, at vi må være mer tålmodige med bedriftene. Da mener vi jo spesifikt ikke være tålmodige med at det skal komme i gang. Dette klimagreiene, det kan vente et par ti år, det er ikke det som er poenget, men tålmodige i betydning av
grønn innovasjon er jo kjempevanskelig. Hvis du skal virkelig integrere bærekraftige forretningsmodeller for å bruke ditt snart forslitt frasen, men hva er det det er for noe? Du skal gjennomgripe endringer i hvordan produkter og tjenester er utformet, hvordan de er fremstilt, hvordan de er transportert, forbruksformene, gjenbruk og etterlivet. Det er jo så gjennomgripende å
som du sa, komme i mål med det da. Sånn sett er jo kanskje en god indikasjon på at vi er på riktig vei, er jo at flere og flere av bedriftene sier at de er i gang, men så vil jeg jo tenke at det er et sunnhetstegn hvis de også da har magemål til å si at men det er jagg langt igjen før vi har fulgt utkomstig mål med det her da, for det er jo to forskjellige
to forskjellige dyr. Og så var du inne på det med kunnskapsbehov og kanskje kunnskapsgap. Og det er vel noe som dere også får en feeling av, både når dere snakker med disse lederne. Hva er det de gir uttrykk for at de trenger? Hva er det de gir uttrykk for at de synes er vanskeligst? Hvor er det på en måte gapet? Hvor er det skoen trykker da, for disse bedriftene? Hva er inntrykket ditt på hvor de viktigste kunnskapsgapene er, eller hvor det liksom er
mest å gå på da i denne store utfordringen Svaret på det er jo veldig mye men bare å plukke opp det med realitetsorientering som du snakker om her jeg tror det er veldig viktig for det første å innse som dere sier at
Vi er på en reise som fortsatt er ganske tidlig, og det å tillate oss å se at dette her er en transformasjonsreise, altså begrepet bærekraftstransformasjon er jeg veldig glad i. Vi jobber med veikart for god bærekraftstransformasjon i bedriftene, innen i ulike områder.
funksjoner, og det å være tålmodig og gi seg selv tid til at dette her det her er ikke gjort over natta, det vet jo alle som har jobbet ganske tett med å være kraft, og det blir nesten bare mer og mer komplisert jo mer man jobber med det og jo mer krav som kommer også så der må vi være greie med de som
De som er over i feltet, det er ikke noe tvil om. Men samtidig så tror jeg det handler om å ta noen snarveier også, og stille litt høyere krav til hva er god bærekraft. Ikke bare at vi skal gjøre mer, for nå er det veldig mulig. De største selskapene har jo bærekraftsrapporteringsteam på 15 personer. Det kan jo ikke et mindre selskap ha. Jeg tror det handler litt om i Morten Hansen sin bok, så han snakker om Occam's Razor, hvor du må kutte til beinet på hva er aller viktigst.
Og dere har snakket om vesentlighet, og det kan vi sikkert komme inn på etter hvert også. Det tenker jeg er kjempeviktig. Hvordan skaper du impact og totalverdi? Det er utrolig viktig. Men den realitetsorienteringen, hva er faktisk reell status? Å være litt tøffere med seg selv, ikke tenke at dette her kan vi kjempegodt, men stikke fingrene i jorda og prøve å kalibrere seg litt mer mot de aller beste der ute.
Er vi i nærheten? Gjør vi dette helhetlig? Leverer vi et stort impact? Er dette her reelt bærekraftig? Eller er det telekanter og ESG-indikatorer? Det er stor forskjell på. Og så er det kunnskapskapet som du snakker om der. Det er jo...
Egentlig veldig stort over hele linja. Det er til og med rapportering på at bærekraftsspesialistene har høy, men ikke veldig høy, kunnskap om bærekraft. Og det tror jeg også er en anerkjennelse at det er så mye nytt nå innenfor reguleringer for eksempel, og rammeverk fra EU som man må sette seg inn i. Og det er ganske krevende, og da trenger man hjelp eller tid, og ofte så er disse bærekraftsmenneskene jo fortsatt en halv stilling eller en stilling, eller kanskje to hvis det er heldig i praksis.
Og så er det også veldig tydelig at selv om det er en veldig sterk vilje, ambisjoner blant ledelse og delvis styre, så er kunnskapsnivået der alt for lavt fortsatt, og spesielt de med veldig høy bærekraftskompetanse. Og i organisasjonene er det ikke...
mange som har veldig høy kunnskap om bærekraft, så jeg synes det er noe rart når så mange, 90% sier at dette her er en del av identiteten vår, mens så få sier at dette her har vi svært høy kunnskap om, eller har et svært høyt fokus på i det daglige. Så da lurer jeg på hva slags bærekraft er det de egentlig da mener?
Men kunnskapsbehovet her, altså PVC sier at de skal ansette 100 000 mennesker innen ESG globalt innen 2025, og kravene fra EU på dette nye rapporteringsdirektivet sier også at det er
fem ganger så mange selskaper som kommer til å bli truffet av de nye rapporteringsreglene fra EU. Og det her kommer til å kreve investeringskostnader av 1,2 milliarder blant selskapene og 3,6 milliarder, altså euro, i årlige kostnader. Hvem er disse menneskene som skal gjøre alt dette? Og det er bare rapportering. Dere har jo mange bra eksekutivkurs og programmer, og det kommer en del flinke folk ut fra NHÅ.
Men det er jo ikke nærheten av de volymene som vi trenger. Og i tillegg så har jeg litt et problem med å se, altså ofte når vi snakker om bærekraft så snakker vi om ekstremalitetene. Men vi snakker ikke så mye om business-aspektene eller internaliseringen av bærekraft inn i funksjoner i bedriftene.
Og det er det vi må snakke mer om også. Vi må ikke bare snakke om plast og klima og menneskerettigheter, det er kjempeviktig selvfølgelig, men vi må også snakke om rapportering, operasjonalisering, bærekraft inn i salg, bærekraft inn i marked, bærekraft i CFO-funksjon skal CFO utføre.
bytte navn til CVO, Chief Value Officer i stedet, og måle det. Vi må jo måle, i bærekraftsrapporten må det egentlig også ha en status på hvor gode er vi på implementeringen av dette. Nå måler vi økonomisk, altså vi rapporterer på financials, vi rapporterer på bærekraft, men de kobler ikke de to
Og det er svært få selskaper som tar en slags temperatursjekk på hvor godt er dette implementert? Er det en del av business control systems eller reviews? Nei, i stor grad er det ikke det. Så det er noen enorme gap her på kunnskap og internalisering som jeg synes vi adresserer alt for lite.
Og der har vi en funksjon med S-sub fordi vi er opptatt av de tingene her på hvordan det gjøres i business, i praksis og inni businessfaget. Ikke alle bare bærekrasstemene, for det er litt opp til selskapene hva som er de viktigste temene for de å satse på, tenker vi da.
Det går en diskusjon i fiden min, og jeg vet jo at jeg lever i en sånn bærekraftsboble. Det er jo mitt tårn av denne slags. På LinkedIn og Facebook og Instagram og hvordan jeg bruker fritida mi, så ruller det jo over med bærekraftsdiskusjoner og eksempler og sånne ting. På en siden kan man jo bli sånn optimistisk av det, for det skjer jo mye bra, ikke sant?
På den andre siden så ser jeg at det går noen diskusjoner, og det gikk en diskusjon i går, jeg husker ikke helt hvem som fremmet det, men det var snakk om en elefant i rommet.
og den elefanten det var snakk om da var knyttet til konsumenten og konsum altså sluttprodukter sluttjenesten til disse bedriftene vi snakker om her, inn i rapporteringen inn i det finansielle, inn i operasjonen inn i strategien, altså det er så store begreper, ikke sant, og så prøver man å jobbe med det, som du sier, og i organisasjonen så jobber det kanskje en halv
eller noen som har en halv stilling knyttet til dette her. Og ærlig talt, selv om man lever inne i en bærekraftskoble, så tror jeg de fleste kan innrømme, som er der og bør i hvert fall innrømme, vil jeg påstå at her har vi jo ikke nok kunnskap. Vi skjønner jo ikke hvordan i all verdens navn og rike alt dette her skal gå sammen. I deres undersøkelse og i deres kontakter med nettverket deres, Andreas,
Hva sier de om dette kundemøtet? Hva sier de om at de på den ene siden er avhengig av å selge for å overleve, og samtidig så kanskje ikke de skal selge så mye for å være bærekraftig? Ja, det er jo selvfølgelig et interessant paradoks, hele forbrukeparadoxet og den verden vi lever i. Jeg opplever det at...
Selvfølgelig for mange er dette reelt, men nå er vi også heldige at vi får jobbe med mange av de som har forretningsmodeller som kanskje er mer satt opp mot fremtiden. Men ja, bestesvaret er at jeg opplever kanskje at mange av de vi snakker med kanskje ikke er så opptatt av det. Fordi igjen, det er litt sånn bias på hva man holder på med. At man er så stolt over det man gjør, om det er på plastreduksjonen,
eller om det er på en måte et nytt delprodukt i konsernet, og så glemmer man litt helheten. Og det, så jeg tenker at det er kanskje litt igjen, litt for positive bias på, stikk fingeren mer i jorda, se på helheten, altså hva er reelle bærekraften, hva er det reelle impaktet fra konsern eller selskapet vårt? Og det er klart, sånn som i
Det er lett å hekte seg på et eller annet suboptimalt innenfor vesentlighet, for eksempel. Hvis vi ser på vesentlighetsanalyser, så er det en kritikk fra min side på at jeg synes selskapene er alt for defensiv, alt for lite framtidsrettet på å velge de temaene som virkelig månner. Og det er litt sånn hele den diskusjonen som dere har hatt der på type SASP-vesentlighet versus GRI-vesentlighet, altså med...
med vesentlighet som da går på hva er finansielle risikotemer som man bør gjøre noe med, versus hvor bidrar man ekstra til en bedre verden langs flere akser og i en total bærekraftskontekst.
Så er det klart at vi har en veldig lang vei å gå på og bli bedre på produktutjenester som vi lager, og på deres egne prinsipper. Altså i boka deres, for å hylle den litt, hvor dere har omformet Donny-modellen, altså lys- og mørke-skygge- og lys-modellen deres, så er det jo fortsatt veldig mange som primært jobber med å redusere skyggesiden. Do no harm getting to zero, det er kjempevanskelig. Det er et veldig stort fokus hos mange, men
Det jeg savner litt er at flere også jobber med disse kastelysmodellene, altså hvordan kan man gjøre et i fremtiden veldig stort positivt impakt, parallelt med at man jobber med å redusere skyggesida. For det er et så stort potensial, hvis vi skal tenke systemisk endring, kanskje, vi hadde en
event her i høst hvor vi diskuterte futures of sustainable business. Hva er fremtidene, altså fremtidsbildene til bærekraftig business? Og da snakker veldig mange om at vi trenger et mindshift change på å se på systemendring og tenke mer økosystem. Og dere har jo sånn vært inne om business og regenerativt lederskap.
Jeg tror vi tenker alt for snevert på bærekraft nå i dag, og jeg synes at bærekraften er i ferd med å gå i to retninger. Den ene er minimum viable sustainability, altså ESG-risiko, hva er det minste vi kan gjøre å komme unna med det, og redusere skyggesiden approach, som ikke nødvendigvis er den bærekraften jeg har forelsket meg i. Men på en annen side har du fortsatt de selskapene og lederne som er veldig ambisjøse og som vil
ender verden til det bedre og skaper verdi for alle med det
Men her tror jeg vi må tilbake litt til definisjonen i bærekraft og hvordan vi snakker om bærekraft. Og vi som er eksperter og snakker med mange i feltet, vi må være litt tøffere med folk også og spørre, er dette her egentlig noe som manner? Eller er det tellekanter og indikatorer og at du bruker masse ressurser på noe som egentlig er ganske waste i det store bildet? Men altså, det her er jo ikke lett. Så...
Men stort og godt spørsmål igjen. Takk for det. Det du er inne på her, det er musikk i mine ører, fordi jeg synes at her er noe med hele vesentlighets...
men spesielt måten vesentlighet blir brukt på i bedriften. Jeg og Sveinong er jo gledende av å på mange ulike måter jobbe med å spare med våre ledere og med styret og i det hele tatt i både større og mindre virksomheter. Og ofte så prøver vi å stikke fingeren inn der det gjør litt vondt på disse vesentlighetsanalysene. For jeg tror du er veldig rett i at spesielt i en sånn ressurs
bruksperspektiv da av de knappe ressursene du har til å drive granninnovasjon og til å drive bærekraftsforbedringer i forstand, hvor er det du setter inn støtet og det er en fare for at den nær sagt ikke kaster gode penger etter dårlige men at den kanskje kaster ressurser etter bærekrafts
avtrykk, hvor en kanskje enten har kommet så langt som en klarer å komme, eller hvor det er andre ting som brenner mer da. Jeg merker at jeg snakker litt rundt her, fordi jeg ikke vil kaste noen under bussen, selv om en kan kaste deg i bussen i direkte samtale med deg, altså når en sparer med der faktisk lederen har faktisk blitt smøtt, men det er ikke nødvendigvis lyst til å...
til å henvise til det konkrete eksemplet da, men jeg tenker litt på og du skal få respondere Andreas, jeg har bare lyst til å si helt kort at vi, jeg og Sveinong har en episode om ubærekraftige forretningsmodeller her på Reden og da baserte vi oss på et strålende paper av vår kollega Nancy Bokken fra Masteryst
Og i det paperet har hun en veldig artig figur som vi viste til studentene våre i går. Det er en sånn med mange ringer inni hverandre, der du begynner med tette ringer, og så blir det større og større nesten som en løk. Og så er det grader av, hun kaller det for et hierarki,
av bærekraftige forretningsmodell-arketyper. Og nederst, så er det liksom å bruke færre ressurser. Kutte litt på input-faktor-sida. Er det gradvis mer ambisjøst oppover da? Og det morsomme er at allerede på nivå 2 av, skal vi se her igjen, 1, 2, 3, 4, 5, av 6 nivåer av ambisjon, så nivå 2 er net zero. Altså med andre ord, det som vi pleide å tenke på som den store greia å kutte utslipp, vannavfall, whatever, til null,
Vi er kommet til et punkt som du var inne på, hvor det er egentlig ganske uambitiøst. For den del finansmarkedet forventer at du bare skal få det til. Kutt CO2 til null. Kutt avfall til null. Spørsmålet nå er hvordan blir fullt sirkulær? Hvordan blir regenerativ? Hvordan går mye lengre forbi regenerativ?
Disse allerede krevende ting er for fryktelig vanskelig å komme til net zero, så det er ikke det en sier at det er vanskelig å komme seg dit, men lista flytter seg jo hele tiden mot noe enda mer ambisjøst. Jeg tror du er helt rett, og det er en god shout-out til tidligere episoder dere har det med Nancy Bakken og arketypen innenfor bergrattige forretningsmåler.
Jeg tror akkurat det poenget der med nivå 1 og 2, hvor de aller fleste er. Hvis vi skal realitetsorientere oss, er det veldig mange som er der. Hvis du gjør B Corp sin assessment, så skiller du nettopp mellom forretningsmodeller og modellen din og operational sustainability.
Og dette som du snakker om her er jo en del på operational sustainability, hvor veldig mange starter det naturlig, for det er konkret og enkelt. Man har liksom miljøførtårn, eller kan sette i gang med klimaregnskap, der det er lett å finne tall og samlingbarhet. Jeg tror det er veldig lett for mange. Men det er der også, tilbake til sustainabilityen, at vi ser at den type bærekraft mange tror er strategisk, kanskje misforståelig uten å bli...
Selvfølgelig er det veldig mange som jobber med mye annet også, men jeg tror det er veldig lett å tenke at det er det som etterspørres. Det som vi snakker om her er jo hvordan bruker man innovasjon og tenker på en helt annen, mer helhetlig måte til å omdefinere både inntillingspotensialet og samfunnet i fremtiden gjennom bruk av business. Det er to ganske forskjellige tilnærminger, og kanskje også litt forskjellige typer personligheter.
Men jeg tror også litt av grunnen til det, i hvert fall en refleksjon som jeg gjør meg i bærekraften i Norge, er at det har vært veldig mye fokus på klima og det grønne. Og klima er jo kjempeviktig, det er ikke noe tvil om det. Men jeg savner enda litt mer et større intellektuelt mangfold i bærekraftstematikken og debatten, og også et større fokus på det med
hva som skaper begeistering og den interne delen av hva business kan få til. For det som skaper lønnsomhet, det er ikke bare externalities og hva man fokuserer på, men det er også hvordan man gjør det, og hvor stor begeistering og tillit man klarer å skape til alle interessentene sine. Når Business Roundtable og USA snakker om å gå fra shareholder til stakeholder perspektiv, ja, hvordan gjør man det egentlig i praksis?
Det er jo å ha en forretningsomdel, eller en ekte approach til bærekraft, som er så bra at alle dine interessenter synes at det du holder på med er helt fantastisk. Altså det er jo det optimale, ikke sant? Og da snakker man i retning av Patagonia og Interface, og de som skikkelig begeister. Og jeg tenker at vi må kanskje være litt tydeligere på hva er...
De casene som har det absolutt beste, eller kuleste, eller mest ambisjøse mindsetet, og du sa ambisjøs, altså grader av ambisjon, plager lederen å styre litt mer her på å være noe mer ambisjøse, tenk mer inn i fremtiden. Og hvis du spoler litt tilbake og tenker hvilke systemiske endringer som også påvirker bærekraften har vært de største i verden de siste 20 årene,
så er jo ikke det de som har spart littegradende søppel eller energi. Det er jo store, nye, teknologiske, disruptive ideer som påvirker hele samfunnet. Det er helt nye typer forretningsmodeller, plattformer som knytter folk sammen. Det er helt nye typer måter å tenke transport på.
Jeg tror at vi må bredde ut litt, og vi er jo inne på noen andre tilleggsbegreper til bærekraft her, i og med at det er, altså, jeg hørte et uttrykk fra en nederlender om at hvis du har 99 nederlendere, så er det 100 forskjellige definisjoner av bærekraft. Og det er litt av dilemmaet vårt med at bærekraft har blitt en veldig hype nå også, men da må vi bidra til å nyansere ulike
ulike deler innenfor bærekraften og hva er de mer ambisjøse delene av bærekraften og hvilke begreper brukes der og hvilke rammeverk og modeller finnes på om det er impact så finnes det mange modeller på som Silje har vært inne på her additionality, intentionality og måling av outcomes du har George Serafine på Harvard som har dette impact weighted accounts som er en forsøk på å måle monetariseringen av impacts for selskaps som helhetsportefølje
Du har professor Tonsi Wielen, som er deres kollega som leder NYU Stern Center for Sustainable Business. Hun har en modell som heter Return on Sustainable Investments, som er et spennende rammevark for å se på både ekstremiteter og ikke minst internaliseringen av bærekraft, som er veldig kult. Du har B Corp, du har FutureFit, og du har ikke minst som er inne på her, regenerativt lederskap og det som kommer da som regenerativ strategi, som jeg synes er uhyre spennende når vi snakker med businessprofessorer. Og det er jo
Hvordan bruker man biomimicry, naturhervende design, naturens prinsipper,
og tenker hva er gevinster i et økosystemperspektiv, som også din bedrift kan definitivt tjene enormt mye penger på, men som også vil gangne hele økosystemet, og som skaper da abundance fra naturen, og når naturen blomster, så blomstrer naturen kollektivt. Det er ikke bare en plante borti en hjørne blomster, da blomstrer resten også. Hvis alle forutsetningene er riktige, så kan alle blomstre opp.
og det å ta den type design, natur design prinsipper inn i strategi det tror jeg er hyrespennende, for da tenker man litt bredere, da er det ikke porters five forces og spisse albur av competitive advantage, altså da er det mye mer samarbeid og jeg opplever at mange av de business modellene altså jeg har jo gått på NHC selv og
tatt mye strategifag, og mange av de modellene som man fortsatt lærer på business school er jo fullstendig utdaterte når man ser bærekraft og partnerskap og samarbeid. Så her tror jeg det er masse nytt og spennende og måter å tenke på, ikke minst også med multikapitaltilnærming, altså integrated reporting av ulike kapitaler, og se bredere på hva er verdiskapning. Ikke bare financial value, men
Vær de på flere kapitaler. Her var det noen begreper som jeg tenker at det er stikkord for hva som jeg tror kommer til å komme mer av for de som er langt fremme i skoene. Det er ikke alle som har det, men de som vil være det. Klima er jo på manges lepper, og heldigvis. Jeg hørte vel en som sa i går at det viktigste vi kan gjøre med klima er faktisk å prate om det.
Og det er litt sånn motstridig for man tenker at man må slutte å prate om å begynne å handle. Men hun, Klima Søren, kanader som bor i Texas, som skriver «Saving us», det er en helt ny bok hun har kommet med. Hvis hun googler her så kan dere komme opp med navnet også.
men jeg tror hun sa at det viktigste vi kan gjøre med klima er å prate om det, og det var litt sånn trøst, vi må få det opp på agendaen, og grunnen til at jeg leste litt rundt her, det var et annet nærliggende begrep, jeg driver og tar litt voksenopplæring på, og det er biodiversitet, og det er litt tungt å fornøye, altså når du går, er det vanskelig nok,
og abstrakt nok med klima, men når du går ned i jorden og skal se på den, jeg hadde en runde jula hvor jeg plukket opp på Netflix og så jeg Kiss the Ground, noe med regenerativt, det begrepet du var inne på med jordsmåndene og hvordan vi påvirker jordsmåndene, hvordan vi alternativt kan påvirke det.
og jeg har et mål her med dette resonemanget, og det kommer et spørsmål på NR også, for når jeg går inn på sustainabilityhub.no, den fine nettsiden deres, så er det jo flere sånne communities, partnerships, og så er det et ganske ferskt partnership som heter Sustainable Food Norway, og det er jo veldig konkret
Det har med klima å gjøre, det har med biodiversitet å gjøre, det har med våre behov å gjøre, det har med avfall å gjøre, og det har med samarbeid å gjøre. Noen av disse begrepene du dro opp nå, det skal komme til nå etter hvert, du var forberedt av det. Det er et spørsmål om hvordan dere da jobber konkret med disse bedriftene for å få mat på bordet og for å hindre matavfall, og bare for å brette ut TV-sjela mi enda et litt hardt.
Så jeg har blitt sånn småhektet på. Det er ikke så mange dager nå. Men jeg sitter og kikker på en sånn kar, en engelsk mann, som jeg tror heter Ed Stafford, heter han det? Ed...
Jo, jeg tror han heter det. Ed Stafford, jo. Han har en rekke episoder og show på TV som heter Naked and Maroon, altså Naken og Forlatt, hvor han da blir dumpet på en eller annen øy, og så skal han klare seg der. Det er det ene som jeg så nå, så skal han klare seg der i 60 dager.
Han hadde med seg noen antibiotika