12/5/2022
#JP069: Er S-en i ESG på vei opp?
Denne episoden av Bærekraftseventyr diskuterer økningen i viktigheten av "S" i ESG, som representerer sosial bærekraft. Selv om miljøaspekter har dominert bærekraftsdiskusjoner, argumenterer programlederne for at sosiale faktorer, både internt og eksternt, er i ferd med å få større betydning for bedrifter. De drøfter hvordan bedrifter må forholde seg til sosiale problemstillinger, for eksempel menneskerettigheter, arbeidsforhold og mangfold, og hvordan disse problemene kan påvirke bedriftens omdømme og lønnsomhet. Eksempler som FIFA VM i Qatar og Teslas S-utfordringer brukes for å illustrere disse problemene. Programlederne konkluderer med at det er viktig å fortsette å diskutere og reflektere over hva som er vesentlig for bedrifter i den sosiale dimensjonen.
Transkript
Nevnt i episoden
Qatar
Qatar er vertskap for VM i fotball, og dette har skapt debatt om sosial bærekraft og menneskerettigheter i landet.
FIFA
FIFA er organisasjonen som styrer fotballen internasjonalt, og har fått mye kritikk for sin håndtering av VM i Qatar.
VM i Qatar
VM i Qatar har fått mye kritikk for arbeidsforhold, menneskerettigheter og diskriminering.
Sustainability Hub
Sustainability Hub er en organisasjon som jobber med bærekraft, og de publiserte en rapport om tilstanden til bærekraft i 2022.
State of Sustainability rapport
Rapporten fra Sustainability Hub ser på tilstanden til bærekraft og identifiserer trender.
SASP-rammeverket
SASP-rammeverket er et rammeverk for måling og rapportering av bærekraft, og de definerer fem dimensjoner av bærekraft.
Coca-Cola
Coca-Cola er en stor sponsor for VM i Qatar, og de har blitt kritisert for sin rolle i å støtte et land med dårlige menneskerettigheter.
Hyundai
Hyundai er en bilprodusent som også er en stor sponsor for VM i Qatar.
Amnesty
Amnesty International er en menneskerettighetsorganisasjon som jobber for å fremme menneskerettigheter og stoppe brudd på dem.
Harvey Weinstein
Harvey Weinstein er en filmmogul som ble anklaget for seksuell trakassering og overgrep, og dette førte til #MeToo-bevegelsen.
#MeToo
#MeToo-bevegelsen er en sosial bevegelse som fokuserer på å bekjempe seksuell trakassering og overgrep.
H&M
H&M er et klesmerke som har blitt kritisert for sin bruk av sweatshops og fabrikker med tvilsomme arbeidsforhold.
Tesla
Tesla er et bilmerke som har blitt kritisert for sin behandling av ansatte og for sikkerheten til sine selvkjørende biler.
Amazon
Amazon er et e-handelsselskap som har blitt kritisert for sin behandling av ansatte, særlig når det gjelder fagforeningsaktivitet.
Colin Kaepernick
Colin Kaepernick er en tidligere NFL-spiller som tok kne for å protestere mot politivold og rasisme i USA.
Nike
Nike er et sportsmerke som støttet Colin Kaepernick og hans protest.
Gillette
Gillette er et barberbladmerke som laget en reklame som kritiserte giftig maskulinitet.
BNP Paribas
BNP Paribas er en investeringsbank som gjorde en undersøkelse av ESG-faktorene for investorer.
Sara Feim
Sara Feim er en regnskaps- og finansforsker som har forsket på aksjemarkedets reaksjon på ESG-informasjon.
George Serafine
George Serafine er en regnskaps- og finansforsker som har forsket på aksjemarkedets reaksjon på ESG-informasjon.
Purpose and Profit
Purpose and Profit er en bok av George Serafine som ser på forholdet mellom formål og profitt for bedrifter.
Nord-Norge
Nord-Norge er en region i Norge som har en utfordring med å tiltrekke seg arbeidskraft.
Lars-Erik Lund
Lars-Erik Lund er en person som har diskutert mangfold og inkludering i en tidligere episode av podcasten.
Alex Edmunds
Alex Edmunds er en forsker som har skrevet en artikkel om ESG, og han mener at ESG-faktorene bør sees på et bredere perspektiv.
The End of ESG
The End of ESG er en artikkel av Alex Edmunds som diskuterer ESG-faktorene.
Nicolai Winther
Nicolai Winther er teksteren av podcast-episoden.
Deltakere
host
Jørgensen
host
Pedersen