#JP026: Grønn kundeatferd med Siv Skard

I denne episoden av Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen, snakker vi med NHH-forskeren Siv Skard, ekspert på grønn kundeatferd, om muligheter og utfordringer knyttet til bærekraftig kundeatferd. Vi diskuterer blant annet "The Sustainability Liability Effect" og "Sustainability Asset Effect", og hvordan bærekraft kan oppfattes som en ulempe eller en fordel for kunder avhengig av produktkategorien. Vi ser også på hvordan kjønn og maskulinitet påvirker forbrukernes holdninger til bærekraftige produkter. Skard forklarer hvordan man kan bruke nudging for å endre forbrukernes atferd og gjøre dem mer bærekraftige.

00:00

Siv Skar diskuterer grønn kundeadferd og de psykologiske faktorene bak forbrukervalg i bærekraftig praksis.

09:26

Podcasten diskuterer hvordan subjektive opplevelser påvirker oppfatninger om sunnhet og hvordan mennesker gjør avveininger ved valg av grønn kundeadferd.

13:29

Bærekraftige produkter oppfattes ofte som mindre effektive, noe som skaper motsetninger i forbrukeres valg.

20:33

Studier avdekker at menn unngår bærekraftige valg på grunn av sosiale stereotyper som assosierer bærekraft med femininitet.

24:03

Bærekraft kan være en fordel eller ulempe avhengig av produktkategori og kundens oppfatning av funksjonalitet.

Transkript

Nevnt i episoden

NHH 

Siv Skard er forsker ved NHH (Norges Handelshøyskole), en handelshøyskole i Bergen.

Center for Sustainable Business 

Siv Skard jobber ved Center for Sustainable Business på NHH, en forskningsinstitusjon som studerer bærekraftig forretningsdrift.

Brand 

En sportsklubb nevnt i forbindelse med Siv Skards styremedlemskap.

Aftenposten 

En norsk avis som Siv Skard ble omtalt i i 2004.

Arne Bjørnar 

En fotballtrener nevnt i forbindelse med Siv Skards fotballkarriere.

Dainar Fossum 

En fotballspiller nevnt i forbindelse med Siv Skards fotballkarriere.

Plumbo 

Et merke for avløpsåpnere, brukt som eksempel på en sterk produktkategori.

Naturent 

Et økologisk merke for avløpsåpnere, brukt som eksempel på en bærekraftig variant av et kjent merke.

Sløsesjokket 

En TV-serie som handler om bærekraft, nevnt i forbindelse med en personas av en mann i 40-årene.

Pornilla 

Et merke for sko og klær, nevnt i forbindelse med personas av en mann i 40-årene.

Sampdoria 

En italiensk fotballklubb som Morten Torsby spiller for.

Morten Torsby 

En norsk fotballspiller som er kjent for sitt bærekraftige engasjement.

Jordan 

Et merke for tannbørster, brukt som eksempel på et produkt med feminine assosiasjoner.

Green Bundle 

En bok av Magdel Mas om bærekraftig forbruk.

TV2 hjelper deg 

En norsk forbrukerprogram som tester produkter.

Salo 

Et produkt som ble testet av TV2 hjelper deg, brukt som eksempel på et vanlig produkt.

Green Power 

Et merke for miljøvennlige produkter, brukt som eksempel på en nudge.

Magdal Mas 

En forfatter som har skrevet boka "Green Bundle" om bærekraftig forbruk.

Petter Gulli 

En tidligere gjest på Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen, som snakket om bærekraft.

Svininfluensa 

En pandemi som ble brukt som eksempel i en studie om sosial påvirkning.

Rema 1000 

En norsk dagligvarekjede, nevnt i forbindelse med bærekraftige produkter.

Charlie Chihuahua 

Sveinungs kjæledyr, nevnt i forbindelse med kjønnsstereotyper.

David Beckham 

En kjent engelsk fotballspiller, brukt som eksempel på en sponsorobjekt.

Paris 

En by i Frankrike, nevnt i forbindelse med en forskningsworkshop.

Brandstadion 

Et stadion i Bergen, nevnt i forbindelse med solceller på taket.

YouTube 

En plattform for videodeling, nevnt i forbindelse med Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersens sosiale medier.

Deltakere

Host

Lars Jakob

Host

Sveinung

Guest

Siv Skard

Lignende

Laster