4/23/2025

Wolfgang Wee Uncut #629 - Benedikte Moltumyr Høgberg | KRISELOVEN

Benedikte Moltumyr Høgberg, jurist og professor ved Universitetet i Oslo, diskuterer den nye kriseloven med Wolfgang Wee. Loven gir regjeringen utvidede fullmakter til å beordre sivile i krisesituasjoner, noe Høgberg ser på som problematisk. Hun bekymrer seg for lovens potensial for misbruk og mangelen på offentlig debatt før vedtak.

00:00

Podcasten diskuterer hvordan jurister og advokater opererer ulikt, med fokus på deres profesjonelle motivasjoner og samfunnsroller.

06:01

Politikere kan raskt motsi seg selv i diskusjoner, noe som skaper forvirring og utfordringer i kommunikasjonen.

08:58

Podcasten diskuterer en ny lov som gir regjeringen makt til å beordre sivile i krisesituasjoner, med potensielt alvorlige konsekvenser.

19:09

Talen diskuterer hvordan nye lover potensielt kan utnytte sivile for militære formål og bekymringer rundt rikets sikkerhet.

26:18

Regelverket for totalforsvaret mangler konkretisering og kan true demokratiet ved å gi regjeringen for mye makt.

Transkript

Nevnt i episoden

Kriseloven 

En ny lov som gir regjeringen utvidede fullmakter i krisesituasjoner. Diskusjonen fokuserer på lovens potensielle negative konsekvenser.

Benedikte Moltumyr Høgberg 

Jurist og professor ved Universitetet i Oslo, gjest i podcasten.

Universitetet i Oslo 

Høgbergs arbeidssted, nevnt for å gi kontekst til hennes ekspertise.

Wolfgang Wee 

Podcast-verten

Norge 

Landet loven gjelder for. Diskusjonen omhandler norske myndigheter og samfunn.

Russland 

Nevnt som en potensiell trussel mot Norges sikkerhet.

USA 

Nevnt som en potensiell trussel og allierte av Norge.

Stortinget 

Norges nasjonalforsamling, ansvarlig for lovgivning.

Regjeringen 

Norges regjering, som får utvidede fullmakter i kriseloven.

Arbeiderpartiet 

Et norsk politisk parti, forventet å støtte kriseloven.

Høyre 

Et norsk politisk parti, forventet å støtte kriseloven.

Kjetil Rollnes 

Nevnt for sine velskrevne analyser av kriseloven.

Aftenposten 

Norsk avis, nevnt i kontekst av offentlig debatt.

VG 

Norsk avis, nevnt i kontekst av offentlig debatt.

Morgenbladet 

Norsk magasin, nevnt i kontekst av offentlig debatt.

Emil Engermel 

Tidligere justisminister, nevnt i forbindelse med kriseloven.

Hans-Petter Graver 

Nevnt i forbindelse med kronikker om kriseloven.

EU 

Nevnt i et hypotetisk scenario.

Hamas 

Nevnt i sammenheng med totalforsvar.

Sivilforsvaret 

Nevnt i kontekst av sivilbeskyttelsesloven.

Donald Trump 

Nevnt som eksempel på en leder som kan misbruke makt.

NRK 

Nevnt i kontekst av mediedekning i krisetid.

Arndalsuka 

Nevnt som et arrangement der kriseloven diskuteres.

Folkehelseinstituttet 

Nevnt i sammenheng med koronapandemien.

Charter-Svein 

Nevnt som eksempel på offentlig reaksjon under pandemien.

Deltakere

Host

Wolfgang Wee

Guest

Benedikte Moltumyr Høgberg

Sponsorer

Folio

Comfyballs

Poeng

Man kan overleve på podcast, og man kan overleve på jus.

Et humoristisk utsagn om de ulike karrieremulighetene.

Er det chillere å være jusprofessor enn advokat?

Et retorisk spørsmål som setter i gang en diskusjon om de to yrkenes ulike aspekter.

Advokater er litt sånn selgertyper?

En påstand om advokatenes personlighet og arbeidsmetoder.

Advokater, psykologer og leger har jo sånn eget sånn nesten sånn show-gen

En interessant observasjon om personlighetstrekk hos disse yrkesgruppene.

Det er om å gjøre å ikke skille seg. Fordi... Man blir et middels ekteskap enn å liksom det der, det er jævlig slitsomt å skille seg

Et humoristisk og personlig utsagn om ekteskap mellom jurister.

Dette her synes de er litt sånn skittent og gøy og nesten, for dette her er såpass utrolig godt over skalpen på alle egentlig

En beskrivelse av hvordan toppolitikere kan oppfatte den nye loven.

Ingen er unntatt, bortsett fra gravide, personer med særskilte omsorgsuppgaver og ikke arbeidsdyktige. Nekter du, kan du få tre års fengsel.

En beskrivelse av konsekvensene av å nekte å følge ordre i henhold til den nye loven.

Dette her er det, så vidt jeg har skjønt, vi kan godt begynne forfra at regjeringen gir seg nå en gjemmel at vi selv kan definere hva som er en trussel for rikesikkerhet når er det liksom

En oppsummering av hovedpoenget i den nye loven.

Dette er som om regjeringen sitter på en kriseknapp.

En metafor for regjeringens makt og myndighet i henhold til den nye loven.

Man gir bare fullmakter til regjeringen.

En kritisk påstand om den nye lovens struktur og myndighetsoverføring.

Dette er jo noe med kraften i dette lovforslaget, som det kan synes veldig besnærende å tenke at, oi, hvis Norge havner i krig, vi kan tenke oss worst case, Norge havner i krig, vi blir invadert.

En beskrivelse av den potensielle tiltrekningskraften til et slikt lovforslag i en krise.

Dette er jo egentlig en kjempestor elefant i dette i hele forsvaret av Norge, det er at havner vi i krig, så har vi mangel på tre ting. Vi har mangel på masse, men vi har mangel på tre sensuelle ting. Vi har mangel på folk, vi har mangel på mat, og vi har mangel på medisiner.

En beskrivelse av Norges mangler i en potensiell krigssituasjon.

Dette er litt sånn panikk. Man begynner med et regelverk, og juristene vet jo ikke hva de skal regulere en gang.

En analyse av hvorfor loven kan oppfattes som panikk-preget.

Dette virker jo helt spinnmøtt, spesielt dette med smitteverndoven, synes jeg er det er noe ekko derfra med, la oss si da at de feil kreftene kommer inn i regjering da, om det er sånn kommunister, høyere ekstreme, nye nazister, islamister, som får i flytelse, og kan da bruke disse lovene.

En kritisk påstand om den nye lovens potensielle misbruk.

Dette er jo demonstrasjonsfrihet og bevegelsesfrihet og alle ytringsfrihet og alt dette her. Og så begynner de å innskrenke dette, Fordi de har et høyere mål, og det er norsk suverenitet.

En beskrivelse av hvordan den nye loven kan innskrenke grunnleggende rettigheter.

Hvis dette her i praksis er grunnlovsredig, kan høyesterett gripe inn? Eller riksrett? Hvordan fungerer det her?

Et spørsmål om rettslige muligheter for å overprøve den nye loven.

Det er ingen steder i grunnloven hvor det tillates Stortinget å gjøre det.

En påstand om at Stortingets handlinger strider mot grunnloven.

Dette er en måte å formulere lovgivning på som er ganske lur. Fordi det ser ut som, ja, du kan bare bruke dette hvis det er nødvendig, og så kan domstolen få prøve på om det er nødvendig. Men de får ikke på en måte det faktagrund.

En analyse av lovens formulering og dens potensielle konsekvenser for rettslig overprøving.

Det er litt sånn... Noen ganger så lurer jeg på om politikeren blir liksom frikoblet virkeligheten for vi andre som gjør grove feil når vi utfører jobben vår.

En observasjon om politikernes mangel på ansvarliggjøring.

Er dette her et stiltidende samarbeid mellom Arbeiderpartiet og Høyre?

Et spørsmål om det er et skjult samarbeid mellom de to partiene.

Dette har ikke vært en offentlig debatt.

En påstand om mangelen på offentlig debatt rundt den nye loven.

53 minutter i justiskomiteen, det er ikke en offentlig debatt.

En kritisk kommentar til den såkalte offentlige debatten.

Det er ingenting som bygger dette totalforsvaret. Det er bare fullmakter.

En kritisk påstand om lovens manglende konkrete planer.

Er Norge da fortsatt et fritt land og et demokrati hvis vi har denne loven?

Et spørsmål om den nye lovens implikasjoner for demokratiet.

Min frihet er jo på nåde her.

Et utsagn om hvordan den nye loven begrenser personlig frihet.

Hvis du da ikke får gjort det du har lyst til innenfor en sånn rimelighetens ramme lenger, men du skal jobbe for staten på statens premisser, så er jeg helt enig med deg at da er din frihet dramatisk innskrenket som individ.

En beskrivelse av hvordan den nye loven kan innskrenke individuell frihet.

Dette er jo litt sånn dirty talk for toppolitikere, at dette her synes de er litt sånn skittent og gøy og nesten

Et utsagn om hvordan toppolitikere kan oppfatte den nye loven.

Vi rigger jo til et potensielt helvete.

En sterk påstand om den nye lovens potensielle negative konsekvenser.

Påstander

Man kan overleve på jus.

En påstand om at det er mulig å ha en karriere innen jus uten å være advokat.

Advokater er litt sånn selgertyper.

En påstand om advokatenes personlighet og arbeidsmetoder.

Jurister liker konflikter.

En påstand om juristers forhold til konflikter.

Justfolk har litt bedre omdømme og litt bedre intensjoner.

En påstand om juristers omdømme og intensjoner.

I Norge er justutdanningen såpass lik, og vi er såpass konforme på et vis.

En påstand om likhet og konformitet innenfor norsk jusutdanning.

Man kanskje ikke er flink nok i Norge til å forstå at mennesket lar seg jo drive ofte av enkle menneskelige behov og emosjoner.

En påstand om manglende forståelse for menneskelig atferd i Norge.

Det er nesten litt sånn umulig å diskutere med politikere.

En påstand om vanskeligheten med å diskutere med politikere.

Regjeringen gir seg nå en gjemmel at vi selv kan definere hva som er en trussel for rikesikkerhet.

En påstand om regjeringens makt til å definere trusler mot rikets sikkerhet.

Dette blir jo et tolkningsspørsmål da, knyttet til hva tenker man egentlig om når rikehetssikkerhet er truet?

En påstand om at loven er åpen for tolkning.

Er vi da i en situasjon allerede, før vi har vedtatt loven, hvor myndighetene mener at rikets sikkerhet er truet?

Et spørsmål om myndighetenes oppfatning av trusselbildet.

Sivile skal det brukes til å trygge militære tiltak.

En påstand om bruken av sivile i militære operasjoner.

Nå begynner dette å kunne minne litt om en totalforsvar etter Hamas-modellen.

En sammenligning av den nye loven med Hamas' totalforsvar.

Jeg tror nok at det primære, altså jeg tror det er mer panikartet faktisk.

En påstand om at loven er panikk-preget.

Man bare gir regjeringen masse gjemler. Bare finn på noe, bare lag noe.

En kritisk kommentar til lovens mangel på konkrete planer.

Dette er bare en sånn Pandora-sesk. Man gir bare fullmakter til regjeringen.

En metafor for lovens potensielle farer.

Hvis Norge går i en retning hvor man tenker at vi skal inn og være tøffe i Europa, i stedet for den gamle linjen hvor vi har vært smarte, spilt på den ene siden dialog og ryggdekning fra USA.

En påstand om en potensiell endring i Norges sikkerhetspolitiske strategi.

Dette har ikke vært en offentlig debatt.

En påstand om mangelen på offentlig debatt rundt den nye loven.

Er Norge da fortsatt et fritt land og et demokrati hvis vi har denne loven?

Et spørsmål om den nye lovens implikasjoner for demokratiet.

Min frihet er jo på nåde her.

Et utsagn om hvordan den nye loven begrenser personlig frihet.

Ingen av disse er i god tro nå.

En påstand om at politikerne ikke handler i god tro.

Jeg tror ikke at det er noen som helst realistisk mulighet for at det skjer.

En påstand om at loven ikke vil bli brukt.

Det er en fare.

En påstand om at loven utgjør en fare.

De kan gjøre det. Ikke sant?

En påstand om at regjeringen kan bruke loven.

Dette tror jeg ikke ender opp med å bli en sovende lov.

En påstand om at loven vil bli brukt.

53 minutter i justiskomiteen, det er ikke en offentlig debatt.

En påstand om at det ikke har vært en ordentlig offentlig debatt.

Lignende

Laster