Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått. Hei Jan! Hei, og mitt navn er Jan Moberg. Du, Odd-Rikard, vi har jo denne hendelsen der vi kjørte tog sammen til Gøteborg, både tur og retur. Ja, vi ville være miljøbevisste og droppe av bilen. Men ikke hadde vi internett ombord.
Nei. Det var ikke strøm i kontakten heller? Nei, det var faktisk feil på den der vogna hvor vi satt. Komfortvogna. Det var den det var feil på. Men det var jo ikke imponerende å være på norsk eller svensk side. Nei, det er klart det går ikke så veldig fort. Da vi skulle hjem så stoppet jo togsettet. Rett ved Øteborgs sentralstasjon. Det var feil på bremsesystemet. Det tok tid. Men du...
Kjører ikke så mye tog du i Norge? Nei, men jeg har kjørt mye mer tog nå enn før, og jeg liker tog som transportform. Det bruker du jo daglig. Ja, jeg vet det. Du elsker det. Du har jo kjørt mye i Europa da. Da er du litt togmann. Ja, men Europa har en litt annen demografi, og spesielt i Frankrike hvor de har høyastighetstog og sånt, det er fantastisk. Det er så effektivt bykjerne til bykjerne.
fortere innfly. Og så snakker vi her i Norge om Intercity og denne sommeren har jo vært litt sånn togsommer da. Folk forsøker å ta tog i både Trondheim og Bergen og har mangel på sovevogner og det har skjedd mye buss for tog. Det begynner å komme litt etterspørsel etter mer tog. Ja, men jeg tror det er altså tog er populært
Det er det, og nå skjer jo ting på nordisk basis, og derfor har vi en veldig spennende gjest i denne podcasten i dag. Absolutt. Vi har nemlig fått besøk av en som er kalt internasjonalt ansvarlig i SJ, altså Svenske Jernveger. Thomas Silberski, velkommen. Takk for det. Rådgjort å være her. Er vi litt negative, eller synes du vi har noen poeng?
Jeg synes dere har en stor poeng, og jeg synes det er interessant å høre at det første dere tar opp når dere sitter på togene, det er bristen på oppkoppling og bristen på internett. Ja.
Og det er jo noe som togbransjen er ganske gammel, jernvegsbransjen er ganske gammel. Internett er jo ganske nytt, men det er jo det som faktisk kunderne efterfråger mest. Nesten til og med mer en ny jernveg, bedre jernveg. Utan når jeg er på toget så må jeg være oppkopplad. Og jeg tror vi har mye å lære oss ut av å forstå
hva kunderne virkelig efterfråger. Det er utrolig interessant å høre på ditt første samtale. Jeg kan jo fortelle mye om å sitte ved siden av Rikard på tog i tre timer uten internett. Det er jo ikke enkelt. Men nå ser det faktisk en del snakker med norske tog, og nå skal vi ta tak i det her. Det låter jättebra. Thomas, vi må gratulere deg og SJ med pakkenord.
Takk for det. For dere kommer jo her til lands nå og skal starte operasjonen tidlig i juni neste år med togene som går nordover til, og det er reiser av en by som Trondheim bodde og rører oss Nordlandsbanen. Absolutt. Det er bare et snaut år til, det er ti måneder til, er det ikke sant?
Det er bare 10 måneder til. Har du tid til oss da? Nei, de her 15-30 minutterne så har jeg absolutt tid til dere. Men det er 11 måneder som vi har fått på oss siden vi fikk oppdraget. Det er kort tid. Det er mye jobb som skal gjøres. Og vi har respekt for det jobbet som skal gjøres. Men det skal bli fantastisk gøy.
- at få mulighet til å bedrive en togoperasjon for de norske kundene på de her strekningene? Ja, for det må vi også nevne når vi er inne på dette, at avreguleringen eller konkurranseutsettingen på de norske jernbanelinjene er jo ganske ung. Mens i Sverige så har det egentlig holdt på ganske lenge.
Vi har holdt på jettelenge. Det er jo vi og Storbritannien som var først med å avreglere jernvegen. Sen så tar det jo et tag når man avreglerer, eftersom vi prater om infrastruktur, vi prater om store investeringer, innen det setter seg. Men de seneste 10-15 årene så har vi hatt riktig konkurrans på svensk jernveg.
Og jeg vil jo hevde at det er konkurransen som har gjort oss bedre. Og billigere. Bedre og billigere, men framfor alt bedre at vi i dag har en mye, mye bedre produkt til våre kunder, til de som vil åke tåg. Og jeg bruker jo faktisk, om jeg får si det, jeg bruker når jeg kommer hit til Norge at...
Jeg bruker å prate om hva Marit Bjørgen sa i en intervju. Hun takkede Charlotte Kallar for sitt guld i OL og sa at det er takkvare deg som jeg har orket å trene, som jeg har orket å titte på nye muligheter å bli bedre. Det er precis det som konkurrans gjør. Ja, det er det. Og det ser vi se, og det samme parallell i hele bransjen. Absolutt.
komplett monopol fra telefonapparatet til telefonsentralen i gamle dager. Det var hverken service eller billig. Det er takket til at Telia har blitt så utrolig effektive og store. Helt viktig. Jeg tror at vår bransje har mye å lære ut av andre bransjer. Kan du avsløre noen planer dere har for når dere starter opp i Norge? Noen tanker?
Den fremste tanken, og den er litt mer generell, det er at jeg og vi har en stor tro på at det er faktisk kunderne som skal styre vårt beteende. Vi er duktige togoperatører, vil jeg si. Vi har en duktig, bra produksjonsapparat. Men i slutten, under de her ti årene, så kommer det å hende oerhørt mye saker. Kundernes...
Hva de efterfråger av oss kommer å endre seg løpende under tid. Vi må virkelig ha øret til reelsen. Lyssna hva som efterfråges for å kunne leverere det til våre kunder. Det kan jeg love at vi kommer å gjøre alt vi kan for å gjøre.
Sen er togbransjen, den er litt trøgrørlig. Det handler ofte om store investeringer, det handler om litt lang tid innen man kan gjøre forandringer. Men vi skal absolutt være der og lysse. Men når du ligger med øret på jernmålslinja og forhåpentligvis ikke kommer et tog, hva er det du ører nå? Hva er det du ser for deg som er viktig nå i de neste fem-ti årene?
Jeg tror at det som er absolutt mest viktig, en sak har du vært inne på, det er å forstå at å i dag være oppkopplet som individ, hvor du enn er, inklusive på et tog, er oerhvert viktig for våre kunder. Så oppkoppling i internett, en enkel sak, men mange kan se det som en liten sak, er oerhvert viktig.
Men det er jo ikke noe dere kan løse. Dere må jo ha dekning langs jernbanelinja og i tunnelene og sånn. SJ kan ikke trylle.
Nei, vi kan ikke trolle, men jeg håper at vi kan være en av dem som setter press på dem som skal trolle. For at i slutten så har vi en gemensam kundbas. Politikerne har sine medborgere. Banen Nord har sine kunders kunder. Vi har våre kunder. Jeg tror at jo flere som prater om dette,
jo høyere trykk blir det på at noen ting skal skje. Det andre jeg tror er oerhvert viktig, det er at bedriva jernvegstrafikk er svårt. Det kommer alltid hende saker.
kundernes krav på informasjon. Kundernes krav på å kunne styre sitt eget liv og ikke bli styrt uten å vite hva som skjer. Oerhørt viktig. Vi skal selvklart gjøre alt vi kan for at så lite skal hende som ikke bør hende når man ute åker tog. Men om det skjer,
så er kravet på informasjon overhvert viktig. Det blir en stor endring når dere skal begynne i Norge. SJ eier sine egne togset. I Sverige, ja. I Norge har vi norske tog. Stemmer. Hva tenker du om det? Der skal dere overta materiell som dere ikke har kjøpt inn eller spesifisert selv.
Jeg som er ganske positiv til min natur, forsøker å se det positive i det. Og det er jo at jeg litar på at de underleverantører vi har, i det her fallet Norske Tåg, kommer å lyssne på oss
og kommer å gjøre hva de kan for å leverere en bra produkt til oss. Det gjør at vi som togoperatør kan fokusere på å se til at våre kunder får en så bra resa som mulig med de tog vi har til vårt forfogende. Vi kan egne vår tid åt enn mer å forsøke tilfredsstille kundernes behov
enn om vi også hadde behøvd å tenke på togen. Jeg håper, og jeg tror at vi skal kunne få til et så bra samarbeid med norske tog, så vi får en riktig bra produkt ut av dem. Men Thomas, dere skal jo kjøre på en del av de lange strektingene. Stemmer. Noen av dem er ikke elektrifisert, liksom Nordlandsbanen. Stemmer.
Det er et miljøtrykk, og tog er løsningen, men et diseltog er ikke løsningen. Diseltog er ikke løsningen, ikke den langsiktige løsningen. Og det er vel lite sannsynlig at det er kosteffektivt å elektrifisere Nordlandspann. Men der snakker man om hydrogen. Hva tror du om det? Jeg tror at det er en møylighet. Jeg tror til og med at det er en mye, mye bra møylighet. Jeg tror at det finnes...
Det kommer å finnes under disse ti årene ulike typer av innovasjoner som kommer å kunne løse en del, jeg sier ikke alt, uten den miljøbelastning som faktisk dieseltåg har. For dieseltågen er jo delvis en av de deler som vi ikke er spesielt stolte over.
som togoperatører, da vi prater om at vi er det mest holdbare, det mest miljømessige resealternativet, da er jo dieseltrafiken det som vi kanskje er minst stolte over. Ja, og det er jo fantastiske ting også, Rikard, med el. Jeg tenker på når kullet kommer inn til Narvik, og det er stort fall ned til havna. Det regner jo massivt mye strøm, altså. Ja, det er.
Det er mindboggling mye. Sånne ting er jo fantastisk effektivt. Sånne ting er fantastiske. Det er fantastisk hvor mange energikjeller vi har, som vi knapt ens funderer på at det er en energikjelle. Thomas, dere får ti år når dere først setter i gang til neste år i juni, så har dere ti år, er kontraktene, har jeg skjønt. Ja.
inklusive oppsjoner som du håper selvsagt det er jo 10 år, men tiden går jo fort da hvor viktig er denne kontrakten for deg i forhold til andre ting det er jo et grisgrent land vi har ikke mye mennesker der
Det er jätteviktig for oss. Det er jätteviktig for oss av mange perspektiver. Men et som man kanskje ikke tenker på, det er at EUs fjerde jernvegspaket, nå under begynnelsen av 20-tallet, kommer å åpne opp hele Europa for konkurrans. Det gjør jo at samtlige fordette monopolister i respektive land kommer få konkurrans.
Det gjør jo samtidig at på din egne marknad så kommer du bli mindre. Per definisjon har du hatt 100% marknadsandel, så kommer du bli mindre om det finnes konkurrans. Vil du da vekse, vil du da være en aktør, da må du jo flytte deg ut. Settet til å vekse er jo at om jeg får konkurrere på andre marknader, så er det en mulighet for meg å vekse. For jeg kommer kanskje alltid til å bli mindre på min egen marknad.
Og da så tidlig får vi muligheten til å få et så stort kontrakt som vi har fått her i Norge, betyr det jættemykket for oss på SJ. Ja, det er jo det samme som Telenor har opplevd. Exakt. En gigant i et eget land til å bli en enorm operatør i mange land. I mange land. Og mindre i eget land.
Jeg synes gjennomførelsen er jättebra. Jeg har også hørt deg si, Thomas, at du mener at toget vokser som transportform også i områder som ikke er nødvendigvis kommersielle i dag. Da er jo dette dere skal gjøre i Norge kanskje også spennende.
Det er jettespennende, og jeg har jo noen slags tro om at om fem eller ti år, kanskje innen dess til og med, for saker har jo en formål å gå fortere enn man tror, så kommer vi at, også her i Norge, ser vi at det finnes mye kommersielt gongbare strekninger.
Jeg tror jo at det finnes et sånt underliggende efterfrågetrykk på å åke tog. Og man kommer til å være faktisk også beredd, fra en konsuments perspektiv, at delvis betale
for å få gjøre noe godt for miljøene og noe godt for sammenhengen. Det er også i den perioden du snakker om hvor vi skal begynne å elektrifisere flytransporten. Stemmer. Og du kan si at Oslo og Trondheim om ti år kan sannsynligvis flyse elektrisk.
Så dere får jo konkurranse. Ja, og jeg håper vi får konkurranse. For jeg tror jo som sagt at konkurransen er det som kommer gjøre oss bedre. Konkurransen er det som kommer gjøre at vi kommer selv å tenke nytt. Jeg vet ikke hva vi kommer fram til, men det er konkurransen som gjør at vi kommer just å tenke nytt. At vi kommer sette fokus på hvordan vi kan finne løsninger som er bra og bedre enn de er i dag.
Altså, jernbanen har jo også hatt dette store fortrynet at du som regel reiser fra sentrum til sentrum. Slipper å dra til en flyplass som ligger fem mil utenfor byen. Det er jo veldig attraktivt, den dimensjonen. Og så får vi jo se da hvilke produkter man klarer å komme opp med. Jeg synes jo den norske debatten har i mange år sporet av med tanke på såkalt lyntog. Du skal kjøre 300 kilometer i timen.
Det er jo så kostbart fra veldig mange aspekter. Men det tok jo fokus bort fra 200 km i timen. Hvis du kunne kjøre 200 km i timen Oslo-Trondheim, så ville du ha konkurrert ut flyet. Ja, også nettopp fordi du går fra sentrum til sentrum. Det går jo litt tid av oppmøte og alt mulig. Thomas, vi går mot en avslutning her. Men jeg må spørre deg.
infrastrukturen ligger jo veldig fast dette er jo investeringer som blir gjort for nesten 100 år av gangen i hvert fall i mange tilfeller sånn trasé-messig og ikke eier du togene hva er din ønskeliste nå? og da tenker jeg ikke bare på operasjonen i Norge men som jernveges mann hva er ønskelisten din for fremtiden?
Min ønskelista er ganske klar når vi nå kommer til Norge. Jeg setter utrolig stor tro på ordet samarbeid. Samarbeid i den formen at samarbeid og konkurrans er jo to ulike sider av samme mynt. Konkurrans gjør oss bedre.
samarbeidet trots alt det er et krav sen for å kunne skjøte vår operasjon til de norske kunderne på beste sett. Det vil si at, selv om vi har, kanskje vi kanskje til og med har konkurrert historisk, eller at vi har ulike utgangspunkter, så vi vil jo strekke ut et hand. Vi vil samarbeide med de operatører som finnes her i Norge. Vi vil
Vi vil samarbeide med de leverantører som finnes her i Norge. Og som jeg sa tidligere, å ha øra til relsen og samarbeide med kunder og kunders behov, det tror jeg er nykken til framgang. Men samarbeid er svårt, og derfor kommer vi å legge stor vikt på å strekke ut en hand for samarbeid og håpe at så mange som mulig tar den.
Og Rikard, fra sånn rundt 7. juni neste år, hvis vi skal til Trondheim, så blir det tog da. Vi må jo prøve dette. Ja, vi må prøve når de setter i gang. Når de setter i gang, ja. Det låter utmerkt. Thomas Silberski, takk for at du kom til oss, og lykke til med den korte tiden du har igjen før dere skal i gang. Takk så jettemyk for at jeg fikk komme.