10/20/2022
Skal fornye lokaltogene | #457
I denne episoden av Teknisk Sett snakker Jan Moberg med Odd-Rikard Valmått og Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Norge, om fornyelsen av lokaltogene i Norge. Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om 30 Coradia Nordic-tog, og de diskuterer fordelene og utfordringene med dobbeltdekkere, hydrogentog, batteritog og modernisering av eldre togsett. De diskuterer også muligheten for en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm, og om den kan bli privatfinansiert.
Transkript
Nevnt i episoden
Alstom
Alstom er en europeisk leverandør av tog og infrastruktur, og er i dialog om å levere nye tog til en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm.
Coradia Nordic
Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om 30 Coradia Nordic-tog, som skal erstatte gamle lokaltog.
Norske Tog
Norske Tog er et norsk selskap som kjøper inn og eier de norske togene, og har inngått en kontrakt med Alstom om 30 Coradia Nordic-tog.
Inno Trans
Inno Trans er en messe for transportteknologi, og Alstom demonstrerte et hydrogentog der som klarte å kjøre 1175 kilometer på én tanking.
Nordlandsbanen
Nordlandsbanen er en jernbanestrekning i Norge som ikke er elektrifisert, og Alstom ser på muligheten for å bruke hydrogentog der.
Hydrogentog
Hydrogentog er et alternativ til dieseltog, og har en rekkevidde på opptil 1175 kilometer på én tanking. Alstom er pionerer innen hydrogentog-teknologi, og har allerede kommersiell drift i Tyskland.
Batteritog
Batteritog er et annet alternativ til dieseltog, men har kortere rekkevidde enn hydrogentog, typisk 100-150 kilometer.
Klasse 77-tog
Alstom har inngått en kontrakt med Norske Tog om en ny serie med lokale regionaltog, kalt klasse 77-tog.
Klasse 72-tog
Alstom har en kontrakt på å modernisere en flåte med klasse 72-tog, som er 20 år gamle og går på alle strekninger.
Dobbeltdekkere
Dobbeltdekkere er en type tog med to nivåer, som gir 40% økt kapasitet, men kan være en utfordring for infrastruktur og passasjerflyt.
ERTMS
ERTMS er et digitalt signalsystem som Norge er et av de første landene som har implementert på hele jernbanenettverket.
Oslo-Stockholm
En høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm er under diskusjon, og kan redusere reisetiden fra seks timer til under tre timer.
Flytoget
Flytoget er en toglinje som går mellom Oslo Sentralstasjon og Oslo Lufthavn Gardermoen, og er 25 år gammelt.
TU
TU er en norsk nettavis som fokuserer på teknologi og vitenskap, og Teknisk Sett er en podcast fra TU.
Berlin
Inno Trans-messen finner sted i Berlin, og Odd-Rikard Valmått og Jan Moberg var der for å se på nye tog.
Østesund-regionen
Alstom tok et hydrogentog opp til Sverige, og kjørte det i Østesund-regionen på innlandsbanene.
Bodø
Jan Moberg foreslår å sette opp en hydrogenfyllestasjon i Bodø.
Gøteborg
Noen diskuterer om Norge bør ha bedre forbindelse til Gøteborg med tog.
Sverige
Sverige er interessert i hydrogentog, og har en hydrogenstrategi som de ønsker å gjøre bedre.
England
Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i England.
Frankrike
Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i Frankrike.
Italia
Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog i Italia.
Tyskland
Tyskland har allerede hydrogentog i kommersiell drift, og Alstom har kommersielle kontrakter på hydrogentog der.
Banenord
Banenord er et norsk selskap som har sett på utfordringene med dobbeltdekkere, og hvordan de kan påvirke infrastruktur.
NATO
Jan Moberg spekulerer om at en høyhastighetslinje mellom Oslo og Stockholm kan bli et NATO-prosjekt.
Deltakere
Host
Jan Moberg
Host
Odd-Rikard Valmått
Guest
Carl Åge Bjørgan