Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i studio med Odd-Rikard Valmålt. Hei, Jan. Du, Odd-Rikard, jeg ansatte jo ikke deg. Nei, guds lov. Ja, for deg eller meg. Kanskje for begge. Men, men...
Bare det er gjort noe sånn bakgrunnssjekk da du fikk jobb i dette selskapet? Nei, faktisk har jeg bare skle rett inn med alle mine lyter. Ingen kontroll. Jeg tror de sjekket mine referanser den gangen jeg ble ansatt her, men jeg tror ikke de sjekket at referansene var sjekket, hadde jeg på å si. Nei, det er vel ganske vanlig, er det ikke det?
Jo, men i disse digitale tider så blir det mye greier du kan manipulere, og det er så mye informasjon der ute. Mye mer nå enn før. Mye mer, og da er det jo viktig i dagens gjest, så skal vi snakke om digitaliseringen i en veldig
Veldig krevende manuelt prosess. For det å gjøre bakgrunnssjekk på deg, det ville jo tatt ganske lang tid hvis du skulle satt... Vil du bare ha sprengt en superdatamaskin, vil jeg tro. Ja, en privatdetektiv på det, så ville du ha hatt 110% arbeid i mange år. Og det er mye snakk om cybersecurity og det hele tatt, så her får vi litt innfallsvinkel. Vi skal snakke om datadrevet bakgrunnssjekk.
Da snakker vi med daglig leder i RightPerson. Espen Ein, velkommen. Takk. Du har ikke gjort en bakgrunnssjekk av å drikke art her? Nei, vi gjør ingen bakgrunnssjekk uten at vi har eksplisitt samtykke. Så nå kommer det starten til stilling. Men Espen, det var litt uhøytidlig innledning selvfølgelig, men automatisert digitalisert bakgrunnssjekk,
Hva snakker vi om sammenlignet med å gjøre det manuelt? Bakgrunnssjekking i rekruttering og onboarding sammenlignet som vi driver med, det er ofte krevende for en rekrutterer eller en som jobber med personell sikring. Det er ofte ustrukturerte prosesser.
Litt sånn overlatte tilfellighetene har det vist seg når vi har vært ute og gjort brukerresearch. De gjør gjerne et oppslag på vittnemål, de ringer litt referanser som er nominert av kandidaten selv. De sjekker opp litt kilder kanskje, eller gjør et åpent Google-søk, eller internetsøk.
Det er ofte det som sammenfaller. Og så er det noen virksomheter som har lov på å lage til krav. De må gjøre visse ting, som innringning av besiktelse av politiatest for eksempel. Men det er ofte ustrukturert, det er ofte tidkrevende. Enten så gjør man det selv, eller så sender man det til et bakgrunnssjekkselskap som har en saksbehandler som sitter og gjør dette her.
Automatisert bakgrunnssjekking er at vi bruker Business Process Re-engineering. Vi ser på de prosessene som er manuelt, og så prøver vi å se hva vi kan automatisere her, hva vi kan kutte ut, hvilke steg er egentlig ikke nødvendig, fordi det er gjort av gamle vaner eller det er gamle systemer. Og så automatiserer vi det.
Vi bruker bakgrunnssjekk eller sjekk som et ganske hvitt begrep. Det kan være oppslag i åpne kilder.
Det kan være oppslag om du har førekort, for eksempel, så kan vi gjøre et oppslag på det. Vi kan sjekke vittnemålsportalen. Vi kan sjekke om du er en politisk eksponert person. Vi kan sjekke om du har næringslivsinteresser i virksomheter. Det er masse åpne kilder som vi kan gjøre oppslag på. Men vi gjør ingen av disse oppslagene uten at vi har samtykke fra vedkommende. Det er vi veldig opptatt av. Vedkommende som blir sjekket, ja. Så det er det aller, aller første steget. Vi spør...
og vi gir veldig klart, ikke bare at vi samtaker, men at de skal også vite hva de samtaker til. Så det er ikke gjemt nede i sånne terms and conditions. Dere selger ikke disse dataene til Facebook, nei, til Meta, heter det nå. Ja, nettopp. Tvert imot, vi har bygget vår løsning slik at det er personen eller kandidaten selv som eier den dataen. De lagrer den bare hos oss, og så har vi gjort det veldig enkelt for dem, og løser i den. Det er en sånn datapod-taktegang, som er veldig inspirert av...
Sir Tim Berners-Lee og hans Solid Project. Han er jo ikke så veldig fornøyd med hvordan internett har utviklet seg med hensyn til personverden, så han har et nytt stort prosjekt.
Og vi bygger arkitekturen etter den standarden, som er at hvis en person som bruker vår tjeneste, eller som har gjennomført en bakgrunnssjekk hos oss, ikke er fornøyd eller ikke stoler på oss, så kan de når som helst ta den dataen og flytte migreren ut. Og da mister vi kontroll. Organisasjonen som vi har hentet inn informasjon på gjør det samme.
Vi er jo glad og opptatt av teknologi her, Espen. Hvilke teknologier er involvert i det dere holder på med? Vi bruker en del kunstig intelligens. I første omgang er det veldig mye på bildegjentgjening. Det er en del ting vi ikke kan gjøre oppslag av av eksterne databasser.
Da loser vi kandidaten gjennom å få tak i eller finne fram til gamle attester eller sertifikater for eksempel, som de kan laste opp i vårt system. Og så har vi da på forhånd kunnskap om hvordan denne attesten skal være, hva som er en korrekt attest, og så sammenligner vi egentlig med det og analyserer attesten, sjekker at den ikke er tuklet med og
og at de validerer på vegne av organisasjonene, de som rekrutterer, at dette er riktig og ekte. Og de finner få sånne, vil jeg tro. Fordi la oss trekke opp falske
Nei, det er riktig. Nå er vi i kontakt med en del av de som utsteder attestene. Enten om det er politiet, eller om det er DNV, eller om det er noen andre kursutsteder som kan fortelle oss hvordan de falske ser ut, eller hva de har opplevd. Så vi bruker jo veldig ofte det. Men det stemmer det at det er jo...
Veldig naturlig at hvis man selv føler at man har en attest som ikke er i orden, og kobler stilt over for vårt system, så føler man kanskje at det er litt opp til å laste den opp. Her er det å oppleve at dette er kanskje litt høyere barriere enn bare å levere den til en personalansvarig. Du må jo spørre også, fordi det har vært senest nå de siste ukene litt spørsmål rundt
å finne gamle Facebook-poster fra folk som kanskje ikke de burde ha postet sammenlignet med jobben de sitter i i dag. Driver dere med noe sånt arbeid? Nei, det har ikke egentlig dukket opp som et ønske fra potensielle kunder. Vi har vært rundt og spurt veldig mange som jobber med rekruttering og personalsikring i Norge der i hvert fall.
Og det fremkommer ikke som noen vanlig praksis hos arbeidsgivere å gjøre søk på sosiale medier. Det begrenser seg gjerne til et åpent internetsøk. Ja, rett og slett til Google-søk, ja. Men jeg må også spørre deg, Espen, dette er jo en start-up, det er jo en ny virksomhet. Og dere kan jo ikke ta hele verden med en gang. Hvilke kundegrunnlag har dere begynt på, eller kundegruppe?
Når vi researchet dette her, så var vi veldig på om det var energibransjen eller finansbransjen. Vi kom mye bakover fra det selv. Vi drev en betalingstjeneste som heter Payr for dette her. Det var veldig naturlig å tenke finansbransjen, for de har jo en del krav. Men når vi gjorde dette her, så kom vi inn på helse- og omsorgsbransjen. Vi begynte å snakke med folk i barnehager og barneskoler.
Og så kom vi inn på idretten. Og da oppdaget vi at for det første så er de barneidrettslag er pålagt å besiktige politiattest på alle frivillige ansatte i hele Norge. Vi snakker 700 000 personer.
Det er så mange. Og det er et såre kaos. Det er, altså, vi klarer å si det, men det var, altså, når vi begynte å pirke dette her, og begynte å snakke med flere og flere idrettslag, vil jeg si at de som har en oversikt over hvem som er frivillige ansatte hos seg, og hvem som har besiktiget politiatest, hvis de har det i Excel, så er det topp 1%. Såpass, ja. Altså, det er helt kaos.
Ja, men det er jo opptatt av å lære å score mål, ikke å lage Excel. Absolutt, det er klart det. Man skal være opptatt av idretten, og man skal være opptatt av det sportløse som er det. Men det er jo samtidig ekstremt viktig at barna er trygge på trening. Det har jo vært mye episoder i idretten.
Det var jo akkurat det vi også, spesielt i fjor høst, da var det masse artikler, det har jo vært verdt, men om barn som har vært utsatt for overgrep. Og da, vi som startet dette her, vi har jo barn i idretten selv,
Vi kjente at dette er såpass viktig for oss, og det kjennes rett å begynne med at vi valgte å starte med barnehjelmrett. Hvor stor korrelasjon er det mellom overgrepene og at det finnes en politiatest som antyder at her er en uglirmosen? Det har vi ikke data på den korrelasjonen. Altså,
Det er jo på en måte barrieren som idretten selv har satt. Det er null toleranse. Alle må levere en gyldig politiatest, og hvis det er noe negativt registrert, så har man ikke lov til å jobbe i barn. Og i og med at kandidaten selv vet om søket, så vil kanskje den si at «OK, men du, jeg skal ikke bli med her likevel, jeg føler jeg er kjent hva som».
Altså lovverket i Norge i dag beskytter jo også domfeltet. Og man har jo på en måte retten til å få en ny sjans da, når man har blitt dømt for noe.
Men det er unntak der, og det er å overgrep mot barn. Den vil aldri forsvinne. Så når man da sier at man kunne tenke seg å bli frivillig trener for et idrettslag, om man bestiller en politiatest hos politiet, så vil det da alltid fremkomme. Men da er det klart at da kan jo vedkommende velge å ikke levere testen. Ja, for vedkommende vil jo vite det først.
De får den alltid hjem til seg. Og det er også et veldig viktig rettsvern da. Det kan jo hende at det dukker opp noe som du har glemt, en liten sak eller et eller annet sånt, noe som du synes er ubehagelig, kanskje ikke akkurat et overgrepssak, men sier
noe i en annen jobbsammenheng, så skal du kunne velge å ikke fremvise den, og heller trekke deg fra prosessen. Nå er ikke politiet med i denne podcasten, Espen, men sånn jeg har skjønt det, så er jo ikke de attestene, altså når politiet leverer attesten fra seg, så er jo ikke det digitalisert enda. Det er jo fortsatt et manuelt arbeid.
Det er korrekt. Og sånn sett kan man jo si at en politiatest er jo utdatert etter at kunden er produsert. For du vil jo ikke få vite noe om hva som skjer i etterkant.
Og nå er også politiet ekstremt streng i forhold til idretten med at man ikke kan bestille en ny attest før det har gått fem år. Og såpass, ja. Det er noe som NIF og hoffesidigheten har protestert mye på. Vi skulle helst sett at det var... Oppdaterte årligheten og sånt? Ja, eller enda oftere. Norge er jo verst i Europa utenfor hva vi har funnet ut når det gjelder mulighet til å bestille en ny politiattest. Som regel er det tre måneder eller tolv måneder rundt omkring i verden. Ja.
eller i Europa. Men det er nok med ressurshensyn da, først og fremst. Det er jo, denne politiattestbestillingen den går jo til en saksbehandler i Vatse politikommer, alle sitter der, og så tar det jo litt tid da å produsere hver eneste en, og de produserer jo en del, for det er ikke bare for idretten, det er jo for 70 forskjellige bransjer i Norge.
Så det er nok ressurshensyn som er stor utfordring der. Men ideelt sett så skulle det jo vært et register som vi kunne bare gjøre et oppslag i, med samtykke fra vedkommende. Og så hadde vi fått svar med en gang. Det hadde ikke vært behov for å produsere noe attest, på en måte. Det var i hvert fall en bekreftelse.
Men du, barneidrett, det er startpunktet deres. Dere har jo store planer, skjønner jeg, om å gå videre på mange andre. Det er riktig. Idretten har vi valgt fordi det er viktig, og fordi vi ser at det er korte beslutningsprosesser, så det er litt raskt å få kritisk masse. Det er ofte de samme som gjør innkjøpene, som er de som skal sitte og håndtere bakgrunnssjekken.
Så nå er vi ute med det produktet. Vi har et produkt for barnehydretten. Det har vi testet nå og fått validert. Dette er kjempe tilbakemeldinger, og idrettslagene vil ha det en masse. Men nå kan reddende softwaren her brukes til mye mer. Så dette her er jo et verktøy som kan brukes i nesten alle bransjer, vil jeg si. Det er mange bransjer som vil være interessert i å få dette på stell.
I høyeste grad. Når vi snakker med folk som driver med dette her, personelsikringsansvarlige eller HR- eller rekrutteringsansvarlige, så er det veldig mange som sier at de sover rolig om natten fordi de føler at de har ikke ting på selv. De har ikke gode nok rutiner, de har ikke gode nok systemer, de har ikke den tekniske kompetansen til å gjøre de oppslagene som trengs. Og det er det vi løser for dem. Vi gir dem et verktøy hvor de kan få inn alle ansatte inn i systemet sitt,
Og så får de en veldig enkel oversikt med triasj, grønt, gult eller rødt, på om vedkommende har gått innom alle sjekkene, og om det er noe mer de må se på vedkommende. Hvilke typer bransjeindustrier ligger neste i løpet av flere? Forsikring og finans er veldig naturlig for oss, og så er det barnehager en veldig naturlig utbyttelse.
fra idretten, og derifra også barneskoler, og så begynner de å få omsorgsboliger, en del sånne ting. De har stort sett de sammenfallende behovene. Det er de samme typer sjekker som trenger å gå gjennom. Og så er det jo å
energibransjen, offshore, alle uspesialiserte yrker hvor man trenger å kvalitetssikre kompetansen til folk. Ja, for der går det ikke nødvendigvis på politiatester, der går det på kompetansebrys og sånn, kanskje? Ja, så Aker hadde jo en stor sak hvor de hadde hentet inn masse sveisere fra Tyskland som hadde forfalsket sveisesertifikatene sine, og når det ble oppdaget så måtte de jo gjennomgå byggingen av en hel aldering.
Koster ikke så ufattelig mange millioner. Hadde vi da kunnet få validert sertifikatet, så hadde vi jo unngått det. Det er ofte offshore helsesertifikat, det er trykkførerbevis, det er veldig mange typer sertifikat som er viktige i ulike jobbsamlinger.
Det er veldig spennende, Espen. Vi må bare ønske deg lykke til på de nye områdene også, må vi ha det, Rikard. Vi må jo sjekke ut dette her, da. Du må jo sjekke av oss, Jan. Jeg bør sjekke deg, og du bør sjekke meg. Er det sånn? Jeg tror det. Er det første... Jeg tror det er første by. Takk til deg, Espen, eiendaglig leder i Right Person. Takk til Rikard Valmått, og til vår produsent, Sebastian Hagemond. Mitt navn er Jan Moberg.