Denne ukens utgave av Teknisk Sett er levert til deg av Guldtagen, Nordens ledende konferanse om digital kommunikasjon og markedsføring, som i år blant annet får besøk av Rachel Botsman, ekspert på delingsøkonomi. I tillegg kommer Google, Red Bull og mange flere. Kjøp billetter på guldtagen.no med rabattkoden TU innen mandag kl 11 for å få 10% på din guldtagen-billett.
Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU om teknologi, trender og produkter. Vi er to teknologer i TU som gjerne vil dele noen spennende temaer med dere. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmoth. Hei, hei. En mange, mange år i TU-reporter, og mitt navn er Jan Moberg, og jeg er også sjef her i Teknisk Ukoblad. Odd-Rikard, jeg har i mange år pendlet med tog,
og vi hører stadig om signalproblemer. Det vil jeg gjerne vite litt mer om. Du har satt deg litt inn i disse sakene. Det dreier seg ikke bare om tog, men det dreier seg også om sporveiene her i Oslo og T-banen. På strekningen opp til Holte forbi Ekebergparken, så bytter de, de forbedrer, det er egentlig dobbeltspor, men de bytter ut sporene. Og der er det sånn, hvis du tar trikken der nå, så sitter trikkeføreren
og får en oransje stafettpinne som han holder på. Da vet han at han er den eneste på sporet, inntil han må levere den fra seg igjen til neste mann, for å sørge for at det bare er en trikk på samme spor. Er det så enkelt? Ja, når det går så sakte som på trikk, så kan du få til det. For det fundamentet for toksingavdeling er jo tre ting. Det er sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Det handler om å
det ikke skal gå om å krasje. Og det er klart disse gutta driver ikke med to stafettpinner. Det er bare en. Det gjør det. Men
Men det er jo litt artig da, for å huske på at togutbyggingen begynte jo med enkelspor over Great Plains på midten av 1800-tallet, og da måtte de vite at det var ett tog på. Da hadde jo gode gamle Samuel Morse funnet opp morsekoden, så de hadde satt opp telegraflinjer, og så signalerte de med det. Nå kjører tog sånn og sånn inn på sporet, det er opptatt med andre ord, og så kunne de sette opp sånne flanker.
Men husk på at det dro jo med seg en fryktelig mye annet som man ikke hadde oversikt over. Det dro jo med seg at nå kunne vi sende beskjed om kornpriser og grisepriser og alt mulig. Det skapte jo også en revolusjon for jordbruket der, som har sitt utgangspunkt i togsingalering, altså det er jo fantastisk.
Og så kom kommunikasjonsteknologien, og så tok den, men det begynte jo å begynne med togssignaler. Ja, ja, dette er jo veldig synlig på gamle cowboyfilmer, så får vi jo i oss hele den. Men det er jo noen år siden Great Planes og morsekoden og flaggene. Men likevel så hører vi stadig om signalproblemer i dagens moderne Norge. Ja, det gjør vi dessverre. Man tror at ca. 40% av alle togforsikringer skyldes
signalfeil, og vi hører jo stadig om det. Jeg tror nesten det er mer. Men vi har jo i Norge i dag et system som har utviklet seg fra 1854, altså samme året som Teknisk Ukeblad kom ut for første gang. 162 år siden. Ja, så har man drevet med signalering, og vi har noe sånt som 40 ulike, helt ulike, eller varianter av systemer i Norge. Bare fra Drammen og inn, så tror jeg det er over 20, Janne.
Det er ikke rart det står at du stopper og litt av og til. Men nå skjer det. Så jeg skal egentlig være mer forundret at det går så bra som det gjør, enn at det streiker? Ja, nesten. Og mye av den teknologien er fryktelig gammel, altså. Men noe må gjøres, og du har vært og sjekket ut hva som skjer. Ja, altså, Norge går nå inn i den nye europeiske standarden som heter ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Når den er utbygd, påstår det at signalfeilproblemene skal synke til 1%, eller gjerne mindre, altså 0,4% av togstopp vil da skyldes signalfeil. Det er en fundamentalt ny teknologi som vi nå skal kjøpe inn, og vi skal kjøpe den i år igjen.
I år skal jernbaneverket ut med kontrakter verdt, de tror det blir ca. 20 milliarder kroner for å innføre E-TMS over hele Norge. Dette er ikke gjort neste år altså. Dette kommer til å pågå helt til 2030. Og det store knutepunktet i Oslo som mange tål går gjennom, det er da snakker vi om 2026.
Men det er store forbedringer. Det er tunnelen, altså nasjonalteateret. Ja, dette er primært signalsystemet. Altså hvordan toget kommuniserer med kontrollsentralen. For dette handler om å holde forbindelse mellom toget. Enten det står på stasjon, eller det beveger seg. Så kontrollsentralen hele tiden vet hvem som er hvor. Det er klart, men flaskhalsen i...
For Østlandet er jo Oslo. Og de trenger selvfølgelig å finne en ny tunnel og alt det der. Men de skal ut med tre kontrakter i år. Og de kontraktene er bunnet opp i de ulike teknologiene. Den største kontrakten, som man tror vil være på ca. 7-8 milliarder, det er det som skal skje langs sporet. For det skal settes opp veldig mye utstyr langs sporet. Alle bomber, alle pens, alt sånn skal byttes ut og integreres i det nye signalsystemet.
Det koster penger. Og så skal alle togene, jeg tror det er noe slik 600 i Norge, utrustes med den nye teknologien. De må ha en del datautrustning ombord, og så må de ha et nytt display til føreren, og så skal det bygges tre nye kontrollsentraler som skal ta seg hele Norge.
Og i tillegg er det masse anleggsarbeid langs linjene som skal utføres. Men når ting går galt i dag, og vi har signalfeil, hva er det hovedsakelig som
Altså, er det aldri på systemene? Er det været? Altså, hva er det som gjør at det feiler i dag? Alt det der, og mye, mye mer. Ja, så når man får nye systemer, så er det effekten på å få et nytt enhetlig system, og at også de mekaniske følerne og alt annet også er byttet ut. Så dette er jo...
og egentlig et ganske stort prosjekt da. Det er et veldig stort prosjekt. Vi skal erstatte mye gamle systemer som er ute i Klassell, og som er ute sammen med svenskene og sånt. Dette er en europeisk standard. Hvor er det operativt i dag? I LTS har vi nå et sånt demoprosjekt på Østre Linje i Østfold, for å lære litt. Det er ikke den versjonen vi skal ha,
Det vi kommer til å kjøpe inn heter ERTMS nivå 2 baseline 3.5. Det betyr at Norge får den nyeste teknologien som er tilgjengelig. Veldig viktig for systemet er at du kommuniserer trådløst med toget.
Det er ikke noen stolper som står og lyser grønt og rødt og sånt lenger. Togføreren ser alt på displayet foran seg, og toget står i kontinuerlig kontakt med kontrollsenteret.
Så begge parter vet om hverandre og tilstanden hos hverandre. Ja, så her er det ikke bare et signal om at det er tog på linja, det er snakk om å vite hvor toget i hvert tid er også. Akkurat, ja. Og tilstanden til bomber, pensler, alt kan ses. Togføren sitter og ser et bilde foran seg av den zona han har lov å kjøre i, som kan være fra noen hundre meter til noen kilometer foran seg.
Vil dette systemet også bli brukt på T-banen? Ja, det er ikke samme systemet. TMS er jernbanespesifikt, men et ganske likt system skal nå T-banen i Oslo kjøpe. Og vi vet jo hvor mye signalprogrammer de har. Så her skal vi også bruke en par milliarder på signalering.
Det store bildet her er at uansett, vi har snakket tidligere om både diesel, hydrogen og elektrisitet, altså batterier som driver kraftfabriker, men flere må ta kollektivt i den veksten vi har. Dette vil jo bli kjempeviktig infrastruktur å få på plass. Ja, det blir viktig for at det ikke stopper, men det blir også viktig for å øke kapasiteten. For med et sånt system kan du øke kapasiteten, spesielt der det er to spors.
Men det kan også øke kapasiteten litt der det er en stor... Ja, for her dreier det seg ikke bare om møtene tog, men det dreier seg også hvor tett opp til foregående tog du kan kjøre. Ja, hvor du kan pakke tog til fikkens. Veldig bra. Du sa noe om når vi kan forvente at dette er operativt. Øh...
Det første, det er vel Ofotbanen som først skal utstyres med, og så skal vel Nordlandsbanen ha det. Det tar noen år før dette blir oppgjort. Så her er det start i nord, og så kommer den sørover til oss. Ja, det vil jo bli en del parallell utbygging over hele landet etter hvert. Da gleder vi oss til det. Det gjør spesielt du som må kjøre tog hver dag. Ja, jeg synes det er hyggelig, men det er klart dette blir en ny hver dag. Det tror jeg.
Denne ukens utgave av Teknisk Sett er levert til deg av Guldtagen, Nordens ledende konferanse om digital kommunikasjon og markedsføring, som i år blant annet får besøk av Rachel Botsman, ekspert på delingsøkonomi. I tillegg kommer Google, Red Bull og mange flere. Kjøp billetter på guldtagen.no med rabattkoden TU innen mandag kl 11 for å få 10% på din guldtagenbillett.