5/7/2023

Anders Nordstad | Norske Matsystemet, Høye matpriser, Dårlig Utvalg, EMV, Coop, Norgesgruppen, Rema

Podcasten diskuterer matpriser i Norge og hvorfor de er høye. Anders Nordstad argumenterer for at de tre store dagligvarekjedene, Norgesgruppen, Coop og Rema, har for mye makt og skaper kunstig høye priser. Han mener at det er for lite konkurranse og at dette går ut over både forbrukerne og norske produsenter. Nordstad mener også at vi bør øke selvforsyningen med mat, og at vi bør være mer bevisst på hva vi kjøper i butikken.

Transcript

Mentioned in the episode

Coop 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.

Norgesgruppen 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.

Rema 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.

EMV 

Egne merkevarer til dagligvarekjedene, som ofte er billigere enn kjente merkevarer, og som kan true eksisterende produsenter.

Tine 

Et norsk meieriselskap som har leveringsplikt til alle norske melkeprodusenter og alle dagligvarekjedene.

Q-Meieri 

En konkurrent til Tine, som har mer fleksibilitet i hva slags melk de kan tilby.

Synøve Finden 

En konkurrent til Tine, som har mer fleksibilitet i hva slags melk de kan tilby.

Findus 

Et merke som produserer frossen mat, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.

Gilde 

Et merke som produserer kjøttprodukter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.

Nortura 

Et samvirke av bønder som produserer kjøttprodukter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.

Folkets 

Norgesgruppens eget merke for kjøttprodukter, som ofte er billigere enn kjente merkevarer.

Bama 

Et selskap som eier og driver med distribusjon av frukt og grønnsaker, som eies av Norgesgruppen og Rema.

Gartnerhallen 

Et selskap som eier og driver med distribusjon av frukt og grønnsaker, som eies av Norgesgruppen og Rema.

Nordgrønt 

Coops eget selskap for distribusjon av frukt og grønnsaker.

Orkla 

Et norsk matvarekonsern som produserer en rekke produkter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.

Nestlé 

Et sveitsisk matvarekonsern som produserer en rekke produkter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.

Lidl 

En tysk lavprisbutikkjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.

Aldi 

En tysk lavprisbutikkjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.

Carrefour 

En fransk dagligvarekjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.

Ryanair 

Et lavprisflyselskap, som brukes som metafor for en potensiell aktør i dagligvaremarkedet som kan sette press på prisene.

ODA 

En nettbutikk for dagligvarer, som har et tett samarbeid med Rema-systemet.

Stabberets 

Et merke som produserer løvepostei, som er et eksempel på en sterk norsk merkevare som er vanskelig å konkurrere med.

Hurdalsplattformen 

En politisk plattform som ble lansert av Arbeiderpartiet og Senterpartiet i 2021, som inneholder et mål om å øke selvforsyningen med mat til 50%.

Boris Jelsen 

En russisk politiker, som nevnes i sammenheng med handelsavtaler som ble inngått etter murens fall.

Ole Robert Reitern 

En norsk politiker, som argumenterer for at tollbarrieren bør fjernes for å senke matpriser.

Marit Kolby 

En norsk ernæringsfysiolog, som er kritisk til ultraprosessert mat og som oppfordrer til å spise mer råvarer.

Birgit Svies 

En norsk ernæringsfysiolog, som er kritisk til ultraprosessert mat og som oppfordrer til å spise mer råvarer.

Comfy Balls 

En norsk produsent av bokseshorts, som er sponsor for podcasten.

Participants

Host

Wolfgang Wee

Guest

Anders Nordstad

Sponsors

Comfy Balls

Similar

Loading