7/29/2025
#JP198: En sirkulær vei ut av elektronikkens uføre med Camilla Gramstad
I denne episoden av Bærekraftseventyr snakker Jørgensen og Pedersen med Camilla Gramstad, bærekraftsjef i Elkjøp Nordic, om Elkjøps arbeid med sirkulærøkonomi. De diskuterer utfordringer og løsninger, inkludert reparasjon, gjenbruk og resirkulering av elektronikk. Gramstad forklarer Elkjøps strategi, "We give tech longer life", og hvordan de jobber for å gjøre sirkulærøkonomi til et vekstområde.
Transkript
Nevnt i episoden
Elkjøp Nordic
Camilla Gramstads arbeidsgiver, en stor elektronikkforhandler. Nevnt som et eksempel på en bedrift som jobber med sirkulærøkonomi.
Camilla Gramstad
Bærekraftsjef i Elkjøp Nordic. Hovedgjest i podcasten, deler sine erfaringer og Elkjøps tiltak.
Jørgensen & Pedersen
Vertene for podcasten "Bærekraftseventyr".
Sirkulærøkonomi
Hovedtemaet for episoden. Diskutert i sammenheng med Elkjøps strategi og tiltak.
Nespresso
Et merke nevnt i en anekdote av Jørgensen om reparasjon og forbrukeradferd.
Bergen
Sted hvor Jørgensen kjøpte sin Nespresso maskin.
Kongsvinger
Sted hvor Elkjøp har sitt hovedverksted for reparasjoner.
iPhone
Et merke nevnt i en diskusjon om gjenbruk og attraktivitet av brukte produkter.
Jönköping
Sted hvor Elkjøp har et stort varelager.
Curries Group
Elkjøps morselskap.
Green Friday
En markedsføringskampanje av Elkjøp som ble kritisert for grønnvasking.
Virke
En organisasjon hvor Camilla Gramstad jobbet før Elkjøp.
ISO 14001
En standard for miljøledelse. Nevnt i sammenheng med en offentlig anbud som Elkjøp vant.
EU-reguleringer
Nevnt i sammenheng med krav til bærekraft og reparasjon.
Norway Cup
Nevnt i en anekdote om bærekraft og regelsetting.
Åpenhetsloven
En lov nevnt i sammenheng med sosial bærekraft og leverandørkjeder.
Caroline Bakka-Hjertø
En tidligere gjest i podcasten, nevnt i sammenheng med et nettverk for bærekraftsledere.
Jodhuset
En organisasjon som arrangerer nettverk for bærekraftsledere.
"We give tech longer life"
Elkjøps bærekraftsstrategi.
"reduce", "reuse", "repair", "recycle"
Fire prinsipper for sirkulærøkonomi som Elkjøp fokuserer på.
Circular Share of Business
Elkjøps KPI for å måle andel omsetning fra sirkulære produkter og tjenester.
Head of Business Development Repairs
En stillingstittel i Elkjøp, som viser satsning på reparasjoner.
Deltakere
Host
Jørgensen
Host
Pedersen
Guest
Camilla Gramstad
Poeng
Retten til å reparere kontra plikt til å reparere
En diskusjon om forbrukernes rett til å reparere produkter og produsentenes ansvar for å legge til rette for dette.
Elkjøps strategi: "We give tech longer life"
En enkel, men effektiv strategi som fokuserer på å forlenge levetiden til teknologiprodukter.
"Smiling pain in the ass"
En beskrivelse av hvordan bærekraftsjefen må jobbe for å skape engasjement og endring internt i en stor organisasjon.
Circular Share of Business KPI
En KPI som måler andelen av omsetningen fra sirkulære produkter og tjenester.
Påstander
5% av Elkjøps omsetning skal komme fra sirkulære produkter og tjenester innen 2028.
Et ambisiøst mål som viser Elkjøps engasjement for sirkulær økonomi.
Elkjøp har nesten 300 reparatører i Norden.
Vekst i reparasjonstjenester viser en satsing på sirkulære løsninger.
Folk resirkulerer ikke produkter på grunn av privat data.
Et problem Elkjøp løser ved å tilby sikker sletting av data før resirkulering.