Lyrereko.no
Hallo, god fredag. Dette er Pengesnakk podcast, og vi har kommet til episode 19. Jeg heter Lise, og denne uka skal det handle om bryllup. Jeg elsker bryllup, og det å arrangere et bryllup er jo litt spesielt, fordi nesten alle som arrangerer et bryllup, de har aldri arrangert et bryllup før.
Og man vet kanskje ikke helt hvor man skal starte, man vet ikke hva som er viktig. Jeg skal bare dele mine tanker om det her. Og så noe av det kommer du kanskje til å tenke er smart, og noen ting kommer du til å tenke at sånn skal i alle fall ikke jeg gjøre det. Og da har du blitt litt klokere av det også, på hva du selv mener. For, som jeg sa, det første poenget, det er deres bryllup.
Det er deres dag, og det er faktisk dere som bestemmer. Og det kan høres selvsagt ut når jeg sier det nå, men når man er midt i en sånn bryllup-planlegging, så er det mange som har meninger, og man går inn på sider på internett, på Pinterest for eksempel, og ser meninger.
Masse greier som man da tenker, oi, sånn må vi gjøre, oi, burde jeg kanskje gjøre det sånn, kusina mi hadde sånn, er det vanlig i et bryllup? Det er mange som har meninger om dette bryllupet. Så bare husk på det hele veien. Hvem er det som skal gifte seg, og hvorfor gjør dere det? Ha de tankene i bakhodet, så blir alt med bryllupsplanleggingen mye lettere faktisk.
Fordi dere gifter dere jo mest sannsynlig ikke for at dere skal få et pent bryllupsalbum, eller at det skal se fint ut på Instagram. Dere gifter dere ikke for at alle andre skal bli fornøyde. Dere gifter dere ikke for at bestemora di eller onkler og tanter skal ha det fint. Dere gifter dere heller ikke for å få spandert mest mulig øl på alle venner dine, eller for å
på en måte vise frem hvor flinke akkurat dere to er til å arrangere bryllup. For de fleste er det ikke de tingene det handler om. Det handler om dere, så gjør det for dere. Så husk på det, hvis det blir litt stress i planleggingen, og dere lurer på hva dere skal gjøre. Bare tenk på hvem dere er, og hvordan dere vil ha det. For det kan være veldig gøy å planlegge bryllup, og det kan være hyggelig en ting man gjør sammen.
Men det vil så klart være noen ting som er litt vanskelig å avgjøre. Og et av de spørsmålene er jo da hvor mye penger skal vi bruke på denne feiringen. Husk på at det er deres fest. Det har jeg sagt det mange ganger, men det er mitt viktigste poeng. Det kan bli feil hvis dere lar andre få styre for mye. Jeg hadde for eksempel en mamma, eller jeg har den mammaen jeg har, og hun tilbudte seg å lage blomsteroppsatsene.
Og det tenkte jeg var veldig fint, for jeg hadde jo nok av ting å tenke på. Og jeg regnet jo med at jeg og det her bryllupet var i gode hender, fordi mamma pleier å gjøre det veldig fint. Så denne gangen, altså i mitt bryllup, så hadde hun valgt lyng. Du vet sånn mosegreier som er litt sånn lilla på toppen? Det var det.
Det hadde kanskje passet veldig fint om bryllupet vårt var i en hytte med noe slags trolltema eller noe sånt. Men det var jo ikke det. Vi var på et hotell, og det var sånne hvite duker på runde bord, fire retters middag. Det var vinterbryllup, så alle hadde sånne lange kjoler, og det var litt sånn statlig. Så akkurat den lyngen passet jo ikke inn i det hele tatt. Og vet du hva? Det gjorde ingenting!
Det var jo bare lyng, og kanskje litt fravær av noe vakkert på bordet, men det er ikke farlig. For her kommer mitt råd nummer to. Det er ikke så farlig. Og det høres kanskje dumt ut, eller som å banne i kirka til alle bridezillas. Men jo mer bridezilla du er, jo mer trenger du det rådet. Det er ikke så farlig. Jeg var ikke i hvert fall opptatt av å glane på blomstene, eller lyngen da, under hele mitt bryllup.
Jeg tror ingen av gjestene husker hva vi hadde pyntet bordene med. Det er jeg ganske sikker på. Så det var ikke viktig, og det gikk bra. Men jeg tror det de gjestene faktisk husker, det er at maten vår var god. Så det vil jeg faktisk skreve ut på lista, hvis du sitter og noterer og skal ha noen gode tips til bryllupet ditt. Ting som er litt viktige, maten. Så jeg vil råde til å smake på maten dere skal ha.
undersøke om de som lager maten har kapasitet og mulighet til å lage til så mange. Hvordan de har tenkt å legge det opp sånn at hvis du har et stort bryllup da, 90 gjester eller 120, hvordan sørger de for at alle får mat sånn cirka på likt og at all maten er varm. At ingen, ikke det er sånn at noen må lages så lenge før at det har rukt å bli kaldt før det er servert. Sånne ting er litt viktige.
Og så er det viktig at maten er god, og så er det viktig at det er nok. Jeg har faktisk vært i et bryllup en gang som det ikke ble nok mat. Det var et brudpar som hadde egentlig gifta seg året før, men da hadde de ikke noen feiring. Så de la feiringen året etter, inviterte masse gjester,
Og da var hun gravid. Jeg tror ikke hun var så opptatt av dette bryllupet lenger. I hvert fall så var hun ikke så opptatt av å bruke penger på det, eller det brudeparet da. Det er jo så klart bare mitt inntrykk av det. Jeg tror det var det som var grunnen i hvert fall, at de ville spare penger, fordi de valgte å kutte både dessert, det var ikke noe dessert, og så var det heller ikke noe forrett. Og det var et staslig sted, og mange kom langveis fra bryllupet,
Og da vi kom til middagen, så var jo folk skrubbsultne, ikke sant? Og så var det ikke noe forrødt. Man gikk rett på hovedretten. Og så var det sånn, noen ganger er det sånn at man får en av skjett, og så er det maten, eller så er det sånn at man må gå og forkyne seg. Her var det sånn at serveringspersonell går rundt med sånne fat, og så skal man ta det man vil ha. Og sånne steder pleier jo å være veldig flinke på å beregne mengde mat og antall personer og sånt.
Men jeg tror kanskje at de var så vant med å ha forrett og kanskje beregna ut fra det. For de hadde i hvert fall beregna feil. Så akkurat da det fate kom til meg, så var det tomt for kjøtt. Og det var jo ikke så big deal for meg, for jeg er jo vegetarianer. Men jeg var jo ikke sist på rekka. Og når han servitøren skjønte at det er ikke mer kjøtt å hente heller, så
Nå kan det jo hende at dette også var andre runde, det er kanskje ti år siden det er bryllup her, så jeg husker ikke helt. Og det er jo kanskje sånn at hovedretten kommer to ganger. Men uansett at det blir tomt for mat i bryllupet, ikke bra. Ikke noe gøy for brudeparet, stakkars. En annen ting de også hadde gjort, som jeg tenker også handler om å spare penger, var at man under middagen måtte gå ut i en bar for å kjøpe drikke.
Og sånn som det er når man blir stående i en bar, der kanskje du må vente litt på tur, og så kommer det en onkel eller en du ikke har snakket med sin videregående, og så blir man stående i barn. Det er jo det man gjør i en bar, man blir litt stående. Og det er jo dumt når det egentlig foregår en bryllupsmiddag i rommet ved siden av. Så hver gang det skulle holdes en tale for eksempel, så var jo i hvert fall ti personer ute i denne barn-
Hva er moralen her? Jeg vil egentlig ha en moral som at det blir bra uansett. Bryllup er supert, folk er glade, de kommer akkurat her når det gjelder å ha nok mat, og at folk ikke må reise seg under bryllupsmiddagen for å kjøpe drikke, det gikk ikke bra uansett. Så jeg har nok vært i 20 bryllup, jeg elsker bryllup, og det er bare den ene gangen jeg har tenkt at
Det gikk ikke så bra. Stakkars brudpar. Dette var jo ikke sånn som de hadde planlagt at det skulle bli. Og ofte så er det jo, eller alltid tenker jeg, at det er noe som ikke går som planlagt. Akkurat det med maten var jo ikke bra. Men veldig mange andre ting som man har planlagt, og så går det ikke som planlagt allikevel, så er det faktisk ikke verdens undergang. For ofte så kanskje det bare blir ekstra fint.
Et bryllup som jeg var i i sommer, så hadde den sangeren som skulle synge i kirken tatt feil av dagen, eller hadde tatt feil av måneden. Trudde at bryllupet var i juli, og så var det egentlig juni. Og de som gifta seg, de oppdaget jo ikke det her før de var i kirken. Eller i hvert fall de oppdaget det samme dag.
Så et kvarter før hvilesen var det noen som fikk kjørt en gitar til kirken, som ble stemt ut på kirketrappa der, og en av gjestene som var i brylluppet spilte en kjærlighetssang som han kunne. Og det ble jo helt unikt, kjemperomantisk, og kanskje til og med bedre enn det innslaget de egentlig hadde tenkt å ha. Og så skaper jo det bare egne minner, en kjærlighetssang.
Ok, det var kanskje litt stress og krise da, men et morsomt minne om hvordan man stresser med det, og så ordner jo alt seg, og kanskje til og med blir bedre enn man hadde tenkt. Og veldig mange ting av det man gjør, er det jo ingen som vet at du hadde planlagt å gjøre. For eksempel så hadde jeg tenkt å kjøpe inn noen sånne blomstergreier og lys og masse fint til å pynte inn på do, det jeg gifta meg.
Og så var det jo liksom viktigere ting å drive med, så det ble ikke noe pynting inne på do. Og det var jo hvertfall ikke farlig. Det var ingen som visste at jeg hadde tenkt å pynte inn på do. Det var ingen som savnet noe pynt inn på do, går jeg ut fra. Samme det. Men la oss ta det litt fra starta. Hvis dere bestemmer dere for å gifte dere, det første som på en måte må på plass, er jo hvordan dere har lyst at dette skal feires.
Så kommer jo når og hvor er de neste punktene. Man kan jo få noen gode ideer på sider som Pinterest, men en fare ved å gjøre det er at man blir litt revet med. Så jeg ville kanskje vente litt med det. Jeg ville først kjent på det å prate sammen oss som par, hvordan vi vil ha vårt bryllup. Det første man må tenke på er stølelsen på det hele.
Skriv ned en liste over hvem dere vil ha i deres bryllup på deres dag. Fordi om det er 40 eller 160, eller om det er bare dere to, eller kanskje med noen forlovere, fire stykker, eller om du har lyst til å ha 85 eller 100, det har jo en del å si for både hva som er mulig å få til, hvordan stemning og hva slags feiring det blir, og også hva det kommer til å koste.
Så det er det første man må tenke igjennom. Hva er viktigst for dere? Hvorfor gifter dere det egentlig? Vil dere ha en fest, en kjempefin dag som er deres? Eller har dere den festen mer for å feire det ekteskapet som dere skal starte på? Hvis vi tar litt om selve hvilesen da. Nå vet jo jeg mest om kirkebryllup, det var det jeg hadde selv, og det er det jeg har vært i flest av.
I kirken så er det sånn at hvis du gifter deg i den kirken som du sogner til, i nabolaget eller der du bor, så er det gratis. I alle fall så var det sånn for fire år siden da jeg gifta meg. I den kirken du sogner til, så er det gratis. Og så kan det hende i den kirken du har vokst opp og konfirmert deg, og kanskje foreldrene dine hører til at de også vil gjøre det gratis. Men ellers er det sånn at de tar en avgift.
Og den varierer veldig. Jeg har hørt at det kan ligge på sånn 1500 kroner. I den lille kirken som vi gifte oss i, så kostet det 8000 kroner. Så for dere som tenker at jeg sparer på alt og aldri velger det dyreste, så har det faktisk hendt at jeg har betalt dyrt for noe jeg kunne fått billigere. Men det var her vi hadde lyst til å gifte oss, i en liten kirke ved hytta vår på Håndsby.
Og så er det sånn pynting av kirken. Det er en ting. Og moren min sa at det er vanlig at brudens veninner pynter kirken. I hvert fall så var det sånn da hun gifte seg med min far, og den kirken vi valgte, den er ganske fargerik, den er blå, den er grønn og rød og litt gul inni, så jeg droppa og pynte i den kirken.
Jeg hadde tenkt, skal det være noen roseblader nedover? Men det ble veldig fint uten. En kirke er jo staslig uansett. Det er tenneslys, alle som kommer dit er pyntet, alt ser jo fint ut. Men så klart, hvis du er opptatt av pynt, så pynt i vei. Men en sånn liten, jeg skal ikke kalle det problem, men hvis du skal pynte kirken, så må jo det skje samme dag.
Og på morgenen er jo de fleste bruder opptatt med å pynte seg, ta på kjolen, gjøre helt andre ting enn å pynte i kirken. Så hvis du skal ha pynt blomster, roseblader, alt mulig greier i kirken, så må du få noen andre til å fikse det. Noen veninner, for eksempel. Og sånn er det med mange ting. Du kan planlegge masse av bryllupet i god tid, men så er det det siste døgnet at veldig mye skal skje.
Da er det så mye som skal skje, at du ikke får gjort så mye, for du vet ikke nesten hvor du skal begynne. Alt skal lande og være på plass og fint og flott. Så enten må du ha mange hjelpere, eller så må du droppe noe. Jeg valgte å droppe noe. Litt av det handler jo om budsjett. Det er jo sånn med bryllup som med alt annet, at det handler om prioritering.
Først sånn i det store og det hele skal vi prioritere å bruke massevis av penger på et bryllup. Det er én dag, ikke sant? Men hvis dere tenker det er vår dag, det er denne ene store festen vi skal ha, dette skal vi makse, vi har lyst til å, altså penger er ikke viktig her. Det er en helt annen innstilling enn om du kanskje...
Du skal samtidig kanskje flytte sammen, det er mange store utgifter, og det er faktisk ikke sånn at du har lyst til å smelle av massevis av penger på dag én av ekteskapet. Og hva et bryllup koster kan jo være alt fra lite til mye, veldig, veldig, veldig mye. Og mye går jo også på antall gjester. Hvis ...
Det går jo ikke an, tror jeg, å få et bryllup sånn superbillig hvis du har 100 gjester. Men hvis du er ti stykker, så kan man jo få et veldig billig bryllup. Men så er det jo også sånn at man kan bruke like mye penger på de ti gjestene som man kan med 100 gjester hvis man har en annen type arrangement. Men vi kan jo si en tomfingelregel. Jo flere gjester i bryllupet, jo dyrere blir det.
For det handler jo om sånne ting som stølelse på lokalet. Hvis du skal ha 100 stykker, så er det jo begrenset av hvor dere kan være. Og de lokalene dere kan være i er jo da større og koster kanskje mer å leie, og så videre. Og så er det mengden mat, mengden drikke. Det er mye som avhenger av antall gjester. Så det med hvor mye penger dere skal bruke på bryllupet, er det fint å snakke om
Helt tidlig i prosessen. Kanskje allerede første kvelden dere setter deg ned for å planlegge bryllup. Da vil jeg starte med, hva er viktig for oss? Oss to. Hva er det viktigste med det bryllupet her for oss? Skal det være festen med DJ, og er det venner? Den festebiten, det kan være så mange ting. Men hva er viktig for akkurat dere?
Hvem skal være med? Det er også snakket om tidlig. Er det familie? Tenker du at det er en familiebegivenhet? Vil du ha det så lite som mulig? Det går jo an å bare gifte seg med en forlover hver. Kanskje dere lurer på om det skal være barn med, eller om det skal være en voksenfest?
Og så det siste dere må snakke om allerede først i starten av bryllupsplanleggingen. Hvor mye penger skal dere bruke? Og når de tingene er landet, hva som er viktig for dere, hvem som skal være der og hvor mye penger dere skal bruke, så må man snakke om hvor og når. Fordi det er mye lettere å planlegge alle sånne detaljer når de større tingene er landet. Og
Hvis man har satt opp noen rammer. Hvis man sier at vi skal prøve å få til at bryllupet koster 50 000 kroner totalt, og så starter du med å kjøpe en brudkjole til 17 000 og noen ringer til 34 000. Det går jo ikke. Da må du droppe hele gjestlista. For det er veldig mye man kan bruke penger på når det gjelder bryllup.
Så det gjelder å liksom få satt rammene først, og så tenke på hver ting. Er det dette jeg prioriterer i brylluppet? Ja, så legger jeg litt mer der, men da må jeg samtidig legge litt mindre på noe annet. Hvis ikke du har sky's the limit for forbruk for den ene dagen da. For eksempel klær. Dere må jo ha på dere noe, og for de fleste damer så betyr jo det en brudekjole. Vil du ha alt så billig som mulig, så kan du velge en kjole du allerede har,
Noen har jo bunad, for eksempel, og det kan man gifte seg i. Men for de aller fleste så betyr jo bryllup en hvit kjole, så fin som mulig. Og prisene kan jo ligge oppi hundre tusener. Så her, som sagt, det handler om prioritering. Det er ikke noe som er riktig eller noe som er galt, men det handler om hva som er viktig for deg. Når du har tenkt på bryllupet ditt, kanskje helt fra du var liten, har du liksom sett for deg kjolen. Er det kjolen som er...
Jeg vet at kjolen er utrolig viktig for veldig mange bruder. Så er det det for deg, så er det kanskje bedre å legge mer i den kjolen enn om holdningen din er at den skal jeg bruke en gang. Det er bare en kjole. Så er det ingen grunn til å makse kjolebudsjettet. Jeg kjøpte brudekjolen min brukt. Jeg har jobbet som brudekjolemodell i mange år. Jeg har hatt på meg så mange stygge kjoler og noen fine.
Og jeg tenkte liksom at kjolen, jeg ville kjøpe en brukt kjole, det var ikke så nøye for meg. Jeg har på en måte hatt den prinsessefølelsen veldig mange ganger i brudkjoler. Så jeg tenkte jeg kjøper en brukt. Og jeg tror det handlet bare om at det var billig. Jeg var ikke like opptatt allerede for fem år siden, fire, fem. Rundt alt det negative med tekstilindustrien og alt det positive med å bruke klær flest mulig ganger.
Hovedhensikt min med å kjøpe brukt var nok at det skulle være billig, men det var ikke billig. I hvert fall ikke det jeg tenker på som billig når det gjelder den kjolen man skal bruke en kveld. Men den kjolen var, er innmari fin. Jeg dro igjen til en brud som hadde hatt den hengende i tre år etter hun gifta seg, fordi hun klarte ikke å kvitte seg med den, selv om hun så klart ikke skulle bruke den igjen. Så heldigvis la hun den ut for salg, og jeg kom og prøvde den samme dag
Den satt helt perfekt, måtte ikke syes inn eller ut noen ting. Og så hadde den bare ligget ute i en dag, det var flere som hadde avtalt å prøve den, så jeg betalte alle de tusenlappene hun ville ha for den, og så ferdig med det. Jeg kan jo fortelle litt mer om vårt bryllup. Jeg tenkte at jeg skulle gjøre det her litt strukturert igjen, men vi gifta oss i november. Hvis du vil ha et svaretips når det kommer til bryllup,
Det er sikkert samme greia med februar og mars også, men det er en fordel med å gifte seg utenfor sesong. Ja, for det er noe som heter sesong når det kommer til bryllup.
Nå snakker jeg som jeg vet alt om bryllup, jeg gjør ikke det. Men jeg har vært på veldig mange brudemesser, i og med at jeg har vært brudskjolemodell. Og så har jeg vært i mange brylluper selv. Planlagt et bryllup selv. Og grunnen til at det kan være så lurt å gifte seg utenfor en sesong, er fordi, la oss ta lokalet først da. Hvis du skal ha et lokale som det pleier å arrangeres bryllup i, da er det dyrt i sesongen.
De kan nesten ta hvilken pris de vil noen ganger, hvis det er et veldig populært bryllupslokale. Og du får ikke diskutert prisen når det er et sted som folk bukker årevis i forveien til sitt bryllup. Står man da utenfor sesong, og de kanskje ikke har bukt inn noe, da kan man diskutere på prisen.
Kanskje ikke hvis du skal ha det senere i november eller i desember, for da blir det jo julebord etterhvert. Men sånne type lokaler, ja, de har kanskje bukket inn i et 40-årslag, men hvis du er litt fleksibel på akkurat hvilken helg det blir, så kan mange steder være vilje til å gå ned i pris for å kunne ha gjester en kveld. For valget dem står kanskje om å ikke ha et arrangement, enn eller å ha ditt bryllup.
Nå kan jeg jo ta alt om lokalet mens vi er inne på det. I hovedsak kan du velge mellom lokaler du kan leie uten noe mer. Altså du leier et lokale, eller har det hjemme på familiegården, eller hjemme i hagen din og sånt.
Da må du jo finne en catering, noen som kan lage mat, og så trenger du noen som kan servere mat. Og noen så kan du jo bukke det sammen, både mat med servering, eller så må du skaffe ditt eget serveringspersonal i tillegg. Og så må du jo ha bordoppdekning. Kanskje hvis du har det sånn hjemme i hagen eller på en gård, så kan det være i et telt. Da må du jo også ordne bord, stoler...
Om du skal ha det inne eller på et velhus, så må du ha tallerkener, alle typer glass. Det går mye forskjellig glass i et bryllup, og vi vil jo ikke ha plastglass. Det er litt stas i et bryllup å ha ordentlig glass. Det er jo bestikk, serveter, kakegaffler, you name it. Det er ganske mye.
som må ordnes hvis man leier et lokale og så fikser resten selv. Men den store fordelen med det da, sånn prismessig, er at du kan kjøpe din egen alkohol og ha på festen din og under maten. Så det negative er vel at det er mye å styre med, mye mer å tenke på. Og hvis du blir veldig opptatt av å spare på slutten av planleggingen,
så blir det din egen oppgave å rydde og vaske ut av det her lokalet dagen etter. Og det hadde i hvert fall ikke jeg lyst til å gjøre min første dag som kone. Det andre alternativet er jo da å velge lokaler som er mer sånn alt inkludert, som hotell. Vi gifte oss på et hotell, og da valgte vi jo på en måte...
Da valgte vi det som lokale, og da valgte vi dem sin mat, dem sitt personell, det var de som rydda, og det var også de som solgte drikken. Så alternativet vil kanskje være litt dyrere. Men jeg har tenkt på flere ganger at når man tar den hotelløsningen, så betaler man jo ikke noe for leie av lokalet. Man betaler jo per kuvert.
Hvis man leier et lokale, så betaler man en avgift for det, pluss at man betaler for cateringen. Så det er ikke sikkert det blir så mye dyrere. Men det kommer kanskje mest an på alkoholforbruket, for det er jo ganske mye dyrere å kjøpe alt fra et hotell eller den type sted.
Vi valgte jo å gifte oss på et hotell mest fordi det var akkurat der vi ville ha det. Det var der vi hadde vært på flere ferier, og det er der vi har hytte nå. Vi hadde ikke hytte der da vi gifte oss, men vi har det nå. Og det var der vi ville ha det, og så...
En annen faktor er jo at vi bestemte oss for å gifte oss i august, og så hadde vi jo bryllupet 7. november, så det var veldig fint for oss å slippe å styre med så veldig mye greier. Det var veldig fint å ha et sted å forholde oss til, og ikke velge så mye av alt.
Jeg synes det var nok tid å planlegge et bryllup så raskt, men samtidig deilig da at når vi hadde bukket det lokale, så var en del ting låst. Jeg slapp for eksempel å, jeg vet, stedsøsteren min gifta seg ett år før meg og gjorde det hjemme i hagen. Og da måtte jo de på en måte, hvordan får vi 60 kakegaffler? Og hvis vi bruker de små talleknene til forret, trekker vi da og bruker dem igjen til dessert.
masse andre ting med logistikk som vi slapp å tenke på. Og så var det mye lettere å velge mat, fordi vi slapp å først finne ut hvilket cateringsplass vi skulle velge, og så velge en meny. Her var vi på det hotellet, de hadde noen forslag, og så hadde vi en prøvesmaking, som også var en hyggelig kveld, for vi måtte jo prøvesmake litt flere retter enn det vi skulle ha, og så måtte vi smake på alle vinene,
Og vi bytta litt om på en rett, og så var vi superfornøyde. Maten var jo noe av det, det var helt toppmat i vårt bryllup. Eneste negative var kanskje at det var så mye mat, at det var ingen som orket kake etterpå. Vi hadde tanter og mødre og flere som bidro med kaker. Masse fine kaker, som da ikke ble spist.
Men det er jo også et sparetips da, at folk vil veldig gjerne hjelpe til. Men så spør de deg jo gjerne ganske tidlig, kanskje med en gang de blir inventert, «Åh, så hyggelig, kan vi hjelpe til med noe?» Og så sier man jo gjerne «Nei da, det går fint». Og så sitter du der, kanskje et halvår etterpå, og lurer på «Hvem er det jeg kan be om å blåse opp 100 ballonger? Jeg skulle gjerne ha litt hjelp her».
Hvis du er litt klar og har tenkt igjennom hva du kan trenge hjelp til, gjerne det siste døgnet før du blir gift, for da kan du spørre med en gang. «Ja, faktisk. Jeg skal henge opp noen små buketter i kirken. Kan du hjelpe meg med det?» Eller «Det hadde vært hyggelig hvis noen i familien leste opp noe om kirken. Kan du tenke deg det?»
Eller om en kake da. Du har den gode kaken som du alltid lager på bursdagen din. Hadde vært hyggelig å ha den i bryllupet mitt også. For du kan spørre om hjelp til veldig mye. Folk synes det er hyggelig. Men du kan ikke spørre om hjelp til alt. Det er liksom noen ting, for eksempel hvis du spør en med kamera, eller en som er flink til å ta bilder. Du kan ikke ta noen fine bilder i løpet av bryllupsdagen.
Ikke gjør det. Det er en superstor jobb og et kjempestort ansvar. Og hvis det er en som du har lyst til å ha som gjest i bryllupet ditt, så ikke be dem om en så stor oppgave. Samme er det med det å være toastmaster. Det er jo en stor jobb. Du har da en venn eller en slekning som du vil skal ha stålkontroll på hele bryllupet ditt.
I tillegg så skal den være sånn passe morsom, sørge for at middagen går sin gang og at det blir en fin feiring for både brudeparet og alle gjestene. Da er det liksom, det tenker jeg, ikke spør denne personen om noe mer. Ikke spør den personen om den kan bake, pynte i kirken, fikse en bil til brudeparet eller noe som helst annet.
Toastmaster-jobben er en kjempejobb i seg selv. Jeg tillater meg å være litt streng her. Det samme gjelder jo egentlig forloverne. Bare det å holde en tale, synes jo noen er en veldig, veldig stor oppgave, som de ikke gjør på en måte helt frivillig. De gjør det bare fordi de er glad i det. Samtidig har forloverne andre oppgaver. De skal sørge for at
Ja, at det sløret ligger riktig, og at brudparet har det bra, huske på liksom sånne våtserveter, holdt jeg på å si, Kleenex. Hvis folk begynner å grine, de skal ha lippkloss og masse greier. I tillegg så er jo utrykningslaget ansvaret, og kanskje også vært med å prøve dressen, og ja, det er også en jobb å være forlover, så ikke spør forloverne om de kan brette serveter og sånne ting i tillegg.
Man har lov til å være litt egoistisk som brudepar, men jeg synes ikke man skal overbelaste andre på sin dag. Men som sagt, spør om hjelp. Folk liker å ha en liten oppgave. Vi var for eksempel i et bryllup i fjor der det var, jeg tenker det var 80 eller kanskje 10 venner av bruden som bytta på å være bartender.
Og det virker jo ganske gøy for alle. Det var i hvert fall mitt inntrykk av det. Det er ikke så gøy å være hun ene som blir stående der hele kvelden, hvis det er en av gjestene. Så hvis du skal ha en sånn bar som ikke er på et hotell, eller du har leid i noen, og du vil at venner skal ordne det, så spør mange som da kan stå for eksempel en halvtime hver. Eller i hvert fall ha nok til at det ikke blir en kjempejobb for en person. Og så er det noe med å spørre i god tid.
Hvis du skal ha hjelp, så spør tidlig. Og fordele sånn at det blir en liten oppgave på hver, ikke overbelast en person. For eksempel meg og mamma igjen da. Mamma er jo litt mer tidlig ute enn meg, og hun tok på seg en del oppgaver bare fordi jeg ikke hadde helt rukt å tenke på det, fordi hun spurte hvordan skal du ha det, hvordan skal du ha det, jeg kan fikse det. Og da ble det jo veldig mye på en person.
For eksempel hadde jo jeg rukt å tenke at det hadde vært så fint om njesene mine kunne være brudepiker. Men jeg hadde jo ikke tenkt på hva de skulle ha på seg, hvem som skulle kjøpe inn de antrekkene, hvem som skulle følge de, hvem som skulle ha en kurv, skulle være roseblader, hvem skulle ordne alt det der. Så mamma, hun ordnet alt det der, i tillegg til den lyngen ute, og hun bakte til og med bryllupskaken.
Så det ble mye på en person. Tusen takk, mamma. Jeg håper du hører på. For det er hyggelig å få hjelp, og mange synes det er hyggelig å hjelpe til også. Men fast på at det ikke blir alt for mye på en. Bordkort og sånn, kan man lage selv? Da spurte jeg ikke mamma, det gjorde jeg helt selv faktisk. Det er mye pynt og dildal og sånn man kan gjøre helt selv.
En viktig ting da er å være i litt god tid. I hvert fall mens man skal lage bordkort til, la oss si det er 100 stykker da. Så ikke sitt med det uka før bryllupet. Da har du mange ting som har hastet mye mer. Så bordkortene er det bedre å gjøre en måned før, eller tre måneder før. Vi var jo sent ute med på en måte alt. Og jeg har sett nå at det er vanlig at man har et sånt save the date card-system.
Og det betyr at man sender ut en innbydelse på en måte før innbydelsen. Bare sånn at man er sikker på at når man har valgt datoen, at flest mulig kan komme. Og jeg har fått flere sånne innbydelser de siste, og veldig fint. Liksom et først kommer en sånn save the date, med kanskje et bilde av brudeparet, og et sånt fint design, og kanskje et sånt monogram, som da kommer igjen på det neste man får i posten, som er da innbydelsen. Og så...
Kommer det samme igjen på det der programmet i kirken, og på bordkort, og hvis det er noen sanghefte og sånn, at alt ser veldig fint ut. Og det gjør det. Men det er jo ikke sånn at man må ha det sånn, selv om man har sett at andre gjør det sånn.
Kanskje mest fordi vi var sent ut med hele greia. Det var i hvert fall ikke noe vits for oss å sende ut noe save the date, som hadde to måneder på oss. Og hvis du på en måte har sted og tid og alt klart, så går det an å droppe save the date og bare sende hele innbydelsen med en gang. Vi printet bare ut innbydelsen. Vi vet ikke hvorfor vi hadde så mye info, men vi hadde i hvert fall tre av fire sider med innbydelsen.
med info til i den innbyggelsen vår. Jeg bestilte noen bilder av oss, litt sånn corny bilder av at jeg og Tom var på spa, for det var jo et sånt spa-hotell vi gifte oss på. Sendte ut det med all infoen om hva som skulle gjøres da på fredag, lørdag og søndag, fordi vi hadde en hel helg faktisk med bryllupsfeiring. Det hadde jeg vært på noen bryllup som var en hel helg, og jeg synes det var helt
Det er fantastisk at man får, i hvert fall når det var bryllup hvor jeg ikke kjente alle, man kunne bli litt kjent på fredagen, og så at det ble en liten ferie ut av en kjærlighetsfeiring. Så vi hadde jo en fredag hvor alle gjestene var med i boblebade og drakk bobler. Altså alle var ikke i boblebade samtidig, men i spa-anlegget. Og så spiste vi en sånn fiskesuppe, som vi alltid hadde spist tidligere når vi hadde vært på dette hotellet.
Også var det jo bryllupet på lørdagen, og søndagen var det bare frokost. Men det var så fint å ha på selve bryllupet at det var ingen som måtte rekke siste bussen hjem, eller måtte ordne noe med en barnevakt eller et eller annet. Alle var jo der og kunne bare legge seg der vi var, og slapp å bruke så mye av bryllupet vårt på å si ha det, ha det, ha det, etter hvert som alle skulle gå. Vi så jo alle igjen neste morgen, så jeg synes det var veldig fint å ha det over en helg.
Så det er jo ikke noen sparetips da, å ha med fredagen også i bryllupet, fordi der er det jo mat og drikke og enda mer drikke. Vi kipet litt inn på drikkinga på fredag. Da spanderte vi det som ble servert, liksom fordrink i spaanlegget, og vi serverte fiskesuppe og krem brulé, men at de måtte kjøpe drikken sin selv på fredag.
Vi ville på en måte ikke at fredagen skulle bli en stor fest, og så var folk litt slitne på lørdagen, som jo var selve bryllupet. Så vi tenkte at vi klarte å begrense det litt ved å ikke ha fribar på fredag. Så hadde vi heller det på lørdag. En annen bra ting med å ha bryllupet i november er jo at folk har ikke noen andre planer. Så det merket vi, og det var jo topp at selv om vi inviterte på litt kortere varsel, hadde ikke noe save the date, så kunne folk komme.
Som dere kanskje har forstått, så var jo ikke da mitt bryllup noe spareprosjekt. Dette skulle være vår helg, vår kjærlighetsfeiring, og det gjorde meg ikke noe å bruke en del penger på det. Jeg sparer jo resten av året, og jeg sparer inn på veldig, veldig mye, og det er jo nettopp for å kunne bruke penger på noe jeg synes er viktig og gøy. Vi fikk jo også penger fra foreldrene våre, som gjorde det mulig for oss å arrangere et så flott bryllup.
Men selv om vi bestemte at vi totalt sett ikke tenkte at dette skulle være et spareprosjekt, så var det jo mange ting jeg fant ut at jeg ikke trengte å bruke så mye penger på. Noe av det første jeg gjorde når vi hadde bestemt oss for å gifte oss, var at jeg kjøpte et bryllupsmagasin. Det er jo fint for å få litt idéer og inspirasjon og sånn, tenkte jeg. Men som jeg sa med Pinterest, man får jo bare masse idéer av ting man kanskje burde gjøre, som man egentlig ikke trenger.
Men i dette magasinet var det også en sånn checklist, slik husker du alt. Veldig kjekt, tenkte jeg. Og der står det jo hva man må gjøre siste døgnet, henteblomstene, hva man skal gjøre siste uka, siste måneden. Og det gikk altså fram til 24 måneder før bryllupet. Og jeg hadde jo tre måneder på meg, men det gikk jo fint. For eksempel så står det jo at man må ringe frisøren igjen for å sikre seg at man har avtalen og sånn.
Når man har tre måneder på seg, så trenger man aldri ringe noen igjen, på en måte. Det er første gangen, og siden vi også hadde det utenfor sesong, fotografen kunne, altså alt som vi skulle bukke, kunne. Kjempefint. Men tilbake til de listene, så finner man jo mange ting som man tenker at man må gjøre eller ha i sitt bryllup, og så er det jo ikke sånn. Frisør, for eksempel. Det vil ikke jeg ha.
Jeg kjenner mange fine frisører etter å ha vært hårmodell mange ganger. Men akkurat på bryllupsdagen min, så hadde ikke jeg så veldig lyst til å sitte og pjatte med en frisør. Jeg vet at det er helt vanlig, og at mange synes det er hyggelig, men jeg hadde mye mer lyst til å være sammen med vennene mine. Så apropos det med å ikke belaste forloverne for mye, så ga jeg dem en YouTube-video og litt hårspray, og oppgaven med å fikse håret mitt. Jeg sminket meg helt selv.
Jeg hadde lyst til å se ut som meg på bryllupsdagen, så jeg kjøpte meg litt dyr sminke faktisk, for jeg tenkte at jeg sparer jo på ikke å ha frisør og sminkedame, så da kunne jeg unne meg litt ny sminke. Og så hadde jeg rommet mitt fullt av veniner på formiddagen. Så det ble noen veldig fine timer før bryllupet mitt, så den prioriteringen angrer jeg ikke på.
Foto. Vi betalte masse for foto. Helt bortkastet. Jeg har ingen fine bilder av meg og Tom på bryllupsdagen. Eller jeg har noen fine bilder, men de er tatt med iPhone. De er ikke tatt av fotografen. Jeg er fortsatt litt bitter på fotografen, så jeg skal ikke snakke så veldig mye om det. Jeg hører derimot at en sånn heldagsfotografering er noe folk er veldig fornøyd med å ha punktet ut for på bryllupsdagen.
Så jeg burde nok ha gjort enda mer research for å finne ut litt mer om han fotografen. Jeg fikk jo se at han hadde tatt noen fine bryllupsbilder, så da tenkte jeg at dette blir sikkert fint. Og dagen etter bryllupet så var jeg jo dritfornøyd, fordi fotografen hadde ikke tatt så mye plass. Det var ikke sånn at han sto i midtgangen, sånn at jeg ikke fikk gått opp i kirken fordi han sto og skulle ta bilder av det. Han sto liksom ikke i veien da vi skulle danse eller når vi sto på kirketrappa.
For da ville jeg se familie og venner, og ikke bare kamera og linser. Men da jeg så bildene, så forstod jeg jo at jeg hadde ikke trengt å være så fornøyd, fordi det blir ikke noen bra bilder fra en fotograf som gjemmer seg. Så det gjelder å ha dialog med fotografen. Jeg var kanskje mest opptatt av at bryllupet mitt ikke skulle være en fotoskytt, men av og til så må en fotograf få ta litt plass for at det skal bli tatt et bra bilde.
Så den neste feilen jeg gjorde, eller ikke feilen, det var i hvert fall endt opp med å ikke bli så feil, men jeg kjøpte meg en kjole til. Jeg fikk med meg at det skulle være brudekjolesalg på en butikk som jeg har jobbet litt med, på brudemester og sånn, hvor jeg vet jeg har veldig mye fint. Og så dro jeg dit, og da kjøpte jeg meg en brudekjole, selv om jeg jo hadde en kjole hjemme. Og grunnen til at jeg gjorde det var kanskje litt også fordi jeg hadde vært for mye på Pinterest og på sånne amerikanske sider.
kjole nummer to. Det er liksom et konsept at man bytter kjole i løpet av kvelden. Jeg fikk ikke bruk for min, for å si det sånn, men jeg angrer allikevel ikke på at jeg brukte en tusenlapp på den kjolen, fordi den første kjolen min var jo en kjempestor og fantastisk brudkjole, og jeg tenkte den går sikkert ikke an å danse med, den har jo en ny lag med liksom sånn tyll og tøy under hverandre,
Men fordi det var en ordentlig og fin kjole, så var den jo så klart laget for å danse i. Den var fin å bevege seg i. Jeg hadde ikke ønsket om å ta med den fine kjolen noen gang i løpet av bryllupet mitt. Men samtidig var det fint å vite, skulle jeg søle på meg, skulle det bli stort og vanskelig, så hadde jeg noe å skifte til. Og så på morgenen, når jeg drev med venninne mine, og vi sminket hverandre og hadde det koselig, så skulle jeg jo ta på kjolen etter hvert.
Og da kom jeg på at jeg ikke ser Tom før kirkedørene går opp, og jeg står i den ene enden, og han står i den andre enden, og ble helt sånn engstelig. Jeg angret på at jeg ikke hadde fått sagt ordentlig ha det. På morgenen var det jo litt sånn, du går ut, vennene kommer inn, alt er fint og gøy. Og så glemte jeg å si liksom, ha det. Neste gang vi ser hverandre, så er det kirken. Og så ble jeg litt sint inni meg på denne fotografen igjen,
Fordi jeg hadde foreslått at vi skulle ta portrettet, altså bildene av meg og Tom, før kirken. Og da sa fotografen, nei, sånn gjør man ikke. Dere skal jo ikke se hverandre før kirken og sånn. Det hadde han aldri vært borte i før. Men jeg angrer, jeg tror jeg faktisk angrer den dag i dag på at jeg ikke sto på mitt.
Jeg hadde følt meg mye bedre om jeg hadde fått være sammen med Tom alene. At han skulle se meg alene i den brudkjolen, og at bare vi to skulle møtes. For da hadde jeg ikke blitt så satt ut av det her, tenke på at når vi ser hverandre neste gang, så er det foran hundre gjester. Jeg skulle bare ha stått på midt, rett og slett. Jeg skulle møtt Tom bak kirken, eller på stranda, eller et eller annet sted.
Jeg skjønner jo at det er imot alle tradisjoner, men vi bodde jo allerede sammen, vi sov sammen den natta. Det var jo ikke som om vi ikke hadde brutt noen andre giftemålstradisjoner. Jeg angrer på at vi ikke hadde dette hemmelige møtet. Vi gifta oss jo ikke før klokka tre, to eller klokka tre tror jeg faktisk det var på ettermiddagen. Så vi hadde jo hatt all verdens tid til å ta fine bilder og bare se hverandre før hvilesen.
Fordi, hvis jeg tenker på bildene igjen da, etter hvilesen, når den var klokka tre, ferdig kanskje klokka fire, dette var i november, sola gikk ned. Så det er jo også litt av grunnen til at vi ikke har noen fine bilder. Det ble mørkt, og fotografen syntes det var en god idé å ta alle brudeløpsportrettene på sånn 40 meter avstand. Nå kom de bildene igjen, men da jeg sto på det hotellrommet da, og tenkte at jeg har bare lyst til å være sammen med Tom,
Jeg har ikke lyst til å være i den ene enden av en kirke, og han er i den andre enden. Jeg ble så stresset, og jeg fikk ikke på meg kjolen. Den var alt for trang. Og så var det en sånn glideløs bak på kjolen, og veldig mange sånne små knapper, sånne hemper. Sikkert 60 sånne. Jeg var sikker på at jeg ikke kom til å få puste, og endte faktisk med å gå hele bryllupet uten å kneppe noen av de 60 knappene. Fordi hvis jeg tenkte, hvis jeg...
Hvis jeg besvimer, så er det bare å dra ned en glidelås, og så får jeg puste. Hvis jeg hadde hatt 60 knapper først, så hadde jeg jo, ja. Igjen, veldig fint å være utenpå i sesong. Det kostet meg bare 1000 kroner å ha den tryggheten om at jeg har den andre kjolen. Da kunne jeg liksom bare, vi prøver nå, får jeg puste eller ikke, har jeg på kjolen i fem minutter, og så ser vi, jeg har den andre. Det er ikke noe stress, som jeg sa i tips nummer en eller to eller noe sånt. Det ordner seg.
Det hadde jeg ikke klart å tenke hvis jeg ikke hadde hatt den kjolen nummer to hengende. Da hadde jeg tenkt at dette ordner seg ikke, brudskjolen passer ikke, det blir ikke noe bryllup. Men det gikk bra. Med en gang jeg fikk den på, så roet jeg meg jo ned på vei til kirken, og så føltes ikke kjolen trang ut lenger allikevel. Jeg tenkte ikke på det under hele bryllupet at den kjolen var trang, den var bare helt perfekt.
Så det var moralen nå da. Moral nummer en var kanskje at det kan lønne seg å ha en backupkjole, men ikke bruke massevis av penger på det da. En tusenlapp synes jeg det var verdt, i hvert fall. Moral nummer to, dere bestemmer. Jeg hørte på en dum fotograf som sa at jeg og Tom ikke skulle se hverandre før kirken.
Men det er jo jeg som må leve med å ikke få dagen min sånn som jeg ville. Jeg ville ha den halvtimen med Tom. Kanskje hadde vi også tatt bildene først og fått noen fine bryllupsportretter. Og da hadde vi også sluppet det der, sånn som er vanlig da. Etter kirken så går gjestene til lokalet, og så skal brudeparet fotograferes. Og da står jo bare gjestene der og henger, ikke sant? Og så må man ankomme en gang til bryllupet.
Og det er jo mye sånn at man ankommer i sitt eget bryllup. Man kommer til kirka, wow, folk reiser seg. Og så kommer man ut av kirka, wow, gratulerer. Og hvis man ikke er så komfortabel med å være midtpunkt, stå på en scene, at alle står rundt deg og skal ta bilder. Det er jo en litt rar følelse, fordi det er jo de samme folka som du vanligvis er sammen med. Det er familien din, det er vennene dine. Så plutselig så står du der og er liksom the one. Altså dere to er dere to. Men!
så kommer du jo en gang til. Når du da ankommer festen igjen, så kommer det jo enda en sånn, nå kommer det brudpare. Og det hadde vi jo da slippet hvis vi hadde tatt bildene først, så kunne vi jo bare vært sammen og minglet vi også. Ikke at gjestene stod der alene og ventet på at vi skulle ta bilder, som jo da for vår del ikke ble så lang sjanse. Jeg hadde jo bare lyst til å gå inn til venner og familie, og det var jo ikke noe vits å ta bilder der ute i mørket, uansett. Så, bestem selv.
Det er jo så klart vanlig å ikke møtes før kirken, og jeg skjønner at det er ikke så mange som gjør det sånn. Og det med at sola går ned, det skjer jo ikke på sommeren. Men jeg angrer på at jeg ikke bestemte selv her, så det er det jeg oppfordrer dere til da, å bestemme selv. En annen fin tradisjon som jeg så i et bryllup i Danmark, det var at de serverte kaka da. Altså når alle kom fra kirken, da var det kakekake.
Og det kunne jeg ønske at jeg hadde tenkt på å overføre til mitt eget bryllup. Fordi der er jo folk litt sultne og sånn, etter kirken. Og så er det jo fortsatt liten stund til du skal sette deg. Så der hadde det vært perfekt å ha kakegreiene. Ettermiddagen, når alle hadde spist fire retter med dessert og alt mulig, så ble ikke kaka på en måte noe høydepunkt. Alle var i mette, det var sent på kvelden, det var ikke så viktig da.
Så hvis jeg skulle valgt igjen, så hadde jeg tatt den danske metoden med å ha kakeskjæring med en gang etter kirken. Andre tradisjoner som vi valgte å bryte var dette med å pakke opp presangene. Nå ønsket vi oss mest, vi ønsket oss noen puter og litt sånn interiørting til leiligheten, men vi var jo, hva skal jeg kalle oss, gamle. Vi var jo såpass gamle at vi har det vi trenger av servise og glass og kjøkken.
Så vi ønsket oss mye penger til bryllupsreise, som vi faktisk enda ikke har vært på. Så jeg har den bryllupsreisekontoen som vi driver og sparer litt på nå og da. Men det er jo vanlig å be noen om å pakke opp gaver, skrive det på en liste, og så får du de gavene transportert hjem til deg på et eller annet vis.
Vi hadde lyst til å pakke opp gavene selv. Det er jo mange som legger litt i og pakker inn gaven fint, og det hadde jeg ikke lyst til å be noen om å gjøre. Det hadde jeg lyst til at jeg og Tom skulle åpne opp våre gaver. Så der valgte jeg også å bryte tradisjonen.
Så gjør som dere vil. Bryt noen tradisjoner, men vær forberedt på at det ikke er sikkert alle mødre og bestmødre synes at det er like greit, men det er faktisk deres bryllup. Og hvertfall på sånne ting som ikke går utover noen andre, sånn som det å pakke opp gavene og vise dem frem, eller å pakke dem opp selv dagen etter. Det går jo ikke utover noen andre.
Samme om jeg og Tom hadde tatt bilder før kirken, eller om vi hadde servert kaka med en gang. Det hadde ikke utgjort noe stort på festen, det hadde bare blitt enda mer sånn som vi ville hatt det da. Ok, har jeg fått oppsummert alt som har med bryllup å gjøre? Viktigste er jo
Start med omfanget. For det blir så mye lettere å planlegge et bryllup hvis du har definert litt hvor mange skal komme, hva skal vi drive med, hva er viktigst for oss. Å sette da en økonomisk ramme gjør det mye lettere å prioritere ting. For hvis du da undersøker forskjellige band, for eksempel at du er opptatt av at denne er festen og du vil ha noen til å spille, og så undersøker du litt forskjellige priser, og så vet du ikke, er det dyrt, er det billig?
Når du har budsjettet ditt å se det opp imot, så ser du jo fort om du får det til innenfor dine rammer, eller om du faktisk ikke får det til, og må finne på en billigere løsning. Poenget mitt med hele denne episoden, det er mange av dere som har spurt om jeg kan snakke om bryllup, og jeg elsker bryllup, jeg kunne sikkert snakket om dette en hel time til. Det ble litt mer snakk om mitt eget bryllup enn jeg hadde tenkt, men...
velg selv, bestem selv, og prioriter hva dere har lyst til å prioritere på deres dag. Du må ikke invitere alle i hele familien din. Det er du som bestemmer hvem som skal være dine gjester, og hvem du skal spandere mat og drikke og alt på. Det er deres bryllup, og det er på en måte dere som skal leve med de valgene dere tar for bryllupet. Og
Hvis du velger da å bruke en formue på bryllupet, kanskje synes du det er verdt det. Jeg synes for min egen del at jeg ville legge litt i faktisk en bryllupsfeiring. Men for noen andre vil det være helt feil å blåse så mye penger på dag 1 av ekteskapet. Det kommer ting å bruke penger på etter man er gift også. Så det er som alt annet, det handler om prioritering og hva dere vil gjøre.
En ting som jeg er veldig fornøyd med, at vi gjør i brylluppet, jeg hadde ikke veldig mye sånn dill og dall, men jeg kjøpte en notisbok, som jeg fikk noen til, og det sto Tom og Lise og bryllupsdatum vår og sånn, ut på førstiden, og så var den bare tom inni. Og så hadde vi en sånn foto, jeg satte opp noen sånne fotogreier med sånne tullebriller og sånn gøy,
Og så tok alle bilder av seg selv. Det var ofte par som tok bilder, eller noen venner sammen og sånn.
Og så skrev alle en hilsen på da høyre side av boka, og så limte jeg bildene inn på venstre side av boka. Så det er et kjempefint minne som jeg faktisk ser ganske ofte på fra bryllupet vårt. Vi har jo ingen fine bilder av meg og Tom, men vi har dette minnet med alle de vi er glad i av familie og venner som har skrevet noen fine ord og har limt inn noen tullete bilder.
Så det var veldig gøy å ha, så det kan jeg anbefale. Lykke til med bryllupsplanleggingen til dere som skal ha bryllup i nærmeste fremtid. Det kan være veldig hyggelig og fint å planlegge bryllupet, så prøv å ikke gjøre det til en stressete, kjip greie. Prøv å kose dere mens dere planlegger. Gjør det som er viktig for dere. Dropp alt annet.
Ha det bra!
Ja, velkommen til Lyreko's ekstraordinære presskonferanse, denne gangen på podcast. Nå kan du handle alt du trenger til skolestart på ett sted. Lyreko har tusenvis av produkter fra kjente, trygge merkevarer. Spørsmål? Har du noen eksempler på produkter? Ja, det kan være sekk og penal, matboks, drikkeflaske, bokpinn, tegnesaker. Veldig bra. Ikke sant? Du kan besøke en av våre 21 butikker, og så finner du de nærmeste butikk og alle tilbudene for Lyreko.no. Ja, det er alt. Lyreko!