Pris i butikk og kjedemakt

Denne episoden av Landbrukspodden ser på prisen på matvarer i butikker, kjedemakt og bondens lønnsomhet. Gjestene, Artur Schalte, styremedlem i Norges Bondelag, og Per Ingvar Olsen, professor ved BI, diskuterer hvordan prisen settes i butikken, og hvordan kjedene har fått en dominerende maktposisjon. De ser på hvordan prisøkninger i butikken ikke alltid gjenspeiler økningen i råvareprisen og peker på mangelen på åpenhet i prissettingen fra kjedene. De diskuterer også utfordringene med importvern og EMV-strategier, og behovet for større samarbeid mellom bønder, grossister og dagligvarekjeder.

Transkript

Nevnt i episoden

Landbrukspodden 

Podcast-programmet.

Norges Bondelag 

Organisasjonen som står bak podcasten.

Kevin Karlsen Nordnes 

Programleder for Landbrukspodden.

NRK 

Norsk rikskringkasting, omtalt i forbindelse med en sak om poteter.

Poteter 

Et eksempel på en vare med stor prisforskjell mellom bonde og butikk.

Kjedemakt 

Begrepet som beskriver den dominerende maktposisjonen til dagligvarekjedene i Norge.

Artur Schalte 

Styremedlem i Norges Bondelag, gjest i podcasten.

Per Ingvar Olsen 

Professor ved BI, gjest i podcasten.

BI 

Handelshøyskolen BI, der Per Ingvar Olsen er professor.

Norges Bondedag 

En organisasjon for bønder, nevnt i forbindelse med gjesten Artur Schalte.

Stoff 

Et eksempel på en vare der prisen ble for høy og salget falt.

Verdikjede 

Begrepet som beskriver alle leddene fra produksjon til forbruk.

Rema 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.

Rimi 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.

Kiwi 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.

Norgesgruppen 

Et stort dagligvarekonsern, eier av blant annet Kiwi og Meny.

Frukt og Grønt 

Kategori av matvarer som har vært fokus på strategisk prissetting i dagligvarekjedene.

Bama 

Et stort frukt- og grøntkonsern.

Coop 

Et stort dagligvarekonsern, eier av blant annet Coop Extra.

Ekstra 

En av de tre store dagligvarekjedene i Norge.

Statistisk sentralbyrå 

En offentlig etat som samler inn statistikk, nevnt i forbindelse med kategorisering av varer.

Rignes 

Et distribusjonsselskap for matvarer.

ASKO 

Et distribusjonsselskap for matvarer, eid av Norgesgruppen.

Epler 

Et eksempel på en vare som brukes strategisk for å holde høye priser i Norge.

Grøntløftet 

Et initiativ for å øke produksjonen og forbruket av grønt i Norge.

Andalsveig 

Nevnt i forbindelse med Grøntløftet.

Matkorn 

En organisasjon som samarbeider med bønder om å øke andelen av norsk korn i norske brød.

Havregryn 

Et eksempel på en vare som kan være et fokuspunkt for økt bruk av norsk produksjon.

EMV 

Egne merkevarer, en strategi som benyttes av dagligvarekjeder for å styre varestrømmer og risikohåndtering.

Jakobsmerker 

Navnet på en type merkevarer som kan differensieres og kontrolleres av dagligvarekjedene.

Deltakere

Host

Kevin Karlsen Nordnes

Guest

Artur Schalte

Guest

Per Ingvar Olsen

Lignende

Laster